۳۰۷۲۷۲
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

حادثه نوروز نمی‌شناسد

توصیه‌هایی برای پیشگیری از خطر در سفرهای نوروزی

نوروز فصل مسافرت است دیگر، وقتی ۱۳ ‌روز تعطیلی باشد اکثر ما به سفر می‌رویم. سفر خوش می‌گذرد، بله، اما حادثه که خبر نمی‌کند. اصلا حادثه متوجه نمی‌شود که الان وقت خوشحالی است و نباید به ما نزدیک شود.

مجله سیب سبز: نوروز فصل مسافرت است دیگر، وقتی ۱۳ ‌روز تعطیلی باشد اکثر ما به سفر می‌رویم. سفر خوش می‌گذرد، بله، اما حادثه که خبر نمی‌کند. اصلا حادثه متوجه نمی‌شود که الان وقت خوشحالی است و نباید به ما نزدیک شود.

ممکن است هر لحظه حادثه‌ای پیش آید، اتفاقا احتمال اتفاقات پیش‌بینی نشده در سفر و در دل طبیعت بیشتر هم می‌شود. پس لازم است برای آن آماده باشید. نمی‌خواهیم نگران شوید اما بسیاری از ما برخورد با حوادث را بلد نیستیم و همین موضوع گاهی اوقات باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیری می‌شود. این مطلب را بخوانید تا اگر حادثه‌ای پیش‌آمد به جای جیغ کشیدن و این طرف و آن طرف دویدن، یک کار مفید انجام دهید.

هرگز دست و پایتان را گم نکنید

در تمام اتفاقات و حوادث‌ ناگهانی چند اصل کلی نباید فراموش شوند. حفظ خونسردی و جلوگیری از انتقال اضطراب اضافی به مصدومان از‌جمله مهم‌ترین این اصول است. هیچ‌گاه از جملاتی که معانی نا‌امید‌کننده دارند و وخامت اوضاع را به مصدوم می‌رسانند، استفاده نکنید. فرد مصدوم اگر هیچ حرکتی نکند هم، ممکن است به‌خوبی بشنود و در انتظار کوچک‌ترین بارقه امید برای بازگشت به سلامت خویش باشد، بنابراین در درجه اول خودتان آرامش داشته و آن را به مصدوم هم منتقل کنید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از خطر در سفرهای نوروزی

باید بدانید محیط شلوغ و سروصدای زیاد هیچ کمکی نمی‌کند. این را هم فراموش نکنید که به محض مواجهه با یک اتفاقی که جان یک نفر در معرض خطر باشد در اسرع وقت باید با اورژانس تماس گرفته شود. پس ‌‌این را هم بدانیم تا زمانی که اطلاع دقیق و علمی از انجام کاری نداریم، دست به آن کار نزنیم. چه‌بسا به‌منظور کمک اقدامی انجام دهیم که عواقب جبران‌ناپذیری به مصدوم تحمیل کند. در ادامه به چند حادثه شایع و اقدامات مقتضی اشاره می‌شود.

حشرات را دست کم نگیرید

از جمله خطراتی که ممکن است در طبیعت به حد زیادی وجود داشته باشد گزیدگی به‌وسیله انواع حشرات یا گونه‌های مختلف مارها باشد. توجه داشته باشید حتی در اندک فاصله‌ای از شهرها خصوصا در نواحی گرمسیر، تنوع زیستی مارهای سمی در ایران بسیار زیاد است. این در‌حالی است که شاهدیم مردم نسبت به اقداماتی که در این‌گونه مواقع باید انجام دهند اطلاعات چندانی ندارند. متاسفانه اکثر گردشگران بدون اطلاع از منطقه یا حتی یک بررسی ساده محلی که برای اتراق در‌نظر گرفته‌اند، چادر یا وسایل اتراق خود را پهن می‌کنند که این موضوع احتمال انواع خطر را بسیار بالاتر می‌برد.

لازم است افراد حتما مکانی که می‌خواهند در آنجا تفریح کنند را حداقل یک بررسی ساده و ابتدایی کنند؛ خصوصا در مواردی که کودکان همراه خانواده هستند و ممکن است برای بازی یا کنجکاوی، به اطراف محل اتراق هم سرک بکشند. حتما باید به خانواده‌ها بگویم که خطر در همین نزدیکی است و کمی بیشتر مراقب باشید. هر نوع گزشی عموما با واکنش بدن همراه است. از تورم، گرمی و خارش محل گزش تا مرگ. لازم است درباره گزش حشرات نکاتی را بلد باشید.

با نیش زنبور چه کنیم؟

نیش زنبور معمولا در بدن باقی می‌ماند. اگر از گزیدن زنبور مطمئن هستید، می‌توانید آن را از بدن خارج کنید. به محض گزیده شدن باید محل گزش را با آب تمیز و صابون شسته و عضو آسیب‌دیده را کمی بالاتر از سطح بدن نگهدارید. در صورت امکان برای کم‌کردن سرعت واکنش بدن روی محل گزش یخ بگذارید. البته تمام این اقدامات تا زمان رسیدن نیروهای امداد است؛ وگرنه که حتما باید از نیروهای متخصص کمک بخواهید.

خطر گزیدگی عقرب

در‌مورد نیش عقرب باید به مصدوم این آگاهی را داد که از چند صد نوع عقرب نیش تعداد انگشت‌شماری ممکن است بسیار خطرناک باشد. ‌اما به هر حال معمولا نیش عقرب همراه درد زیادی است. در این موقع حتما با نیروی اورژانس تماس بگیرید.

راه‌های اورژانسی مقابله با سم مار

باید بدانید برش محل گزیدگی و انجام عمل ساکشن با استفاده از مکیدن توسط دهان در علم امروز دنیا منسوخ شده و دیگر برای اقدام اولیه در مواقع گزیدگی از این روش استفاده نمی‌کنند. در زمان گزیدگی اصلی‌ترین کاری که افراد حاضر در محل برای فرد قربانی گزیدگی می‌توانند انجام دهند، این است که اندام آسیب دیده را کمی پایین‌تر از سطح بدن قرار دهند و با یک بانداژ نه‌چندان محکم ببندند؛ در حدی که نبض رگ پایین‌تر از اندام گزیده شده را احساس کنید.

برای مثال اگر ساعد فرد دچار آسیب گزیدگی شده، باید با بانداژ‌کشی طوری ببندید که نبض قسمت پایین دست را احساس کرده و شریان بسته نشود. به یاد داشته باشید رساندن فرد قربانی به مرکز درمان باید در اولویت قرار گیرد و هرچه سریع‌تر فرد را به بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید.

دردسرهای سوختگی پوست

سوختگی‌ها بر‌اساس عمق پوست سوخته به سه درجه تقسیم می‌شوند:

۱- فقط قرمزی دارد و کمی هم سوزش

۲- تاول می‌زند و درد دارد.

۳- محل سوختگی سیاه می‌شود و هیچ دردی ندارد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از خطر در سفرهای نوروزی

در هر سه نوع سوختگی لازم است بلافاصله محل آسیب‌دیده خنک و وسیله سوزاننده از بدن دور شود. بهترین اقدام اولیه شست‌وشوی محل سوختگی با آب تمیز، ‌سالم و خنک است.

از مالیدن موادی مثل خمیردندان و... روی محل سوختگی جدا خودداری شود. به‌علاوه هیچ‌گاه سر‌خود اقدام به پاره کردن تاول نکنید. پوست بدن یک سد دفاعی در برابر ورود عفونت است که نباید این سد شکسته شود مگر ‌‌بنا به نظر پزشک.

امان از شکست استخوان

به‌طور کلی در آسیب‌های استخوانی و مفاصل همیشه باید احتمال شکستگی داده شود تا حد امکان از حرکت‌های اضافی جلوگیری شود. هر حرکت نا‌بجایی می‌تواند یک عمر ناتوانی درپی داشته باشد، بنابراین تا زمانی که شکستگی یا دررفتگی صددرصد رد نشده است از هر حرکتی امتناع شود.

علائم شکستگی شامل درد زیاد، قرمزی، تورم، عدم توانایی حرکت عضو و انحنای غیر‌طبیعی است که البته ممکن است در هر قسمت بدن علامتی خاص برای شکستگی یا دررفتگی وجود داشته باشد.

اگر در تعطیلات و مسافرت دچار شکستگی عضو شدید باید توجه کنید که عضو آسیب‌دیده را کاملا از مفصل بالاتر بی‌حرکت و ثابت کنید. یعنی اگر به شکستگی ساق پا یا دررفتگی مچ پا مشکوکید باید پا را از زانو ثابت نگه دارید. به‌علاوه عضو آسیب‌دیده را کمی بالاتر از بدن نگه دارید.

تصادفات رانندگی در کمین است

وقتی تصادفی رخ می‌دهد؛ جدای از شدت حادثه، در این حالت همواره احتمال آسیب به نخاع را باید مد‌نظر داشت و تا پزشک احتمال آسیب نخاع را رد نکرده به‌هیچ‌وجه نباید مصدوم را حرکت داد. حتی اگر لابه‌لای آهن پاره‌های ماشین گیر افتاده باشد. در این حالت کوچک‌ترین حرکت دادن مصدوم می‌تواند به قیمت فلج شدنش در باقی عمر باشد. بهترین، اقدام حفظ خونسردی خود، دلگرمی، اطمینان دادن به مصدوم و اطلاع دادن سریع به اورژانس و خلوت‌کردن اطراف محل حادثه است.

روش‌های مهار خونریزی

در بسیاری از حوادث امکان خونریزی وجود دارد. خونریزی هم از‌جمله مواردی است که اکثر افراد از آن هراس دارند و با دیدن خون دست و پای خود را گم می‌کنند. برای جلوگیری از خونریزی بهترین اقدام وارد کردن فشار مستقیم روی محل پارگی به وسیله دست و دستمال تمیز است. بالا گرفتن محل زخم نیز بسیار کمک‌کننده است. از مکیدن زخم، بستن بالای زخم با طناب‌ یا ریختن هر چیزی روی زخم خودداری شود.

‌فرو‌رفتن جسم خارجی در پوست

در این حالت ‌جسم فرورفته زیر پوست دیده می‌شود كه می‌توان با احتیاط و حفظ پاکیزگی آن را خارج کرد. اگر جسم در لایه‌های زیرین پوست است یا ‌نمی‌توان آن را دید، اما توسط مصدوم حس می‌شود حتما باید توسط پزشک معاینه شده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از عفونت مخصوصا کزاز اندیشیده شود.

غذاهای بین راه مسمومت نکند

باوجود تمام توصیه‌هایی که برای پرهیز از مصرف غذاهای بین راهی انجام می‌شود اما باز هم تعدادی از مسافران ما از غذاهای بین‌راهی برای وعده‌های خود استفاده کنند، به‌همین دلیل اسهال و استفراغ در سفرها بسیار شایع است. در اکثر موارد عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی خود به خود حداکثر ۷۲‌ساعت بهبود می‌یابند. در این مدت با هیچ دارو‌یی نباید مانع اسهال شد تا میکروب از بدن خارج شود؛ اما باید برای جایگزینی مواد از دست‌رفته بدن از پودر اوآراس استفاده کرد.

در مواردی که استفراغ بیش از یک‌بار و شدید باشد؛ در‌ کودکان، افراد مسن، آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، اسهال بیش از يك‌روز یا شدید یا خونی باید برای اقدامات مفصل‌تر و معاینات هر‌چه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از خطر در سفرهای نوروزی

جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید

آنچه به‌عنوان یک اصل باید بدانیم این است که در مواقعی که به تفریح می‌روید حتما یک جعبه کمک‌های اولیه کوچک همراه خود داشته باشید؛ لازم نیست که این جعبه شامل وسایل تخصصی باشد و همان وسایل ساده پانسمان هم می‌تواند کارآمد باشد.

کمک‌رسانی غیرحرفه‌ای ممنوع!

به محض مواجهه با یک اتفاقی که جان یک نفر در معرض خطر باشد در اسرع وقت باید با اورژانس تماس گرفته شود. پس ‌‌این را هم بدانیم تا زمانی که اطلاع دقیق و علمی از انجام کاری نداریم، دست به آن کار نزنیم. چه‌بسا به‌منظور کمک اقدامی انجام دهیم که عواقب جبران‌ناپذیری به مصدوم تحمیل کند.

در جعبه کمک‌های اولیه چه وسایلی بگذاریم؟

برای تفریح و گردش لازم است که یک جعبه کوچک کمک‌های اولیه هم برای سفر در‌نظر بگیرید. این جزء ابتدایی‌ترین اقداماتی است که باید برای پیشگیری یا مواجهه با انواع خطرات در‌نظر گرفته شود. از آنجا که مهم‌ترین کاری که برای افراد آسیب‌دیده می‌توان انجام داد کنترل خونریزی و تنفس او است؛ بنابراین وسایل مربوط به این کارها را باید همراه داشته باشید. وسایلی که بتواند یک خونریزی حاد را کنترل کند از ضروری‌ترین وسایل است که شامل چندین پارچه سفید تمیز و بلند برای بستن محل آسیب‌دیده، گاز استریل، مواد ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، چسب زخم و این دست وسایل ساده و اولیه است.

یکی دیگر از وسایلی که خوب است همراه داشته باشید وسیله‌ای به‌نام «آمبوبگ» است که یک ماسک تنفس مصنوعی است به این دلیل که شاید تنفس دهان به دهان را بسیاری از افراد بلد نباشند یا تمایلی به این کار نداشته باشند، با استفاده از این وسیله به‌راحتی می‌توان عملیات احیا را انجام داد. گردنبندهای طبی هم در صورت امکان همراه داشته باشید زیرا در صورت بروز تصادفاتی که ممکن است به ناحیه گردن آسیبی برسد، این گردنبند می‌تواند تا رسیدن نیروهای امداد از فرد آسیب‌دیده حفاظت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج