۳۱۶۴۰۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مرحله اول قرارداد «اس - ۳۰۰» اجرایی شد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه روند تحویل سامانه S۳۰۰ چگونه پیش می‌رود، تصریح کرد: توافقات جدیدی مابین ایران و روسیه برای اجرای قرارداد تحویل ۳۰۰ حاصل شده و در مسیر اجرا است.

خبرگزاری مهر: حسین جابری انصاری صبح امروز در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال ۹۵ ضمن تبریک سال نو و همچنین تسلیت به مناسب شهادت امام هادی (ع) درباره سفر رئیس جمهور قزاقستان به تهران گفت: سفر رئیس جمهور قزاقستان به جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است و هیات مقدماتی نیز قبلا آمده بود. همچنین مجموعه‌ای از نشست‌های بین بخش خصوصی و شرکت‌های مختلف قزاقستان با ایران برگزار شده است.

جابری انصاری در ادامه با اشاره به برنامه کاری سفر هیات قزاقستانی به کشورمان گفت: در این سفر همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دوجانبه‌ای و بین‌المللی بررسی خواهد شد و مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهمنامه‌ها امضا خواهد شد.یازده توافق و تفاهمنامه بین روسای جمهور امضا شده و چهل توافق و تفاهمنامه پیشتر امضا شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متئو رنسی نخست وزیر ایتالیا فردا سه‌شنبه به تهران می‌آید، گفت: سفر قبلی روحانی به ایتالیا موفق بود و در سفر فرداهم مجموعه رایزنی‌ها و تفاهمات اولیه پیگیری خواهد شد و امیدواریم روابط ایران و ایتالیا در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

جابری انصاری به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه ٢٨ فروردین به تهران اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای جدی بین این اتحادیه و ایران در زمینه مسائل سیاسی و سایر موارد انجام خواهد شد.

وی افزود: موگرینی را در این سفر يك هيات ٧ نفره همراهی می کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه امشب به تهران می آید

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص همکاری های ایران و سازمان ملل درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه، گفت: آقای دمیستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امشب وارد تهران خواهد شد و فردا دیدارهایی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۲۶ فروردین ماه قرار است مذاکرات سوری- سوری برگزار شود، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس سیاست خود همواره خواهان حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه بوده است و همچنین از تلاش های سازمان ملل استقبال و همراهی کرده است.

جابری انصاری افزود: این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم تلاش‌های آقای دمیستورا با همکاری طرف های درگیر در سوریه زمینه‌های خروج از این بحران انسانی را فراهم کند. سیاست جمهوری اسلامی همکاری با کشورهای منطقه و سازمان ملل برای حل این بحران است.

علی رغم برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری کردیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص پیگیری ایران برای انجام مراسم حج، تاکید کرد: مسئله حج یک فریضه الهی است و یک موضوع انتخابی نیست، بنابراین سیاست جمهوری اسلامی همواره تسهیل مقدمات برگزاری حج و انجام آن بوده است. در این مسیر جمهوری اسلامی با همه مشکلات و برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری پیش گرفت و پیگیری این موضوع برای فراهم کردن مقدمات انجام آن را یک فریضه واجب می‌داند.

وی تصریح کرد: سفر هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی قرار است ۲۶ فروردین ماه انجام شود. این سفر باید ۴ ماه قبل صورت می‌گرفت، یعنی قبل از اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران، اما طرف عربستانی آن تاریخ را به تعویق انداخت و تاریخ ۱۹ اسفند را برای این سفر اعلام کرد، اما در این تاریخ کنسولگری عربستان در دبی که مامور صدور ویزا برای اعضای هیات ایرانی بود اعلام کرد که ما از این موضوع اطلاعی نداریم، در صورتی که تاریخ مذکور از سوی وزارت حج عربستان اعلام شده بود. در نهایت عملا تاریخ سفر هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی در ۱۹ اسفندماه سال گذشته به نتیجه نرسید و همین طور بازی تعلیقی آنها تا امروز ادامه دارد.

جابری انصاری ادامه داد: برای سفر ۲۶ فروردین‌ ماه نیز ویزای ۵ نفر از ۸ نفر هیات حج و زیارت صادر شده است و ما هم این مسئله را پذیرفتیم، اما دولت میزبان وظیفه میزبانی دارد و باید بتواند که امنیت حجاج را فراهم کند، ولی متاسفانه در سال گذشته ما نقض این تعهدات و فاجعه منا را شاهد بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: هیات حج و زیارت جمهوری اسلامی برای اجرای فریضه حج در حال پیگیری موضوع است و امیدواریم عربستان آن گونه که ادعا می‌کند مسئله حج را جدای از مسائل سیاسی در نظر بگیرد و مقدمات کار را فراهم کند تا امکان حج ایرانیان به شکل عزتمندانه برگزار شود.

جابری انصاری با اشاره به مواضع عربستان در خصوص نقض توافق هسته‌ای و قراردادهای بین‌المللی در خصوص تحریم‌ها در قبال ایران اظهار کرد: مواضع عربستان بالاتر از ظرفیت‌های این کشور است، چرا که در برابر اراده بین‌المللی و توافقات جهانی ایستادگی می‌کند و چون منافع خود را بر عدم اجرای توافقات دنبال می‌کند، دست به برخی از اقدامات می‌زند.

وی تاکید کرد: دوران این سیاست‌ها گذشته است، چرا که سیاست‌هایی که در مسیر خلاف عقربه‌های ساعت رقم بخورد، نهایتا عقیم خواهد ماند.

مرحله نخست قرارداد s۳۰۰ مسیر اجرایی خود را طی کرد

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه روند تحویل سامانه S۳۰۰ چگونه پیش می‌رود، تصریح کرد: توافقات جدیدی مابین ایران و روسیه برای اجرای قرارداد تحویل ۳۰۰ حاصل شده و در مسیر اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: مرحله نخست این قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرده است و امیدواریم این قرارداد تا پایان مراحل تکمیلی خود را طی کند.

توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک سیاست وزارت خارجه است

جابری انصاری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مطابق سیاست‌های وزارت امور خارجه ما شاهد تحرکات بیشتر در منطقه قفقاز و حوزه مشترک‌المنافع خواهیم بود یا خیر، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی سیاستی متوازن است و تمرکز در یک حوزه خاص محقق‌کننده منافع ایران نخواهد بود.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید ۱۲ روز قبل از تعطیلات عید وزیر امور خارجه به ۶ کشور آسیایی سفر داشت و همچنین پس از ایام عید ما نشست‌هایی را در باکو و همچنین در داخل کشور خود یعنی در رامسر داشتیم و برنامه جامع اقدام مشترکی را در رامسر با ترکیه و ارمنستان پیگیری کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: سیاست خارجه جمهوری اسلامی سیاستی متوازن و توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلیتیک است و اصول ما در این زمینه منافع ملی کشور است.

ظریف در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی شرکت می کند

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در چه سطحی در اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در استانبول ترکیه شرکت خواهد کرد؟ گفت: سازمان همکاری های اسلامی در پی حادثه آتش سوزی مسجد الاقصی در راستای تامین منافع امت اسلامی تاسیس شد. اما در مقاطع مختلفی سیاست برخی از کشورهای عضو این سازمان این بود که جهت گیری آن را تغییر دهند و از آن برای تسویه حسابهای سیاسی استفاده کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی به عنوان عضو اساسی این سازمان استفاده از ظرفیت های این سازمان را در اولویت خود داشته است و سطح شرکت در اجلاس آینده استانبول را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظریف در این اجلاس شرکت می کند ولی شرکت ایران در سطوح بالاتر از وزیر، باید با هماهنگی دفتر ریاست جمهوری انجام شود.

جابری انصاری تصریح کرد: نباید از ظرفیت اجلاس سازمان همکاری اسلامی برای تسویه حسابهای سیاسی استفاده شود. بنابراین آرزو می کنیم که اجلاس استانبول در عالی ترین سطح برگزار شده و منافع همه کشورهای عضو و امت اسلامی را تامین کند.

امیرعبداللهیان خدمات شایسته ای در وزارت خارجه انجام داده است

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا قرار است که آقای امیرعبدالهیان از پست معاونت عربی-آفریقائی وزارت امور خارجه کنار گذاشته شود؟ توضیح داد: تغییر و تحول پست ها در وزارت خارجه یک امر عادی است و در طول هر سال به ویژه در فصل تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران وزارت خارجه به نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور اعزام می شوند.

وی گفت: مورد آقای امیرعبدالهیان نیز مسئله ای جدای از تغییر و تحولات و گردشهای طبیعی در وزارت خارجه نیست.

جابری انصاری اظهارکرد: هیچ کس از جمله وزیر، سخنگو و معاونت های وزارت خارجه، پست های ابدی و دائمی ندارند. یعنی یک زمانی پست آنها آغاز می شود و زمانی خاتمه پیدا می کند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: امیرعبدالهیان چند سال است که در پست فعلی اشتغال دارند و کمک های زیادی را انجام داده اند و در صورتی که گردشی صورت بگیرد، یک امر کاملاً طبیعی خواهد بود. تفسیرها و تحلیل هایی که در این مورد مطرح می شود، نوعی تخیل است که هیچ ربطی به گردش نیروها در وزارت خارجه ندارد.

در جزئیات گروه های معارض شرکت کننده در گفتگوهای سوری- سوری دخالت نمی کنیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی در قبال شرکت گروه های کُرد در مذاکرات سوری چیست؟ اظهارکرد: ما در جزئیات مسائل هیچ از کشورها دخالت نمی کنیم. مذاکرات سوریه قائده اش این است که بین گروه های مختلف معارض با دولت سوریه انجام می شود.

جابری انصاری افزود: اینکه کدام یک از گروه ها از کدام یک از قومیت ها و نژادها در گفتگوها شرکت می کنند، باید گفت هر گروهی و از هر قومیتی که در چارچوب توافق دولت سوریه و طرف های مقابل برای شکل گیری گروه های آشتی شرکت کند، مورد حمایت جمهوری اسلامی خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج