۳۱۳۸۶۰
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

پدیده ای منحصر به فرد در ژاپن

مردم ژاپن به فرمانبرداری از کارفرمایانشان شهرت دارند اما حتی این صفت خوب هم بعد منفی دارد و آن همان ناتوانی کارگران و کارمندان به «نه» گفتن به درخواست های قانونی یا غیرقانونی کارفرمایان است.

خبرگزاری ایرنا: مردم ژاپن به فرمانبرداری از کارفرمایانشان شهرت دارند اما حتی این صفت خوب هم بعد منفی دارد و آن همان ناتوانی کارگران و کارمندان به «نه» گفتن به درخواست های قانونی یا غیرقانونی کارفرمایان است.

امروزه کارگران ژاپنی با پدیده ای مواجه هستند که به آن «کاروشی» می گویند. کاروشی یعنی اینکه فرد بر اثر فشار و انجام کار زیاد یا جان خود را از دست می دهد و یا دست به خودکشی می زند.

به گزارش ایرنا، تازه ترین آمارها نشان می دهد که نرخ مرگ و میر در ژاپن بر اثر ساعات کار طولانی بخصوص برای اقشار آسیب پذیر در حال افزایش است و بالغ بر یک هزار نفر از کارگران این کشور در طول سال بر اثر این پدیده جان خود را از دست می دهند.

اخیرا رسانه های ژاپنی آماری منتشر کرده اند که نشان می دهد شمار دادخواهی ها برای دریافت غرامت از ادارات مربوط به بیمه و غرامت در این کشور بر اثر اینگونه مرگ ها، افزایش قابل ملاحظه ای داشته و به بیشترین میزان از سال ۱۹۹۱میلادی رسیده است.

هم اکنون در ژاپن به ازای هر نفر ۱.۲۸ شغل وجود دارد اما به دلیل بافت فرهنگی، جدیت در کار و یا استرس های شدید شغلی در این کشور هر ساله افرادی که بر اثر «کاروشی» می میرند در حال افزایش است. در این راستا سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ مورد درخواست برای دریافت غرامت در مراجع ذیصلاح به ثبت رسیده است.

گزارش ها حاکی است که دولت «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به دلیل مسائل مربوط به کار و اشتغال و کاهش جمعیت تحت فشار زیادی قرار دارد و بالا رفتن آمار مرگ ناشی از کار زیاد نشان دهنده مضاعف شدن چالش ها برای اوست.

«هیروشی کاواهیتو» از بخش کنسولی مربوط به قربانیان کار و غرامت کاروشی در ژاپن با اشاره به آمار جدید وزارت کار این کشور می گوید: اینها آمار واقعی نیست و دولت با پنهان کاری واقعیات را بازگو نمی کند.

وی تاکید کرد که نرخ مرگ و میر که وزارت کار حاضر به افشای آن نیست، ۱۰ برابر بیشتر از ارقام موجود است.

او گفت که مساله، اضافه کاری و زیاده کاری است که دولت در این زمینه تاکنون کار خاصی انجام نداده و ریشه مشکل را حل نکرده است.

روزنامه «ژاپن تودی» می نویسد که زیاده کاری دیگر فقط مختص به اقشار آسیب پذیر نیست بلکه بسیاری از موارد دیگر از جمله میانسال ها، جوانان و بویژه زنان را نیز شامل می شود.

این نشریه تصریح کرده است که اگر دولت در این باره کاری صورت ندهد مساله زیاده کاری به یکی از چالش های اساسی برای زنان و جوانان در زمینه اشتغال تبدیل خواهد شد.

بر اساس قانون کاروشی در ژاپن، بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت اضافه کاری در ماه و برای چندین ماه متوالی خطر مرگ برای فرد دارد و اگر این میزان به ۱۶۰ ساعت برسد، نوعی خودکشی محسوب می شود.

داده های رسمی وزارت کار ژاپن نشان می دهد که میزان خودکشی به دلیل زیاده کاری و مشکلات شغلی در میان جوانان ۲۹ ساله در ژاپن طی چهار سال گذشته که «شینزو آبه» در قدرت بود ۴۵ درصد افزایش یافته و برای زنان هم ۳۹ درصد بیشتر شده است.

مرگ ناشی از کار بیش از حد در حال حاضر، شاید به اندازه وخامت این بحران در بین دهه ۷۰ تا ۸۰نباشد اما بسیاری از کارگران می گویند شرکت ها هنوز به دنبال پیدا کردن راههایی برای فرار کردن از قوانین ملی هستند.

البته به نظر می رسد که این مساله این روزها بهتر شده باشد اما پدیده کار بیش از حد به صورت پنهان همچنان در حال گسترش است و معنی آن این است که شرکت ها کارگران را به انجام کار بیشتر مجبور می کنند.

کارگران هم احساس می کنند که به جز اطاعت بی چون و چرا از کارفرمایان چاره دیگری ندارند و می بایست تحت هر شرایطی فرامین مدیران و کارفرمایان خود را اجرا کنند.

بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که مقامات ژاپنی تمایل زیادی برای رویارویی با این معضل اجتماعی ندارند و چیزی که هم اکنون وجود دارد این است که همه می دانند که مرگ ناشی از کار بیش از حد مشکل بزرگی در جامعه ژاپن است.

با این حال آنان معتقدند اگر دولت در مورد کاهش ساعات کاری و یا افزایش ضریب امنیتی در مشاغل کاری نکند، مرگ بر اثر کار زیاد به یکی از قاتلان اصلی مردم این کشور تبدیل خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا مث ما ایرانیان دیگهفخیلی کار میکنیم!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج