جاباما
۳۱۱۲۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

معاملات مسکن، یک هفته تعطیل شد

الان بحث مهم همین رویدادهای اخیر به خصوص برگزاری اجلاس سران و صحبت تعطیلات است و مردم و بنگاه ها هم در این روزها بیش از آنکه در بازار مسکن حضور داشته باشند در سفر هستند.به عبارتی بازار مسکن نیمه تعطیل است.

دنیای اقتصاد: رییس اتحادیه املاک تهران که سال گذشته همین روزها یعنی درست در نیمه‌های اجرای طرح برخورد تعزیراتی با موجران و بنگاه‌های متخلف، به صراحت از شکست این طرح در بازار مسکن تهران خبر داد و حتی نرخ رشد اجاره بها و قیمت مسکن را هم اعلام کرد، امسال به‌رغم مخالفت‌هایی که ابتدای تابستان با اجرای طرح تعزیرات داشت، درست یک ماه است اظهارنظری راجع به تاثیرگذاری این طرح در تابستان امسال به رسانه ها اعلام نکرده است.

مصطفی قلی خسروی، روز گذشته، علت سکوت خود را «از اولویت افتادن موضوع تعزیرات و اجاره بها» عنوان کرد و در ادامه مصاحبه با گلایه از بی‌توجهی برخی مسوولان که عملا طراحی طرح را بر عهده داشته اند، اعلام کرد: وقتی کسی به اعتراض‌های ما توجهی نمی‌کند ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم!

آقای خسروی! برخی می‌گویند شما از اتحادیه کناره‌گیری کرده‌اید که بیش از یک ماه است اظهارنظری راجع به بازار مسکن و به خصوص طرح تعزیرات اجاره بها نمی‌کنید؛ این موضوع صحت دارد؟

خیر! چه کسی گفته که من از اتحادیه رفته‌ام؟! من هنوز رییس اتحادیه مشاوران املاک هستم.

پس دلیل سکوت شما ظرف یک ماه اخیر چیست؟ با توجه به اینکه پارسال همین روزها در انتقاد از طرح تعزیرات مصاحبه‌های زیادی با رسانه ها داشتید!

بحث کناره گیری مطرح نیست. علت سکوت من این است که الان بحثی در این زمینه در اولویت و روی آنتن رسانه‌ها نیست. زمانی که از ما بخواهند ما هم مصاحبه می‌کنیم. الان بحث مهم همین رویدادهای اخیر به خصوص برگزاری اجلاس سران و صحبت تعطیلات است و مردم و بنگاه ها هم در این روزها بیش از آنکه در بازار مسکن حضور داشته باشند در سفر هستند.به عبارتی بازار مسکن نیمه تعطیل است.

گفتید که اگر از شما بخواهند مصاحبه می‌کنید؛ منظورتان دولت بود؟

خیر، تا امروز دولت هیچ زمانی نه به من گفته که مصاحبه کنم و نه اینکه حق مصاحبه را از من سلب کرده است! اصلا چنین موضوعی وجود ندارد؛ ما که ابزار دست کسی نیستیم که برای فعالیت‌های خود نیاز به اجازه و دستور داشته باشیم. اتفاقا فرصت خوبی پیش آمد تا از همین جا این موضوع را تکذیب کنم.

اما بعد از اجرای طرح تعزیرات، در ابتدای تابستان امسال شما برخلاف پارسال، هیچ اظهارنظری درباره تاثیر طرح بر کنترل اجاره بها نکردید؛ چرا؟

ببینید من از ابتدا هم گفتم که تعزیرات فقط یک طرح است و جنبه قانونی ندارد؛ مردم و مشاوران املاک هم از این موضوع آگاهند اما ما وقتی می‌بینیم که طراحان این طرح به نظرات ما توجهی نشان نمی‌دهند ما هم سکوت می‌کنیم. چرا که این طراحان حتی نمی‌خواهند به حرف کارشناسان هم توجه کنند.

یعنی تعزیرات در بازار مسکن امسال هم هیچ اثری نداشت؟

اثرگذاری این طرح را به کل نفی نمی‌کنم؛ اما این اثرگذاری تنها در میان مردمی است که دولت و گفته‌های آن را قبول دارند؛ منتها حرف ما این است که این گونه طرح ها در صورتی مفید است که اثرگذاری ۱۰۰ درصدی داشته باشد؛ طرحی که عده‌ای آن را بپذیرند و عده دیگر نپذیرند غیرقابل اجراست و پس از مدت کمی لوث می‌شود. حتی در برخی پرونده‌های ارجاع شده به تعزیرات، مستاجران نام مالک را هم ذکر نکرده‌اند.

پارسال همین روزها اعلام کردید که نرخ رشد قیمت مسکن در نیمه تابستان ۹۰، ۲۵ درصد بوده، امسال نرخ رشد چقدر شده است؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم باید یادآوری کنم که امسال برخلاف سال‌های قبل بازار مسکن را باید در پاییز به جای تابستان مورد ارزیابی قرار داد؛ چون حجم زیادی از واحدهای مسکن مهر امسال واگذار شده اما تا پاییز که والدین فرزندان خود را در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند و در واحدهای خود ساکن نشده‌اند نمی‌توان بازار را ارزیابی کرد؛ اما اگر من الان نرخی را در مورد میزان افزایش اجاره بها در ماه‌های تیر و مرداد بخواهم به شما اعلام کنم بازار ملتهب تر می‌شود؛ البته به شما می‌گویم اما شما نگویید. امسال نرخ رشد تا امروز، حدود .... بوده است!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج