جاباما
۳۱۰۱۵۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وضعیت اعزام به عتبات و حج در سال ۹۵

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بعد از فرودین، اعزام زائران عتبات زیاد می‌شود، گفت: متاسفانه گروه‌های سودجو وعده‌های غیر واقعی در ارتباط با اعزام به عتبات عنوان می‌کنند و به دروغ می‌نویسند که تحت نظارت سازمان حج و زیارت هستند و هنگامی که مردم اعتماد می‌کنند یا مبالغ و پاسپورت را بر نمی‌گردانند یا خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

خبرگزاری ایلنا: رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بعد از فرودین، اعزام زائران عتبات زیاد می‌شود، گفت: متاسفانه گروه‌های سودجو وعده‌های غیر واقعی در ارتباط با اعزام به عتبات عنوان می‌کنند و به دروغ می‌نویسند که تحت نظارت سازمان حج و زیارت هستند و هنگامی که مردم اعتماد می‌کنند یا مبالغ و پاسپورت را بر نمی‌گردانند یا خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در تشریح بسته‌های سفری ویژه نوروز سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به تعلیق بودن عمره، افراد تقاضای زیادی برای سفر به عتبات داشتند و از همین رو از بهمن ماه ۹۴ به صورت جدی برنامه ریزی‌ها شروع شد و در این راستا با هماهنگی با «شرکت شمسا» سعی داریم، امکانات قابل قبولی برای زائران عتبات فراهم شود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت اعزام به عتبات در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، افزود: در مجموع ۱۸۵ هزار نفر ثبت نام کردند که با توجه به تقاضای زیاد، مجبور به قرعه کشی شدیم و در ‌‌نهایت ۱۲۰ هزار نفر در نوروز ۹۵ در گروه‌های قیمتی مختلف به عتبات مشرف می‌شوند.

اوحدی با بیان این مطلب که اعزام به عتبات از ۲۳ اسفند سال جاری آغاز شده است، گفت: اعزام‌ها تا ۱۵ فرودین ادامه دارد. با توجه به امنیت حال حاضر در سامرا به حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زائران این اختیار را دادیم که اگر بخواهند به سامرا مشرف شوند.

او با بیان اینکه امکانات اقامتی در عراق بسیار محدود است و شرایط بهداشتی آن مطلوبی نیست، گفت: اگرچه هیات پزشکی ما در ایام نوروز خدمات ویژ‌های را قرار بدهند، اما به هرحال شاید کیفیت به آن صورت نباشد که زائران مد نظر دارند.

رییس سازمان حج و زیارت با توجه به برخی محدودیت‌ها در عراق گفت: با توجه به اینکه کشور عراق با تکفیری‌ها در حال جنگ است، محدودیت‌های مختلفی در سفر به عتبات شاهد هستیم. یک نمونه از این محدودیت‌ها که البته به خاطر امنیت زائران انجام می‌شود، ایست‌های مختلف و متعدد در مسیر زائران است.

اوحدی با اشاره به اینکه ایران تنها کشوری است که با عراق قرار داد امنیتی برای تامین امنیت رائران دارد، افزود: در همین رابطه سازمان حج و زیارت هزینه‌های که در قرار داد قید شده را به عراق می‌پردازد.

او با بیان اینکه بعد از فرودین ماه روند افزایش اعزام زائران را به عتبات خواهیم داشت، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که گروه‌های سودجو وعده‌های غیر واقعی در ارتباط با اعزام به عتبات عنوان می‌کنند و به دروغ می‌نویسند که تحت نظارت سازمان حج و زیارت هستند و هنگامی که مردم اعتماد می‌کنند یا مبالغ و پاسپورت را بر نمی‌گردانند یا خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در همین رابطه از طریق قوه قضاییه، نیروی انتظامی و استانداران هماهنگی کردیم که با راهبرد نظارتی که بعثه مقام معظم رهبری تعریف کرده، از این مقوله جلوگیری شود و یا حداقل بتوانیم حقوق زائران را استیفا کنیم.

توضیح درباره اعزام زائران به حج تمتع و ناهماهنگی‌های عربستانی‌ها

اوحدی همچنین درباره احتمال افزایش سهمیه حج تمتع گفت: همه ساله یک نشستی را روسای حج کشورهای مختلف با وزیر حج عربستان می‌نشینند و هیات‌های دو کشور یک تفاهم نامه‌ای را امضا می‌کنند که در این تفاهم نامه، مقررات و دستورالعمل‌های حج سال جدید مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌های قبل معمولا اوایل ربیع الثانی وعده ما برای برگزاری نشست و امضای تفاهم نامه بود که امسال قبل از قطع رابطه سیاسی، نیمه ربیع الثانی (دی ماه) درخواست کردند که ما برای نشست و امضای تفاهم نامه برویم. در ترکیب هیات ایرانی مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی، رییس مرکز پزشکی معاون بین الملل بعثه، رییس سازمان حج و زیارت و معاون حج و زیارت سفیر ما در عربستان حضور دارند؛ طرف سعودی هم متقابلا همین ترکیب را دارد.

رییس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: امسال دعوت نامه نیمه آخر دی ماه زده بودند که مجددا وزیر حج اعلام کرد که تاریخ جلسه تغییر یافته و ۱۹ اسفندماه به دلیل اینکه قبل از رابطه سیاسی آمده بود ترکیب هیات مجددا برای وزارت حج عربستان ارسال شد و با توجه به قطع رابطه سیاسی ما گفتیم که ویزا کجا باید گرفته شود و آن‌ها اعلام کردند که باید در دبی ویزا صادر می‌کنند و نماینده‌ای در چند هفته پیش از طرف ایران با پاسپورت‌ها رفتند که کنسولگری عربستان اعلام کرد که هماهنگی وزارت حج عربستان و وزارت خارجه عربستان کامل شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه ما همچنان منتظر هستیم، عربستان زمینه را برای فریضه واجب مردم فراهم کند، گفت: ما از ۱۱ اسفند اعلام کردیم که افراد متقاضی حج تمتع به دلیل ناهماهنگی‌هایی که بین مجموعه‌های عربستانی وجود دارد، ۵ ملیون تومان (قسط اول) خود را که باید به حساب سازمان حج و زیارت واریز کنند، به یکی از شعب بانک ملی پرداخت کنند که سود هم به آن تعلق بگیرد.

اوحدی ادامه داد: به محض اینکه تفاهمنامه سازمان حج و زیارت و هیات ایرانی با وزارت حج عربستان و هیات سعودی منعقد شود، با بانک ملی هماهنگی می‌شود تا پول‌ها به حساب سازمان بیاید.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: وزارت حج اعلام کرده با توجه به اینکه امسال آخرین سال پروژه توسعه مسجد الحرام است، آن ۲۰ درصدی که از زائران کشور‌ها کم می‌کردند را برگردانند که هنوز چیزی به ما اعلام نشده است و سهمیه حج تمتع برای سال ۹۵‌‌ همان ۶۴ هزار نفر است.

حج عمره در ۹۵ همچنان تعلیق است

وی درباره برنامه‌های حج و زیارت و وضعیت اعزام‌ها در سال ۹۵ گفت: عمره که همچنان تعلیق است و لذا برای سال ۹۴ هیچ برنامه‌ای برای اعزام زائران به حج عمره نخواهیم داشت. در رابطه با عتبات نیز رویکرد ما، توسعه کفیت خدمات به زائران است و بنا داریم عدد زائران را افزایش دهیم و در این رابطه هماهنگی‌هایی را با بانک‌های مطرح کشور انجام دادیم که متقاضیان عمره‌ای که حدود ۶ و نیم میلیون نفر هستند و مبلغ ۱ میلیون تومان واریز کرده‌اند، به این افراد تسهیلات ارزان قیمت ۱ میلیون تومانی بدهند و ضمن اینکه سفر آن‌ها به عمره محفوظ است.

اعزام به سوریه اولویت در سال جدید/ منتظر پیوست امنیتی هستیم

اوحدی از پیگیری برای اعزام زائران به سوریه در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در این رابطه با سوریه به توافق رسیده‌ایم اما منتظر پیوست امنیتی سوریه برای تامین امنیت زائران هستیم. سفر به سوریه جز برنامه جدی ما در ۹۵ است، اما زمان شروع بستگی به پیوست امنیتی است.

رییس سازمان حج و زیارت درباره پرداخت دیه شهدای منا توسط عربستان گفت: کشور عربستان قبل از قطع رابطه سیاسی ما دیه زائرانی که در آن کشور چه هوایی و چه زمینی و چه در ازدحام جمعیت آسیب می‌دیدند را پرداخت می‌کرده است اما بعد از قطع رابطه سیاسی مسولیت پیگیری دیه شهدای منا به وزارت امور خارجه داده شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج