۳۱۲۳۴۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اقدام جدید آمریکا در راستای اجرای برجام

شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما در صدد کاهش محدودیت های مالی علیه ایران است و مخالفانش نگران این مساله هستند.

خبرگزاری ایرنا: شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا اعلام کرد که دولت اوباما در صدد کاهش محدودیت های مالی علیه ایران است و مخالفانش نگران این مساله هستند.

این تصمیم دولت اوباما موجب خشم نمایندگان مخالف جمهوریخواه در کنگره شده که می گویند توافق هسته ای به حدکافی به نفع ایران تمام شده و دیگر نیازی به دادن امتیازات بیشتر به ایران نیست.

هرچند که هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده ولی وزارت خزانه داری امریکا یک مجوز عمومی برای دسترسی شرکت ها به معاملات دلاری مشروع با ایران آماده کرده است. فعلا معاملاتی از این نوع عملی غیر قانونی است.

ای بی سی در گزارش خود تاکید دارد که رفع این محدودیت ها تحولی است که می تواند تاثیر چشمگیری در احیای اقتصاد ایران باشد که براثر تحریم ها با مشکلات زیادی روبه رو شده است، اما این اقدام به یک موضوع مناقشه برانگیز در امریکا تبدیل شده است چرا که برخی از قانون گذاران جمهوریخواه و دمکرات می گویند دولت قول داده است ممنوعیت شدید در مورد دلار را حفظ کند.

پل رایان رئیس مجلس نمایندگان روز پنجشنبه اظهار کرد، حداقل چیزی که می توان گفت این است که این گزارش ها سخت مایه نگرانی است.

وی با اشاره به آزمایش های موشکی ایران گفت : در حالی که چنین آزمایشهایی انجام می گیرد، دولت اوباما از مسیر خود خارج شده و قصد کمک به ایران را برای بازگشایی باب تجارت را دارد. رئیس جمهوری باید از این ایده خود دست بکشد. '

در ادامه گزارش گفته شده است که توافق هسته ای میلیارد ها دلار از محل کاهش تحریم ها در ازای مهار فعالیت های هسته ای در اختیار ایران قرار داده است ولی ایرانیان تاکید دارند.

ای بی سی در پایان گفت که دلار به دلیل جایگاه خود به عنوان ارز برتر جهان اغلب در مبادلات پولی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال اگر ایرانیان خواهان فروش نفت به هند باشند و پول خود را به یورو به جای روپیه دریافت کنند راحت تر می توانند کالاهای اروپایی خریداری نمایند. این پروسه عموما با تبدیل روپیه به دلار شروع می شود.

*لغو ممنوعیت استفاده از دلار

همچنین مقامات آمریکا با اشاره به این که از نظر آمریکا ایران تا کنون به تعهدات خود در چهارچوب برجام پابند بوده گفتند که آمریکا در نظر دارد به منظور ایجاد تسهیلاتی در مبادلات تجاری ایران با کشور های دیگرمنع استفاده از دلار را لغو کند.

مقامات آمریکا روز پنجشنبه به آسوشیتدپرس گفتند که وزارت خزانه داری آمریکا مجوزی را به منظور لغو ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات تجاری ایران با کشور های دیگر و ایجاد تسهیلات برای استفاده موسسات مالی از این ارز در مبادلات تجاری با ایران آماده کرده است.

به گفته این مقامات که نامش را آسوشیتدپرس ذکر نکرد، گرچه هنوز تصمیم روشن و قاطعی از سوی مقامات وزارت خزانه داری آمریکا اعلام نشده در صورت به اجرا در آمدن این تصمیم ایران به منافع سرشاری دست پیدا خواهد کرد.

این مقامات که خواسته اند، نامشان فاش نشود، افزوده اند که این راهبرد به شرکت های خارجی اجازه می دهد مشروط بر این که بانک های ایرانی در تبدیل ارز دخالت مستقیمی نداشته باشند در مبادلات ارزی از دلار آمریکا استفاده کنند.

بر همین اساس ایرانیان نمی توانند در این مبادلات نقش مستقیمی داشته باشند و چنین مبادلاتی نباید با استفاده از دلار آغاز و یا با آن به پایان برسد.

مقامات مذکور همچنین یاد آور شده اند که ممنوعیت های سابق همچنان در مورد افرادی که نام آن ها درفهرست تحریم های آمریکایی قرار دارد بقدرت خود باقی خواهد ماند .

بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما دلیل این تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا را پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال برجام ذکر کرده و گفته است که آزمایشات موشکی ربطی به توافقنامه هسته ای ماه ژوئیه سال گذشته ندارد و این موضوعات، جداگانه ای هستند که آمریکا توانایی پاسخ گویی به آن ها را دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج