۳۱۲۰۴۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

پارس جنوبی رکورد شکست

میزان تولید گاز طبیعی از میدان مشترک پارس جنوبی با بهره برداری از فازهای جدید رکوردی جدید ثبت کرد و حجم تولید در سال ۱۳۹۴ به ١٣٠ میلیارد مترمکعب رسید و اختلاف میزان برداشت ایران از این مخزن با شریک قطری کمتر شد

ایرنا: میزان تولید گاز طبیعی از میدان مشترک پارس جنوبی با بهره برداری از فازهای جدید رکوردی جدید ثبت کرد و حجم تولید در سال ۱۳۹۴ به ١٣٠ میلیارد مترمکعب رسید و اختلاف میزان برداشت ایران از این مخزن با شریک قطری کمتر شد.

با توسعه فازهای میدان گازی پارس جنوبی و بهره برداری از آنها ضمن افزایش سهم این میدان در سبد تولید گاز کشور، فاصله کشورمان با قطر در برداشت از این میدان مشترک کاهش یافته است.

دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود تسریع در بهره برداری از این میدان مشترک را هدفگذاری کرد و با اولویت بندی فازهای توسعه ای این میدان روند اجرای پروژه های در دست اقدام را سرعت بخشید.

بر اساس تصمیم وزارت نفت، در سال 1392(سال آغازفعالیت دولت یازدهم) فازهای 12، 15، 16، 17 و 18 که نسبت به سایر فازها پیشرفت بیشتری داشتند در اولویت اصلی و سایر فازها در اولویت بعدی قرار گرفتند.

فاز ۱۲ در اواخر سال ۱۳۹۳و فازهای ۱۵ و ۱۶ در سال ۱۳۹۴ به طور کامل به بهره برداری رسیدند و قرار است فازهای ۱۷ و ۱۸، ١٩، ۲۰ و ۲۱ این میدان عظیم گازی نیز امسال راه اندازی شوند.

علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره وضعیت برداشت گاز از پارس جنوبی می گوید: تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی در سال 1394 سیر صعودی داشت و تا پایان اسفندماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 15 درصد افزایش یافته است.

وی به اولویت بندی های جدید طرح های پارس جنوبی اشاره کرد و افزود:پیش بینی می شود علاوه بر افتتاح فازهای ١٧و ١٨ پارس جنوبی، پروژه فازهای ١٩، ۲۰ و ٢١ این میدان، تا اسفندماه امسال به بهره برداری برسد.
شعبانپور استمرار تولید و ارسال بدون وقفه گاز طبیعی به شبکه سراسری را در سال گذشته، نتیجه تلاش بخش های پالایشگاهی و فراساحل از جمله حفاری، ساخت و نصب سکوها و خطوط لوله عنوان کرد.

پس از بهره برداری از پنج فاز 12، 15، 16، 17 و18 پارس جنوبی، سایرفازها مانند فازهای 19، 20 و 21 در اولویت بهره برداری قرار گرفته اند.

میدان گازی پارس جنوبی (یا گنبد شمالی در بخش قطری)، بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان است که با داشتن ۳۴.۲ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز استحصال پذیر، حدود ۱۹ درصد از کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است. این میدان گازی علاوه بر ذخایر عظیم گاز طبیعی، حدود۱۶ میلیارد بشکه میعانات گازی استحصال پذیر، نفت و مقادیر زیادی هلیوم دارد.

این میدان گازی در عمق بیش از سه هزار متری از بستر خلیج فارس و در محوطه ای به وسعت ٩هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع واقع شده است. حدود سه هزارو ٧٠٠ کیلومتر مربع از این میدان مشترک، در آب های سرزمینی ایران و حدود شش هزار کیلومتر مربع از آن در آب های قطر واقع شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج