جاباما
۳۱۶۵۹۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

باتری مغز‌تان را عوض کنید

ازدست دادن حافظه و ابتلا به آلزایمر، این روزها مایه نگرانی اغلب آدم‌هایی است که از ۵۰ یا حتی ۴۰سالگی عبور می‌کنند. باتوجه به بالا رفتن آمار مبتلایان و البته پایین آمدن سن ابتلا به آلزایمر، چندان نگرانی بی‌جایی نیست اما نباید اجازه دهید ترس از دچار آلزایمر شدن، باعث شود که نشانه هر مشکل دیگری را با بیماری زوال عقل اشتباه بگیرید.

مجله سیب سبز - بهاره اسلامی: اگر بگویند این بیماری به جان‌تان افتاده، معنایش این است که هیچ راهی برای بیرون آمــدن از ایـن معرکــه پیش روی‌تان نیست. اگر به جمع آلزایمری‌ها وارد شوید، هیچ راه خروجی را نخواهید دید و تا روزی که جسم‌تان هم مثل برخی تکه‌های مغزتان از کار بیفتد، باید با این بیماری و پیش رفتنش بسوزید و بسازید.

ازدست دادن حافظه و ابتلا به آلزایمر، این روزها مایه نگرانی اغلب آدم‌هایی است که از 50 یا حتی 40سالگی عبور می‌کنند. باتوجه به بالا رفتن آمار مبتلایان و البته پایین آمدن سن ابتلا به آلزایمر، چندان نگرانی بی‌جایی نیست اما نباید اجازه دهید ترس از دچار آلزایمر شدن، باعث شود که نشانه هر مشکل دیگری را با بیماری زوال عقل اشتباه بگیرید. شما ممکن است به دلایلی که در ادامه مطلب آورده‌ایم، اطلاعات کم‌اهمیت یا بسیار مهمی را فراموش کنید اما حتی در چنین شرایطی هم نباید بدون شناختن دلیل مشکل‌تان لقب آلزایمری بودن را به خود بدهید.

باتری مغز‌تان را عوض کنید

یائسه شده‌اید؟

اگر در آستانه یائسگی یا بعد از مبتلا شدن به آن، خیلی چیز‌ها را یادتان می‌رود و احساس می‌کنید حافظه‌تان ضعیف‌تر از قبل شده، معنایش این نیست که پیر شده‌اید و آلزایمر در کمین‌تان نشسته. تغییرات هورمونی که در این دوران در بدن خانم‌ها اتفاق می‌افتد می‌تواند آنها را کم‌حافظه و فراموشکار کند. نوسان سطح استروژن یکی از مشکلاتی است که با یائسگی سراغ شما می‌آید و گذشته از گرگرفتگی و مشکلات خواب که از عوارض یائسگی هستند، پایش را به زندگی‌تان باز می‌کند.

همین اتفاق باعث می‌شود که به‌خاطر سپردن اطلاعات تازه برای خانم‌های یائسه سخت‌تر شود و در آزمون‌های حافظه نمره پایین‌تری را بیاورند. اگر هفته پیش وسیله‌ای را جایی گذاشته‌اید و امروز پیدایش نمی‌کنید، به آلزایمر دچار نشده‌اید، شما تنها قربانی تغییرات هورمونی زنانه‌ای هستید که در بدن‌تان اتفاق افتاده است. البته نگران نباشید. این تغییرات قرار نیست تا پایان عمر روی حافظه شما تاثیر بگذارند و بدن‌تان خیلی زود به چرخه طبیعی‌اش برخواهد گشت.

استرس دارید؟

یادتان رفته زیر گاز را خاموش کنید و جان خودتان و دیگران را به‌خاطر این فراموشکاری به خطر انداخته‌اید؟ امروز پیاده به خانه برگشته‌اید اما درست به محض رسیدن به خانه یادتان آمده که اتومبیل‌تان را در مقابل در اداره‌تان جا گذاشته‌اید؟ هر چه می‌گردید نمی‌توانید قبض برقی که برای پرداخت کردن در خانه نگه داشته بودید را پیدا کنید؟ اشکالی ندارد. حتی اگر در یک روز مسبب همه این اتفاق‌ها شوید، باز هم نمی‌توانید برچسب آلزایمری بودن را روی خود بچسبانید.

نگاهی به ماه‌های گذشته بیندازید. شرایط کاری‌تان تغییری کرده که باعث بیشتر شدن استرس‌تان شده؟ یکی از عزیزان‌تان با بیماری خطرناکی دست و پنجه نرم می‌کند و نگرانش هستید؟ حسابی بدهی بالا آورده‌اید و منبعی برای تامین کردنش ندارید؟ همین دلایل می‌توانند باعث فراموشکار شدن‌تان باشند. محققان می‌گویند وقتی استرس به زندگی‌تان حمله می‌کند، توانایی‌تان برای بازیابی اطلاعات کمتر می‌شود و به همین دلیل فراموشکار می‌شوید. مطمئن باشید اگر خیلی زود راهی برای خروج از این بحران پیدا کنید و اضطراب‌تان را کم کنید، حافظه‌تان دوباره مثل ساعت کار خواهد کرد.

باردارید؟

باردارید؟ متخصصان به فراموشکاری‌ای که این روزها سراغ‌تان آمده، «مغز بارداری» می‌گویند. در طول 9ماهی که بدن شما به رشد فرزند آینده‌تان کمک می‌کند، هورمون‌های‌تان دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود و همین تغییرات هورمونی بر عملکرد مغز‌تان هم تاثیر می‌گذارد. شاید در این شرایط چاره‌ای جز کمک گرفتن از اطرافیان‌تان برای به‌خاطر سپردن اطلاعات مهم نداشته باشید. جالب اینجاست که بدانید لحظه زایمان باوجود اهمیت بالایی که برای هر مادر دارد، به‌خاطر اتفاق افتادن همین تغییرات در بدن، یکی از فراموش شدنی‌ترین لحظات است. شاید در جریان تکامل، بدن ما هم یاد گرفته‌ایم که لحظه‌ای که جسم‌مان درد بسیاری را تحمل می‌کند را در خاطر‌مان ثبت نکند.

باتری مغز‌تان را عوض کنید

سرطان‌تان را درمان می‌کنید؟

داروهای شیمی‌درمانی هم می‌توانند فراموشکارتان کنند. اگر این روزها مشغول درمان سرطان هستید و درمان‌های سختی مثل شیمی‌درمانی را انتخاب می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که حافظه‌تان مثل قبل کار کند. شیمی‌درمانی و رادیوتراپی که برای متوقف کردن سلول‌های سرطانی انجام می‌شوند، تغییراتی را در فعالیت مغزتان ایجاد می‌کنند که لااقل تا زمان ادامه درمان می‌تواند به فراموشکار شدن شما منجر شود.

درحالی‌که از نظر محققان این فراموشکاری هیچ ارتباطی با ابتلا به آلزایمر ندارد، اما اطرافیان این بیماران، به‌ویژه کسانی که عزیزشان در سنی بالا به این بیماری دچار شده، برچسب آلزایمری شدن را روی او می‌چسبانند و تاثیر داروهای شیمی‌درمانی و درمان‌های سخت و توان‌فرسای بیماری سرطان بر مغز را نادیده‌می‌گیرند.

سرتان شلوغ شده؟

اگر این روزها یک سر دارید و هزار سودا، به‌خاطر اینکه کلید را روی در خانه جا گذاشته‌اید یا فراموش کرده‌اید فرزندتان را از مدرسه به خانه بیاورید، نگران نشوید. گرچه هر دوی این کارها می‌تواند عواقب ناخوشایندی را برای‌تان به‌همراه بیاورد اما باید بدانید که عاقبت این فراموشکاری‌های هر روزه هر چه باشد، ابتلا به آلزایمر نیست.

زمانی که مغز شما با اطلاعات فراوان و متفاوتی روبه‌روست، طبیعی است که به‌خوبی قبل از پس بازیابی اطلاعات برنیاید. در چنین شرایطی شما ممکن است در خانه همسرتان را با نام رئیس‌تان صدا کنید و دفتر مدرسه دخترتان را به جای کتاب درسی‌تان به دانشگاه ببرید. با تمام این اوصاف، راهی که برای خلاص شدن از این وضعیت پیش روی شماست،‌ انجام توصیه‌های درمانی که به بیماران آلزایمری می‌شود، نیست؛ بلکه کمی استراحت‌ دادن به خودتان و کم کردن مسئولیت‌های‌تان است.

هنرمندید؟ مراقب باشید!

اگر هنرمند به‌ویژه نقاش هستید مراقب خودتان باشید. محققان می‌گویند آدم‌هایی از جنس شما همیشه در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

به نوشته آسوشیتدپرس نقاش‌ها باتوجه به اینکه مدت زیادی را بدون مکالمه و در حالت تمرکز مشغول انتقال ایده‌های‌شان به بوم نقاشی می‌شوند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در خود بالا می‌برند. به گفته محققان انزواطلبی هم درست مثل افسردگی درمان نشده، می‌تواند احتمال آلزایمری شدن را بیشتر کند. همین دلایل کافی است تا اگر دست به رنگ و بوم دارید، بیشتر مراقب سلامت‌تان باشید و با انگیزه و وسواس بیشتری از مغز‌تان محافظت کنید.

شاید بد نباشد یک طوطی سخنگو در اتاق کارتان بگذارید و وقتی نقاشی می‌کنید، با صدای بلند با او حرف بزنید. حتی چنین تلاش کوچکی می‌تواند باعث شود که مغزتان در جنبه‌های مختلفی فعالیت کند و مهارت‌های مختلفی را به نمایش بگذارد. پس تا دیر نشده این فرصت را به مغزی که امروز مستعد ابتلا به فراموشی و زوال عقل است، بدهید.

سفره ضد آلزایمر

سفره‌تان را از زیتون و روغن‌زیتون خالی نگذارید، با ماهی و غذاهای دریایی دوست شوید و همین هفته در یکی از باشگاه‌های ورزشی که یوگا آموزش می‌دهند ثبت‌نام کنید تا خطر دچار شدن به زوال عقل و آلزایمر از شما دور شود.

باتری مغز‌تان را عوض کنید

شما همیشه نمی‌توانید این بیماری را دور بزنید اما اگر هوای سلامت‌تان را داشته باشید، زندگی‌تان را آرام کنید و از مغزتان کار بکشید تا احتمال بیمار شدن‌تان کمتر می‌شود

این نشانه‌ها را جدی بگیرید!

مطمئنیم که این نشانه‌ها را عجیب می‌دانید و اگر هم آنها را باور نکنید، تعجب نمی‌کنیم! اما محققان می‌گویند این نشانه‌های به ظاهر عجیب و باور نکردنی واقعا از مبتلا شدن‌تان به آلزایمر در آینده نزدیک حکایت می‌کنند.

چراغ قرمز را رد می‌کنید؟

اگر تا دیروز اهل قانون بوده‌اید و امروز بی‌محابا از چراغ قرمز رد می‌شوید، به همشهری‌های‌تان آسیب می‌زنید و مسئولیت و تعهدات اجتماعی‌تان را نادیده می‌گیرید، ممکن است همین امروز و فردا به آلزایمر دچار شوید. بررسی‌هایی که محققان انجام داده‌اند نشان داده 14درصد افرادی که در مطالعه‌شان برخلاف گذشته‌شان احترامی به قواعد اجتماعی نمی‌گذاشته‌اند، خیلی زود به آلزایمر دچار شده‌اند.

طعنه‌های خواهر شوهرتان را نمی‌گیرید؟

محققان می‌گویند اگر این روزها برخلاف گذشته متوجه نیش و کنایه‌های اطرافیان‌تان نمی‌شوید و منظور‌شان را نمی‌فهمید، احتمال دارد به آلزایمر دچار شوید. محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند ناتوانی در تحلیل حرف‌ها و تشخیص دروغ یا طعنه و کنایه می‌تواند یکی از علائم اولیه ابتلا به آلزایمر باشد.

عاشق شیرین‌پلو شده‌اید؟

تغییرات ناگهانی، بی‌سابقه و عجیبی که در ذائقه شما رخ می‌دهد هم می‌تواند از نشانه‌های اولیه ابتلا به آلزایمر باشد. محققان می‌گویند اگر این روزها عاشق غذایی شده‌اید که قبلا از آن متنفر بوده‌اید، باید این نشانه را مشکوک تلقی کنید. محققان ژاپنی هم بر این باورند که افراد مستعد ابتلا به آلزایمر، به شکل بی‌سابقه‌ای عاشق خوراکی‌های شیرین می‌شوند .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالب بود، تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج