۳۱۵۸۲۶
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

تكليف رياست مجلس بزرگان

«مدت‌هاست كه دلم نمي‌خواهد رئيس شوم، علت نامزدي من هم احساس تكليف بود. فعلا هستم و براساس شرايط جامعه تصيم مي‌گيرم » اين جملات پاسخ آيت‌ا... هاشمي درباره رياست مجلس خبرگان بود.

روزنامه آرمان- مطهره شفيعي: «مدت‌هاست كه دلم نمي‌خواهد رئيس شوم، علت نامزدي من هم احساس تكليف بود. فعلا هستم و براساس شرايط جامعه تصيم مي‌گيرم » اين جملات پاسخ آيت‌ا... هاشمي درباره رياست مجلس خبرگان بود.

اين روزها ديگر اين سوال كه «چه كسي رئيس مجلس خبرگان مي‌شود؟» پاسخ روشني دارد و نياز به فكر كردن يا ارائه چند گزينه براي رياست ندارد چون همگان واقف هستند اجماع خوبي در مجلس خبرگان براي رياست هاشمي وجود خواهد داشت و اگر شخصيتي ديگر اعلام آمادگي كند به طور طبيعي بخت خود را براي نايب‌رئيسي مي‌آزمايد و نبايد به فكر رياست باشد. اما چرا هاشمي بايد جلوس بر كرسي رياست را بپذيرد؟

او مانند هميشه به موضوع تكليف اشاره داشت و زماني پذيرش مسئوليت اداره مجلس خبرگان به عنوان تكليف براي او نزديكتر مي‌شود كه در بخش ديگري به گفت‌وگوي خود با حسن روحاني رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: « بعد از انتخابات با دكتر روحاني هم تماس تلفني داشتيم و هم يك ديدار طولاني كه درباره موضوعات مهم و حساس مثل انتخابات، تشكيل مجلس شوراي اسلامي و خبرگان حرف زديم. براي ما مهم بود كه اقدامات عاقلانه داشته باشيم تا افراطي‌ها مزاحمت درست نكنند. اگر كشور خوب اداره شود رهبري بيش از همه مسئولان راضي مي‌شوند. چون علاوه بر رفاه مردم، ركن نظام تحكيم مي‌شود.»

بنابراين هاشمي خود به خطر تندروها اشاره كرده كه ممكن است براي كشور مضر باشند پس اين تكليف بر هاشمي هست كه با حضور خود مانع اثرگذاري تندروها شود هر چند ناگفته پيداست كه مجلس خبرگان مجلسي براي بزرگان است و در آن سياسي‌كاري جايي ندارد اما انديشه بزرگان و تصميمات آنها در هر جايگاهي موثرترين تاثير را در آرامش جامعه دارد، پس به اعتقاد بسياري از آگاهان حضور بر كرسي رياست مجلس خبرگان با توجه به راي بالايي كه از سوي جامعه به هاشمي داده شد براي او حكم تكليف را دارد.

نقش آفريني هاشمي از ابتدا تا امروز

از مرداد سال ۶۲ كه مجلس خبرگان فعاليت خودش را آغاز كرد تا امروز آيت‌ا... هاشمي داراي نقشي بي‌بديل در اين مجلس بوده است. رياست اين مجلس از زمان تاسيس به عهده آيت‌ا... علي مشكيني بود كه آيت‌ا... هاشمي در آن برهه نايب‌رئيس بود. پس از رحلت آيت‌ا... مشكيني در سال ۱۳۸۶ اين كرسي به آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني رسيد و در سال ۱۳۸۹ آيت‌ا... محمدرضا مهدوي كني جانشين هاشمي شد.

پس از فوت او، اين پست به آيت‌ا... محمد يزدي رسيد و اكنون بار ديگر بي‌ترديد هاشمي نزديك‌ترين گزينه به كرسي رياست است. هاشمي در مجموع سه بار براي رياست مجلس خبرگان اعلام آمادگي كرد كه در بار اول توانست آيت‌ا... جنتي و در نوبت دوم آيت‌ا... يزدي را شكست دهد. او يك بار هم به دليل نامزدي آيت‌ا... مهدوي كني از نام‌نويسي براي رياست خبرگان خودداري كرد و در انتخابات بعدي هيات رئيسه كه بعد از فوت آيت‌ا... مهدوي كني بود، اين‌بار عرصه را به آيت‌ا... يزدي واگذار كرد تا رياست مجلس خبرگان در دو سال پاياني دوره چهارم مجلس خبرگان را بر عهده بگيرد.

چرا هاشمي مناسب‌ترين است؟

هاشمي مناسب‌ترين فرد براي جلوس بر كرسي رياست مجلس خبرگان است كه در بيان چرايي آن بايد به مشي اعتدالي او اشاره داشت؛ هر چند اين مجلس ماهيت سياسي ندارد اما به هر حال گستره تصميم‌گيري آن مربوط به بالاترين سطوح كشور است و هر موضعي كه از آن منتشر مي‌شود جايگاهي والا در كشور دارد، پس رياستي با مشي اعتدالي بهترين راهنما براي هدايت كل مجلس است. از سوي ديگر هاشمي در طي دوران حضور در مجلس خبرگان به خوبي با‌ سازو كارهاي اين مجلس آشناست و سيره‌اي را پيش خواهد گرفت كه از امام خميني و بزرگان كشور آموخته است.

هاشمي باتجربه‌ترين عضو مجلس خبرگان است كه مي‌تواند تجربه خود را در مسير اعتلاي مجلس خبرگان به كار گيرد؛ از همه مهم‌تر اينكه هاشمي فراجناحي است و با وجود اينكه برخي سعي داشتند شخصيت او را تغيير يافته نسبت به گذشته معرفي كنند اما تمكين اكثريت به نظر او در ۷ اسفند سدي در برابر باور اين تغيير شد. از سوي ديگر فعالان سياسي و آگاهان به امور هم براي لزوم به كرسي رياست نشستن هاشمي دلايلي دارند، چنانكه صادق زيباكلام مي‌گويد: «ايشان قطعا اعلام نامزدي خواهد كرد و من شانس ايشان را براي رياست زياد مي‌بينم چون نه تنها ۱۵ نفري كه از تهران وارد مجلس شدند به ايشان راي مي‌دهند بلكه نمايندگان خبرگان در استان‌ها هم ممكن است به ايشان راي دهند؛ ضمن اينكه اصولگرايان نامزد شاخصي ندارند.» پس اكنون تكليفي ديگر بر دوش هاشمي است كه بايد براي رياست مجلس خبرگان خود را آماده كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رزاق منش

      سلام.انشالله هرکس که لایق ریاست مجلس خبرگان هست انتخاب بشه.انشاالله کسی که انتخاب میشه پشتیبان حضرت آقا باشند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج