جاباما
۳۱۰۴۷۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

طبیعت تهران را در کدام بوستان‌ها باید دید؟

تعطیلات نوروزی نه تنها برای مسافران نوروزی شهر تهران بلکه برای پایتخت نشینان نیز فرصت مناسبی است تا از طبیعت و هوای پاک بهاریش بهره گیرند، فرصتی که در سایر ایام سال کمتر ایجاد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: تعطیلات نوروزی نه تنها برای مسافران نوروزی شهر تهران بلکه برای پایتخت نشینان نیز فرصت مناسبی است تا از طبیعت و هوای پاک بهاریش بهره گیرند، فرصتی که در سایر ایام سال کمتر ایجاد می‌شود.

بهترین نمود طبیعت تهران در بوستان های این شهر قابل مشاهده است که برخی از آنها با وسعت زیاد و امکانات مختلف به همراه طراحی مهندسی می تواند لحظات زیبایی را برای خانواده ها فراهم کند.

رتبه بندی بوستان های شهر تهران کار بسیار سختی است چرا که هر یک از جنبه هایی دارای شاخص های منحصر به فرد هستند بر همین اساس بدون هیچ اولویت بندی این بوستان ها را معرفی خواهیم کرد.

بوستان جنگلی چیتگر و دریاچه خلیج فارس

این بوستان جنگلی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و امتداد اتوبان تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه آهن واقع شده است. شهروندانی که به این بوستان مراجعه می کنند می توانند از امکاناتی تفریحی و ورزشی این بوستان همچون مسیر دوچرخه سواری ویژه بانوان (محصور)، امکانات سوارکاری و تیراندازی و ... استفاده کنند.

در کنار این بوستان دریاچه مصنوعی چیتگر با مساحت ۳۳۰ هکتار واقع شده‌است. دریاچه ای که از شمال به بزرگراه همت، از شرق به محور چهار باغ و از جنوب و غرب به پارک جنگلی چیتگر محدود می‌شود. پیش از آغاز تعطیلات نوروزی فاز دوم این مجموعه نیز به بهره برداری رسید.

بوستان آب و آتش

بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی که در سال ۱۳۸۸ با مساحتی بالغ بر ۲۴۰۰۰ مترمربع توسط شهرداری تهران افتتاح شد. این بوستان دارای تجهیزاتی مانند چهار برج آتش و چادری ۷۰۰ متری است.

بوستان آب و آتش در خیابان آفریقا با امکاناتی شامل پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز واقع شده است.

بوستان هنرمندان

خانه‌ هنرمندان ایران در جهت تقویت جوانب گوناگون فعالیت‌های هنری و ایجاد و حمایت از تشکیلات هنری، در سال ۱۳۷۷ با بازسازی بنایی متعلق به دوران قاجار که در زمان دومین جنگ ویرانگر جهانی توسط قوای متفقین به انبار مهمات و بعد از آن پادگان نظامی بود، به یک مرکز فرهنگی تبدیل شد.

خانه‌ هنرمندان ایران، محل دبیرخانه‌ صنف‌های هنری ایران است که با اختصاص فضاها و ارایه‌ خدمات مختلف، امکان فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری را برای صنف‌های هنری ایران ایجاد کرده است.

بوستان هنرمندان شامل امکاناتی همچون کتابفروشی، تندیسهای از سبکهای مختلف هنرهای تجسمی ( نمادی از طبیعت و عرفان)، خانه هنرمندان و پوشش گیاهی چنار، سرو، اقاقیا، نارون، صنوبر و سدروس است. این بوستان در خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر، نبش خیابان برفروشان واقع شده است.

بوستان جنگلی یاس

این پارک جنگلی که در شمال شرق تهران قرار دارد در دو قسمت شمالی ( منطقه یک ) و جنوبی ( منطقه چهار ) با وسعت ۱۴۰۰ هکتار بزرگترین پارک جنگلی شهر تهران است.

زمین این پارک جنگلی، که از قبل درختان در آن کاشته شده بود مورد اختلاف بین چند دستگاه نظامی بود تا سرانجام به دستور رهبر معظم انقلاب در دیداری که به مناسبت روز درختکاری در ۱۷ اسفندماه سال ۹۳ انجام شد این منطقه به شهرداری تهران واگذار شد تا به منظور استفاده عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود. پارک جنگلی یاس در تاریخ ۱۳ فروردین ماه سال ۹۴ همزمان با سیزده به در یا روز طبیعت، بعد از احداث زیر ساخت‌های اولیه لازم رسماً افتتاح شد و در اختیار عموم مردم شهر تهران قرار گرفت.

علت نامگذاری این پارک به نام یاس همزمانی ایام فاطمیه با نوروز ۱۳۹۴ بود که بعد از ایام فاطمیه این پارک افتتاح شد. قبل از این برای این منطقه از نام دره یا جنگل‌های قوچک استفاده می‌شد.

بوستان ولایت

بوستان ولایت نام بوستانی در جنوب غربی شهر تهران است که در محل قبلی فرودگاه قلعه‌ مرغی ساخته شده است. این بوستان دارای ۳۰۰ هکتار وسعت و امکاناتی از قبیل شهربازی سقف‌دار و پیست دوچرخه سواری و موتورسواری است. فاز یک این بوستان با ۶۰ هکتار مساحت در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.

از امکانات ویژه این بوستان می‌توان به گشتگاه پیاده (باغراه ایرانی)، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، پیست‌های اسکیت و دوچرخه‌سواری و غیره اشاره کرد. از این بوستان در تعطیلات نوروزی بویژه نمازخانه آن برای اقامتگاه مسافران نوروزی استفاده می‌شود.

بوستان ولایت با توجه به محاسبات انجام شده پذیرش حداقل ۱۵۰ هزار نفر در روز را دارد و نکته حائز اهمیت در این مجموعه همجواری سایت با اتوبان‌های نواب، حق شناس، شهید چراغی و نزدیکی به اتوبان‌های بهشت و آزادگان می‌باشد.

وجود ایستگاه خط شماره ۳ مترو تهران نیز از نکات قابل توجه دسترسی سایر گردشگران به مجموعه است.

همچنین در مجموعه بوستان ولایت چندین مجموعه پارکینگ روباز با گنجایش نهایی ۳۵۰۰ واحد به همراه کندرو سرتاسری پیرامونی که موجبات عدم نفوذ بار ترافیکی وسایط نقلیه به اتوبان‌های اطراف را به همراه خواهد داشت، از مزیت‌های قابل تامل این مجموعه می‌باشد.

بوستان جوانمردان

بوستان جوانمردان ایران (رود دره کن) یکی از مکان‌های تفریحی شهر تهران است که در مرز میان مناطق ۵ و ۲۲ شهرداری تهران احداث شده است. این بوستان حد فاصل بزرگراه شهید همت و شهید حکیم قرار دارد و از شمال به بزرگراه همت و از جنوب به بزرگراه حکیم منتهی می‌شود.

در این بوستان مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار به فضای سبز اختصاص داده شده است. در این پارک پیست دوچرخه سواری و کانکسهای اجاره دوچرخه برای مراجعین ایجاد شده است.

آبشار تهران

بوستان زیبایی واقع در بزرگراه همت غرب، بعد از آزادگان که جاری بودن آب از ابتدای بوستان در ارتفاعات تا انتهای آن طبیعت زیبایی را رقم زده است. این بوستان که در سال ۹۰ راه اندازی شده است یکی از جاذبه های کمتر شناخته شده تهران به شمار می رود. آبشار مصنوعی بر فراز کوه ها باعث زیبایی محیط شده و در کاهش دمای محیط به شدت تاثیر گذار است.

گونه های گیاهی این بوستان شامل چنار، بیدمجنون، تبریزی ، سرو نقره ای، اقاقیا و …. می باشد. از مزایای بوستان آبشار تهران می توان به این نکته اشاره کرد که در مجموعه گردشی آبشار تهران ۵ پارکینگ، فضای آسفالت و روباز، در قسمت های جنوبی آن ساخته شده است.

آبشار تهران منطقه ۲۲ دارای چند زمین بازی برای کودکان، چندین برکه مصنوعی و آلاچیق است.

دوچرخه سواری در عمق دهکده گردشگری نهج‌البلاغه

دهکده گردشگری نهج البلاغه یا بوستان نهج‌ البلاغه یکی از پارک‌های تهران است که بیش از ۳۵ هکتار وسعت دارد و در بخش وسیعی از دره فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌ است.

در عمیق‌ترین نقطه این بوستان، آب حاصل از قنات‌ها در آن جریان دارد. پیاده روی و دوچرخه سواری را می توان از ویژگیهای اصلی گردشگری و تفریحی این پارک دانست.

بوستان نیاوران

بوستان نیاوران که قبلا صاحبقرانیه نامیده می شد، جز و املاک یکی از بازماندگان قاجاریه بود. پس از ساخت کاخ نیاوران از این قسمت از زمین در تملک شهرداری قرار گرفت و با ارائه نقشه ای در سال ۱۳۴۰ توسط سردار افخمی طرح منظمی در بوستان پیاده گردید.

بوستان نیاوران در خیابان پاسداران،ابتدای خیابان شهید باهنر واقع شده است.

بوستان نوروز و پل طبیعت

بوستان نوروز بزرگ‌ترین بوستان پهنه غربی اراضی عباس آباد تهران با کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی است که برای آن کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی در حوزه کشورهای عضو اکو نیز تعریف شده است. نوروز به عنوان یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشترک بین کشور‌های عضو اکو مطرح است که این مسئله در بین کشور‌های همسایه دریای خزر نیز صادق بوده و به همین منظور دریاچه‌ای به شکل نقشه دریای خزر در این بوستان طراحی شده است.

در پهنه غربی ۶۵ هکتاری اراضی عباس آباد تهران، بوستان نوروز با بیش از ۹۰ هزار متر مربع مساحت، بزرگ‌ترین بوستان مجموعه را تشکیل می‌دهد که کارکرد تفریحی، فرهنگی و تفرجی برای آن در سطح فرامنطقه‌ای و بین‌المللی پیش‌بینی شده است. کارکردهای بین‌المللی و فرهنگی بوستان نوروز در حوزه کشورهای عضو اکو تعریف شده که در همین راستا بخشی از این بوستان به نام «اکو» در نظر گرفته شده است که محلی برای معرفی آیین‌ها و سنت‌های کشورهای عضو اکو با محوریت آیین و سنت «نوروز» در تمام ایام سال خواهد بود.

در این بوستان ۱۲ سکو به ۱۲ کشور عضو اکو و دو سکو نیز به کشورهای عراق و بحرین که نوروز را جشن می‌گیرند ولی عضو اکو نیستند، اختصاص پیدا کرده است که هر کشور می‌تواند در یکی از این سکوها به معرفی خود در حوزه گردشگری، نمایش آداب و رسوم، صنایع دستی و موسیقی بپردازد.

بوستان لویزان

بوستان لویزان با مساحت ۱۴ میلیون متر مربع در خیابان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال واقع شده است.

باغ پرندگان در نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان در محدوده بین بزرگراه بابایی از شمال، خیابان استقلال و شهرک گلستان از جنوب و خیابان کوهستان از غرب و شهرک امید از شرق احداث شده است. پروژه باغ پرندگان با وسعت ۲۲ هکتار، بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه است. در این باغ، محل قرار گرفتن پرندگان بصورت کارشناسی و علمی جانمایی شده است و در پنج فاز اجرا می‌شود.

در فاز اول این پارک، برکه‌ها و ‌آبشارها، فاز دوم به طراحی کاشت درختان و گیاهان ویژه، فاز سوم، باغ شیشه‌ای مخصوص نگهداری تعدادی از پرندگان، فاز چهارم، محل نگهداری لاشخورها و عقاب‌ها و فاز پنجم آلاچیق‌ها و کتابخانه مجهز مجازی ویژه پرندگان طراحی شده است.

پارک سنگی، جمشیدیه

پارک سنگی جمشیدیه از زیباترین و دیدنی‌ترین بوستان‌های تهران است که نام خود را از مالک قدیمی زمین‌های این منطقه گرفته و از ویژگی‌های این‌ پارک، دریاچه، آبشار و نیز آبنماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلک‌چال قرار دارد.

این پارک پس از بوستان ملت، دومین پارکی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند. این پارک محل زیست گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف است و کفپوش سنگی آن نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

این پارک در شمالی‌ترین نقطه پایتخت و در انتهای یک سربالایی تند و تیز که با کوهستان مخلوط شده است طی چند سال به یکی از جاذبه‌های گردشگری مبدل شود و نامش هنوز بر سر زبان‌هاست.

بوستان بهشت مادران

بوستان بهشت مادران به عنوان اولین بوستان ویژه بانوان در سطح شهر تهران و بر اساس طرح یک فوریتی ۲۰ مرداد ۱۳۸۲ شورای شهر تهران مبنی بر احداث و ایجاد بوستانهای ویژه بانوان، در تاریخ ۲۲/۲/۱۳۸۷ افتتاح و بهره برداری گردید. هدف از ایجاد این بوستان ، برطرف نمودن نیازهای حقیقی زنان ( منطبق بر ارزش های دینی ، اسلامی و فرهنگ بومی و ملی همراه با امنیت روانی ، اجتماعی و فیزیکی آنان ) و ایجاد فرصت های تفریحی ، ورزشی ، آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی و تامین سلامت جسمانی و روانی ، پر نمودن اوقات فراغت بانوان و همچنین ارتقاء و بهینه سازی کیفیت زندگی فردی و خانوادگی ( از طریق شرکت در فضاهای جمعی و گروهی ) می باشد .

این بوستان با مساحتی بالغ بر۲۰ هکتار در بزرگراه رسالت ، سیدخندان ، جلفا، کوچه کاویان غربی واقع شده و امکاناتی شامل خانه فرهنگ حورا، سالن چندمنظوره ورزشی، خانه سلامت مادر، زمین بازی کودکان، زمین اسکیت، آبنما و... را دارد.

بوستان ولایت - شهر بانوان

شهر بانوان یک باغ ایرانی است که در عرصه ای بالغ بر ۶ هکتار و در شمالی ترین بخش بوستان ولایت قرار گرفته است و یکی از هفت قطب اصلی مجموعه بوستان ولایت می باشد.

هدف از احداث شهر بانوان ارتقاء توان فرهنگی، اجتماعی و مهارتهای ورزشی بانوان در راستای حرکتهای قبلی شهرداری است. ورود کلیه آقایان به شهر بانوان ممنوع است و برنامه ریزی به گونه ای است که تمام فعالیتهای شهری این سایت از جمله فعالیتهای مدیریتی ، انتظامی ،خدماتی ، مدیریتی و ... توسط بانوان انجام می پذیرد.

ساختار اصلی شهر بانوان بر پایه باغ های ایرانی است . شهربانو در انتهای اتوبان نواب -تقاطع اتوبان تندگویان-بوستان بزرگ ولایت واقع شده است.

بوستان مادر قائم(عج) (یا بوستان نرگس)

این بوستان، در ضلع جنوب غربی بوستان قائم (عج) واقع در منطقه ۱۸ شهرداری قرار دارد و یک مجموعه فرهنگی، تفریحی، ورزشی کامل است .

بوستان پردیس بانوان

شرق نشینان تهران یا مسافران ساکن در این محدوده می توانند به سه راه افسریه-ضلع جنوب غربی میدان افسریه-ضلع شمال بوستان آزادگان سری بزنند و از بوستان پردیس بانوان استفاده کنند. این بوستان در جنوب شرقی تهران و در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری واقع شده و مساحت کل آن ۲۷ هکتار و دارای یک ورودی اصلی در ضلع جنوبی است.

طراحی بوستان ترکیبی از سبک ایرانی و مدرن است، این بوستان دارای مجموعه ورزشی است.

تهران زیرپای ما در بام

بام تهران مجموعه‌ای است در بالاترین نقطه خیابان ولنجک که شامل امکانات تفریحی و گردشگری زیادی است. به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، به بام تهران بیایند. جاده‌ای که از پارکینگ تا ایستگاه اول به صورت آسفالت ساخته شده است، به‌ عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی استفاده می‌شود. تردد اشخاصی که قصد بالا رفتن از کوه‌های منطقه توچال و یا قصد استفاده از تله کابین را دارند باعث اهمیت بیشتر مجموعه بام تهران شده‌است و دمای هوا در این منطقه بسیار پایین است و به افراد سرمایی پیشنهاد می‌شود لباس گرم همراه داشته باشند.

بوستان مهندس علی محمد مختاری

این بوستان با مساحت ۳۴ هزار مترمربع در خیابان شیخ بهایی شمالی ،۲۰ متری پیروزان ، کوچه شهید صابری واقع شده است. این بوستان توسط علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران طراحی شده است. از ویژگیهای این بوستان می توان به مناسب سازی معابر جهت تردد معلولین اشاره نمود.

این بوستان دارای دو ورودی اصلی با سردرهای زیبا در ضلع شرقی و غربی و دو ورودی در ضلع جنوبی و جنوب غربی میباشد . در احداث فضای سبز این بوستان، درختان موجود که قدمتی بیش از یکصد سال داشته اند حفظ گردیده اند و گونه های گیاهی دیگر از قبیل برگ نو ، برگ بو ، زرشک ، شیرخشت ، مورد ، پیراکانتا ، انواع رز و نسترن وبوته های فصلی و دایمی به آن اضافه شده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج