جاباما
۳۱۳۱۵۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

نوروز امسال با استقبال بیش از انتظار مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، شروع بسیار خوبی را برای سینمای ایران رقم زد. البته تلویزیون هم در تعطیلات نوروز رکوردهای جالبی از خود به جا گذاشت که مهم‌ترین آن ماجرای کپی‌کاری در چند برنامه نوروزی سیما بود.

وب‌سایت آی سینما: نوروز امسال با استقبال بیش از انتظار مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، شروع بسیار خوبی را برای سینمای ایران رقم زد. در این ایام، برخی رکوردها مثل فروش یک میلیارد و صد میلیارد تومانی در یک روز و همچنین نمایش یک فیلم با چهل ساعت اکران بی‌وقفه، رکوردهای قبلی سینما را جابجا کرد. البته تلویزیون هم در تعطیلات نوروز رکوردهای جالبی از خود به جا گذاشت که مهم‌ترین آن ماجرای کپی‌کاری در چند برنامه نوروزی سیما بود. البته رضا رشیدپور و بازگشتش به تلویزیون نیز توانست روزهای پرحاشیه‌‌ای را برای تلویزیون رقم بزند. در ادامه این گزارش، نگاهی به این حاشیه‌ها خواهیم داشت.

تلویزیون و همه حاشیه‌های نوروزی

- اتفاقات سال تحویل صدا و سیما: در اولین روز عید همراه با برنامه‌های سال تحویل در شبکه‌های مختلف اتفاقات جالبی در تلویزیون افتاد. در برنامه «یک یک» از شبکه یک سیما، علی ضیا میزبان مهمانانی چون علی نصیریان و امیرمهدی ‌ژوله بود که ژوله به صورت بداهه یک استندآپ کمدی جنجالی در این برنامه اجرا کرد و در آن به نوعی از تلویزیون انتقاد کرد. او در این اجرا به سوپراستار شدن مجریان مختلف صدا و سیما اشاره کرد که هر کدام می‌خواهند به اصطلاح بترکانند؛ اما این اتفاق هم با آوردن هنرمندانی میسر می‌شود که با مینی‌بوس در حال رفتن از این شبکه به شبکه دیگر هستند!

در این برنامه عموهای فیتیله‌ای نیز بالاخره در تلویزیون ظاهر شدند و پرویز مظلومی نیز همان‌طور که وعده داده شده بود روبروی علی ضیا نشست و به این ترتیب حاشیه‌های تلویزیون درباره ضیا و برنامه «فیتیله»، در سال ۹۴ فیصله یافت. یکی دیگر از خبرهای این برنامه اعلام ازدواج زوج سینمایی بابک حمیدیان و مینا ساداتی بود.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

از طرف دیگر برنامه «سه ستاره» احسان علیخانی در شبکه سه سیما نیز با پیشی گرفتن عادل فردوسی‌پور از رامبد جوان در بخش بهترین مجری روی آنتن رفت. اما در بخش بهترین برنامه «خندوانه» توانست رای بیشتری از سوی مردم کسب کند و بهترین برنامه سال ۹۴ شد. یکی دیگر از نکات جالب این برنامه حاضر شدن علیخانی، فرزاد حسنی، رضا رشیدپور سه مجری پرحاشیه تلویزیون در یک قاب بود.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

- بحران کپی‌کاری در برنامه‌های نوروزی: امسال در کنار سه سریالی که برای نوروز در نظر گرفته شده بود، برنامه‌های نوروزی صدا و سیما از جمله «خندوانه» و «دورهمی» نیز پخش خود را شروع کردند. اما دکور برنامه «دورهمی»، که کپی نعل به نعل از یک برنامه هندی بود؛ اولین حاشیه مهم را برای تلویزیون رقم زد و واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی به دنبال داشت. در برنامه تازه مهران مدیری جایگاه او نیز درست مثل کمدین هندی در میان مردم در نظر گرفته شده بود. با این حال حسین کرمی، مدیر شبکه نسیم در همه موارد از برنامه«دورهمی» دفاع کرد، به گفته او نیازی نبوده در دکور شرقی برنامه هندی دست برده شود. یکی از موارد عجیبی که او در دفاعش آورده بود؛ اشاره به وجود آشپزخانه در دکور «دورهمی» است که در دکور برنامه هندی وجود ندارد!

کرمی در این‌باره به مهر گفته بود: «دورهمی، ترکیبی از نمایش و گفتگوست که مجموعه قصه‌ها، استندآپ‌ها و مصاحبه‌ها توسط یک مَسترکمدین اداره می‌شود. درحالی‌که این‌ها در آن برنامه هندی وجود ندارد و کمدین آن برنامه مطلقا اکت‌های مهران مدیری را ندارد.» البته مدافع دیگر این برنامه مهراب قاسم‌خانی بود که در صفحه اینستاگرام خود معترضان را متهم به پوآروبازی کرده بود!

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

اما ماجرا در فضای مجازی به همین‌جا ختم نشد و دیالوگ‌های این برنامه با سریال «فرندز» که در بخش‌هایی عینا آورده شده، مقایسه شدند. حتی وقتی مهران مدیری سبیل سروش صحت و موهای نیما فلاح را زد؛ مخاطبان باز هم آن را حرکتی بدون خلاقیت دانستند که پیش از این در برنامه «جیمی فالون» انجام شده بود!

البته کپی‌برداری از این شوی معروف، در برنامه «خندوانه» نیز اتفاق افتاد و رامبد جوان از مسابقات لباهنگ یا همان لیپسینگ بتل و همین‌طور بازی‌های این شو در بخش حضور کمدین‌های زن، استفاده کرد که از نظر مخاطبان در فضای مجازی دور نماند.

- بازگشت رشیدپور به تلویزیون و خداحافظی از فضای مجازی: یکی دیگر از برنامه‌های نوروزی صدا و سیما «صفر-صفر» با اجرای رضا رشید‌پور بود که بازگشت دوباره برنامه‌های گفت و گو محور او در تلویزیون به شمار می‌آمد. رشیدپور مدتی است که در فضای مجازی گفت و گوهایش را با برنامه «دید در شب» ادامه می‌دهد و جالب اینجاست که با وجود تمام حاشیه‌هایی که در برنامه‌های اخیر او اتفاق افتاده، مدیران سیما به او اجازه دادند برنامه‌اش را به صورت زنده روی آنتن ببرد و به این ترتیب، این مجری باسابقه توانست در برخی قسمت‌ها گفت و گوهایی جنجالی‌اش را روی آنتن تلویزیون نیز ادامه دهد. از پرحاشیه‌ترین برنامه‌های او، دفاع جمشید مشایخی از سینمای قبل از انقلاب در جواب مجید مجیدی و گفت و گوی رشیدپور با جواد خیابانی بود که به تازگی برای ورود به مجلس شورای اسلامی شانس خود را امتحان کرده است. او درباره شوخی‌هایی که با او در فضای مجازی می‌شود و دوطبقه کردن اتوبان تهران و کرج در صورت ورود به مجلس حرف‌های جالبی زد که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

البته یک اتفاق عجیب دیگر نیز برای این مجری پرحاشیه در ایام نوروز رقم زده شد که به خداحافظی او از فضای مجازی انجامید. او برای دورغ سیزده خبری را در صفحه خود به اشتراک گذاشت مبنی بر این‌که کاربران ایرانی تلگرام اگر پرچم ایران را تصویر پروفایل خود قرار ندهند حسابشان حذف خواهد شد. با اعلام این خبر از سوی یک سایت به صورت رسمی، هجمه گسترده‌ای علیه این مجری در فضای مجازی به راه افتاد که در نهایت با توهین‌های بسیاری به رشیدپور همراه بود و باعث حداحافظی او از این فضا شد.

- حاشیه‌های دیگر تلویزیون: در تعطیلات نوروزی یکی دیگر از برنامه‌هایی که نه چندان پرسر و صدا روی آنتن رفت، «قند پهلو» بود که با افشاگری رضا احسان‌پور طنزپرداز برتر سری دوم این برنامه همراه بود. احسان‌پور در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرد، بخاطر فریب دادن مردم عذر خواسته و گفته بود در «قند پهلو» بداهه‌سرایی اتفاق نمی‌افتاده و شاعران پیش از برنامه سوالات را در اختیار داشته‌اند. البته او پیش از این، سعی کرده بود با استفاده از شعرهای طنز و همچنین استنداپ کمدی در شبکه افق برنامه‌ای به نام «بگو بخند» را اجرا کند اما با طعنه به مجریان «قند پهلو» در نامه‌اش نوشته بود: «هر کس زیاد روی آنتن برود به قار قار می‌افتد!». با این‌حال امیر قمیشی، تهیه‌کننده این برنامه واکنش کوتاهی به این اتفاق نشان داده و گفته بود تصاویری از روند ضبط این برنامه پخش خواهد شد.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

همچنین در روزهای ابتدایی تعطیلات، تلویزیون تبلیغی از فیلم «رستاخیز» را به صورت زیرنویس روی آنتن برد که باعث تعجب اهالی سینما و امیدواری برخی برای اکران این فیلم شد!

نوروز پر رونق سینمای ایران!

سال ۹۵ با یک خبر بد برای سینمای ایران آغاز شد و آن بستری شدن عباس کیارستمی بود که ۷ فروردین از سوی ایسنا منتشر شد و پس از آن نقل قول‌هایی از سوی فریدون جیرانی در دیگر رسانه‌ها آورده شد که با تکذیب این کارگردان همراه بود. گرچه جیرانی در همان روز، خبر سرطان کیارستمی را تکذیب کرد اما بستری شدن او را تایید و در ادامه به بهبودی حال او اشاره کرد، اما خبر عمل دوباره این کارگردان بزرگ سینما در روز ۱۲ فرودین باز هم نگرانی اهالی سینما و رسانه را در پی داشت. البته همچنان خانواده کیارستمی دراین‌باره با رسانه‌ها صحبت نکرده‌اند و خبر تازه‌ای در این‌باره وجود ندارد.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

اما گذشته از این اتفاق، فروش فیلم‌های روی پرده در نوروز ۹۵، با استقبال مخاطبانی که تا پاسی از شب گاهی حتی روی زمین فیلم‌ها را تماشا کردند، با شروع بسیار خوبی همراه بود.

در این رقابت به جز «خشم و هیاهو» که فروش خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شد و تا امروز به رقم ۲۵۰ میلیون تومان رضایت داده است؛ رقابت اصلی میان فیلم‌های «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» ادامه دارد. در این میان، پس از بالا گرفتن رقابت و جا ماندن فیلم «ابد و یک روز»، تبلیغات ماهواره‌ای این فیلم نیز آغاز شد تا فروش آن را هم‌چنان بالا نگه دارد؛ به این ترتیب به جز فیلم «بادیگارد» همه فیلم‌های نوروزی با تبلیغات ماهواره‌ای همراه بودند.

از بحران کپی‌کاری تا رونق سینماها

همچنین ۱۲ فروردین امسال با فروش یک میلیارد و صد میلیون تومان، پرفروش‌ترین روز تاریخ‌ سینمای ایران شد. از سوی دیگر، اکران «من سالوادور نیستم» نیز در ۱۲ فروردین تا ساعت ۸ صبح ادامه یافت تا با ثبت رکورد ۴۰ ساعت اکران بی وقفه این رکورد نیز در نوروز ۹۵ جابجا شود.

یکی دیگر از اتفاقات سینما در نوروز ادامه اکران «محمد رسول‌الله» در سینما آفریقا و چند سینمای دیگر بود. به این ترتیب اکران آن به بیش از ۶ ماه رسید که به غیر از گروه «هنر و تجربه»، در جریان اصلی سینمای ایران بی سابقه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج