جاباما
۳۰۸۹۶۵
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

برای سفید کردن دندان‌هایتان، اصرار نکنید!

امروزه راه‌‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌‌ها وجود دارد و توصیه‌‌های خانگی و پزشکی زیادی برای سفید کردن دندان‌‌ها وجود دارد که برخی از این راه‌‌ها ممکن است باعث حساسیت یا حتی آسیب به دندان‌‌ها هم شود.

مجله سیب سبز: این روزها همه دوست دارند لبخندی زیبا و سفید داشته باشند؛ دندان‌‌های زرد و تیره زیبایی شما را از بین می‌‌برد. امروزه راه‌‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌‌ها وجود دارد و توصیه‌‌های خانگی و پزشکی زیادی برای سفید کردن دندان‌‌ها وجود دارد که برخی از این راه‌‌ها ممکن است باعث حساسیت یا حتی آسیب به دندان‌‌ها هم شود.

بسیاری از خانم‌‌ها و آقایان برای سفید کردن دندان‌‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌‌کنند اما دندان‌‌ها باید تا چه حد سفید شوند و آیا سفید شدن دندان‌‌ها ممکن است به قیمت آسیب به دندان‌‌ها تمام شود و سلامت آنها را به خطر بیندازد. آیا می‌‌توان تنها با استفاده از خمیر دندان مخصوص رنگ دندان‌‌ها را تغییر داد و آیا استفاده از مواد سفید کننده ممکن است باعث حساسیت دندانی شود؟

اگر شما هم دلتان می‌‌خواهد دندان‌‌هایی سفید داشته‌‌باشید، مطلب زیر را بخوانید. ما به شما می‌‌گوییم که دندانپزشک‌‌ها چگونه و با استفاده از چه موادی دندان‌‌های شما را سفید می‌‌کنند و با استفاده از چه روش‌‌هایی می‌‌توانید دندان‌‌های خود را بدون آسیب رساندن به آنها سفید کنید.

برای سفید کردن دندان‌هایتان، اصرار نکنید!

اول آزمایش بعد مصرف

براي سفيد كردن دندان‌ها از ۲ ماده پراكسيد هيدروژن و كاربامايد پراكسايد استفاده مي‌شود، كه سال‌هاست در دهان‌شويه‌هايي كه روزانه مصرف مي‌شود، وجود دارند.

اين مواد مورد تأييد جوامع دندانپزشكي هستند؛ اما توجه كنيد گاهي برخي از افراد به اين مواد حساسيت دارند كه در اين صورت اصلا نبايد با اين مواد دندان‌ها را سفيد كنند.

براي اين‌كه مطمئن شويد شما به اين مواد حساسيت نداريد، از دندانپزشك‌تان بخواهيد قبل از مصرف اين مواد را روي شما آزمايش كند.

ضد حساسیت استفاده کنید

نكته ديگر اين‌كه ممكن است پس از سفيد كردن دندان‌هاي‌تان ‌«دچار حساسيت دنداني» شويد كه با نوشيدن چاي داغ يا آب يخ و خوردن ‌بستني و مواد غذايي ترش دندان‌هاي‌تان به صورت گذرا درد خواهند گرفت. معمولا اين حساسيت گذرا است و مي‌توان با فاصله انداختن بين جلسات درماني آن را بهبود بخشيد. پس از اتمام دوره‌ درماني، اگر همچنان حساسيت دندان‌هاي شما به جا مانده بود، مي‌توانيد از خميردندان ضدحساسيت استفاده كرده و آن را جايگزين خميردندان معمولي‌تان كنيد. به هر حال حساسيت دنداني يكي از عوارض سفيد كردن دندان‌ها است كه شايد به آن گرفتار شويد.

زیاد سفید نکنید

«اگر دندان‌هايم را سفيد كنم، چند درجه روشن‌تر مي‌شوند؟» اين شايد اولين سوالي است كه از دندانپزشك مي‌پرسيد. در تبليغات بسياري از محصولات سفيدكننده دندان مي‌بينيم كه ادعا مي‌كنند با يك بار استفاده از آن محصول دندان‌هاي شما تا ۹ درجه روشن‌تر مي‌شوند، ولي اين بيشتر يك فريب تبليغاتي است تا واقعيت. معمولا اين محصولات، پس از هر بار استفاده، فقط ۳-۲ درجه دندان‌ها را سفيدتر مي‌كنند. براي اين‌كه بفهميد رنگ دندان‌هاي‌تان چقدر سفيدتر شده است بايد رنگ آنها را قبل و بعد از درمان ثبت كنيد.

متاسفانه هنوز سيستم استانداردي در دندانپزشكي براي مشخص كردن رنگ دندان‌ها وجود ندارد و رايج‌ترين وسيله‌اي كه در مطب‌هاي دندانپزشكي استفاده مي‌شود، نمونه رنگ «وايتا» است.

در اين نمونه رنگ، رنگ دندان‌ها به ۴ گروه تقسيم مي‌شود؛ A «قهوه‌اي مايل به سرخي»، B «زرد مايل به سرخي»، C «خاكستري» و D «خاكستري مايل به سرخي». درهر يك از اين ۴ گروه، ۴ يا ۵ نوع تيرگي و روشني وجود دارد. دندانپزشك به شما كمك خواهد كرد رنگ دندان‌تان را قبل و بعد از درمان با مقايسه با نمونه رنگ تعيين كنيد و متوجه شويد سفيد كردن دندان‌ها، چنددرجه دندان‌هاي‌تان را روشن‌تر كرده است.

دندان‌ها رنگارنگ‌اند

جالب است بدانيد همه دندان‌هاي شما يك رنگ نيستند، معمولا دندان‌هاي جلويي روشن‌تر و دندان‌هاي آسيا تيره‌ترند. هدف اصلي از سفيد كردن دندان‌ها اين نيست كه به روشن‌ترين درجه برسيم، بلكه دندان‌هاي‌تان را بايد تا درجه‌اي روشن كنيد كه با رنگ چهره شما هماهنگي داشته باشد.

نبايد تصور كنيد يك‌بار كه دندان‌هايتان را سفيد كرديد تا مدت‌ها ديگر به سفيد كردن آنها احتياج نخواهيد داشت. سفيد كردن دندان‌ها اثرات هميشگي ندارد. دندان‌ها معمولا يك سال يا بيشتر سفيد باقي خواهند ماند و حفظ نتايج درماني به اين بستگي دارد كه شما پس از سفيد كردن دندان‌هايتان چقدر توصيه‌هاي ايمني را رعايت كنيد.

زحمات را بر باد ندهید

نوشيدن زياد قهوه و چاي، كشيدن سيگار، استفاده از نوشابه‌هاي رنگي و عدم توجه به بهداشت دهان از عواملي هستند كه تمام زحمت‌هاي شما را بر باد مي‌دهند و دندان‌هاي‌تان را در مدت‌زمان كوتاهي پس از سفيد كردن به رنگ اوليه خود باز مي‌گردانند.

این روش برای همه مفید نیست

دوست داريد بدانيد چه كساني نبايد دندان‌هاي‌شان را سفيد كنند؟ حقيقت اين است كه سفيد كردن دندان‌ها براي بعضي افراد جواب نمي‌دهد يا حتي خطرناك و مضر است. اگر مينا يا عاج دندان‌هاي شما به صورت مادرزادي داراي نواقصي بوده و بد ساخته شده باشند بعيد است بتوانيد با اين تكنيك به رنگ دلخواه‌تان برسيد، شما بايد دندان‌هاي‌تان را لامينيت كنيد. بعضي افراد دندان‌هاي حساسي دارند و با خوردن غذاهاي گرم و ترش يا يخ و بستني دندان‌هايشان «تير» مي‌كشد.

اگر شما هم دندان‌هاي حساسي داريد، بهتر است به فكر سفيد كردن دندان‌هاي‌تان نباشيد، چون اين امر حساسيت شما را تشديد خواهد كرد. خانم‌هاي باردار يا شيرده نيز بهتر است سفيد كردن دندان‌ها را به بعد از دوران بارداري يا شيردهي موكول كنند.

به طور كلي دندان‌هايي كه رنگشان زرد، نارنجي و قهوه‌اي است به درمان پاسخ بهتري مي‌دهند؛ ولي دندان‌هايي كه رنگ زمينه‌اي آنها خاكستري يا آبي است، چندان سفيد نمي‌شوند.

اگر دندا‌ن‌هاي شما شديدا تغيير رنگ پيدا كرده است، معمولا فقط با سفيدكردن دندان‌ها به رنگ دلخواه‌تان نخواهيد رسيد.

برای سفید کردن دندان‌هایتان، اصرار نکنید!

۸ نکته کاربردی:

۱ - ژل سفيدكننده را فقط به مقدار تجويز شده درون قاشقك بريزيد. تصور نكنيد با مصرف بيشتر دندان‌ها زودتر و بيشتر سفيد مي‌شوند.

۲- در مواقعي كه قاشقك حاوي ژل سفيدكننده در دهان‌تان است از مصرف مايعات و غذاها خودداري كنيد.

۳ - زمان تجويز شده را دقيقا رعايت كنيد.

۴ - از فشردن قاشقك حاوي ژل با فشار دندان‌هاي فك مقابل يا با دست اجتناب كنيد.

۵ - درطول درمان از خوردن آشاميدني‌ها و مواد غذايي رنگي مانند قهوه‌، چاي، انواع كولاها، سبزي و انواع سس‌هاي رنگي دوري كنيد.

۶ - سيگار نكشيد و از خوردن ميوه‌هاي ترش و اسيدي مثل مركبات و تنقلات مثل لواشك، تمبرهندي و قره‌قروت خودداري كنيد.

۷ - از همه مهم‌تر اين‌که قبل از استفاده از مواد سفيدكننده و در روزهاي بعد از آن دندان‌هايتان را به خوبي مسواك بزنيد و نخ بكشيد.

۸ - اگر قاشقكي كه دندانپزشك براي سفيد كردن دندان‌هاي‌تان در خانه به شما داده است، دقيقاً متناسب با فك‌هاي شما نيست با او تماس بگيريد تا آن را برايتان تنظيم كند. در غير اين صورت مواد سفيدكننده از لبه‌هاي آن به لثه‌ها لب و زبان شما رسيده و آنها را زخمي خواهند كرد.

سفیدی دندان‌ها با رنگ لباستان

اگر قرار است که به مهمانی مهمی بروید و زمان مناسب برای استفاده از سفیدکننده‌های دندان را ندارید و دل‌تان هم می‌خواهد که با دندان‌هایی درخشان در مهمانی حاضر شوید، فقط کافی است، رنگ لباسی را انتخاب کنید تا دندان‌های شما را سفید تر نشان دهد، لباس‌هایی که رنگ پایه‌ای آبی دارند و یا رنگ‌های سرد در آنها به میزان زیاد به کار رفته است، دندان‌های شما را سفید تر نشان می دهند. پس قبل از خرید لباس برای مهمانی به رنگ‌ دندان‌های خودتان هم فکر کنید.

مواد غذایی سفید کننده را بشناسید

تحقیقاتی در زمینه سفید کردن دندان‌ها انجام شده است. همانطور که مصرف زیاد چای و قهوه به میزان زیاد، دندان‌های شما را تیره می‌کند، مصرف بعضی از مواد غذایی هم می‌تواند به سفید شدن دندان‌های شما کمک کند. توت فرنگی بخورید تا دندان‌ سفیدی داشته باشید. سبزیجاتی مثل کرفس و کلم بروکلی هم می‌تواند، دندان‌های خوشرنگی را به شما بدهد. اگر هم این میوه‌ها در دسترس نبودند، از خیار استفاده کنید و تا می‌توانید خیار بخورید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج