۳۱۰۰۷۸
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

آژانس‌های مسافرتی حق گروکشی ندارند

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: آژانس‌ها حق ندارند از مسافران گروکشی کنند و مدارک هویتی آن‌ها را نزد خود نگه دارند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: آژانس‌ها حق ندارند از مسافران گروکشی کنند و مدارک هویتی آن‌ها را نزد خود نگه دارند.

ولی تیموری با یادآوری این نکته که نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی براساس آیین‌نامه‌ی مصوب سال ۱۳۸۴ هیات دولت، صورت می‌گیرد که مطابق آن، ضوابط مشخصی برای فعالیت این مراکز وجود دارد، درباره‌ی آژانس‌هایی که کارشان محدود به گرفتن ویزا آن‌هم با وعده‌های تضمینی شده است،‌ توضیح داد:‌ هیچ آژانسی انحصارا مسؤولیتی در بخش دریافت ویزا ندارد، یعنی اصلا مرجع مشخصی وجود ندارد که مجوز خاصی در این زمینه به آژانس‌ها بدهد. معمولا دفاتری که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز بند ب (اجرای تور) گرفته‌اند، امور مربوط به ویزا را هم انجام می‌دهند.

او با اشاره به تضمین‌های صد درصدی که برخی آژانس‌ها برای گرفتن ویزای برخی کشورها می‌دهند، گفت: ویزا موضوعی کاملا حاکمیتی و مطابق قوانین کشورها است، وقتی مقامات عالی‌رتبه کشوری نمی‌توانند درباره‌ی صدور ویزای سایر کشورها تضمین بدهند، پس آژانس هم نمی‌تواند قول صد درصد بدهد، برای همین ما از آن‌ها (دفاتر خدمات مسافرتی) می‌خواهیم توقعی ایجاد نکنند که ویزای مسافر را حتما دریافت می‌کنند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین تاکید کرد: اگر مشکلی در روند کار پیش آمد، آژانس حق ندارد مدارک هویتی مسافر را نزد خود نگه دارد و گروکشی کند. این موضوع در قرارداد تیپ (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) ذکر شده است، اما اگر مسافر به هر دلیلی از انجام سفر خود منصرف شد، آژانس این حق را دارد که برای لغو ویزای صادر شده اقدام کند، چرا که در مواردی مسافر اعلام انصراف کرده، ویزا را گرفته و سفر به کشور مقصد را انجام داده، اما به ایران بازنگشته است، همین مساله باعث شده نام آژانس به فهرست سیاه سفارتخانه‌ی متبوع وارد شود. در چنین شرایطی برای آژانس حقوق و اختیاراتی تعیین شده که در همان قرارداد تیپ لحاظ شده است.

او با بیان این‌که تنظیم قرارداد تیپ بین مسافر و آژانس از جمله بندهای آن مصوبه است، اظهار کرد: آژانس‌ها موظف‌اند مراجعه‌کنندگان‌شان را از وجود این قرارداد مطلع و برای تکمیل کردن، ترغیب کنند. در این قرارداد حقوق مسافر تا حدی لحاظ شده و آژانس نیز مکلف است طبق این قرارداد عمل کند.

تیموری از مسافرانی که برای سفر از تور استفاده می‌کنند، درخواست کرد: این قرارداد را جدی بگیرند، چون وقتی چنین قراردادی باشد آژانس نمی‌تواند دست به تهدید بزند و رفتار سلیقه‌ای داشته باشد. مسافر هم وقتی با مشکل مواجه شد می‌تواند طبق این قرارداد پیگیر حقوق حقه خود شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج