جاباما
۳۱۲۰۱۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هفت پیشنهاد برای حل بحران سوریه

سید حسین موسویان دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای درپایگاه خبری هافینگتون پست، پیشنهادهایی برای حل و فصل بحران سوریه ارائه کرد

ایرنا: سید حسین موسویان دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای درپایگاه خبری هافینگتون پست، پیشنهادهایی برای حل و فصل بحران سوریه ارائه کرد.

سید حسین موسویان دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران درمقاله ای درپایگاه خبری هافینگتون پست، پیشنهادهایی برای حل وفصل بحران سوریه با تاکید برمبارزه بین المللی با گروه تروریستی داعش وضرورت رسیدن به آتش بس دائم وتهیه طرحی برای بازسازی سوریه، ارائه داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، در مقاله موسویان استاد دانشگاه پرینستون آمریکا و معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، آمده است:« ارتش سوریه روز۲۷ مارس (یکشنبه هشتم فروردین) شهر تدمر را آزاد کرد؛ بدون شک این روزمهمی برای سوریه بود. درهمین حال، نمایندگان دولت ومخالفان سوری پس ازحدود دو هفته مذاکرات را در ژنو متوقف کردند.

از سوی دیگر، حمله تروریستی دربروکسل که بیش از 30 کشته و300 مجروح به جا گذاشت ، نشان دهنده ضرورت وجود یک جبهه واحد سوری علیه گروه داعش است. هر چند داعش میزان قابل توجهی از قلمرو تحت اشغال و کادر رهبری خود را از دست داده اما بمب گذاری های بروکسل نشان می دهد که این گروه تروریستی با ازدست دادن قلمروهای خود درعملیات خارجی حتی تهاجمی تر نیز می شود بطوریکه برخی ها حملات بروکسل را نشانه وحشت در درون داعش می دانند.

هرچند مذاکرات ژنو به توافق مشخصی نرسید اما صرف این حقیقت که دوطرف برای مدتی طولانی پشت میزمذاکرات باقی ماندند و در همین جال توافق ترک مخاصمه در سوریه دوام آورده است به خودی خود یک دستاورد مهم است.

ناگفته پیداست که نظام سیاسی سوریه نیازمند اصلاحات جدی است اما این اصلاحات باید از راه های مسالمت آمیز مانند مشوق های منطقه ای و بین المللی دنبال می شد تا از شکست کامل نهادهای سیاسی جلوگیری شود. متاسفانه این کار انجام نشد واکنون شاهد فاجعه ای در سوریه هستیم.

اززمانی که ایران اول بار درماه نوامبر گذشته برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه دعوت شد تا کنون پیشرفت قابل توجهی به سمت حل و فصل نهایی مساله حاصل شده هر چند هنوز گام های مهمی نیاز است که برداشته شود. »
موسویان در ادامه این مقاله هفت پیشنهاد مطرح می کند که به گفته او ممکن است به حل و فصل جنگ داخلی در سوریه و پایان بحران آوارگان و کاهش تهدیدهای تروریستی علیه اروپا و سایر نقاط جهان ، کمک کند:

1 - همکاری کامل بین دو ائتلاف ضد داعش یعنی ائتلاف متشکل ازایران ، سوریه ، عراق و روسیه با ائتلاف متشکل از آمریکا و متحدان آن کشور .

۲ - درسوریه ، تهاجم زمینی ارتش سوریه ومبارزان کرد علیه داعش باید بطور فوری از حمایت بین المللی برخوردار شود وبا ظرافت با تلاش های ارتش ونیروهای داوطلب عراقی علیه داعش درآن کشور پیوند داده شود. به این منظور، عربستان، قطر وترکیه باید به نیروهای شورشی دست نشانده خود دستور دهند تا ازآتش بس کامل تبعیت ودرصورت امکان بانیروهای ارتش و مبارزان کرد علیه داعش همکاری کنند.

3- دولت و مخالفان سوری وهمچنین قدرت های منطقه ای وجهانی باید ازتوافق کنونی ترک خصومت ها فراتر رفته و درجهت رسیدن به یک آتش بس رسمی و پایدار حرکت کنند.

۴ - نیروهای صلح بانی بین المللی درشمار هزاران نفر باید برای تضمین آتش بس به سوریه اعزام شوند وهمچنین با گشوده شدن شهرهای مورد مناقشه، شمار هر چه بیشتری از آوارگان در این شهرها اسکان مجدد یابند.

5 - سرنوشت بشار اسد و ریاست جمهوری سوریه را باید مردم سوریه در یک انتخابات تحت نظارت سازمان ملل مشخص کنند. به موازات این امر، نیروهای معارض باید بطور دقیق تعریف کنند چه کسی برای دولت انتقالی وحدت ملی که قدرت اجرایی کامل خواهد داشت، مذاکره خواهد کرد. این روند منجر به قانون اساسی جدید و در نهایت انتخابات می شود.

۶ - نیازی فوری برای وجود یک طرح بازسازی پس ازجنگ وجود دارد؛ طرحی همانند طرح مارشال درمقایس کوچکتر که ثبات کشور را در دوران شکننده احیای سوریه با حمایت اقتصادی تقویت کند وامکان بازسازی شهرهای ویران شده را فراهم کرده وازبروز هرج و مرج جلوگیری کند.

7 - مراکز نگهداری آوارگان دراردن ، ترکیه ولبنان باید به تدریج منحل شوند تا از تبدیل آنها به یک تهدید امنیتی بلندمدت درمنطقه جلوگیری شود. باید برای بازگشت آوارگان به شهرهای خود و کمک به آنان برای بازسازی و مشارکت آنان در روند سیاسی ، هر تلاش ممکنی را انجام داد.

موسویان در پایان این مقاله خاطرنشان می کند: برای موفقیت این پیشنهادها باید درجامعه بین المللی وبخصوص درمیان پنج عضو دائم شورای امنیت وحدت وجود داشته باشد. لازم است که این کشورها، متحدان منطقه ای خود را کنترل وآنها را به سمت این اهداف هدایت کنند. بعلاوه ، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید طرح هایی برای فرو نشاندن تنش های فرقه ای در غرب آسیا اجرا کند؛ این تنش ها اگر کنترل نشوند پیامدهای جدی برای کل جهان دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • هادی وارسته چقاقزانی

      باسلام.خیلی هم طرح جامعه ای نبود زیرابازبه نظربنده مشکلات ریزمردم سوربه اشاره نشده وفقط درکوتاه مدت برای حل مشکلات بزرگ وبین اللملی اندیشه شده وبایدیکباربرای همیشه مشکل راحل کرد 

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج