۳۱۴۱۹۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تاثیر «سید حسن» بر پیروزی «لیست امید»

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مردم در روز هفتم اسفند با انگیزه قوی، شور، آگاهی و در عین حال با شکوه و عظمت پای صندوق های رای حاضر شدند، گفت: این حضور حداکثری و عزم راسخ در چهره رای دهندگان نشانه نگرانی از سوی مردم برای سرنوشت کشورشان بود.

پایگاه خبری انتخاب: قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مردم در روز هفتم اسفند با انگیزه قوی، شور، آگاهی و در عین حال با شکوه و عظمت پای صندوق های رای حاضر شدند، گفت: این حضور حداکثری و عزم راسخ در چهره رای دهندگان نشانه نگرانی از سوی مردم برای سرنوشت کشورشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا درباره دلایل حضور جدی و پرنشاط مردم پای صندوق های رای، نتایج ۷ اسفند در فضای سیاسی ایران سخن گفته است.

متن این گفتگو در زیر می آید:

در ابتدا نظر خود را در مورد دلایل و نتایج حضور پر رنگ مردم در انتخابات ۷ اسفند بگویید؟ به نظر شما این حضور گسترده در پای صندوق رای چه پیام هایی داشته است؟

مردم ما از رشد و بلوغ سیاسی برخوردار شده اند و می دانند قهر کردن از صندوق رای هیچگونه نتیجه مثبتی برای آنها به بار نخواهد آورد، چه بسا اگر در گذشته هم کناره گیری کرده اند، جز ضرر چیزی به دست نیاورده اند؛ لذا به این نتیجه رسیده اند که باید حضور پیدا کرده و حقشان را استیفا کنند. مسائل اجتماعی و فضای باز سیاسی که حق مسلم آنها است و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی از مطالبات آن هاست.

چرا مردم برخلاف انتظارات، حضور حیرت انگیزی در انتخابات داشتند؟

حتما مردم احساس کردند برخی به دلیل دفاع از حقوق مردم، زبان به انتقاد گشوده اند و به همین دلیل آنها متهم شده اند. از این رو به لحاظ آگاهی سیاسی به دفاع از مظلومین پرداختند.

در جامعه تحول بنیادین صورت گرفته است، این حضور به خودی خود نشان از یک تحول بنیادین در مردم است، چون سابق براین در چنین شرایطی این اندازه حضور، آگاهی و اشتیاق را در مردم شاهد نبودیم. ما باید این تحول ایجاد شده را به فال نیک بگیریم و آن را یک جهش، نهضت فکری و اتفاق بزرگ سیاسی از سوی ملت تلقی کنیم؛ بنابراین در این مرحله از تاریخ دیگر نمی توان مردمی که آگاهانه در عرصه حضور یافتند را فریب داد و آنها را از صحنه خارج کرد.

وظیفه ی مسئولین در قبال این حضور چیست؟

وزیران و مسئولان برای خروج از بحران در کشور نباید خود را عقل کل بدانند و با استفاده از نیروهای با تجربه و نخبگان کشور در جهت حل و ارائه بهترین برنامه اقدام کنند؛ در مقابل زمانی که مردم احساس کنند نمایندگان مشکلات را حل می‌کنند و گام‌های بلند در جهت رفع مشکلات مردم بر می‌دارند، حمایت‌شان از مسئولان، مجلس، دولت و نظام بیشتر خواهد شد.

ما از برخی مسئولان گله مندیم. مسئولان به جای حرف‌های زیبا زدن باید کار زیبا ارائه دهند. انتظار ما از اعضای دولت این است که در کنار حرف ها و شعارهای خوب، خوب هم کار کنند. با همه تلخی و سلایق گوناگون مصلحت دیده شد که برای پیشگیری و رفع اختلافات موجود، ائتلافی سامان داده شد. در این میان، حتی با حزب اعتدال و توسعه که به طیف رییس‌جمهور نزدیک‌تر است، ائتلاف شد و لیست حداقلی تنظیم شد و به مردم معرفی شد. این کار بعد از تلاش‌ها و زحمات زیاد انجام گرفت و با وجود اینکه این لیست برای هیچ کدام از ما قانع کننده، رضایت‌بخش و مطلوب نبود اما با توجه به شرایط بوجود آمده و ضرورت وحدت و انسجام به چنین لیستی تن دادیم.

اصولگرایان انتظار چنین شکستی را در انتخابات نداشتند، دلیل این شکست را چه می دانید؟

زمان تبلیغات انتخاباتی دیدیم که فضای نابرابری بین دو جناح وجود داشت. یک جناح با تمام قوت و قدرت و امکانات وسیع وارد صحنه شده؛ تمام شهر‌ها را با پوسترها و بنرهای رنگی و اعلامیه‌ها رنگ آمیزی کرده و هیچ‌گونه نگرانی و محدودیتی برای او متصور نبود. بسیاری از تریبون‌ها به‌شدت از آن جناح حمایت و آن را تقویت می‌کردند. جناح اصلاح‌طلب امکانات بسیار کمی در اختیار داشت؛ در حدی که بتواند پوسترها و تراکت‌های کوچکی را در اختیار مردم بگذارد و به مردم اطلاع دهد که چه نامزدهایی معرفی کرده بود. از بنرها و پلاکاردهای رنگی و بزرگ خبری نبود. مردم با علم به اینکه برخی قصد کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه را داشته اند، تصمیم گرفتند تا خود شخصا جایگاهشان را تثبیت کنند و خود بر سرنوشت شان حاکم باشند.

مردم یک آری به اصلاح طلب ها و خدمت گذاران خود گفتند هر چند که چهره های شاخص اصلاح طلبان از صحنه خارج شده بودند.

در مقابل این عزم مردم، جا دارد تا مسئولان، احزاب و تشکل‌های سیاسی که جامعه را هدایت کرده اند و از همه مهمتر منتخبان مردم که بیشترین دین را به آنها دارند، در حد توان دین خود را نسبت به مردم شایسته تقدیر و خدمت ادا کنند و از سوی دیگر قول هایشان به مردم را فراموش نکرده و مطالبات مردم را دیده و به آنها پاسخ گویند و تلاش کنند تا شان نمایندگی را بالا ببرند. نمایندگان مجلس دهم اساسا باید تلاش کنند که جایگاه مجلس شورای اسلامی را که تا حد زیادی تنزل پیدا کرده با وقار، شجاعت و عقلانیت به جایگاه رفیع خود بازگردانند.

نمایندگان راه یافته به مجلس نباید فراموش کنند که مردم تحول آفریده اند، مسئولان و نمایندگان باید بدانند که همین مردم قسم وفاداری تا آخر عمر با مسئولان را نخورده‌اند و افراد را از این جهت برمی گزینند که به آنها خدمت کنند، لذا مسئولان باید کمر همت را ببندند تا مطالبات و خواست های مردم را برآورده کنند.

شما در دوره ای در مجلس بودید که اصلاح طلبان اکثریت را در اختیار داشتند. اما بعدا نتوانستند این شرایط را حفظ کنند، به نظر شما آن شکست چه کمکی به پیروزی فعلی کرد؟

انسجام و وحدتی که اصلاح طلبان داشتند، بسیار مبارک بود. برای اولین بار همه اصلاح‌طلبان هماهنگ شدند و یک صدا با شعار واحد حتی با طیف نزدیک به دولت ائتلاف کردند که این مساله نیز بسیار موثر بود.

رای به لیست ١٦+٣٠ شعار مردم شد و مردم هم طبق آن عمل کردند. یکی از عواملی که نمی‌توان از آن غفلت کرد، برخوردی بود که با یادگار امام شد. در دل و وجود مردم عشق امام و خاندان امام مالامال وجود دارد. اعتماد به امام و علاقه به امام و یادگاران امام مردم را به جنب و جوش در می‌آورد. آنچه بر حسن آقا رفت، باعث ناراحتی مردم شد. این مساله بسیار موثر بود. همچنین دعوت مقام معظم رهبری برای حضور حداکثری و رای گسترده مردم بسیار موثر بود. در این دوره کسانی به پای صندوق‌های رای آمدند که می‌گفتند در تمام عمر حتی یک بار نیز رای نداده‌اند. همه این عوامل دست به دست هم داد و توانست یک حادثه مبارک تاریخی را رقم بزند. امروز مردم شادمان هستند که توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند و افرادی را با حداقل شرایط انتخاب کنند. مردم خوشحال هستند که ابتکار به دست خودشان است و خودشان انتخاب کردند. این افتخار در سطح دنیا نیز برای ملت ما رقم زده شده است..
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج