۳۱۰۷۸۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

سفر مشکوک بان کی مون به لبنان

روزنامه لبنانی الاخبار سفر« بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه رئیسان بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی به لبنان را « مشکوک» خواند و نوشت که در حالی که دولت از این سفر استقبال گرم کرده، « جبران باسیل» وزیر امور خارجه آن را تحریم کرده است.

خبرگزاری ایرنا: روزنامه لبنانی الاخبار سفر« بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه رئیسان بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی به لبنان را « مشکوک» خواند و نوشت که در حالی که دولت از این سفر استقبال گرم کرده، « جبران باسیل» وزیر امور خارجه آن را تحریم کرده است.

الاخبار با بیان این که کارکنان ارشد سازمان ملل، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی این طرح خود « به لبنان برای کمک به آوارگان پول می دهیم، مشروط به این که وضعیت آنها در لبنان تثبیت شود»، افزود: در حالی که دولت از میهمانان خود از این سه نهاد بین المللی و منطقه ای به ویژه در کاخ نخست وزیری با برگزاری جلسه های مختلف و ضیافت شام استقبال گرم می کند، در هیچکدام از این مراسم ها جبران باسیل وزیر خارجه لبنان حضور ندارد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که « طبیعی است که غربی ها براساس منافع خود تلاش کنند که آوارگان سوری از لبنان به اروپا منتقل نشوند و نمی توان چشم خود را بر تلاش بان کی مون و کارکنان غربی « سازمان های بین المللی» در این زمینه بست».

الاخبار تصریح کرد: شاید این دلیلی است که جبران باسیل سفر بان کی مون به لبنان را تحریم کرده است و البته « عذر رسمی» برای این تحریم ها وجود داشت و آن مشارکت باسیل در مراسم خاکسپاری دائی اش است.

این روزنامه لبنانی با بیان این که « این دلیل نمی تواند به معنای عمدی نبودن عدم حضور باسیل در مراسم استقبال از دبیرکل سازمان ملل متحد در فرودگاه بیروت باشد»، نوشت که به جای وزیر خارجه لبنان، معاونش و نماینده دائم لبنان در سازمان ملل در مراسم استقبال از بان کی مون در فرودگاه حضور یافتند.

الاخبار درعین حال به نقل از منابع دیپلماتیک خاطرنشان کرد که « در استقبال از دبیرکل سازمان ملل خطای دیپلماتیک رخ نداده زیرا « نواف سلام» نماینده دائم لبنان در سازمان ملل حضور داشت اما نمی توان « اعتراض شکلی وزارت خارجه به سفر بان کی مون را نفی کرد».

منابع الاخبار با بیان این که « اعتراض اصلی به عنوان سفر بان کی مون و رئیسان بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی به لبنان است»، گفتند که عنوان این سفر« کسب اطلاع از اوضاع آوارگان سوری و بررسی راه های کمک به آنها و ارتباط دادن هرگونه کمک به لبنان با اجرای طرح های اشتغال این آوارگان و تبدیل آنها از آواره به پناهجو است».

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود تاکید کرد که « معنای این سفر تثبیت بقای آوارگان سوری در لبنان است».

منابع الاخبار گفته اند که« دل مشغولی جامعه جهانی ایجاد حل مشکلات آوارگان در چارچوب قوانین لبنان نیست بلکه آنها می خواهند ، آوارگان هرچه بیشتر از اروپا دور باشند تا از پیامدهای این پرونده رنج نبرد».

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود با بیان اینکه « برخی درصدد سوء استفاده از نیازهای شدید مالی و اقتصاد صدمه خورده لبنان هستند»، افزود: هدف دیگر جامعه جهانی دور نگه داشتن آوارگان سوری از کشورشان است تا نتوانند در انتخابات در کشورشان شرکت کنند تا شاید بتوان از این طریق بر نظام سوریه اعمال فشار کرد و در این زمینه از تشویق های مالی استفاده می شود.
دبیرکل سازمان ملل متحد که صبح دیروز( چهارشنبه) در راس هیاتی وارد بیروت شد، ابتدا از مقر اصلی نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد در جنوب لبنان ( یونیفل) در منطقه ناقوره دیدن و سپس با « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان ملاقات کرد.

بان کی مون در ادامه در کاخ نخست وزیری حضور یافت و با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

در پایان این ملاقات ، دبیرکل سازمان ملل، نخست وزیر لبنان، رئیس بانک جهانی و رئیس بانک توسعه اسلامی در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ نخست وزیری لبنان شرکت کردند.
بان کی مون قبل از شرکت در مراسم ضیافت شامی که نخست وزیر لبنان به افتخار او ترتیب داده بود، به وزارت دفاع لبنان رفت و با « سمیر مقبل» وزیر دفاع و ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد.

در این دیدار در باره راه های کمک به ارتش لبنان برای مقابله با گروه های تروریستی تکفیری و همکاری ارتش با نیروهای یونیفل در اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت گفت وگو شد.

شورای امنیت سازمان ملل در پایان تجاوز تابستان سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علیه لبنان ( جنگ ۳۳ روزه) و شکست این رژیم در مقابل مقاومت لبنان قطعنامه ۱۷۰۱ را صادر کرد که بر اساس آن نیروهای صلح بان سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان مستقر شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج