جاباما
۳۰۸۸۸۸
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

طنز: جامعه شناسی انتخاباتی ما ایرانی ها!

خط خطی - علی زراندوز:

بر اساس تحقیقات نه چندان معتبر برخی محققان و جامعه شناسان نه چندان معروف، جامعه ایران از عجیب ترین جوامع جهان در موسم انتخابات است ولی همین جامعه عجیب و غیرقابل پیش بینی را می توان در موسم انتخابات (مثل همین انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم) به چند گروه تقسیم کرد:

۱- چه فرقی می کنه ها!

افراد این گروه معتقدند اصولا بین کاندیداهای راست و چپ، اصلاح طلب و محافظه کار، میانه رو و تندرو هیچ فرقی وجود ندارد و کلا فقط خودشان را عشق است! افراد این گروه قرن هاست به تمام کشورهای دیگر جهان، می گویند: «خارج!» چون از نظر آنها، صد و بیست و خرده ای کشور دیگر با فرهنگ و خط و زبان و خواستگاه و ژنتیک متفاوت، با هم فرق چندانی ندارند و فقط خودمان را عشق است! حالا شما هم یا این نظریه را قبول دارید و جزو آنهایید، یا قبول ندارید و وجود یا عدم وجودتان، برای آنها فرقی ندارد!

۲- دکمه رو بزن بچرخیم بابا... ها!

افراد این دسته می گویند: «همانطور که در شهر بازی ها، ژست مسئول چرخ و فلک الکی است زیرا چرخ و فلک را شخص دیگری ساخته و نامبرده فقط باید برای چرخیدن افراد، دکمه کوچکی را فشار دهد، در زمینه سیاست هم ژست کاندیداها چندان معنی ندارد چون افراد دیگری در جاهای بالاتری تصمیم گیرنده اصلی هستند. این افراد نه سوار چرخ و فلک می شوند نه در انتخابات رأی می دهند و اینقدر سرشان را برای پیدا کردن مراکز قدرت در بالادست ها، بالا نگه می دارند که اکثرا در میان سالی آرتروز گردن می گیرند!

۳- دایی جان ناپلئونی ها!

این شاخه را معمولا افراد پا به سن گذاشته تشکیل می دهند که تمامی اتفاق های روزمره را کار اینگیلیسی ها می دانند حتی حمله به سفارت انگلستان را...! افراد این شاخه فکری می گویند، تمام سناریوهای سیاسی، قرن ها قبل توسط اینگیلیسی ها نوشته شده و حتی سناریوی سریال کیمیا، پشت بام تهران و شهرزاد هم، دو قرن قبل توسط اینگیلیسی ها نوشته شده بوده! البته با همه این ادعاها، این افراد به دقت مسابقه استیج را تماشا می کنند و در رأی دادن به فربال، هیچ فرصتی را از دست نمی دهند!

۴- جمله قصاری ها!

گروهی نیز با استناد به این جمله قصار که: «اگر رأی دادن چیزی را عوض می کرد، به من و تو اجازه رأی دادن نمی دادند!» در حالی که با پیژامه راه راه آبی و زیرپیراهنی رکابی وارفته و شل جلوی تلویزیون لم داده اند و موهای روی سیبنه شان را موشکلی لوله می کنند، پرونده تمام انتخابات های جهان را به یکباره می بندند! این افراد با همین جمله قصار، تقریبا بیشتر فرصت های زندگی شان را از دست می دهند زیرا هر وقت کار خوبی به آنها پیشنهاد می شود، می گویند: «اگه کارش به درد بخور بود که به ما نمی رسید!» یا وقتی به خواستگاری دختری با کلاس می روند و جواب مثبت می گیرند، می گویند: «اگر دخترشان عیب و ایراد نداشت، به من نمی دادنش که!» یا اگر چرخ بال انتقال سکه های طلا به بانک مرکزی، دچار نقص فنی شود و در آن باز شده و یکی از کیسه های پر از سکه طلا، از آسمان جلوی پای شان بیفتد، حتی آن را باز هم نمی کنند و می گویند: «اگر سکه هاش واقعی بود که جلوی پای من نمی افتاد!» و سوت زنان دور می شوند!

۵- مادیون!

افراد وفادار به این تفکر، شاید حتی خیلی هم از فلسفه ماتریالیسم (ماده گرایی) سر در نیاورند ولی می گویند: «همین که عده ای به عنوان کاندیدا جمع می شوند و برخی از آنها برای رأی آوردن صدها میلیون یا حتی چندیدن میلیارد خرج می کنند، این یعنی انتخابات چیز خوبی است... چون دو حالت وجود دارد: یا ما کاندیداییم و پول خرج می کنیم و رأی می آوریم و خوش به حال مان می شود؛ یا رأی دهنده ایم و کاندیداها پول خرج مان می کنند و باز هم خوش به حال مان می شود!

۶- من می دونستم که موفق نمی شیم...ها!

همانطور که جمله فوق را کاراکتر «گلام» در کارتون سفرهای گالیور مرتب تکرار می کرد، افراد این گروه هم، از فردای روز رأی گیری، هر اتفاق ناخوشایندی را به رأی دادن بقیه ربط می دهند تا جایی که اگر فضایی ها حرف های یکی از آنها را به مدت چند سال شنود کنند، به محض تصرف کره زمین، اول از همه دنبال سلاح خطرناک و مرموزی به نام: «صندوق رأی!» می گردند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میرزا

      ویک گروه هفتم هم داریم که گروه موج جوی زده ها هستند و منتظرند ببینند کی رو موج سواره به اون رای بدن. بدون اینکه بدونن واقعا عقایدشون همسو هست یا نه؟!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج