۳۱۴۰۷
۱۸ نظر
۵۰۸۲
۱۸ نظر
۵۰۸۲
پ

پرسش و پاسخ های رایج در مورد سلامت کودکان

متخصصان و مشاوران ما به پرسش‌های شما درباره فرزندانتان پاسخ داده‌اند.


پرسش و پاسخ های رایج در مورد سلامت کودکان

برترین ها: متخصصان و مشاوران ما به پرسش‌های شما درباره فرزندانتان پاسخ داده‌اند.

پرسش و پاسخ های رایج در مورد سلامت کودکان

نوزاد ۲۰ روزه‌ای دارم که با شیر مادر تغذیه می‌شود، از کجا بفهمم شیر به مقدار کافی دریافت می‌کند؟

بهترین راه برای اطمینان از دریافت مقدار کافی شیر، توزین مرتب شیرخوار است، گرچه در یک هفته اول نوزاد مقداری از وزن خود را از دست می‌دهد، پس از حدود 8 تا 10 روز به وزن موقع تولد می‌رسد و پس از آن به تدریج روزانه افزایش وزن پیدا کرده به طوری که در 3 ماه اول در هر هفته حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم افزایش وزن پیدا می‌کند و در پایان ماه اول حدود ۹۰۰ گرم تا یک کیلوگرم وزنش اضافه می‌شود. این مسئله نشانگر تغذیه خوب نوزاد است. نکته دیگری که می‌تواند تعیین کننده کافی بودن مقدار شیر مادر باشد، مقدار ادرار نوزاد است. نوزادی که از شیر مادر به میزان کافی تغذیه می‌شود روزانه ۶ تا ۸ بار ادرار می‌کند، اما درصورت کاهش مقدار شیر دریافتی، هم دفعات و هم حجم ادرار او کم می‌شود. یکی دیگر از موارد کمک کننده در تعیین مقدار شیر، خواب خوب و رضایتبخش او است. به طوری که پس از شیر خوردن آرام به نظر رسیده به راحتی خوابیده و پس از آن پرتحرک برای تغذیه مجدد از خواب بیدار می‌شود. علائمی مثل جاری شدن شیر از یک سینه هنگام شیر خوردن از سوی دیگر، پوست شاداب و لطیف کودک، پری گونه‌های شیرخوار و چربی مناسب زیر پوست نیز کمک کننده است.


شیرخوار ۴ ماهه‌ای دارم که او را از شیر خودم تغذیه می‌کنم. ۲ ماه دیگر به دلیل پایان یافتن مرخصی‌ام او را باید نزد پرستار بگذارم برای اینکه نمی‌خواهم از شیر خشک استفاده کنم چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای ادامه شیردهی با شیر مادر جهت مادران شاغل ذخیره کردن شیر است. مدت نگهداری شیر به درجه حرارت محل ذخیره بستگی دارد به طوری که در یخچال تا ۸ روز در جایخی داخل یخچال تا ۲ هفته و در فریزر حداقل تا ۳ ماه شیر به صورت منجمد قابل نگهداری است بعد از اتمام مدت ذخیره، شیر منجمد را به چند روش می‌توان گرم كرد که یکی از آن‌ها گرم شدن در حرارت اتاق است. دیگر گزینه‌ها استفاده از ظرف آب گرم به طوری که ظرف شیر منجمد را داخل آن بگذارید یا قرار دادن شیر از شب قبل داخل یخچال است. به یاد داشته باشید شیری که یخ آن از بین رفته است را نباید دوبار مجددا فریز كرد همچنین هرگز از اجاق گاز یا مایکروفر نباید برای گرم كردن شیر استفاده کرد.

چرا نباید از شیشه پستانک استفاده کنیم؟

استفاده از شیشه پستانک به خصوص حاوی شیر خشک در کودکان شیرخوار اغلب با عوارض زیادی همراه است، که مهم‌ترین آن کاهش مکیدن شیر مادر و در نتیجه کاهش مقدار شیر مادر و در ‌‌نهایت قطع شیردهی با شیر مادر قبل از ۳ ماهگی است. علت اصلی این امر علاوه بر تفاوت طعم شیر مادر و شیر خشک مربوط به تفاوت نحوه مکیدن پستان مادر و شیشه پستانک است که کودک پس از مدتی از خوردن شیر از سینه مادر امتناع می‌کند. همچنین مکیدن کمتر سینه مادر علاوه بر احتمال تجمع شیر و التهاب یا عفونت سینه مادر باعث کاهش ارضاء حس مکیدن در شیرخوار می‌شود. به علاوه استفاده از شیشه پستانک باعث آلودگی و رشد میکروب‌ها ودر ‌‌نهایت عفونت در شیرخوار می‌شود، همچنین باعث بروز برفک در دهان شیرخوار و عود مکرر آن می‌شود. ثابت شده شیرخوارانی که از شیشه پستانک به خصوص شیرخشک تغذیه می‌شوند بیشتر دچار اسهال استفراغ یا دل درد می‌شوند. از دیگر عفونت‌هایی که در صورت استفاده از شیشه شایع‌تر دیده می‌شود عفونت گوش است. مجموع این عوامل باعث افزایش مراجعات پزشکی و بستری شدن شیرخوار می‌شود. اشکال در تهیه شیر خشک از نظر میزان غلظت آن نیز، موجب خوردن شیر غلیظ یا رقیق توسط کودک و در نتیجه عوارض آن از جمله اختلال میزان سدیم آن و همچنین سوءتغذیه می‌شود. در‌‌نهایت وزن‌گیری کودک مختل می‌شود. شیوع بیشتر عفونت‌های قارچی پستان و احتمال بارداری ناخواسته از سایر عوارض مصرف شیشه در مادر است. سایر معایب استفاده از شیشه پستانک عبارت است از اختلال رویش دندان‌ها (جفت شدن آن‌ها)، احتمال اثر بر هوش کودکان یا احتمال تاثیر بر تکامل گویایی، اجتماعی و یادگیری کودک خواهد بود. گرچه اثبات برخی از این عوارض به تحقیقات بیشتری نیاز دارد ولی توصیه می‌شود کودک حتی‌الامکان از شیر خشک، به ویژه از طریق شیشه پستانک استفاده نکند.


پسری یکسال و یازده ماهه دارم که ناخنش را خیلی می‌جود چه کارکنم این عادتش برطرف شود؟

معمولا ناخن جویدن یکی از علائم اضطرابی در کودکان است. به این معنی که در مورد پسر شما اگر یک رفتار عادتی برای دندان در آوردن نباشد حتما چیزی نگران و مضطربش می‌کند، مثل بکن و نکن‌های بیش از حد والدین، اختلافات خانوادگی در حدی که پسر ۵/۱ ساله متوجه آن شود، یا دوری از هر والد و ... بنابراین شما باید در ابتدا علت و ریشه این اضطراب را پیدا کنید تا این مشکل به طور اصولی حل شود و بعد‌ها به شکل علائم دیگر ظاهر نشود. به عنوان راه حل موقت و مقطعی می‌توانید از لاک‌های تلخ که در داروخانه‌ها موجود است، استفاده کنید و برای پیدا کردن علت نگرانیش از مشاور راهنمایی بگیرید.

پسری ۴ساله دارم که درست نمی‌تواند صحبت کندو بسیاری از حروف را اشتباه تلفظ می‌کند مثل ک خ ر ف و جمله‌سازیش هم ضعیف است، راهنمایی‌ام کنید.

ساختار تکلم درکودکان به شیوه‌های گوناگون شکل می‌گیرد در بعضی رشد سریع دارد و از ابتدا حروف و سپس کلمات و در پی آن جملات را صحیح و کامل ادا می‌کنند، در برخی دیگر این فرایند کند‌تر و مرحله به مرحله صورت می‌گیرد. اما در اغلب کودکان تا حدود ۴ سالگی تکلم نه به صورت کامل بلکه به صورت واضح و قابل فهم می‌شود. اگر فرزند دلبند شما فقط در تلفظ بعضی حروف مشکل دارد با گفتار درمانگر مشاوره کنید .چنانچه مشکلات بیشتری داشت مشاوره‌های تخصصی‌تر نیاز دارد. پیشنهاد آخر این‌که مهدکودک قطعا به سرعت رشد کلامی‌اش کمک می‌کند.

پسر دو ساله و نیمه‌ای دارم که خوب کلمات را نمی‌گوید. لطفا راهنمایی‌ام کنید و ابزار کمکی پیشنهاد بدهید. گفتاردرمانی هم می‌رود، بهتر شده اما هنوز روان حرف نمی‌زند می‌خواستم بدانم مشکلش برطرف می‌شود؟

در این مرحله بهترین کاری که می‌توانستید برای پسرگلتان انجام دهید کمک گرفتن از یک گفتاردرمانگر بوده است. این متخصصان ابزارهای کمکی متناسب و خوبی دارند که می‌توانند به شما معرفی کنند. در صورتی که متخصص تشخیص دهد که او مشکل خاصی در ساختار مغزی‌اش وجود ندارد قطعا به مرور زمان و با صبر و تحمل شما این مشکل برطرف خواهد شد، در‌‌نهایت مهدکودک و بودن با همسالانش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پسری 2 ساله دارم که به شدت به پدرش وابسته است. طوری که وقتی با پدرش هست با من کاری ندارد وقتی با بچه‌های هم سن و سالش هست با آن‌ها بازی نمی‌کند و دست پدرش رامی‌گیرد و با اوبازی می‌کند. چه کارکنیم تا وابستگی‌اش کمتر شود؟

در کودکان وابستگی به یکی از والدین تا ۳ سالگی طبیعی است چراکه هم در مرحله همانندسازی با والد خویش هستند هم ‌اینکه هنوز زندگی روانی- اجتماعی‌شان کاملا شکل نگرفته و آمادگی ورود به اجتماع و بازی با همسالان را به تنهایی ندارند. درمورد پسر شما چند احتمال وجود دارد:

۱- به عنوان پسر با پدرش همانندسازی می‌کند و او را بسیار دوست دارد. ۲ - پدرش را به دلیل کار یا مشغله‌های دیگر کمتر می‌بیند و در نتیجه زمانی که با او است بیشتر به او می‌چسبد۳- برعکس به دلیل شاغل بودن شما او را بیشتر می‌بیند و به او وابسته شده
۴- کودکان همسن خودش در اطرافش کم است و از بازی کردن با پدرش لذت می‌برد. در این مرحله هیچ کدام از این موارد اشکالی ندارد و می‌توانید به تدریج در کنار پدرش بازی با کودکان دیگر را یادش بدهید و لذت بازی با پدر را با لذت بازی با همسالان در پارک، مهد کودک یا جمع‌های خانوادگی جایگزین کنید. قطع وابستگی از هرکدام از والدین با صبر و حوصله و به تدریج صورت می‌گیرد ولی قطعا موفق خواهید شد.

دختر۳ سال ونیمه‌ای دارم که هیچ علاقه‌ای به برنامه‌های کودک ندارد. خصوصا به برنامه‌های کارتونی، زیاد هم به اسباب بازی علاقه نشان نمی‌دهد. باتوجه به اینکه من همیشه وقت سرگرم کردن او را ندارم لطفا یک راه خوب پیشنهادکنید.

تماشای بیش از حد کارتون و تلویزیون در شرایط عادی هم زیاد توصیه نمی‌شود و برای کودکان در این سن اصلا مناسب نیست. بهتر است اسباب بازی‌های متناسب با سنش را تهیه کنید و با حوصله بازی با آن‌ها را به او یاد بدهید تا به رشد عقلانی‌اش کمک شود. همینطور در این سن بیشتر بازی‌هایی که تحرک و جنب و جوش بیشتری دارند توصیه می‌شوند مثل بازی درفضای آزاد پارک، حیاط یا مهد کودک، که هم به رشد جسمانی‌شان کمک می‌کند هم از کم تحرکی و تنبلی و چاقی در آینده پیشگیری می‌کند.

پسر ۲ ساله‌ای دارم که خیلی لجبازی می‌کند و براى این‌که به خواسته‌اش برسد جیغ می‌کشد پا‌هایش را به زمین می‌کوبد و از همه مهم‌تر سرش را به زمین می‌زند و تف می‌کند. می‌خواهم بدانم چه رفتاری داشته باشیم و در ضمن ۲ فروردین صاحب یک فرزند دیگر هم شده‌ایم.

۲ تا ۵ سالگی اوج لجبازی‌های کودکان است که معمولا می‌خواهند به خواسته‌های خودشان به هر صورتی که شده برسند، مثل جیغ و فریاد که رفتارهای قشقرق راه انداختن گفته می‌شود و نباید به آن‌ها بها داد. تا جایی که به خودش آسیب نمی‌رساند رفتارش را ندیده بگیرید تا از بین برود. رفتارهای منفی مثل تف کردن را که قطعا از کسی آموخته با محرومیت از چیزهایی که دوست دارد خاموش کنید و در عوض رفتارهای مثبتش مثل گفتن خواسته‌هایش یا گوش کردن به صحبت‌های خودتان را بلافاصله تشویق کنید. نکته‌ایی که در مورد پسر شما حائز اهمیت است این است که شاید نمی‌تواند کامل صحبت کند و همین یا تولد نوزاد جدید بیشتر باعث لجبازی و منفی کاری‌هایش شده است. پس توصیه می‌شود در این شرایط صبورانه عمل کنید و از روان‌شناسان کودک مشاوره بگیرید تا لجبازی‌هایش ادامه پیدا نکند و به یک مشکل رفتاری در آینده تبدیل نشود.

دختر ۶ ساله‌ای دارم که کارهای اشتباه خودش را به دوستانش نسبت می‌دهد، در ضمن خجالتی هم هست، راهنمایی‌ام کنید.

معمولا در این سن داشتن دوست خیالی طبیعی است و جایگزین تنهایی‌های کودکان کمرو، خجالتی یا تنهاست ولی اینکه دختر شما گناه اشتباهاتش را به گردن دیگری می‌اندازد (چه دوست واقعی- چه خیالی) از روی ترس است که احتمالا بکن و نکن‌های اطرافیان زیاد است یا از کمرویی و ضعف در مهارت‌های ارتباطی می‌ترسد که اعتراف کند کار خودش بوده است. برای قضاوت و راهنمایی شما اطلاعات بیشتری لازم است و توصیه می‌کنم با روان‌شناس کودک مشاوره کنید.


۳۰سال دارم و۲۰ساله بودم که متوجه شدم تخمدان تنبل دارم. 10 سال است قرص سیپروترون مصرف می‌کنم، زیرا بدون قرص عادت ماهانه نمی‌شوم، آیا قرص‌ها عوارض دارند؟

بله مصرف طولانی مدت قرص‌ها عوارض دارد و احتمال سرطان سینه را زیاد می‌کند. بهتر است تحت نظر پزشک متخصص مدروکسی پروژسترون، به مدت ۱۰روز، روزی ۲ عدد، در طول ماه و از روز ۱۵ تا ۲۵ عادت ماهانه مصرف شود تا عوارض کمتری داشته باشد.

سال گذشته یک سقط داشتم. قلب جنین تشکیل شده بود ولی در ٨ هفتگی جنین مرد. علت سقط چیست و آیا ممکن هست دوباره سقط داشته باشم؟

شما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. معمولا مشکلات کروموزومی است که باعث سقط جنین می‌شود. بعد از اینکه لقاح حاصل شد، هرگونه اشتباه ممکن است منجر به سقط شود. در
۸۰ درصد موارد اختلالات سیستم ایمنی، اختلالات انعقادی و اختلالات هورمونی عامل سقط است. باید تمام این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

خانمی ۲۴ ساله هستم و می‌خواهم صاحب فرزند شوم. به دلیل اینکه جوش می‌زنم از قرص آکنوسان استفاده می‌کنم. از چه موقع باید مصرف قرص را قطع کنم تا باردار شوم؟

باید با متخصص پوست مشاوره کنید. معمولا از ۶ ماه قبل از بارداری باید مصرف دارو قطع شود.




پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ام البنین

      با تشکر از شما مطالب بسیار خوب ومتنوعی درباره ی همه ی موضوعات ارائه داده اید

    • بدون نام

      نوزاد ما از راه دهان شیر نمخورد واز راه بینی به اودر بیمارستان شیر میدهند بیش از یک هفته است که در 9 ماهگی با سزارین بدنیا امده ابتدای تولد نه گریه میکرد نه چیزی میخوردبعد لرزش بدن داشت بعد گریه میکرد ولی شیر از راه دهان نمیخورد که از راه بینی به اوشیر دادند و ففعل همینطور است و بهتر نشده لطف شما بگویید جکار کنیم اولین بجه ماست؟

    • somaye

      سلام
      دختر 3 ماهه دارم که 10 روز که اسهال داره تازگی ها هم در مدفوع ان خون دیده شده. دکتر که می برم می گویند عفونته اما چه عفوتنی نمی دونند. نکته ی هست دختر من از همون اول شیر خشک می خورد. الان نمی دونم باید چکار کنم. و مشکل کجاست. دخترم خیلی اذیته ممنون می شم جوابمو بدید

    • nahid

      سلام وقت بخیر.پسرم 2سال وهشت ماهشه. 7 ماهه بخاطر شاغل بودنم هفته ای دوبار وهر بار 2 ساعت میبرمش مهد ، وقتی میفهمه دارم میبرمش مهد خیلی گریه میکنه و میگه نمیرم حتی حاضر نمیشه لباس عوض کنه ومن با لباس خونگی بغلش میکنم می برمش خلاصه تا تو مهد گریه میکنه، ولی وقتی میرم دنبالش مربی های مهد میگن خیلی خوب و اروم بوده فقط یکی دو بار می پرسه مامانم کجاست؟ واین مساله علاوه بر پسرم باعث استرس ونگرانی خودم وهمسرم هم شده، لطفا راهنمایی کنیددر ضمن از شیوه ی جایزه هم استفاده کردم ولی زیاد تاثیری نداشت. متشکرم.

    • داود

      سلام خسته نباشید خواهشمندم جواب سوالمو به ایمیلم بدید (چند باری سوال پرسیدم و لی بهم جواب ندادید)، نوزاد پسر 7 ماهه ای داریم که حین خوابیدن پاهای خودشو بالا میبره و با آخرین زورش به زمین میکوبه تا وقتی که بخوابه و باعث نگرانی من و مادرش شده یا موقع بیدار شدن هم این کارو میکنه ...
      با تشکر

      پاسخ ها

      • ه.ن

        سلام حتما نفخ شکم داره

      • ه.ن

        سلام نفخ داره

    • فیروزه

      سلام پسری 15 ماهه دارم که تمایلی به غزا خوردن نداره فقط شیر منو میخوره غزا تو دهنش میزاری میریزه بیرون جیکار کنم

    • مبینا

      دختری 3 ساله دارم مرتب شب ها از درد زانو درد ناله می کند تب ندارد تورم و قرمزی هم ندارد

    • بدون نام

      سلام دختر۵ساله ایدارم که خیلی حساس است اگه مهمونی بیادخونهامون که بچه هم داشته باشه بعدیه مدت کم شروع به گریه کدن وبهونه تراشی. جیغ ودادمیکنه مهمون هم بریم ویه ذره توجه بهش نشه همین وضه٫ کمکم کنین لطفا

    • سارا

      من یک نوزاد ۱۵ روزه دارم که از ۶ روزگی به تجویز پزشک قطره آد را شروع کردم اما امروز فهمیدم که در طی یک هفته نصف شیشه دارو خالی شده و بعد از بررسی متوجه شدم که من بیش از میزان ۲۰ قطره به کودکم میخوراندم والان به شدت نگرانم،در ضمن پوست نوزادم پوسته پوسته شده اما من بیشتر نگران کلیه و چشم و بافت های نرم بدنش هستم،یعنی من به نوزادم آسیب رساندم؟

    • نجم الدین

      عرض سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت ضمن عرض تشکر از مطالب مفید و سایت خوبتون..من پدر راحیل خانمم دخترم پنج ماه و نیمشه اکثر اوقات یه حالتی داره مثلا با عصبانیت و گریه هر جایی از بدن یا هرچیزی که به دهنش میاد رو تو دهن میکنه و گاز میگیره و ولی همون موقع میخواییم بش شیر بدیم نمیخوره....مث اینکه عصبی باشه رفتار میکنه ...میشه راهنماییم کنین علتش چیه ؟؟؟ وزنش خوبه و شبها ماه رمضون ما بعد افطار بیداریم اونم اکثر مواقعدبیداره و باید به زور بخوابونیمش بخوابه هم زود بیدار میشه علتش چیه؟؟؟ ممنون

    • بدون نام

      سلام دخترم۲۲ماهست اشتهاش کم بوددکترویتامکس بهش دادداروش داره تمام میشه دوباره بدم بهش اشکالی داره

    • نهال راسخی

      با سلام
      دخترم دوسالشه تا 7ماهگی رفلاکس شدید معده داشته
      الانم چند وقت کمی ک زیاد میخوره بالا میاره یا دل درد داره
      دکتر زیاد بردمش تورو خدا چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟

    • مرتضی خطیبی

      سلام نوزاد پسر ۲۳ روزه دارم دوهفته ای هست که هردوسه روز یک بار مدفوع میکند خیلی هم به خودش فشار می آورد و زور میزند میخواستم بدونم آیا طبیعیه یا مشکلی داره

    • مژگان داوری

      سلام من یه پسر دوسالو نیمه دارم که حدود چهارماه پیش فتقشو عمل کردیم،بعدازعمل اصلا استراحت نکرد وجنب وجوش داشت، من به خاطر نگرانیم به طورمداوم ازش میپرسم دلت دردنمیکنه یا ندو دلت دردمیگیره،تازگی ها مدام میگه دلم درد میکنه،وقتی به دلش نگا میکنم چیزی مشخص نیس آخه قبل ازعملش فتقش بیرون زده بود ولی الآن صافه،میخواستم بدونم ممکنه دوباره مشکل از فتقش باشه یااز حساسیت من سواستفاده میکنه و میگه دل درد دارم باتشکر لطفا زود جوابمو بدید.

    • ستاره

      سلام دوستان پسرم ۵ سالشه و ورم معده داره و از نکسیوم استفاده میکنه اما الان خیلی بهتر شده از طریق راه های پوستی تشخیص دادن به گرد و خاک و مایت آلرژی داره پلیپ داره که ارثی دخترم و شوهرم هم این مشکلو دارن شکمش خوب کار میکنه ولی شبا قسمت گردنش فقط شبا موقع خواب عرق میکنه و عرقشم شوره دکتر هم تست عرق نوشته براش که همین فردا قراره برم آزمایشگاه مسعود انجامش بدم ولی خوب خیلی نگرانم اصلا روحیم خووب نیست به نظرشما ممکنه مثبت بشه   همون روز جواب رو میدن؟این رو هم بگم که ۵ سال و ۲ماهشه و ۱۷.۹ و۱۸ کیلوئه

    • فاطمه

      سلام من ی دختر40 روز دارم کولیک داشت بردم دکتر بهم روتفلور داد ی مقدار بالاهم می آورد که با مشورت دکتر بهش آمپرازول داد با دادن آمپرازول به دخترم بالا آوردنش تشدید پیدا کرد اسهالم شده حالا باید چیکار کنم یعنی تداخل دارویی باعثش شده؟؟
      ممنون میشم راهنماییم کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج