۳۰۹۰۳
۱ نظر
۵۰۲۷
۱ نظر
۵۰۲۷
پ

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

قیمت گذاری روی محصولات و خدماتی که در هر کسب و کاری عرضه می شود یکی از مهم ترین مراحل در هر تجارت است.

گویا آی تی: قیمت گذاری روی محصولات و خدماتی که در هر کسب و کاری عرضه می شود یکی از مهم ترین مراحل در هر تجارت است.

برای مثال فرض کنید شرکت سامسونگ بخواهد یک‌میلیون دستگاه گلکسی را به فروش برساند، اگر در مرحله‌ قیمت‌گذاری این دستگاه دچار اشتباه یک دلاری بشود، یک میلیون دلار ضرر خواهد کرد.

در دنیای تجارت دیجیتال چنین اشتباه‌هایی تا به حال به دفعات زیادی رخ داده‌ است، به‌ خصوص هنگامی که محصولات در فروشگاه های انلاین که عرضه می شوند و در مدت کوتاهی پس از قیمت‌گذاری، تعداد زیادی کالا خریداری می‌شوند و کار از کار می‌گذرد. در ادامه این مقاله چند نمونه از بزرگترین اشتباهاتی که در مرحله قیمت گذاری توسط شرکت های بزرگ انجام شده است، می پردازیم.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

شرکت Best Buy

شرکت Best Buy یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های جهان در زمینه فروش محصولات الکترونیکی است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار داشته است. این شرکت دارای وب‌سایتی است که یکی از پولسازترین ها در اینترنت است.

با توجه به مطالبی که عنوان شد، شاید تصور کنید که از چنین شرکتی انتظار نمی‌رود در قیمت‌گذاری‌های خود دچار اشتباهی بزرگ شود، اما در واقعیت چنین نیست. در ۱۲ آگوست سال ۲۰۰۹ در وب‌سایت این شرکت اشتباه فاحشی در قیمت گذاری صورت گرفت که به سرعت توسط مشتریان تیز بین آن شناسایی شد و ضرر زیادی را متوجه شرکت کرد، انها در سایت خود تلویزیون‌های ۵۲ اینچ تخت سامسونگ که در حالت عادی ۶۶۶,۱۶ دلار به فروش می‌رسیدند را کمتر از ۱۰ دلار قیمت‌گذاری کردند. یعنی بیشتر از ۹۹ درصد تخفیف در نظر گرفته شده بود!

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سیرز

سیرز (Sears) یک فروشگاه‌ بزرگ زنجیره‌ای است که کالاهای مختلفی از پوشاک تا لوازم الکترونیکی در آنها یافت می‌شود. نخستین فروشگاه سیرز در سال ۱۸۸۶ میلادی در آمریکا تاسیس شد و امروزه حدود ۲۵۰۰ شعبه دارد.

تا چند سال قبل کاتالوگ‌های این فروشگاه که در کتابچه‌هایی بزرگ به چاپ می‌رسیدند و در تیراژ گسترده‌ای توزیع می‌شدند، ولی اکنون دیگر به شکل الکترونیکی در وب‌سایت این شرکت به نمایش درمی‌آیند.

اشتباهی که توسط فروشگاه سیرز صورت گرفت به این صورت بود که در تابستان سال ۲۰۱۱ که آی‌پد ۲ تازه به بازار آمده بود، قیمت آن در وب‌سایت سیرز به جای ۷۰۰ دلار، ۶۹ دلار ثبت شد و سیل مشتری‌ها را به سوی آن روانه کرد. این فروشگاه بلافاصله اعلام کرد مسئول این قیمت‌گذاری، شرکت ثالثی بوده که امور آگهی‌های آن را بر عهده داشته و در نتیجه جلوی ضرر خود را گرفت.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

شرکت Dell

شرکت دل از سال ۱۹۸۴ آغاز به کار کرد و اکنون با حدود ۱۱۰ هزار کارمند، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های رایانه رومیزی و لپ‌تاپ در جهان است و طی سال‌های فعالیت خود، رکوردهای بسیاری را در کسب و کار دیجیتال به دست آورده است. اشتباهی که دل در زمینه قیمت گذاری با آن مواجه شد این بود که یک هفته مانده به کریسمس سال ۲۰۱۱ لپ‌تاپ‌های XPS ۱۵ ساخت این شرکت که ۱۰۰۰ دلار می‌ارزیدند به میزان ۲۵ دلار قیمت‌گذاری شدند.

بلافاصله صدها نفر این لپ‌تاپ را سفارش دادند. به محض اینکه مسئولان دل متوجه اشتباه خود شدند، آگهی فروش را از سایت حذف کردند و همه سفارش‌های دریافت شده، لغو شد. با این کار، سیلی از شکایت خریداران به سوی وب‌سایت این شرکت سرازیر شد.

شرکت دل در زمینه قیمت گذاری اشتباه دیگری را در کشور تایوان مرتکب شد، یکی از لپ‌تاپ‌های این شرکت به نام Latitude E۴۳۰۰ که قرار بود حدود ۲۱۰۰ دلار به فروش برسد، اشتباهی ۵۶۳ دلار قیمت‌گذاری شد؛ یعنی با تخفیفی حدود ۷۵ درصدی! بیش از ۷۰ هزار مشتری تایوانی برای خرید این دستگاه هجوم آوردند و سفارش گذاشتند.

کمیسیون حمایت از مشتری (CPC) در تایوان اعلام کرد شرکت دل باید این کالاها را با همان قیمت به دست مشتریان برساند اما شرکت دل از ارسال آنها خودداری کرد و سفارش‌های ثبت‌شده را نپذیرفت. به این ترتیب کمیسیون حمایت از مشتری شکایتی را علیه دل به دادگاه برد و پیگیری حقوقی این قضیه هنوز در جریان است. این کمیسیون تهدید کرده است که اگر دل به تعهد خود عمل نکند، از تمام فعالیت‌های تجاری این شرکت در تایوان جلوگیری خواهد کرد.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

آمازون انگلستان

فروشگاه آمازون انگلستان، شعبه‌ای از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان، یعنی آمازون است که حدود ۷۰ هزار کارمند در سراسر جهان دارد. وب‌سایت اصلی این فروشگاه همیشه در بالاترین جایگاه‌های تعداد بازدید قرار داشته است و اکنون نیز رتبه‌ای حدود ۱۰ دارد اما یک اشتباه باعث شد که شاخه‌ بریتانیای وب‌سایت آمازون به مدت ۵۰ دقیقه از کار بیفتد.

ماجرا از این قرار است که در این وب‌سایت، یک نوع رایانه جیبی ساخت شرکت HP به نام H۱۹۱۰ که در واقع از اجداد تبلت‌های امروزی محسوب می‌شود به جای ۲۰۰ دلار، ۷ دلار قیمت‌گذاری شد. به گزارش BBC برخی از مشتری‌ها بلافاصله دست به کار شدند و حتی کسانی بودند که ۵۰ تا ۶۰ دستگاه از آن را یکجا سفارش دادند.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

داروخانه CVS

CVS نام دومین داروخانه زنجیره‌ای بزرگ در آمریکا است که بیش از ۷۰۰۰ شعبه در سراسر این کشور دارد. البته محصولاتی که در این فروشگاه به فروش می‌رسند صرفا جنبه دارویی ندارند و می‌توان در آن انواع اسباب‌بازی کودکان را هم پیدا کرد. در تابستان سال گذشته، این داروخانه اسباب‌بازی جدیدی را عرضه کرد که نام تجاری آن ژوژو بود.

ژوژوها چند نوع همستر کوچک، نرم و روباتی بودند که در بین کودکان طرفداران بسیاری پیدا کردند. در حالت عادی، این عروسک‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ دلار به فروش می‌رفتند تا اینکه مسئولان فروشگاه تصمیم گرفتند آن را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کنند. در آگهی تخفیف این عروسک‌ها، به جای ۲۰ درصد تخفیف عبارت «۵ تا عروسک ۱۰ دلار» ثبت شد که قیمت هر عروسک روباتی را به دو دلار کاهش می‌داد و این معادل حداقل ۹۰ درصد تخفیف بود! به این ترتیب فروشگاه CVS تا پیش از اصلاح آگهی فروش ویژه خود، ده‌ها هزار دلار زیان کرد.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

فروشگاه Zappos

Zappos یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های کفش در آمریکا است که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و چنان رشدی کرد که اکنون بیش از ۱۵۰۰ کارمند و بیش از یک میلیارد دلار درآمد سالانه دارد. این فروشگاه از زیرمجموعه‌های سایت آمازون محسوب می‌شود اما خودش هم زیرمجموعه‌هایی دارد.

در سال ۲۰۱۰ اشتباهی در کدنویسی یکی از وب‌سایت‌های زیرمجموعه این فروشگاه رخ داد که منجر به قیمت‌گذاری عجیبی شد. برای تمام فروش‌ها، فاکتوری با رقم ۹۵/۴۹ دلار صادر می‌شد و خریدار با این رقم می‌توانست هرتعداد کالا را خریداری کند. بلافاصله، هزاران مشتری به این وب‌سایت هجوم آوردند تا اینکه سرور آنها از کار افتاد چون سفارش‌ها دریافت و تایید شده بود، فروشگاه Zappos مجبور بود کالاهای خریده شده را تحویل مشتریان بدهد و در نتیجه متحمل ۶/۱ میلیون دلار زیان شد.

بزرگترین اشتباهات قیمت گذاری در فروشگاه های آنلاین

شرکت اپل

در تابستان سال ۲۰۱۰ یکی از دانش‌آموزان تایوانی متوجه تخفیفی غیرعادی شد که در آن، دستگاه مک‌مینی که در حالت عادی ۱۷۰۴ دلار قیمت داشت ۶۰۳ دلار به فروش می‌رسید. او لینک این محصول را در شبکه‌ای اجتماعی به دوستان خود معرفی کرد و ماجرای آن خیلی زود همه‌جا پیچید. به این ترتیب در عرض چند ساعت، ۲۰۰ هزار دستگاه از آن به فروش رفت و مسئولان سایت اپل تا به خود بجنبند، این شرکت متحمل ۲۰۰ میلیون دلار زیان شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      خب یکی ک پول پرداخت میکنه مگه نمیشه اصلاحش کرد؟ک فلان کالا به دلیل اشتباه تایپی در قیمت فروخته نمیشود،یا کاالا فرستاده نشود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج