جاباما
۳۱۳۰۰۲
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

بهترین راه مقابله با حساسیت بهاری

آلرژی (حساسیت) بهاری یکی از انواع آلرژی های فصلی است و به گفته کارشناسان، کنترل و پیشگیری از طریق کاهش پاسخ ایمنی بدن بهترین راه برای مقابله با آن است.

خبرگزاری ایرنا: آلرژی (حساسیت) بهاری یکی از انواع آلرژی های فصلی است و به گفته کارشناسان، کنترل و پیشگیری از طریق کاهش پاسخ ایمنی بدن بهترین راه برای مقابله با آن است.

آلرژی ها انواع مختلف دارند و بیشتر در فصول بهار، تابستان و پاییز بروز می کنند. علائم آلرژی ها شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی دارد و بیشتر شامل آبریزش بینی، ریزش اشک، عطسه و سرفه است و در موارد شدیدتر خارش، سوزش و التهاب چشم ها و پوست را نیز به همراه دارد.

به واقع، آلرژی نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن است و علائم آن در افراد در سنین مختلف (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) که زمینه ژنتیکی دارند، در اثر قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی آلرژی زا بروز می یابد.

آلرژی های فصلی به علت گرده افشانی انواع گیاهان اعم از درختان، چمن ها و درختچه ها در فصول مختلف بروز می کنند.

در شرایط محیطی و مناطق مختلف، گیاهان آلرژی زا نیز متفاوت هستند، بر این اساس افرادی که دارای زمینه های ژنتیکی هستند، احتمال دارد در سنین مختلف به آلرژی مبتلا شوند.

متخصص ایمونولوژی و دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مورد اظهار کرد: کاهش پاسخ ایمنی بدن با استفاده از داروهای گروه کورتیکواستروئیدها و روش ایمونوتراپی از جمله راه هایی است که در زمینه درمان آلرژی ها به ویژه آلرژی های فصلی مطرح می شوند.

کاهش پاسخ ایمنی بدن از طریق مصرف کورتیکواستروئیدها

دکتر جمشید حاجتی توضیح داد: کورتیکواستروئیدها از جمله داروهای رایجی هستند که برای کاهش سطح واکنش و پاسخ ایمنی بدن در درمان انواع آلرژی های فصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: نمونه های قبلی این داروها عوارضی مانند خواب آلودگی را برای بیمار به همراه داشتند، اما نمونه های جدید آن دارای عوارض کمتر و تاثیرگذاری طولانی تر هستند.

متخصص ایمونولوژی و دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: آلرژی در بسیاری افراد زمینه ژنتیکی و ارثی دارد یعنی برخی افراد مستعدترند و برخی دیگر استعداد ژنتیکی کمتری برای ابتلا دارند.

حاجتی با بیان اینکه عوامل محیطی تحریک کننده ی استعداد ژنتیکی افراد در ابتلا به آلرژی هستند، افزود: بنابراین افرادی که مبتلا به آلرژی نبوده اما در یک محدوده زمانی مبتلا به آلرژی می شوند، ممکن است در معرض عوامل آلرژی زایی قرار گرفته باشند که تا پیش از این با آن عوامل برخوردی نداشته اند و این عوامل سبب تحریک استعداد ژنتیکی آنها و بروز آلرژی شده است.

وی گفت: در این افراد بهترین راه، شناخت عامل ایجادکننده آلرژی است، تا با دوری از آن بتوان علائم آلرژی را برطرف کرد.

ایمونوتراپی، روشی برای کاهش پاسخ ایمنی بدن به آلرژن ها

دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی وزارت بهداشت گفت: ایمونوتراپی یکی از روش های درمان انواع آلرژی ها است که در آن سطح پاسخ ایمنی بدن به عوامل آلرژی زا (آلرژن ها) کاهش می یابد.

حاجتی توضیح داد: در این روش به تدریج و با مقادیر بسیار کم فرد با ماده آلرژی زا مواجه می شود و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن بیمار به جای اینکه واکنش شدید ایجاد کند و سبب ایجاد آلرژی شود، واکنشی آرام نشان داده و به تدریج بدن از ماده آلرژی زا پاک می شود.

وی تشخیص عامل ایجادکننده آلرژی را در درمان آلرژی ها بسیار موثر دانست و گفت: تشخیص عامل یا عوامل ایجادکننده آلرژی در هر فرد اولین گام در درمان آلرژی ها به شمار می رود بنابراین افراد به ویژه خانواده هایی که زمینه ابتلا در آنها وجود دارد، باید به این نکته توجه بیشتر داشته باشند.

دوری از عوامل آلرژی زا

متخصص ایمونولوژی اظهار کرد: آلرژی های فصلی از گیاهان منتقل می شوند و هر فردی ممکن است به یک گیاه یا ترکیب پروتئینی خاصی که در گرده گیاهان است، حساسیت داشته باشد.

حاجتی افزود: بنابراین یکی دیگر از راه های مقابله با آلرژی های فصلی، دور کردن این گونه گیاهان از محیط داخل خانه یا محل کار و همچنین دوری از محیط های پر گل و گیاه مانند پارک ها و باغ ها است.

دکتر مهرناز مصداقی متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با تاکید بر دوری از آلرژن ها به عنوان یک روش موثر در مقابله با آلرژی ها گفت: شست و شوی سه تا چهار بار بینی با سرم فیزیولوژی یا آب نمک در طول روز و استحمام به ویژه پیش از خواب و تعویض لباس ها پس از ورود به منزل به منظور از بین بردن گرده های گیاهان به عنوان عوامل ایجادکننده آلرژی می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی اظهار کرد: مبتلایان به آلرژی باید درها و پنجره های منزل را ببندند، هنگامی که در خودرو قرار دارند، شیشه ها را پایین ندهند و در روزهایی که هوا خشک است و باد می وزد به دلیل اینکه گرده های گیاهان بیشتر در هوا منتشر می شوند، از منزل خارج نشوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کنترل نکردن آلرژی می تواند منجر به آلرژی تنفسی شدید یا بیماری آسم شود همچنین در کودکان مبتلا به آلرژی کنترل نشدن عوامل آلرژی زا منجر به بروز بیماری های شدیدتر تنفسی در سنین بالاتر می شود.

مصداقی اظهار کرد: آلرژی درمان قطعی ندارد و تنها می توان آن را با روش های پیشگیرانه کنترل کرد و شدت آن را کاهش داد.

وی همچنین گفت: افرادی که مبتلا به آلرژی های بسیار شدید هستند و روش های درمانی معمول منجر به درمان آنها نشده است، تحت نظر پزشک می توانند از واکسن های کنترل آلرژی استفاده کنند.

مصداقی با تاکید بر این که این روش درمانی نیز قطعی نیست و تا حدی می تواند درمان کننده باشد، افزود: بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از بروز آلرژی، دوری از آلرژن ها و رعایت کردن موارد پیشگیرانه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      گرده گیاهان کجا بود؟
      اینها همه به خاطر آلودگی هواست که پس از تعطیلات در تهران شروع شده است
      بیخود مردم را گول نزنید اینها همه به دلیل دود و آلودگی خودروهاست
      در طول 13 روز نوروز هیچ آلرژی در سطح شهر تهران وجود نداشت درست بعد از تعطیلات به طور ناگهانی شروع شد

    • دانیال

      سلام من به «الرژی فصلی دچارم .صبح که از خواب بیدار میشدم با نیم ساعت عطسه.آبریزش بینی و اشک چشم دست و پنجه نرم می کردم از زمانی که اسپری (رستانکس) رو خریدم شبی یه پیف در این حفره بینی و یکی هم در حفره دوم بینی شبها قبل از خواب میزنم .یعنی هر دوازده ساعت یک بار .به هیچ عنوان دیگه اذیت نمی شم. آب نمک این چیز ها چرت و پرته من تمام راهها رو برای این کار امتحان کردم اما این واقعا جواب داد .ضمنا... من از روزی که آمپول دندان پزشکی به لثه من خورد اینطور شدم...برین تحقیق کنید بعد اظهار نظر کنید کسانی که از بی حسی موضعی دندان بزشکی توی لثه استفاده کردن به این بیماری مبتلا شدن .میگین نه؟ خب یه دوری توی خودتون بزنین.مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج