جاباما
۳۱۳۰
۲ نظر
۵۱۴۴
۲ نظر
۵۱۴۴
پ

بايد ها و نبايدها ي غذايي در دوران شيردهی

قهوه و نسکافه ممنوع!

موقعي كه بچه شير مي‌دهيد خيلي از اطرافيان شروع مي‌كنند به‌نظر دادن درباره اينكه چي بخوريد و چي نخوريد. خيلي‌ها مي‌گويند ماءالشعير بخور شيرت زياد مي‌شه. خيلي‌ها مي‌گويند نوشابه نخور. بچه‌ات بي‌خواب مي‌شه و.اما از اين حرف‌ها و حديث‌ها كدامش درست است و كدام غلط؟

قهوه و نسکافه ممنوع!

قهوه و نسکافه ممنوع!

چه غذايي هايي مفيد هستند؟

درست مثل موقعي كه باردار بوديد، حالا هم مهم است كه چطور و چه غذايي را بخوريد؟ خب، حتما مي‌دانيد كه بهترين غذاها براي شما ميوه‌ها، سبزي‌ها، غلات كامل، پروتئين و لبنيات كه سرشار از كلسيم هستند. اين را هم اضافه كنيم كه موقع شيردهي وقت مناسبي براي رژيم گرفتن نيست و شما در اين زمان بايد به ميزان كافي غذا بخوريد تا بدن‌تان قدرت شيرسازي داشته باشد. بنابر اين شايد حتي بد نباشد كمي كالري به رژيم روزنه‌تان اضافه كنيد. قبل از اينكه اين تصميم را عملي كنيد حتما با پزشك‌تان مشورت كنيد و در مورد اين‌كه چطور مي‌توانيد برنامه غذايي صحيح و پر از انرژي داشته باشيد از او راهنمايي بخواهيد. بعضي از پزشكان حتي صلاح مي‌دانند كه شما مصرف قرص‌هاي ويتامين دوران بارداري را در دوران شيردهي هم ادامه دهيد. اما يكي از اصول مهم تغذيه در دوران شيردهي اين است كه به مقدار كافي مايعات مصرف كنيد. بنابراين بهتر است در اين دوران يك بطري شيشه آب را با خود همه جا همراه داشته باشيد و در تمام طول روز آب بنوشيد. مايعات سالم و مناسب ديگري كه مي‌توانيد مصرف كنيد شامل: آب ميوه‌هاي طبيعي، شربت‌هاي گياهي رقيق، ماء‌‌الشعير و... هستند كه بدون وارد كردن مواد شيميايي، مصنوعي و محرك به بدن شما و نوزادتان موجب سيراب‌شدن بيشتر بدن و ساخته شدن شير بيشتر مي‌شوند.


نکته : يكي از اصول مهم تغذيه در دوران شيردهي اين است كه به مقدار كافي مايعات مصرف كنيد. بنابراين بهتر است در اين دوران يك بطري شيشه آب را با خود همه جا همراه داشته باشيد و در تمام طول روز آب بنوشيد


آيا نبايد بعضي غذاها را بخورم؟

در اين مورد حكم كلي نمي‌توان صادر كرد. نوزاد با نوزاد فرق مي‌كند. بعضي از مادرها متوجه مي‌شوند كه نوزادشان وقتي كه آن‌ها كلم گل، كلم بروكلي، لوبيا و نخود و... را مي‌خورند نفخ مي‌كند، ولي در بعضي از مادرها قضيه صدق نمي‌كند.
بعضي از مادرها مي‌گويند: وقتي غذاي تند و پرادويه مي‌خوريم كودك‌مان از مزه شير خوشش نمي‌آيد و... به هر حال در مورد اينكه فرزند شما چه سليقه‌اي دارد و از چه طعمي بدش مي‌آيد خودتان بايد به اين نتيجه برسيد.
  • اما يك سري مواد‌غذايي هستند كه ثابت شده مصرف آن‌ها باعث بي‌قراري كودكان مي‌شود. مثلا نوشابه، قهوه، چاي و نسكافه به‌دليل آنكه مواد محرك دارند و مي‌توانند باعث بداخلاقي و بي‌قراري بچه‌ها شوند.
  • در ضمن اين مواد به‌خاطر وجود كافئين موجب كشيده شدن آب از بدن شما و دفع بيشتر آب مي‌شوند كه براي شيرسازي خوب نيست. همچنين بهتر است مواد حساسيت‌زا مثل بادام‌زميني را غذاي‌تان كمتر مصرف كنيد.


آيا شيرخوار من آلرژي دارد؟

بعضي از نوزادان كه شير مادرشان را مي‌خورند ممكن است به‌دليل مصرف بعضي غذاها توسط مادر دچار آلرژي بشوند يا به آن حساسيت نشان دهند. (مثل حساسيت به شير گاو، تخم‌مرغ، آجيل‌ها و به‌خصوص بادام‌زميني)
براي شناختن علائم حساسيت، بد نيست چند تا از آنها را بشناسيد.
اگر نوزاد شيرخوار شما علائم زير را داشته باشد ممكن است دچار آلرژي يا حساسيت غذايي شده باشد، اين موارد عبارتند از:
  • -استفراغ يا بالا آوردن مكرر شير
  • -درد شكم واضح به حدي كه نفخ شكم كودك مشخص باشد يا كودك مدام پاهاي خود را در شكمش جمع كند.
  • -اگر مدفوع كودك حالت اسهالي يا خوني داشته باشد.
  • -اگر كودك دچار كهير پوستي يا تورم و قرمزي صورت و دست و پا شده است، اگر تنفس براي او سخت شده يا موقع نفس كشيدن صدا دارد البته از اين علائم بالا، تنگي نفس و تورم صورت بسيار اورژانسي هستند و بايد بلافاصله با اورژانس تماس بگيريد.
  • بعد از اين‌كه آلرژي را در كودك درمان كرديد بايد به‌دنبال علت آن بگرديد و تلاش كنيد بفهميد چه چيز ‌تازه‌اي در غذاي شما بوده كه نوزاد به آن واكنش نشان داده است. بعد از اينكه حدس زديد ماده حساسيت‌زا چه بوده است ديگر نبايد در دوران شيردهي خود از آن استفاده كنيد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      Mamnoon

    • بدون نام

      نباید یارانه مردم قطع شود هر چند اگر کم باشد بسیاری از مردم به آن احتیاج دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج