۳۰۸۲۴
۴ نظر
۵۰۰۳
۴ نظر
۵۰۰۳
پ

اگر از بیماری آلزایمر می ترسید این نکات را جدی بگیرید!

خبر بد: اين به آن معناست كه تعداد بيشتري از انسان‌ها در سال‌هاي بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) دچار مي‌شوند. اما شما مي‌توانيد با استفاده از اين راهنما و به كار گرفتن نكته‌هاي موجود در اين مطلب از ابتلا به فراموشي فرار كنيد.


اگر از بیماری آلزایمر می ترسید این نکات را جدی بگیرید!

برترین ها: خبر خوب: انسان‌ها بيشتر و بيشتر عمر مي‌كنند؟خبر بد: اين به آن معناست كه تعداد بيشتري از انسان‌ها در سال‌هاي بعد به دمانس (از دست دادن حافظه) دچار مي‌شوند. اما شما مي‌توانيد با استفاده از اين راهنما و به كار گرفتن نكته‌هاي موجود در اين مطلب از ابتلا به فراموشي فرار كنيد.

اگر از بیماری آلزایمر می ترسید این نکات را جدی بگیرید!

سالم زندگي كنيد، آلزايمر نگيريد

مهم‌ترين نكته درباره محافظت از مغزتان در مقابل بيماري فراموشي سالخوردگي اين است كه از همين امروز شروع كنيد. درست است كه بيماري فراموشي سالخوردگي و ساير مشكلات حافظه‌اي (مثل آلزايمر) از ۶۰ سالگي به بالا شروع مي‌شود اما شما براي محافظت از مغزتان بايد از همين حالا اقدامات لازم را شروع كنيد. شيوه زندگي امروز شما نقش مهمي را در وضعيت آينده شما ايفا مي‌كند. استفاده از موادمخدر و برخي داروها، كلسترول بالا و بي‌تحركي و نداشتن ورزش كافي مسائلي است كه احتمال ابتلا به فراموشي را افزايش داده و سن ابتلا به آن را كاهش مي‌دهند.

از جواني بايد مراقب مغزتان باشيد

شايد فكر كنيد براي جلوگيري از دچار شدن به بيماري‌هاي حافظه‌اي هنوز خيلي وقت داريد اما مطالعات پزشكان انجمن ملي بيماري‌هاي اعصاب انگلستان نشان داده، اولين نشانه‌هاي كاهش عملكرد نوون‌هاي عصبي و سرعت و انتقال رشته‌هاي عصبي حدود ۳۰ سالگي شروع شده و در ۴۰ سالگي آرام‌آرام تخريب سلول‌هاي مغزي آغاز مي‌شود. البته فراموشي اتفاق عجيبي در انسان نيست و همه انسان‌ها برخي مسائل را از خاطر مي‌برند و اين يك اتفاق طبيعي است. اما بيماري فراموشي حالتي است كه در آن فرد تقريبا همه چيز را از ياد مي‌برد و ذهن او مثل تخته سياهي مي‌شود كه هرچه روي آن بنويسد، فوري پاك مي‌شود.

ورزش‌هاي عضلاني- مغزي

راه‌هاي ديگري هم براي حركت دادن مغز وجود دارد؛ در مطلب زير ما راه‌هايي براي فعاليت مغز و حفظ آن از خطرات آينده را به شما پيشنهاد مي‌دهيم:

براي مدت ۱۵ دقيقه با سرعت نسبتا بالا، يعني سرعتي كه در آن نتوان به راحتي صحبت كرد، پياده‌روي كنيد. مطالعه‌اي كه در ژاپن انجام گرفته نشان داده افرادي كه هر روز پياده‌روي مي‌كنند يا مي‌دوند كمتر احتمال دارد به آلزايمر مبتلا ‌شوند. در دقيقه پنجم دويدن از دوستاني كه همراه‌تان هستند، بخواهيد اين كلمات را با صداي بلند برايتان بخوانند: خسته، عضله، پيروزي، دونده، تناسب‌اندام، سرعت، ريه‌ها، تمرين كردن، آسيب ديدن، تردميل، تعريق، خستگي، ركورد، سريع، لاغرتر، پايان، با سرعت هرچه تمام‌تر، كربوهيدرات، ضربان قلب، منطقه، استراحت و مسابقه.بعد از آنكه پياده‌روي كرديد سعي كنيد تمام لغاتي را كه به شما گفته‌ شده را به خاطر بسپاريد.

ماهيچه‌هاي مغزتان را ورزش دهيد

قطعا متوجه شديد، هرقدر بدنتان سالم‌تر باشد احتمال سلامت مغز شما در آينده بيشتر خواهد شد. اما يك راه ديگر هم براي بيمه كردن مغزتان وجوددارد. فكر كنيد كه مغز هم يك ماهيچه در بدن شماست، چطور سلامت ديگر ماهيچه‌ها را حفظ مي‌كنيد؟ با به كار گرفتن آنها، همين كار را درباره مغزتان هم انجام دهيد هرقدر بيشتر از مغزتان كار بكشيد احتمال ضعف و بيماري آن كمتر مي‌شود نتايج مطالعه‌اي كه در نشريه «نورولوژي» به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، افرادي كه حداقل ۹ سال تحصيلات تكميلي دارند و شغل‌شان به پژوهش و مطالعه وابسته است، ۸۰درصد از افرادي كه كمتر از ۵ سال تحصيلات تكميلي دارند و شغل آنها به پژوهش و مطالعه وابسته نيست به بيماري‌هاي دمانس و آلزايمر مبتلا مي‌شوند. نكته جالب ديگر هم اينكه مطالعات در هلند و بلژيك نشان داده، افرادي كه شغل‌هاي پيچيده‌اي دارند، به خصوص آنهايي كه كارشان نظارت بر ديگران و مديريت است و كارشان نيازمند چالش‌هاي ذهني است، كمتر از افراد ديگر به فراموشي دچار مي‌شوند. پس تا مي‌توانيد از ذهنتان استفاده كنيد، بخوانيد و بعد آنچه را كه خوانده‌ايد براي خودتان تكرار كنيد، از تخيلات خودتان بنويسيد، نقاشي كنيد و بازي‌هاي ذهني انجام دهيد.

مغز سالم در گرو قلب سالم

خوشبختانه شما مي‌توانيد كارهاي زيادي براي كمك به مغزتان انجام دهيد، براي مثال هر اقدامي كه به تقويت قلب شما بينجامد به مغز شما هم كمك مي‌كند. قلب شما خون را به تمام بدن پمپاژ مي‌كند و اكسيژن را به تمام بافت‌ها مي‌رساند و طبيعي است كه مشكل در كار قلب باعث اختلال در رساندن اكسيژن به بافت‌ها (و مثلا بافت مغز) و مشكلات بعدي مي‌شود. درباره ساير مشكلات حاشيه‌اي، بايد گفت بر اساس مطالعات انجام گرفته بيشتر افراد جواني كه مبتلا به دمانس، فراموشي و مشكلات ذهني، اضافه‌وزن، بيماري ديابت، يا افرادي كه دچار سكته‌مغزي مي‌شوند سه برابر ديگران دچار دمانس يا آلزايمر مي‌شوند. اين نكته‌ها نشان مي‌دهد، شما با رعايت كردن بهداشت، مي‌توانيد مانع ابتلاي خود به فراموشي در سال‌هاي بعد شويد. اگر فشارخون خودتان را پايين نگه داريد و ميزان چربي خونتان هميشه در حد مطلوب باشد، هميشه انساني فعال باشيد و به اندازه كافي ورزش كنيد و وزنتان را هم در حد طبيعي نگه داريد، احتمال ابتلاي خودتان به فراموشي را بسيار پايين خواهيد آورد.

مواظب لثه‌هايتان باشيد

لثه‌هاي خونريزي دهنده به معناي افزايش احتمال ابتلا به آلزايمر در آينده است. مطالعات نشان داده، افرادي كه دچار مشكلات لثه هستند و بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي‌كنند به احتمال بيشتري در آينده دچار مشكل از دست دادن حافظه و مشكلات شناختي مي‌شوند. رابطه قوي هم ميان سلامت لثه‌ها و سلامت قلب وجود دارد و شايد همين عدم سلامت قلب در افرادي كه دچار مشكلات لثه هستند، علت مشكلات حافظه‌اي در آينده باشد.


براي مدت يك دقيقه به اين لغات نگاه كنيد:

جمجمه، حافظه، اولين، تفكر، مغز، مختصر، مسن‌ترين، آخرين، تعقل، فراموشي، به ياد آوردن، رؤيا، تشخيص، تعليق، ترديد، گم شدن، دليل، ذهن، كنه، سلول، عجيب، تفكرات، مسن‌تر. بعد از يادآوري كلمات يك دقيقه سوار دوچرخه شويد و سريع ركاب بزنيد، بعد حين ركاب زدن سعي كنيد همه لغات را به فاصله بيان كنيد. در بار دوم وقتي مشغول ركاب زدن هستيد، سعي كنيد لغاتي را كه با حرف «ت» شروع مي‌شوند را به ياد بياوريد.


5 راه‌حل كه نمي‌گذارد مغزتان هيچ‌وقت پير شود

اين ۵ راه‌حل به شما كمك مي‌كند تا از ماده خاكستري مغزتان عليه پير شدن محافظت كنيد.

  • قوي دست بدهيد:
دست دادن قوي، نشان‌دهنده قدرت شماست، اما حواستان باشد كه اين موضوع نشان‌دهنده احتمال كمتر ابتلاي شما به آلزايمر در آينده است. در واقع اگر قدرت دست شما زياد باشد احتمال كمتري دارد كه به آلزايمر دچار شويد. براي آنكه قدرت خود را بسنجيد مي‌توانيد دمبل‌هايي به وزن يك‌دهم وزن خودتان را در هر دست بگيريد و با آنها حركت كنيد. اگر نتوانيد ۲۵متر را با اين وزنه‌ها در دست طي كنيد، يعني احتياج به تمرينات قدرتي داريد.
  • به مغزتان شوك دهيد
بعضي انسان‌ها سورپرايز شدن را دوست دارند و بعضي نه، اما مطمئن باشيد كه مغز همه انسان‌ها سورپرايز را دوست دارد. درواقع مطالعات پژوهشگران دانشكده «بركلي» نشان‌ داده كه قرار گرفتن در مقابل يك معما و حل يك مسئله مي‌تواند مانع از تخريب پروتئين‌هاي خاص در مغز شود. حل جدول كلمات متقاطع و سودوكو ذهن شما را به چالش مي‌كشد. سپس سعي كنيد در كارتان هم تنوع ايجاد كنيد و به حل مسائل كاري بپردازيد.
  • سبزيجات بخوريد
بهترين كمك تغذيه‌اي كه مي‌تواند به مغزتان بكنيد؛ خوردن سبزيجات غني از فولات و در كل خانواده ويتامين‌هاي B است. افزايش فولات در رژيم غذايي باعث كاهش احتمال ابتلا به بيماري‌هاي آلزايمر و دمانس مي‌شود. براي همين بهترين كار اين است كه سبزيجات، ماهي، قهوه و زردچوبه را به رژيم غذايي‌تان اضافه كنيد.
  • مواظب سرتان باشيد
هرگونه ضربه وارد شده به سر مي‌تواند احتمال ابتلا به دمانس در آينده را بالا ببرد. حتي زدن ضربه با سر به توپ (هد زدن) هم ممكن است در آينده باعث افزايش احتمال ابتلا به فراموشي شود. براي همين سعي كنيد تا مي‌توانيد از سرتان در مقابل هر ضربه يا اتفاقي محافظت كنيد.
  • چندمورد بـراي جلوگيري از بيماري فراموشي
با مصرف ماهي به طور منظم مي‌توانيد احتمال ابتلاي خودتان به فراموشي در آينده را ۲۰درصد كاهش دهيد.

تغيير در شيوه زندگي و انتخاب يك شيوه زندگي مناسب مي‌تواند احتمال ابتلا به فراموشي در آينده را ۵۰درصد كاهش دهد. در سال ۲۰۵۰ بر اساس تخمين سازمان بهداشت جهاني،
115 ميليون نفر در جهان از بيماري فراموش رنج خواهند برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محبوبه

      خوب بود

    • مریم

      fبلهههههههههه

    • حسن

      تیتر غلط نگارشی داره, اون (به) وسط تیتر رو باید حذف کنید, مجله جان امتحانات شهریور نزدیکه, می خوای املا تو پاس کنی یا نه؟ دقت کن دیگه

    • راضیه نوری

      ازاطلاعات دمانس ممنونم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج