۳۱۱۶۱۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

خطری که در کمین جهان است!

خطر حملات تروریستی با سلاح هسته ای؛ جهان را تهدید می کند و با وجود این زنگ خطر؛ روند تولید و توسعه سلاح های هسته ای در جهان رو به گسترش است.

خبرگزاری ایرنا: خطر حملات تروریستی با سلاح هسته ای؛ جهان را تهدید می کند و با وجود این زنگ خطر؛ روند تولید و توسعه سلاح های هسته ای در جهان رو به گسترش است.

نیویورک تایمز در سرمقاله روز یکشنبه خود نوشت: خطر حملات تروریستی با سلاح هسته ای؛ جهان را تهدید می کند و با وجود این زنگ خطر؛ روند تولید و توسعه سلاح های هسته ای در جهان رو به گسترش است.

نیویورک تایمز می نویسد: در حملات تروریستی اخیر بلژیک و سایر نقاط جهان اگر تروریستها در دستانشان سلاح هسته ای و یا حتی نمونه اولیه 'بمب کثیف' که تلفیقی از ماده هسته ای با مواد انفجاری می باشد در اختیار داشتند, این حملات تبدیل به یک فاجعه می شد.

در سالهای اخیر تلاش های بین المللی خوبی برای جلوگیری از دسترسی به یک چنین سلاح هایی انجام گرفته اما هنوز راه زیادی برای پیمودن باقیست.

در سال ۲۰۱۰ به ابتکار 'باراک اوباما' رییس جمهوری امریکا اجلاس 'امنیت هسته ای' با هدف رفع این مشکلات برگزار شد و دولتها را تشویق کرد مواد هسته ای قابل استفاده در تسلیحات هسته ای را به شدت محافظت کنند.

چهارمین نشست این اجلاس پنجشنبه گذشته با حضور سران بیش از ۵۰ کشور جهان در واشنگتن برگزار شد. 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین از جمله حاضرین در اجلاس و 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه از غایبین بودند.

نشست هایی که در راستای این اجلاس طی شش سال گذشته برگزار شده , ۱۴ کشور جهان و تایوان را متقاعد ساخته است تولید پلوتونیوم را که قابل تبدیل شدن به سوخت هسته ای است و نیز تولید اورانیوم بشدت غنی شده را متوقف کنند.

غیر از این ۱۴ کشور؛ تعداد دوازده کشور شامل فرانسه ؛ روسیه و آمریکا از انبار مواد هسته ای خود کاسته اند و بسیاری از کشورها هم تاسیسات و مراکز هسته ای خود را تحت مراقبت شدید قرار داده اند و همکاری شان در زمینه مبارزه با قاچاق مواد هسته ای را تقویت کرده اند. تجهیزات شناسایی و ردیابی هسته ای در بیش از ۳۰۰ پاسگاه مرزی بین المللی ؛ فرودگاه ها و بنادر و شهرهای ساحلی نصب شده است.

اما پیشرفت در این زمینه بسیار کند بوده است . لزوم جدی بودن و پیشرفت در این زمینه فوق العاده ضروری است. این خطر احساس می شود که گروه های تروریستی در تلاش برای کسب فناوری هسته ای هستند.

طبق گزارش سناتور 'سام نان' رئیس مشترک 'کمیته ابتکار عمل تهدید هسته ای ' سنای آمریکا؛ افزون بر ۱۸۰۰ تن مواد هسته ای در ۲۴ کشور جهان انبار شده است که بیشتر آن در مقابل سرقت آسیب پذیر است. تعداد روزافزونی از کشورها هم مترصد دسترسی به انرژی هسته ای و پروژه های هسته ای هستند اما همین کشورها هم فاقد چارچوب قانونی و آئین نامه ای امنیتی لازم اند که اطمینان می دهد این برنامه ها که در راستای تولید برق هسته ای است نه ساخت سلاح هسته ای به خوبی تحت محافظت اند.

بسیاری از کشورها تروریسم هسته ای را یک تهدید جدی نمی دانند. البته احتمال اینکه تروریستها به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کنند کم است اما با این وجود هرگونه احتمالات در این زمینه و پیامدهای آن می تواند فوق العاده مخرب باشد.

بر این مبنا لازم است سران شرکت کننده در اجلاس امنیت هسته ای با عزمی جدی خلاء های موجود را پر کنند.

اهمیت موضوع در پرونده ای که در دادگاه کیفری 'لاهه ' مفتوح است آشکار می گردد.

'جزایر مارشال' که تا چند دهه قبل آمریکا در آن ۶۷ آزمایش هسته ای انجام داد علیه کشورهایی که دارای سلاح هسته ای هستند به 'دادگاه کیفری لاهه' شکایت و این کشورها را متهم کرده است که از پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای موسوم به 'ان.پی.تی' و در کل از قوانین بین المللی تبعیت نکرده و اقدامی در راه خلع سلاح هسته ای انجام نداده اند.

این کیفرخواست در ابتدا علیه ۹ کشور دارای سلاح هسته ای شامل آمریکا , روسیه ؛ فرانسه ؛ چین و انگلیس که پیمان 'ان پی تی' را امضا کرده اند و نیز کشورهای هند ؛ پاکستان, اسرائیل و کره شمالی که عضو این پیمان نیستند تنظیم شده بود . اما فقط کشورهای انگلیس , هند و پاکستان حکمیت دادگاه را به رسمیت شناخته اند و تنها کشورهایی هستند که موضوع این دعوا هستند.

انتظار می رود دادگاه لاهه اواخر امسال تصمیم بگیرد که آیا این دادخواست را بررسی کند یا نه؟
بدیهی است؛ هیچ کس انتظار ندارد که دادگاه آنقدر قدرت داشته باشد که کشورهای هسته ای را ملزم به خلع سلاح کند اما حداقل صدور حکم علیه این کشورها می تواند سبب فشار بیشتر علیه این کشورها شود تا در مورد این سلاحها خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.

از زمان پایان 'جنگ سرد' تاکنون دو کشور امریکا و روسیه از گستردگی زرادخانه هسته ای خود کاستند اما مسکو از مذاکره بیشتر در این زمینه خودداری کرد ضمن آنکه دو کشور حتی هم اکنون با برنامه هایی فوق العاده پرهزینه تسلیحات هسته ای خود را حتی مدرن تر هم می کنند.

کشورهای هند؛ پاکستان و کره شمالی نیز مشغول توسعه برنامه های هسته ای خود هستند. علائمی هم دیده می شود که حاکیست انبارها و تسلیحات هسته ای و مواد هسته ای در سطح جهان رو به گسترش است. این جریان خطرناک باید واژگون شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج