۳۰۸۶۲۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

توصیه‌هایی برای سفری ایمن در ایام نوروز

ماهی قرمز، آجیل، عیددیدنی، سفر و ... کلمات و خاطرات نام آشنایی هر نوروز هستند؛ نوروزی که می تواند خاطره انگیز باشد و شاید هم....!

روزنامه ابتکار: ماهی قرمز، آجیل، عیددیدنی، سفر و ... کلمات و خاطرات نام آشنایی هر نوروز هستند؛ نوروزی که می تواند خاطره انگیز باشد و شاید هم....!

سفر و نوروز دو یار جدایی ناپذیر ایرانیان هستند. اکثر ایرانیان به عشق سفرهای نوروزی در انتظار بهارند. اما این سفرهای نوروزی گرچه شیرین و خاطره سازند اما گاهی خرابی و ناخوشایندی به بار می آورند. گرچه تلفات جاده ای یار دیرینه جاده های ایران هستند اما این تلفات جاده ای در ایام نوروز بیش از گذشته جان مسافران ایرانی را می گیرد. براساس آخرین آمارها از تلفات جاده ای در نوروز سال گذشته میزان تصادفاتی که به مرگ منجر شده کاهش یافته است.

این آمار از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم با طرح نوروزی راهور در سال ۹۲ روند کاهشی داشته است و امید است که امسال با راه اندازی کمپین ظریف برانید بیش از گذشته کاهش داشته باشد. براساس آمار با اجرای طرح ۲۰ روزه نوروزی راهور در سال ۹۳ نیز، ۱۰۸۴ نفر جان خود را از دست دادند، از میان این ۱۰۸۴ نفر، ۹۴ تن در محورهای خوزستان، ۹۳ تن در محورهای فارس، ۷۱ تن در محورهای خراسان رضوی و ۷۱ تن دیگر نیز در محورهای استان تهران جان خود را از دست داده‌اند. این آمار در مقایسه با سال گذشته اش یعنی سال ۹۲، ۱۴۳ نفر کاهش داشته است. در سال ۹۲، ۱۲۲۷ نفر در تصادفات رانندگی در ایام نوروز جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۱۳۷ تن در محورهای استان فارس کشته شدند و پس از آن خوزستان با ۹۴ کشته و خراسان رضوی و تهران با ۹۲ کشته در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

لازم است کمپینی برای ظریف شنا کردن راه اندازی کنیم

حسین درخشان، کارشناس امداد و نجات می گوید: بیشترین تلفات در نوروز را حوادث جاده ای در بر دارد و این حوادث بیشترین تبعات را از جمله شکستگی، قطع نخاع و ... را نیز به همراه خواهد داشت. تبعاتی که ممکن است سال های سال یک فرد را گرفتار خود کند. به همین خاطر بیشتر نهادها به خصوص نهادی چون هلال احمر تمرکز خود را بر روی حوادث جاده ای در ایام نوروز متمرکز کرده اند تا میزان این تلفات را کاهش دهند.او ادامه می دهد: البته نه تنها حوادث جاده ای در ایام نوروز تلفات بی شماری می دهد بلکه غرق شدگی در دریای شمال و خلیج فارس و پشت سدها نیز بیشترین تلفات را در ایام نوروز به خود اختصاص می دهند. از طرف دیگر هوای خوب و طبیعت بهاری بسیاری را علاقه مند به طبیعت گردی و کوه نوردی می کند که بخشی از تلفات در نوروز نیز به دلیل نبود امکانات در کوهستان ها اتفاق می افتد. این کارشناس امداد و نجات می گوید: با این حال تلفات جاده ای آنقدر مهم است که تمامی ارگان ها دست به دست هم داده اند تا تلفات جاده ای را به حداقل خود برسانند. سفرهای سالم و ایمن شامل سه ضلع اصلی یعنی، انسان، خودرو و جاده است.

قدم قدم تا سفری ایمن در نوروز

در اولین گام به پای سخنان حسین درخشان نشسته ایم، این کارشناس امداد و نجات که جوانی خود را در جاده ها و برای نجات جان مردم هزینه کرده و برهمین اساس او توصیه هایی کاربردی که مبتنی بر تجربیاتش است را برای ما به صف میکند. میدانید که عید نوروز، زمان اوج سفرهای نوروزی خانواده های ایرانی است، وقتی با حوادث جاده ای همراه می شود، می تواند مخاطرات بدی به همراه داشته باشد، اما گاهی آگاهی اعضای خانواده از اقدامات اولیه و اصول امداد رسانی در حوادث جاده ای، می تواند جان یک انسان را نجات دهد، درخشان معتقد است که در برخورد با هر نوع حادثه ای اولین و مهمترین کار حفظ خونسردی و اینکه قبل از هرکاری ابتدا با مراکز امدادرسانی تماس گرفته و آنها را از نوع حادثه ، موقعیت دقیق و تعداد مصدومین آگاه کنیم تا هرچه زودتر نیروهای امدادی جهت کمک اعزام شوند.

چطور با خودروی شخصی سفر امن داشته باشیم؟

درخشان می گوید: خودروهایی که عمر بیشتر آنها بیشتر از ۲۰ سال است و مسلما مدت زمانی از عمر مفید آنها گذشته و ایمنی کافی برای یک مسافرت بی‌خطر یا بی‌دردسر را ندارند. اگر به جمع این خودروها، خودروهای ارزان‌قیمت تولید داخل را نیز اضافه کنیم، خواهیم دید متاسفانه آنها هم به‌دلیل نامرغوب‌بودن برخی قطعات استفاده شده در تولیدشان از برخی خودروهای دارای سن ۱۵ -۱۰ سال و بیشتر نامطمئن‌تر هستند.

بوی آشنای، لنت سوخته!

بوی لنت سوخته برای همه آشنا است و سفر در جاده‌هایی پر پیچ و شیب با مشکل کلاچ همراه شده و یا لنت ترمز آنقدر داغ می‌کند که دیگر ترمز خودرو به درستی عمل نخواهد کرد. اگر به این ماجراها نحوه رانندگی و برخورد با سایر وسایل نقلیه را اضافه کنیم که هزینه حمل‌ونقل و تعمیر هم به آن اضافه می‌شود، خواهیم دید چه مشکلات، اضطراب‌ها و ناراحتی‌هایی برای مسافران رقم می‌خورد. اما راه‌حل چیست و چگونه می‌توان مسافرت‌هایی رقم زد که مشکلات ناشی از کارکرد وسیله نقلیه، لذت سفر را از بین نبرد؟ اما این کارشناس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر نیز برای این مسئله راه حلی دارد و می گوید: «... کافی‌است با بازدید به موقع خودرو قبل از سفر درصد بسیار بالایی از این مشکلات را بکاهیم. این بازدیدها را می‌توان در چند اقدام مشخص فهرست کرد.

بازدید لاستیک‌ها: به‌دلیل گرم شدن هوا و داغ شدن سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها لاستیک‌های فرسوده بیشتر از هر زمان دیگری دچار ترکیدگی می‌شوند.

بازدید سیستم خنک‌کننده موتور: لوله‌های آب مرتبط از رادیاتور به موتور و تسمه‌های لاستیکی نیز از دیگر قطعاتی هستند که به‌دلیل نوع جنس آنها در گرمای این فصل ضعف خود را بیشتر نشان می‌دهند. از دیگر بخش‌های خودرو که باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد رادیاتور است. علاوه بر رادیاتور در اتومبیل‌هایی که دارای فن‌های اتوماتیک هستند باید سوئیچ قطع و وصل اتوماتیک فن نیز مورد بازبینی قرار بگیرد و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

تنظیم موتور: گرمای هوا خود باعث می‌شود که موتور اتومبیل در این شرایط زیر فشار بیشتری کار کند. بنابراین تنظیم نبودن موتور، ‌فرسوده بودن شمع‌ها و وایرشمع‌ها و همین‌طور سیستم برق خودرو باعث گرم‌ کردن موتور و ایجاد اشکال خواهد شد.

سیستم ترمز: استفاده از لنت‌ ترمزهای نامرغوب و غیراستاندارد باعث می‌شود تا در هنگام گرم‌شدن، ترمزها فاقد کارایی لازم بوده و خطر‌آفرین باشند. این نکته هم به سایر بازدیدها باید اضافه شود.

چطور پشت فرمان ماشین بیدار بمانیم؟

از او در مورد بیدار ماندن پشت فرمان ماشین می پرسم و درخشان با بیان اینکه بیشترین علت تصادف در کشور خستگی و خواب آلودگی است می گوید: افرادی که مسافت طولانی در هر روز رانندگی می‌کنند، و به اندازه کافی نمی‌خوابند یا از داروهای خواب‌آلوده‌کننده استفاده می‌کنند، در معرض خطر بیشتر خواب‌آلوده شدن در پشت فرمان قرار دارند. اما هر کسی که بیش از حد خسته باشد، در معرض این خطر قرار داد که در پشت فرمان خوابش ببرد. برای جلوگیری از چنین واقعه‌ای به این توصیه‌‌ها عمل کنید: پیش از اینکه وارد جاده شوید، به مقدار کافی بخوابید. اگر شما احساس خستگی می‌کنید، ماشین را در جای امنی نگهدارید و استراحت کوتاهی کنید. اما ماشین را در کنار جاده نگه ندارید. سعی کنید بین ساعت ۱۲ نیمه‌شب تا ۶ صبح رانندگی نکنید. برای سفرهای طولانی، رانندگی را در آغاز صبح شروع کنید، و برنامه‌ریزی کنید تا جای خود در طول سفر را با یکی از همراهان‌تان عوض کنید. درجه حرارت داخل ماشین را خنک و راحت نگهدارید. به ازای حدود هر ۱۵۰ کیلومتر رانندگی به خود استراحتی بدهید، غذای مختصری بخورید، مقداری هوای تازه استنشاق کنید یا بدن‌خود را کشش دهید.

چطور از تصادف پیشگیری کنیم؟

درخشان معتقد است: به‌طور قطع یک راننده عادی در طول عمر رانندگی خود حداقل در یک تصادف مقصر خواهد بود؛ این یک باور عمومی است. در سوی دیگر، واکنش کلی رانندگانی که در تصادفات درگیر می‌شوند، این است که به تصادف به‌عنوان رخدادی نادر ،غیرقابل پیش‌بینی و خارج از کنترل انسان مسئولیت‌پذیر نگاه می‌کنند، ضمن اینکه قبل از تصادف هم تصور می‌کنند که آنقدر راننده هستند که هرگز چنین حادثه‌ای برای آنها اتفاق نخواهد افتاد. اینکه رانندگان فکر می‌کنند خودشان نسبت به دیگر رانندگان ایمن‌تر هستند، احتمالا براساس چنین تفسیری است که فقط افراد دیگر هستند که در تصادفات کشته می‌شوند. او ادامه می دهد: در دستورالعمل‌های پلیس، معمولا رانندگان درگیر شده در تصادفات به‌عنوان مقصر یا غیرمقصر دسته‌بندی می‌شوند، اولین اولویت در اجتناب از خطر و ساده‌ترین کار این است که هیچ‌گاه مقصر نباشیم. با رعایت قوانین ترافیکی تا حد زیادی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج