جاباما
۳۱۴۹۶۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

تلاش برای ممنوعیت استفاده ایران از دلار

بر اساس این لایحه دسترسی غیر مستقیم ایران به نظام مالی آمریکا ممنوع خواهد شد.

واحد مرکزی خبر نوشت: بر اساس این لایحه دسترسی غیر مستقیم ایران به نظام مالی آمریکا ممنوع خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن نوشت: دو سناتور جمهوریخواه آمریکا که با موافقتنامه هسته ای ایران مخالف هستند، روز چهارشنبه لایحه ای را پیشنهاد کردند که بر اساس آن، دسترسی غیر مستقیم ایران به نظام مالی آمریکا یا استفاده این کشور از دلار در تراکنش های تجاری، ممنوع خواهد شد.

این لایحه توسط «مارک کرک» و «مارکو روبیو» سناتورهای جمهوریخواه در حالی معرفی شد که رسانه ها، گزارش هایی را درباره حرکت مقامات آمریکایی به سمت صدور مجوز انجام چنین تراکنش هایی منتشر کردند. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، وجود چنین طرح هایی را تکذیب کرده است.

بر اساس این لایحه، رئیس جمهور آمریکا قادر نخواهد بود مجوز های لازم برای اجرای نظام تسویه حساب با استفاده از دلار آمریکا در خارج از این کشور را برای تراکنش های مالی با ایران صادر کند، یا چنین نظامی را با استفاده از دلار آمریکا در اختیار ایران قرار دهد.

همچنین بر اساس این لایحه، نهادهای مالی که در هر گونه نظام تسویه حساب با ایران با استفاده از دلار در خارج از آمریکا مشارکت کنند، با تحریم های ثانویه روبرو خواهند شد.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه‌آمریکا این موضوع را مورد تایید قرار داد که آمریکا به بانک ها و دیگر کسب و کارهای تجاری در خصوص نحوه انجام فعالیت های تجاری با تهران، پیشنهادها و توصیه هایی را ارائه کرده است، تا بانک ها و صاحبان کسب و کارهای مذکور مرتکب نقض تحریم های آمریکا نشوند. البته این موضوع شامل تبدیل پول به دلار نخواهد شد.

تونر در این باره گفت: «این بانک ها قصد ندارند تحریم های کنونی را نقض کنند، اما اجازه دارند در شرایط خاص، با ایران رابطه تجاری داشته باشند. بنابراین ما وظیفه خود می دانیم تا به آنها مشاوره دهیم.»

جمهوریخواهان کنگره آمریکا، همگام با برخی از دموکرات ها، به اتفاق آراء مخالفت خود را با توافق هسته ای ایران که در ماه ژوئیه امضا شد اعلام کردند.

چندین قانونگذار آمریکایی از زمان امضای موافقتنامه با ایران، در تلاش بوده اند تا قوانینی را تهیه کنند که هدف آنها اعمال کنترل های سخت بر ایران است؛ به ویژه در خصوص مساله آزمایش های موشک بالستیک ایران که از اواخر سال گذشته شروع شد.

«اد رویس» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی این مجلس، روز چهارشنبه در ستونی در روزنامه واشنگتن پست نوشت اوباما به حفظ امضای موافقتنامه سیاست خارجی خود چنان مشتاق است که در پی اجرای اقداماتی است که بر اساس آن، ایران «اجازه پیدا می کند دلارها را پولشویی کند، در حالی که دولت (آمریکا) به این موضوع بی توجهی می کند.»

با توجه به برگزاری انتخابات آمریکا در سال کنونی، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. سه نامزد بالقوه جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همگی وعده داده اند توافق هسته ای با ایران را ابطال کنند. مقامات دولت اوباما، چنین اقدامی را فاجعه آمیز توصیف کرده اند.

روبیو ماه گذشته رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کرد. همچنین، انتخاب دوباره «کرک» در سنای آمریکا، یکی از دشوار ترین رقابت ها در سال کنونی شمرده می شود.

سناتور کریس کونز Chris Coonsخواهان تشدید تحریمها ضد ایران شد

همچنین این سناتور آمریکایی در حساب توئیترش نوشت:به جای دادن اجازه دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و دلار ما باید تلاشهای بین المللی را در جهت تقویت تحریم های موجود و توقیف محموله های تسلیحاتی این کشور به کار گیریم.

وی افزود:ما باید از تمامی ابزارهای بین المللی موجود برای مقابله با رفتار بد ایران استفاده کنیم.دولت آمریکا باید به تحریم مقامات ایرانی بپردازد و به دنبال مسئولیت پذیر کردن این کشور در قبال آزمایش های موشکی بالستیک آن از طریق شورای امنیت سازمان ملل باشد.

این سناتور آمریکایی در ادامه مدعی شد: ما باید ایران را در قبال آزمایش های موشکی بالستیک آن،ن قض حقوق بشر و حمایت از تروریسم مسئوولیت پذیر کنیم.ت وافق با ایران از تلاش ما برای مقابله با اقدامات خرابکارانه و تجاوزکارانه این کشور جلوگیری نخواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج