۳۰۸۷۰
۱ نظر
۵۰۵۴
۱ نظر
۵۰۵۴
پ

کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

اگر دوست دارید مواد مغذی موجود در تمامی گروه‌های غذایی مانند حبوبات، سبزیجات، پروتئین‌ها و غلات را با تهیه یک غذا، یکجا برای خانواده‌تان سرو کنید، پیشنهاد می‌کنیم تهیه این کوفته برنجی را دست‌کم یک‌بار در هفته برای وعده شام یا ناهار امتحان کنید.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

برترین ها: اگر در جست و جوی یک غذای خوش آب و رنگ و معطر هستید و دوست دارید مواد مغذی موجود در تمامی گروه‌های غذایی مانند حبوبات، سبزیجات، پروتئین‌ها و غلات را با تهیه یک غذا، یکجا برای خانواده‌تان سرو کنید، پیشنهاد می‌کنیم تهیه این کوفته برنجی را دست‌کم یک‌بار در هفته برای وعده شام یا ناهار امتحان کنید.

کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

مواد لازم:
  • لپه: نصف پیمانه
  • برنج: یك پیمانه
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • پیاز: یك عدد
  • پیازچه: 3 تا 4 عدد
  • گوشت چرخ کرده: نیم کیلو
  • جعفری: 3 قاشق ساطوری شده
  • مرزه : 2 قاشق ساطوری شده
  • ترخون: 2 قاشق ساطوری شده
  • روغن: نصف پیمانه
  • آبلیمو: نصف پیمانه
  • زعفران: به اندازه کافی
  • نمک و فلفل: به اندازه کافی
  • زردچوبه: به اندازه کافی
  • رب: 2 قاشق غذا خوری
  • سیر: 2 حبه
  • آلو یا گوجه جنگلی: به میزان لازم

روش تهیه:

لپه‌ها را بشویید و با ۲ لیوان آب و اندکی نمک روی شعله گاز قرار داده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بجوشد، سپس آنها را آبکشی کنید و کنار بگذارید. برنج را نیز طبق روال همیشه دم کنید و آن را نیم پخت كرده و آبکشی کنید.


در این حالت پیاز را رنده کنید و آن را با گوشت چرخ کرده و سبزی‌های ساطوری شده، لپه و برنج نیمه پخته مخلوط کنید. تخم‌مرغ‌ها و نمک و ادویه را متناسب با ذائقه‌تان به این مخلوط اضافه کنید و آن را خوب ورز دهید، سپس 3 تا 4 پیازچه‌ای که دارید را خرد کنید و با روغن تفت دهید و به آن رب‌گوجه، تعدادی آلو جنگلی و 2 لیوان آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. برای طعم‌دار شدن این مایه می‌توانید از ادویه، نمک و فلفل استفاده کنید. این مایه را تا حدی روی حرارت قرار دهید که غلیظ و خوشمزه شود.در این مرحله سراغ مخلوط گوشت بروید و از آن گلوله‌های کوچک درست کنید و در وسط هر کدام از آنها یک آلو قرار دهید.


گلوله‌ها را درون آب قابلمه بریزید و اجازه دهید خوب بپزند. در این حالت در قابلمه را باز بگذارید و نیم ساعت اجازه دهید بجوشد. در این مرحله زعفران را به غذا اضافه کنید و اجازه دهید آب کوفته‌ها آنقدر بجوشد تا یک پیمانه آب آن باقی بماند. روی کوفته‌ها را می‌توانید با زرشک و خلال بادام و سبزیجات ساطوری شده به ویژه جعفری و ترخون تزیین کنید.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

افزایش جذب آهن با جعفری

اگرچه میزان جعفری موجود در کوفته برنجی زیاد نیست اما این سبزی در کنار سبزیجات دیگری مانند مرزه و ترخون می‌تواند ترکیب بسیار مناسبی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ایجاد کند. جعفری از آن جهت که منبعی سرشاز از ویتامین‌های گروه B است تاثیر زیادی در پاکسازی عروق خونی دارد و مانع از اثرات مخرب انواع آلودگی‌های محیطی از قبیل آلودگی هوا می شود. این سبزی همچنین می‌تواند به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کرده و میزان جذب آهن را در بدن افزایش دهد.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

آبرسانی به سلول‌ها با پیازچه

گنجاندن سبزی‌ها در رژیم غذایی افراد روزه‌دار از چند جهت اهمیت دارد؛ موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود و مقاومت بدن را در ایام روزه‌داری افزایش می‌دهد. پیازچه نیز ازجمله این سبزیجات است که به دلیل فیبر بالایی که دارد علاوه بر تامین رطوبت می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند و به این ترتیب عملکرد دستگاه گوارش را که در روزهای روزه‌داری کمی کند می‌شود، به حالت طبیعی نزدیک می کند اما توجه داشته باشید که مصرف پیازچه میزان قند خون را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین نباید در مصرف آن در طول روز زیاده‌روی کنید.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

افزایش اشتها با ترخون

ترخون از جمله گیاهان دارویی اشتهاآوری است که از زمان‌های دور برای افزایش اشتها در طبخ بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این گیاه برای طبخ کوفته برنجی علاوه بر آنکه به خوشبو و معطر شدن کوفته کمک می‌کند، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دارد و می‌تواند به ترشح آنزیم‌های موجود در بزاق دهان و هضم بهتر مواد کمک کند. این سبزی علاوه بر این می‌تواند به عنوان یک داروی گیاهی برای کنترل اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های عضلانی ناشی از کار روزانه مفید واقع شود.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

کاهش حرارت درونی با آلو


استفاده از آلو جنگلی در کوفته برنجی از 2جهت مهم و ضروری است؛ اول به این دلیل که گنجاندن این میوه می‌تواند به هضم بهتر پروتئین موجود در این غذا کمک کند و در کنار آن آلو بهترین خوراکی طبیعی برای کاهش حرارت درونی افراد به وی‍ژه در ماه‌های گرم سال است. علاوه بر این گنجاندن آلوجنگلی در کوفته‌برنجی می‌تواند بهترین غذا برای درمان خشکی مزاج و بهبود عملکرد روده‌ها به وی‍ژه در افراد مبتلا به یبوست باشد.


کوفته برنجی با چاشنی سبزیجات

این غذا را با چی بخورم؟

اگر تصمیم دارید این کوفته را با نان سنگک سرو کنید بهترین چاشنی‌ای که می‌توانید با آن همراه کنید سالاد شیرازی است. برای تهیه سالاد شیرازی یك گوجه متوسط، یك خیار و یك پیاز کوچک را نگینی خرد کنید و آن را با مقداری نمک، فلفل سیاه و آبلیموی تازه مزه‌دار کنید. با مصرف این سالاد در کنار کوفته برنجی می‌توانید یک وعده غذایی کامل از حبوبات، سبزیجات و پروتئین حیوانی را داشته باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Mami

      وای گرسنه ام شد.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج