۳۱۱۸۶۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

استقبال سرد از داود اوغلو در اردن

سفر داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به اردن فاقد شاخص‌های سیاسی بود و بیشتر رویکرد اقتصادی پیدا کرد، بدون اینکه بحث های کارآمد و موثر در ارتباط با اختلافات سیاسی معروف بین دو کشور در جریان آن مطرح شود.

خبرگزاری تسنیم: سفر داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به اردن فاقد شاخص‌های سیاسی بود و بیشتر رویکرد اقتصادی پیدا کرد، بدون اینکه بحث های کارآمد و موثر در ارتباط با اختلافات سیاسی معروف بین دو کشور در جریان آن مطرح شود.

به گزارش روزنامه رای الیوم، سفر داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه به اردن بدون شاخص های سیاسی بود و بیشتر رویکرد اقتصادی پیدا کرد و بحث های کارآمد و موثر در ارتباط با اختلافات سیاسی معروف بین دو کشور در جریان آن مطرح نشد.

نبود هیچ یک از وزیران مطرح کابینه اردن در استقبال از اوغلو

این در حالی است که دلایل استقبال وزیر جهانگردی اردن از اوغلو و عدم حضور هیچ یک از وزیران اصلی کابینه در مراسم استقبال از او در اردن بحث برانگیز شد.

به نظر می رسد دولت اردن با اعطای رویکرد اقتصادی به سفر نخست وزیر ترکیه در صدد برآمد اختلافات سیاسی معروف با ترکیه را در سطح موجود حفظ کند.

در همین ارتباط «محمد مومنی» وزیر ارتباطات و سخنگوی رسمی دولت اردن سفر اوغلو را مهم برشمرده و یادآور شد که این سفر قرار بود پیش از این صورت بگیرد و به دلایل مربوط به دولت ترکیه به تاخیر افتاد.

وی ترکیه را کشوری مهم برشمرده و گفت روابط با این کشور متنوع و دیرینه است.

عدم طرح مسائل مورد اختلاف دو کشور

روشن است که سفر اوغلو از نظر سیاسی حائز اهمیت نبود زیرا در جریان آن بیانیه و یا بحث و بررسی مشترک در مورد مسائل مورد اختلاف دو کشور از جمله موضوع سوریه و یا مبارزه با تروریسم مطرح نشد.

این در حالی است که امان بارها درخواست آنکارا برای اتحاد جبهه شمالی و جنوبی در سوریه را رد کرد و معلوم نیست که آیا اردن در این خصوص با اوغلو که بارها در زمانی که وزیر خارجه بود ، راهی اردن شد، به صراحت احتیاط و ملاحظه کاری در پیش گرفته است یا خیر؟

اما «ممدوح العبادی» سیاستمدار ارشد اردنی با اشاره به سفر اوغلو گفت، این سفر را می توان در چارچوب تلاش ترکیه برای یافتن روزنه حل و فصل بحران موجود و نیز مسائلی دانست که آنکارا در شمال سوریه با آن روبه رو است.

سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه دامن دوستانش را گرفت

وی تاکید کرد که ترکیه امروز به دلیل سیاست‌های مبهم و نقشی که در بحران سوریه داشت، با شرایط دشواری روبه رو شده است به گونه ای که دوستی ندارد.

العبادی در توضیح این وضعیت گفت: امروز ترکیه بی دوست مانده است.

وی و سایر کارشناسان معتقدند که آنکارا در تلاش برای ایجاد تنوع در تماس‌های خود است و به عقیده آنان اختلاف اصلی بین مواضع اردن و ترکیه مربوط به بحران سوریه است به این معنی که بر خلاف عملکرد ترکیه که به بخشی از مشکل در سوریه تبدیل شد، اردن از همان ابتدای بحران حل و فصل سیاسی آن را خواستار بود.

ارزیابی اردن از سیاست‌های ترکیه "منفی" است

ناظران بر این باورند که پس از بی تفاوتی طولانی مدت ترکیه به توصیه های اردن، پیام روشنی که امان در گوش اوغلو خواند، این بود که اردن در صدد برآمد در اهمیت سفر اوغلو مبالغه نکند به ویژه اینکه ارزیابی اردن از سیاسیت های ترکیه در منطقه همچنان منفی است.

در این میان یک مسئول سرشناس اردنی ضمن اینکه ترکیه را کشوری مهم برشمرد، گفت اما در سطح سیاسی اختلاف با آن بسیار بزرگ است و فقط مربوط به سوریه نمی شود بلکه مواضع ترکیه در قبال مصر به عنوان بزرگترین متحد اردن را نیز شامل می شود.

به گفته وی باید موضع ترکیه در قبال پرونده اخوان المسلمین و تحریک آنان در چند کشور منطقه را نیز به موارد مورد اختلاف بین امان و آنکارا افزود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج