جاباما
۳۰۷۳۹۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

این تلسکوپ چینی از هابل قوی‌تر است!

دولت چین به‌تازگی از جاه‌طلبی‌هایی سخن گفته است که شامل ساخت یک تلسکوپ ویژه می‌شوند که موجب می‌شود تا این کشور بتواند یک تلسکوپ فضایی‌ را در اختیار داشته باشد که قابلیت رقابت و برتری یافتن نسبت به نمونه‌هایی که در اختیار رقبای آمریکایی و تلسکوپ‌هایی مانند هابل هست را به آن‌ها بدهد.

وب‌سایت آی تی رسان: دولت چین به‌تازگی از جاه‌طلبی‌هایی سخن گفته است که شامل ساخت یک تلسکوپ ویژه می‌شوند که موجب می‌شود تا این کشور بتواند یک تلسکوپ فضایی‌ را در اختیار داشته باشد که قابلیت رقابت و برتری یافتن نسبت به نمونه‌هایی که در اختیار رقبای آمریکایی و تلسکوپ‌هایی مانند هابل هست را به آن‌ها بدهد. این تلسکوپ قرار است تا دارای یک عدسی به قطر ۲ متر باشد که این امر به آن محدوده دیدی ۳۰۰ برابر بالاتر از تلسکوپ فضایی هابل را ارایه می‌کند.

این تلسکوپ چینی از هابل قوی‌تر است!

با داشتن چنین محدوده پوشش‌دهی بزرگی، این تلسکوپ می‌تواند تنها در ۱۰ سال به بررسی ۴۰ درصد از کائنات قابل رویت برای انسان دست بزند. قابلیت تصویربرداری این تلسکوپ نیز موجب می‌شود تا بتوان آن را برای تعدادی از نیازهای تحقیقاتی ویژه ستاره‌شناسی مانند شناسایی ستاره‌های خارج از منظومه شمسی، ماده‌های تاریک و انرژی تاریک به کار گرفت.

این برنامه که با نام جاه‌طلبی چین معرفی شده است، در نشست‌های اولیه سال جاری میلادی به جهان اعلام شد. البته این پروژه به همین‌جا ختم نمی‌شود و قرار است تا این تلسکوپ در مدار سیاره ما در کنار ایستگاه فضایی تیانگ گونگ که در سال ۲۰۲۲ به فضا فرستاده می‌شود، قرار بگیرد. همچنین قابلیت وصل شدن این تلسکوپ به این ایستگاه نیز وجود خواهد داشت. نزدیک بودن این تلسکوپ به این ایستگاه فضایی موجب می‌شود تا فضانوردان چینی برای انجام خدمات خود آماده‌تر باشند. برای نمونه باید بدانید که سازمان ناسا برای تعمیر کردن آینه هابل پس از ارسال آن به فضا، ۳ سال و نیم زمان صرف کردند که این مدت‌زمان شامل ۴ ماموریت مجزا بود. شایان‌ذکر است که این برنامه فضایی چینی‌ها حتی می‌تواند راه سره کردن قطعات سفینه‌های فضایی در مدار کره زمین را نیز هموار سازد.

این تلسکوپ چینی از هابل قوی‌تر است!

به‌صورت بدیهی اکثر کشورها در هنگام معرفی طرح‌هایی این‌چنینی به ارایه جزئیات زمان‌بندی و برنامه زمانی اجرای پروژه دست می‌زنند ولی چین بیشتر به‌طور مخفیانه به توسعه این پروژه می‌پردازد و همین امر موجب شده است تا تنها تخمین‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد. بر اساس برآوردهای انجام شده از برنامه‌های چینی‌ها و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کاری آن‌ها، پیش‌بینی می‌شود که به‌احتمال فراوان این برنامه‌ها در سال ۲۰۳۰ میلادی به تکامل برسند. شایان‌ذکر است که برنامه ارسال ایستگاه فضایی تیانگ گونگ برای سال جاری میلادی در نظر گرفته شده است.

درمجموع باید گفت که رویکرد تهاجمی چین برای در اختیار داشتن بهترین تلسکوپ جهان، به نفع همه تمام خواهد شد. با توجه به این‌که ناسا در سال ۲۰۱۸ میلادی تلسکوپ فضایی جیمز وب را در اختیار خواهد داشت و تعدادی تلسکوپ رادیویی بسیار نیرومند نیز بر روی زمین در حال ساخت هستند، به‌زودی فضا برای ما بیش‌ازپیش قابل بررسی و رویت خواهد بود و بهتر است خوشحال باشیم که رقابت تهیه نقشه کهکشان‌ها آغاز شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج