جاباما
۳۱۱۱۰۲
۵۰۳۱
۵۰۳۱
پ

آمادگی ایران برای همکاری با پاکستان

رییس جمهوری در پایان سفر دو روزه خود به کشور پاکستان، ضمن تشریح برنامه ها و دستاوردهای این سفر بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه، تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری ها با کشور دوست و همسایه پاکستان تاکید کرد.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری: حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست خبری که عصر شنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال پاکستان، این کشور را به رسمیت شناخته و مردم دو کشور همواره در کنار هم بوده اند، اظهار امیدواری کرد تا همکاری های و مناسبات دوستانه دو کشور روز به روز گسترده تر شده و توسعه یابد.

رییس جمهوری با اشاره به توافقات انجام شده میان مسوولان دوکشور در زمینه تامین انرژی پاکستان از سوی ایران بویژه انتقال گاز از ایران به پاکستان، افزود: امروز خط لوله انتقال گاز تا مرزهای پاکستان از سمت ایران تکمیل شده است و باید ادامه آن در خاک این کشور تکمیل شود.

روحانی همچنین بر ضرورت توسعه همکاری های بندری، کمرگی، کشتیرانی، ارتباطات جاده ای و ریلی و گسترش تعاملات فرهنگی و دانشگاهی در زمینه توسعه آموزش زبان فارسی در پاکستان و نیز تقویت همکاری های علمی و فناوری میان دو کشور تاکید کرد و افزود: توسعه مناسبات و همکاری های تهران- اسلام آباد به نفع دو ملت، منطقه و جهان خواهد بود.

رییس جمهوری در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاران به پرسشی در زمینه زمان تکمیل و بهره برداری از پروژه های مشترک دو کشور در زمینه انتقال گاز به پاکستان و همکاری های بندری گفت: در زمینه مسئله انتقال گاز از ایران به پاکستان، جمهوری اسلامی ایران علی رغم مشکلاتی که داشته، به تعهدات خود عمل کرده است و پاکستان هم باید به تعهدات خود عمل کرده و ادامه این خط لوله انتقال را در خاک خود تکمیل کند؛ در چند ماه آینده قادر خواهیم بود هرمقدار گازی که پاکستان نیاز داشته باشد را انتقال دهیم چرا که این خط لوله تا سیستان و بلوچستان ساخته شده و مقامات پاکستانی باید ادامه مسیر را تکمیل کنند.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه امروز رقابت سالم و مکملی میان بندر چابهار و بندر گوادر در پاکستان وجود دارد و نزدیکی و همکاری این دو بندر می تواند ارتباط اقیانوس هند را با کشورهای آسیای میانه برقرار کند، گفت: اگر این دو بندر ایران و پاکستان بهم متصل شوند همه کشورهای آسیای شرقی از جمله چین نیز از این مزایا برخوردار خواهند بود؛ اگر خط آهن چین به پاکستان و سپس ایران متصل شود ارتباط شرق به منطقه خاورمیانه برقرار خواهد شد و با اتصال این خط آهن به روسیه از طریق ایران ، ارتباط آسیا با اروپا برقرار و تجارت آسان خواهد شد.

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی کشورها اقداماتی در ایران علیه خاک پاکستان انجام می دهند و دولت جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در این زمینه اتخاذ کرده است؟ گفت: هر زمانی که ایران و پاکستان به هم نزدیک می‌شوند این شایعه‌ها شکل می‌گیرد.

روحانی با بیان اینکه در زمینه گسترش روابط با پاکستان و هند تلاش می کنیم، افزود: در دیدار با مقامات و مسوولان پاکستانی در زمینه موضوعات منطقه‌ای صحبت کردیم؛ ما امروز برای حل مشکلات منطقه تفکری مشابه هم داریم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مشکلات منطقه از راه های نظامی قابل حل و فصل نیست، گفت: توافق برجام می‌تواند یک الگو در این زمینه باشد و می توانیم از همین راه حل برای مشکلات دیگر منطقه استفاده کنیم.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی گسترش همکاری های کشورهای اسلامی برای بهبود شرایط کشورهای اسلامی در منطقه گفت: با توجه به برگزاری اجلاس آتی در استانبول، با نزدیکتر کردن دیدگاه‌ها، گام‌های بهتری برای حل مشکلات در زمینه تروریسم و غیره برداشته خواهد شد.

رییس‌ جمهوری درباره نقش ایران در مذاکرات صلح سوریه و تنش های بین ایران و عربستان در این زمینه تاکید کرد: سوریه گرفتار مبارزه با تروریسم است که گام‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده است. در همین حال مذاکرات بین ارتش و طرف‌های معترض ‌باید ادامه پیدا کند و ما امیدواریم که این مذاکرات پایه و اساسی برای نیل به یک راه حل و دوره انتقالی برای مشخص شدن آینده سوریه شود.

روحانی افزود: باید اختلاف‌نظرهای موجود از طریق گفتگو حل و فصل شود. در گذشته نیز اختلاف نظرهایی بین ایران و عربستان سعودی در زمینه داعش و دیگر گروه‌ها وجود داشت و این تأکید وجود دارد که باید با گروه‌های تروریستی مقابله شود.

رییس جمهوری خواستار توقف خریداری نفت از داعش و همچنین برداشت از چاه‌های نفت سوریه توسط این گروه تروریستی شد و تاکید کرد: همه باید در آینده بعد از دوره آتش بس در برقراری صلح، گفتگو و برگزاری انتخابات در سوریه مشارکت کنند.

روحانی در ادامه با اشاره به ایجاد دو نقطه جدید مرزی و تقویت تدابیر امنیتی ایران و پاکستان اظهار داشت: مرزهای موجود باید امن شود. نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که امنیت مرز بین دو کشور بیش از گذشته فراهم شود و با توجه گشایش دو گذرگاه مرزی، زمینه های لازم برای گسترش همکاری‌های تجاری فراهم خواهد شد.

رییس جمهوری درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش ها با عربستان سعودی نیز تصریح کرد: علاقه مند به افزایش تنش ها با عربستان سعودی نیستیم. ایران کشور بزرگی در جهان اسلام است و عربستان هم جایگاه مهمی دارد. اگر مشکلی بین دو کشور وجود دارد باید حل و فصل شود و کشورهایی از جمله پاکستان برای حل این مشکل تلاش کرده اند.

روحانی ادامه داد: لازم است که جهان اسلام از تنش‌ها دور شود. جهان اسلام به رفاه و پیشرفت نیاز دارد و چنین پیشرفت‌هایی تنها در صورتی محقق خواهد شدکه همکاری ها افزایش و ادامه یابد.

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره نفوذهای غیرقانونی در نقاط مرزی دو کشور گفت: این نفوذها از طرف ایران نبوده بلکه از طرف خاک پاکستان است که در این راستا نیاز است که همکاری‌های گسترده‌تری صورت گیرد و با این نوع تروریسم مبارزه کنیم.

خبرنگاری پرسید: ایران و پاکستان چگونه می‌توانند برای برقراری صلح در افغانستان همکاری کنند؟ که رییس‌ جمهوری اظهار داشت: پاکستان و ایران کشورهای بزرگی در منطقه و جهان اسلام هستند. همواره مذاکره و توافق‌های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله در زمینه افغانستان وجود داشته است و با آقای نواز شریف نیز در این مورد و افزایش همکاری‌ها بین سه کشور مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و اثرگذاری این همکاری‌ها را برای آینده بهتر و برقراری صلح و امنیت مردم افغانستان درنظر گرفتیم.

روحانی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه آیا در دوران پسا تحریم هیچ پیشنهادی میان ایران و پاکستان برای ایجاد کریدوری میان ایران، پاکستان و چین برای دسترسی کشورهای منطقه وجود دارد؟ گفت: در فضای بعد از تحریم‌ها با دیگر کشورهای جهان از جمله با دوستان خود در منطقه تعاملات بهتری داشتیم ؛ ما پیگیر برقراری یک کریدور بین بندر چابهار و بندر پاکستان هستیم؛ همچنین گسترش ارتباطات جاده ای و ریلی و ایجاد خط کشتیرانی به تشکیل یک کریدور کمک کرده و چین را به منطقه وصل خواهد کرد.

رییس جمهوری همچنین به ضرورت همکاری های نزدیک و گسترده بین ایران و پاکستان برای تشکیل کریدور شرق و غرب تاکید کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج