۳۱۱۲۲۹
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

نرخ سود بانکی کاهش می‌یابد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ۳ برنامه بانک مرکزی برای سال ۹۵ گفت: یکی از توفیقات دولت کاهش نرخ تورم تا ۱۲ درصد است؛ لذا درصدد هستیم در سال جدید نرخ سود را تا دامنه تورم کاهش دهیم.

خبرگزاری مهر: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ بانکی غیرتحریمی وجود ندارد که سوئیفت آن باز نشده باشد، گفت: به جز یکی دو بانک که در تحریم بودند، همه بانک‌های ما به سوئیفت متصل هستند.

وی افزود: یک هفته بعد از اجرای برجام یک نفر از همکاران ما با همکاری وزارت خارجه به بروکسل رفت و با اداره مرکزی سوئیفت مذاکراتی داشت. با این مذاکراتی که صورت گرفت، فرآیندی که ظرف ۲-۳ ماه طول می‌کشید، ظرف دو هفته طی شد و بعد از آماده‌سازی نرم‌افزارها (یک هفته تا ۱۰ روز) سوئیفت برقرار شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: هر کسی که به برقراری سوئیفت تردید دارد، می‌تواند یک بانک را انتخاب کند. روابط عمومی بانک مرکزی وی را آنجا می‌برد و اتاق سوئیفت را نشان می‌دهد.

سیف همچنین در پاسخ به این سوال که بسته پولی چه زمانی به بانک ها ابلاغ می شود، گفت: برنامه ما این نیست که بسته ای را به بانک ها ابلاغ کنیم؛ چراکه در گذشته سیاست‌های پولی را تصویب می‌کردیم و آن سیاست ها یک نوع مکث، تزلزل و تعلل ایجاد می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امروز همه چیز در حال حرکت است و اگر لازم باشد پیشنهادی به شورای پول و اعتبار می‌بریم و آنجا مصوب می‌کنیم.

نخستین برنامه؛ هدفگذاری برای متعادل سازی نرخ سود بانکی در سال ۹۵

وی هدف بسیار جدی بانک مرکزی در سال جاری را «تحقق نرخ متعادل سود بانکی» اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ دستاوردهای خیلی خوبی داشتیم که شروع آن از ورود بانک مرکزی به عنوان یکی از فعالین بازار بین‌ بانکی بود که این امر موجب شد، نرخ سود بازار بین بانکی از بالای ۲۹ درصد به ۱۷ درصد برسد و این دستاورد بزرگی است.

سیف افزود: به تبع این مسئله، دو تصمیم به شورای پول و اعتبار بردیم و شورای پول و اعتبار نیز همراهی کرد و در یک مقطعی ۲ درصد و در مقطع دیگر هم ۲ درصد نرخ سود را کاهش دادیم؛ البته بانک‌ها هم همراهی داشتند و امروز نرخ ۱۸ درصد در بانک‌ها جا افتاده است، در حالی که در زمانی این نرخ ها ۲۶ و ۲۷ درصد بود.

وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات هم به تبع نرخ سود پایین آمده است، اظهارداشت: از نظر ما هنوز شرایط موجود، شرایط خوبی نیست. به دلیل توفیقی که دولت و بانک مرکزی در کاهش تورم به دامنه ۱۲ درصد داشته است، نرخ سود بالای ۱۸ درصد قابل قبول نیست و باز باید نرخ سود کاهش یابد، اما همه تلاش ما این است که از ابزارهای غیردستوری برای این کار استفاده کنیم و مطمئن هستیم در طول سال ۹۵ به این هدف دست پیدا می‌کنیم که نرخ سود به دامنه قابل قبولش که همان حوالی تورم است، برسد.

تورم تک رقمی و یکسان سازی نرخ ارز؛ برنامه های دوم و سوم بانک مرکزی در سال ۹۵

رئیس بانک مرکزی دستیابی به «تورم تک رقمی» را از دیگر اهداف بانک مرکزی در سال جدید نام برد و گفت: بانک مرکزی همواره به دنبال دستیابی به آن است و امیدواریم بتوانیم در این جهت نیز قدم‌های مثبتی برداریم.

سیف خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه دوم سال نیز بحث «یکسان‌سازی نرخ ارز» را داریم و ان‌شاءالله آن هم یکی از برنامه‌های جدی ما خواهد بود و آن را دنبال خواهیم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما تو هیچ کشور پیشرفته ای این مقدار سود بانکی و البته نرخ سود تسهیلات رو نمی بینید اینم کار درستیه که دولت میخواد بکنه بلکه سرمایه دارها پولهاشونو از تو بانک ها در بیارن و تولید رونق بگیره و منجر به اشتغال بشه البته که امان از روزی که این پولها بره سمت کارهای دلالی نظیر بازار ارز و مسکن و...

    • بدون نام

      "یکی از توفیقات دولت کاهش نرخ تورم تا ۱۲ درصد است..."
      دولت احتمالاً فراموش کرده با سیاست های افتضاحش چ رکودی درست کرده. چقدر بی کاری ایجاد کرده. چقدر تولیدی ها و کارخونه ها تعطیل کرده و هنوز هم داره به سیاست های اشتباهش ادامه میده
      ی گزارش بدین این مدتی که سود بانکی 2% کم شدچی اتفاقی افتاد!؟
      به نظر میرسه دولت منابعش از جیب مردم تأمین میکنه تا از طریق سیاست های اقتصادی

    • هاشم

      بسمه تعالی
      اگرنرخ سودسپرده باتورم یکسان باشداکثرسپرده هاعلی رغم میل شمابطرف بازارسرمایه گسیل نخواهدشدبلکه دلالانی هستندکه باپول پول میاورنددرسالهای قبل از60نرخ سپرده هااعم ازحداقل ویاکلان 18.5%بودباتوجه باینکه درامدانزمان باحالاقابل مقایسه نبوده ونیست چراکه هم جمعیت اضافه شده هم فعالان اقتصادی راههای درامدبیشتری راپیداکرده اندبنابراین ارزش افزوده سپرده بایدمدنظرباشدچون بانکهامرکزدرامدهستندوالبته بی انصاف ترازگذشته .
      چون شماازمردم قرض الحسنه میگیریدولی درگذشته اینچنین نبود.
      شماازخدمات نرخ خدمات میگیریدکه انهم نبود.
      شمااسکناس کمترچاپ میکنیدوضرب سکه هم همینطورونقل وانتقال پول الکترونیکی انجام میشودوهزینه کارت راهم میگیرید که انهم مزیدبرعلت است لذابدتاکردن بامردم مشکلات دولت راکم که نمیکندهیچ بلکه زیادترمیکند.
      وظیفه دولت گسترش راههای ارتباطی واقتصادی است نه مهارراههی ان .
      نگاهی به بزرگراههاوپلهابیاندازیدقبل ازان رفت وامدهابکندی انجام میشدبلکه ساعتهاراههای عبورومرورمسدودبودولی اززمانیکه راههاگسترش پیداکردوپل هااحداث گردیدندترافیک روان شدوبتبع ان اقتصادهم رونق گرفت.
      گفتم که گفته باشم .

    • امیر

      تمام بنگهاها املاک.ماشین.کارخانها را دارن تعطیل میکنند وکارکرنشان راترک کار میزنن همه پولشن را گذاشتن داخل بانک اگر سود هم بیارش 12درصد رونق نمگیرن ..از روز به کار آمدن این دولت همه بیچاره شدن این دولت غربی است نه دولت این ملت 60 درصد این مردم خانه نشیین شدن تورم 40 درصد بهتر از این رکود

    • امیر

      دوران ریاست احمدی نژاد همه کاسبی میکردنند آقای روحانی بد جوری داره مملکت داره میچرخانه اول آمد یارنه مردم قطع کرد دوم فقر زیاد کرد سوم همه چیز گران است کاسبها و تولید کننده به خاطر چک مالشن رازیر قیمت میفروشن بیچاره به مردم

    • صدرا

      خب که چی یانی وضعمون. بهترمیشه یا

    • کوروش

      آقای رییس کلّ بانک مرکزی! مشکل شما و مملکت با کاهش نرخ سود سپرده های مردم حل نمی شود؛ این کار فقط وضعیّت را پیچیده تر و بدتر می کند! شماها گمان کرده اید اگر این کار را بکنید همه چیز درست می شود!؟ هیچ کس حاضر نیست پولش را در بانکی بسپارد که هیچ سوده نمی دهد؛ بلکه ممکن است فردا پس فردا- با پر رویی تمام- بگویند چند در صد هم بدهید؛ چون که ما از سرمایه ی شما نگهبانی می کنیم!

    • علي وارنا

      فقط اين اقا حرف خودش را ميزند!!!!!!؟؟؟؟ با همين حرفهاي بي اساس و شعارهاي خيالي، انهايي هم كه كار داشتند بيكار كردند!!!!!؟؟؟ البته لابد اين اقا از خارج از ايران براي خودش خريد ميكند كه باورش شده تورم خيلي كمه؟؟؟!!!! تورم اگر ركود نبود الان همان بالاي مرز ٤٠/ بود، مگر كسي چيزي عرضه ميكند و كسي چيزي ميخرد، كه معلوم شود در بازار چقدر تورم وجود دارد؟؟؟؟؟؟ خب چطور ايشان امار از كاهش ميدهد ؟؟ اينم خودش هنر بزرگيست در دنياي اقتصاد و تجارت

    • جلال

      خیلی خوب میشه مردم پولشونو از بانک میریزن بیرون واسه سرمایه گذاری ولی ای کاش نرخ سود وام ها هم واقعا کم میشدن و واقعی میشدن.

    • محمود حبیب کاظمی

      به نظر من بازار اشباه شده از هر نوع کالایی . اگر روزنه ای برای ایجاد شقل و درامد وجود داشت خود بانک این کار را می کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج