۳۱۵۰۳۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ضرورت بازگشت عقلای قوم به صحنه سیاسی

عصر ایران در یادداشتی نوشت: وقت آن رسیده است که در بخش گفتمان‌های سیاسی شاهد حضور "عقلای قوم" باشیم.

عصر ایران در یادداشتی نوشت: وقت آن رسیده است که در بخش گفتمان‌های سیاسی شاهد حضور "عقلای قوم" باشیم.

دیروز هاشمی رفسنجانی در دیدار با مدیران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به نکته مهمی اشاره کرد که باید بیش از اینها مورد توجه قرار بگیرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بداخلاقی‌های رخ داده در جامعه گفت:« عقلای قوم بنشینند و صحبت کنند تا کشور دچار اختلافات کینه توزانه نشود»

هاشمی به نکته درستی اشاره کرد. جامعه این روزهای ایران به شدت احتیاج به بازگشت عقلای قوم به صحنه سیاسی کشور دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل ظهور بداخلاقی در فضای سیاسی کشور به ویژه در یک دهه اخیر همین غیبت چهره‌های سرشناس یا همان نیروهای شناسنامه دار انقلاب است. کسانی که به هر دلیلی ترجیح داده‌اند روزهای خود را بدون سیاست سپری کنند و همین کناره گیری زمین بازی را در اختیار کسانی قرار داده است که هرچه می‌خواهند انجام می‌دهند و هرچه می‌خواهند می‌گویند و انقلابی تر از انقلابی‌ها شده‌اند.

این غیبت البته چندان هم خود خواسته نبوده است. جریان راست ایران به ویژه طیف سنتی بعد از مجلس ششم ( مجلسی که اکثریت آن در اختیار اصلاح طلبان بود) تصمیم گرفت برای عدم تکرار شکست، نیروهای شناخته شده خود را وارد انتخابات نکند با نیروهای کمتر شناخته شده خود وارد این عرصه شود. همین استراتژی باعث شد تا بزرگان به حاشیه بروند و جای خود را به کسانی بدهند که تجربه چندانی در مدیریت کشور نداشتند.

همین تصمیم باعث شد تا چهره های شاخص این جریان مانند موحدی کرمانی،محسن رضایی، محسن مجتهد شبستری و ... که در انتخابات مجلس ششم شرکت کرده اما به پارلمان راه نیافته بودند دیگر در انتخابات بعدی پارلمان شرکت نکنند.

بعد از مجلس ششم، دولت مردی و نمایندگی به دست کسانی افتاد که از سمت‌های خرد به مناصب کلان راه پیدا کردند. در این سال‌ها قوای مقننه و مجریه به دست کسانی افتاد که بعضا نگاه هیجانی به مسائل کشور داشتند. نحوه برخورد با مسائل کشور در سال‌های اخیر در دولت و مجلس شورای اسلامی به خوبی بیانگر همین معناست.

بعد از خرداد ۹۲( انتخابات ریاست یازدهم) که منجر به پیروزی حسن روحانی شد و انتخابات اسفند ۹۴ ( انتخابات مجلس دهم) که جریان اعتدال اکثریت مجلس را در اختیار گرفت، وقت آن رسیده است که در بخش گفتمان‌های سیاسی شاهد حضور "عقلای قوم" باشیم. امروز زمانی است که ما احتیاج داریم بعد از یک دهه بی اخلاقی سیاسی دست به تغییر گفتمان بزنیم. وقت آن رسیده است که گفتمان سیاسی کشور از ادبیات هیجانی و غیراخلاقی به سمت عقلانیت و تدبیر برود.

عقلای قوم از جمله علما، دولتمردان سابق، نمایندگان ادوار مختلف مجلس و چهره‌های شناخته شده علمی و سیاسی باید برای این تغییر وارد صحنه شوند و اجازه ندهند حباب بی اخلاقی همچنان بر روی سر جامعه ایرانی حضور داشته باشد. وقت آن رسیده است که بعد از تغییر در دولت و مجلس، گفتمان جامعه ایران نیز تغییر کند. این کار " فصل تغییر" را کامل می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج