۳۱۶۶۷۱
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

ترکیه برای مسافران ایرانی تور پهن کرد!

درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان از شهروندانشان خواسته‌اند در شرایط فعلی از سفر به ترکیه خودداری کنند، سفر ایرانی‌ها به این کشور ادامه دارد هر چند که آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه رو به کاهش گذاشته است اما حالا در این بازار راکد، مسئولان گردشگری ترکیه خواستار افزایش پروازها از مبدأ ایران شده‌اند تا بتوانند از طریق جذب گردشگران ایرانی، کمبودهای بی‌سابقه خود را در این بخش تا حدی جبران کنند.

روزنامه شهروند: درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان از شهروندانشان خواسته‌اند در شرایط فعلی از سفر به ترکیه خودداری کنند، سفر ایرانی‌ها به این کشور ادامه دارد هر چند که آمار سفرهای ایرانیان به ترکیه رو به کاهش گذاشته است اما حالا در این بازار راکد، مسئولان گردشگری ترکیه خواستار افزایش پروازها از مبدأ ایران شده‌اند تا بتوانند از طریق جذب گردشگران ایرانی، کمبودهای بی‌سابقه خود را در این بخش تا حدی جبران کنند.

حملات انتحاری در ترکیه و افزایش ناامنی در شهرهای مختلف این کشور خبری است که در ماه‌های اخیر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان بارها تکرار شده است. از آغاز حملات داعش به ترکیه، خیلی‌ها گفتند این آغاز یک بحران جدی برای گردشگری این کشور خواهد بود و همین‌طور هم شد و حالا این کشور که در یک دهه اخیر در زمینه جذب گردشگر در منطقه پیشتاز بوده، روزهای سختی را می‌گذراند؛ سایه تهدید داعش از یک سو، قطع روابط گردشگری با روسیه از سوی دیگر و در روزهای اخیر نیز کشورهای غربی و هم‌پیمان ترکیه با انتشار اطلاعیه‌هایی به شهروندان خود هشدار داده‌اند که از سفر به ترکیه خودداری کنند و این بیانیه‎ها با واکنش‌های تند فعالان سیاسی و احزاب ترکیه مواجه شده است.

ازجمله یکی از احزاب سیاسی این کشور در واکنش به بیانیه آمریکا که شهروندانش را از سفر به ١٩ شهر ترکیه منع کرده، در اطلاعیه‌ای نوشت: «در شرایطی که ترکیه سرگرم مبارزه با تروریسم و جدایی‌طلبان است، سفارت کشور به ظاهر دوست و هم‌پیمان با صدور اطلاعیه‌ای درصدد دامن زدن به رعب و وحشت و القاسازی در جامعه ترکیه درخصوص ناامن بودن این کشور است.»

ترکیه چه درحال مبارزه با داعش باشد و چه قربانی آن، آنچه برای اکثریت گردشگران اهمیت دارد این است که اگر مقصدی را برای سفر انتخاب می‌کنند، در آن‌جا احساس امنیت داشته باشند و کاهش امنیت در هر کشوری حتی اگر جزو مقاصد مهم گردشگری جهان هم باشد، تقاضا برای سفر به آن‌جا را کاهش می‌دهد، همان‌طور که بمب‌گذاری در پاریس شرایط مشابهی را برای فرانسه به وجود آورد و بسیاری از گردشگران تحت‌تاثیر این شرایط سفرشان را به این کشور که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری جهان است، لغو کردند.

تعداد گردشگران خارجی ترکیه در ماه فوریه ٢٠١٦ در مقایسه با آمار مشابه ‌سال گذشته میلادی با نزول ١٠‌درصدی به ١,٢٤ میلیون نفر رسید. همچنین در دو ماهه ابتدایی ‌سال ٢٠١٦ میلادی در مجموع ٢.٤ میلیون گردشگر خارجی ترکیه را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اند که این رقم نیز نشان از کاهش ٨.٥ درصدی در مقایسه با‌ سال ٢٠١٥ میلادی دارد. در چنین شرایطی مسئولان گردشگری ترکیه درپی جذب ایرانیان هستند تا کاستی‌های حضور گردشگران سایر کشورها به ترکیه را جبران کنند. آنها خواستار افزایش پروازها از مبدأ ایران شده‌اند تا بتوانند از طریق جذب گردشگران ایرانی، کمبودهای بی‌سابقه خود را در این بخش تا حدی جبران کنند.

این خبری است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. «مولود کاووس اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار امیدواری کرده است تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه براساس روابط دو‌جانبه گردشگری افزایش یابد. به نوشته ایسنا، یک دیپلمات ترک به نشریه «حریت دیلی‌نیوز» گفته است که وزیر امور خارجه ترکیه در ملاقات با محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران عنوان کرده که ما مایلیم شرکت‌های هواپیمایی ایران اجازه پرواز به نقاط مختلف ترکیه را داشته باشند تا گردشگران ایرانی از این طریق سفر راحت‌تری در ترکیه داشته باشند.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که روسیه پس از انهدام جت جنگی خود توسط ارتش ترکیه در ماه نوامبر، تحریم‌های اقتصادی را علیه ترکیه اعمال و تمامی پروازهای چارتر به مقصد ترکیه را لغو و صنعت گردشگری ترکیه را با چالشی بی‌سابقه مواجه کرده است. در همین شرایط افزایش گردشگرانی از ایران و کشورهای عربی استراتژی جدید ترکیه برای جبران کمبود خود در صنعت گردشگری است. مقامات گردشگری محلی در ترکیه پیش‌بینی کرده بودند که ترکیه پس از تحریم روسیه بیش از ٤.٥ میلیون گردشگر روس خود را از دست بدهد. این روند کاهش پس از ترورهای اخیر اثر منفی چشمگیری بر گردشگری ترکیه داشته است.

آیا ایرانی‌ها در هر شرایطی به ترکیه می‌روند؟

همین چند هفته پیش در حمله انتحاری استانبول که داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت و در یکی از محبوب‌ترین مناطق برای خرید در این شهر رخ داد، چهار نفر ازجمله یک ایرانی جان خود را از دست دادند. این روزها خبر ناامنی و حوادث ترکیه در صدر خبرهاست، به همین علت و با وجود همه تمهیداتی که آژانس‌های مسافرتی و مسئولان گردشگری ترکیه برای کشاندن ایرانی‌ها به این کشور اندیشیده‌اند اما از علاقه ایرانی‌ها به ترکیه کاسته شده است، به‌طوری که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از کاهش ١٠‌درصدی سفر به ترکیه در نوروز امسال خبر داد.

آن‌طور که «مینو زمانی»، مدیر فروش تور ترکیه یکی از آژانس‌های مسافرتی به «شهروند» می‌گوید مراجعه مردم برای سفر به ترکیه در روزهای اخیر به‌طور محسوس کاهش یافته است: «تاثیر فضای روانی که در مورد ناامنی ترکیه به راه افتاده، خودش را در کار ما نشان داده و فروش‌مان به‌ویژه در روزهای اخیر خیلی پایین آمده است. مجبور شدیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم اما باز هم مسافران از آفرها استقبال نمی‌کنند و دنبال مقصدهای دیگری هستند.»

ایران باید از این فرصت استفاده کند

در همین شرایط از نگاه برخی تحلیلگران، ایران می‌تواند از شرایط موجود منطقه و کاهش میل سفر به ترکیه بیشترین استفاده را ببرد. این نکته‌ای است که دکتر حمید ضرغام، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و استاد گردشگری بر آن تاکید می‌کند. به گفته او: «بازار گردشگری، بازار رقابت است و در شرایطی که ترکیه به دلیل ناامنی بخشی از بازار را از دست داده، ایران باید بتواند از این فرصت به نفع گردشگری خود استفاده کند، به‌هرحال این دوران، وقت رقابت است و نباید از دست برود و درحال حاضر امن‌ترین کشور منطقه برای سفر ایران است.» او در گفت‌وگو با «شهروند» با تاکید بر این‌که مردم ایران باید برای سفرهای داخلی تشویق شوند، گفت: «در این شرایط باید توجه مسافران را به جاذبه‌های گردشگری که در یک‌میلیون و ٦٤٨ کیلومتر مربع مساحت ایران وجود دارد، جلب کنیم. من فکر می‌کنم این فرصت خوبی است که مقاصد گردشگری جدید را به جای ترکیه و دوبی به جامعه معرفی کنیم.»

این استاد دانشگاه درعین حال به این نکته اشاره کرد که مردم ایران را باید برای توجه به منافع ملی ترغیب کرد، چرا که آنها می‌توانند با جایگزین کردن سفرهای داخلی اقتصاد و صنعت گردشگری را در ایران تغییر دهند.

به گفته او در شرایط فعلی ترکیه، ایران باید در زمینه جذب گردشگران ورودی فعال شود، چرا که هر گردشگری یک سفیر صلح است و می‌تواند حتی در مناسبات سیاسی و فرهنگی ایران با جهان تاثیرگذار باشد.

آنچه این روزها در ترکیه می‌گذرد و اتفاقاتی که برای گردشگری آن افتاده درواقع تاثیر دنیای سیاست بر صنعت گردشگری است. اتفاقی که بعضی تحلیلگران آن را ناشی از بعضی از فرآیندهای پنهان و به نوعی پشت پرده‌ای می‌دانند که با دنیای سیاست و رقابت‌های اقتصادی هم در ارتباط است. نشانه آن اتفاقاتی است که در سال‌های اخیر برای کشورهایی مثل تایلند و مالزی افتاد و حالا هم ترکیه؛ اتفاقاتی که درواقع اجازه نمی‌دهد گردشگری در این کشورها از حدی بالاتر رشد کند و این همان دنیایی است که به گفته نورآقایی نمی‌تواند فارغ از داستان‌های سیاسی پیش برود.

آینده گردشگری ترکیه چه می‌شود؟

این روزها خیلی‌ها می‌پرسند با شرایط موجود دقیقا چه آینده‌ای در انتظار گردشگری ترکیه است؟ نورآقایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید که هنوز نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد اما به‌هرحال کشوری که در دهه گذشته با برنامه‌ریزی کامل، همه‌جانبه و دقیق توانسته معیشت مردمش را به گردشگری گره بزند و اقتصادش را از این طریق رشد بدهد، منتظر نمی‌نشیند تا بر اثر این بحران از پای دربیاید و آنها هم حتما برنامه‌هایی برای مدیریت این شرایط و عبور از این بحران
خواهند داشت.

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند تحت‌تاثیر همین شرایط و بحران‌ها درآمد گردشگری ترکیه به یک‌چهارم کاهش خواهد یافت و به حدود ٨‌میلیارد دلار برای این کشور خواهد رسید. به گفته آنها خطری که گردشگری ترکیه را تهدید می‌کند این است که گردشگران آلمانی که همیشه پای ثابت گردشگری در ترکیه بوده‌اند، ترجیح بدهند به جای سفر به این کشور جای دیگری بروند، مگر این‌که این کشور بتواند بازارهای جدیدی برای خود پیدا کند. در این‌حال، روس‌ها که دومین گروه بزرگ گردشگران در ترکیه بوده‌اند، اکنون به دلایلی چون بحران اقتصادی در روسیه و تنش‌های موجود بین دو کشور قید سفر به ترکیه را زده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترکیه برای مسافران ایرانی تور پهن کرد!!!!! .....اهان یعنی تا الان ایرانی ها در تورهای ترکیه شکار می شده اند !!!! یعنی ایرانی ها عقل ندارند !!! انقدر بفکر کوبیدن بقیه کشورها هستیم که دقت نمیکنیم دراین بین بیشتر از انها به خودمون توهین میکنیم.

    • بدون نام

      من که میرم. چون ترک هستم و به قانون اتحاد ترکیه و ایران اعتقاد دارم. خیلی ها دوست دارن ترک ها زمین بخورن ولی ر.....ن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با این ادبیاتتون لطفا حتما شما یکی برو...

    • صابر

      ايران از اين شرايط استفاده كنه ؟!!=))

      من همين شمال رو هم نميرم ! با خانواده ميري لب ساحل ميخاي آهنگ گوش كني و بقيه دور و اطرافت هم گوش كنن اونوقت مياد خاموش ميكنه و ايضا تهديد به توقيف و بازداشت !!
      آدم با خونوادش راحت نيستش لب ساحل !!

      هر توريستي هم كه مياد همون يه بار رو مياد و.... ميره برنميگرده و تبليغ هم ميكنه واسه بقيه تو كشورش كه ايران ....

      پاسخ ها

      • hamed

        دقیقا همینطوره که دوستمون فرمودند . اسفند 94 گفتیم بریم کیش پولی رو که میخواهیم خارج هزینه کنیم تو مملکت خودمون خرج کنیم بگذریم که هزینه اش از سفر به خارج رفتن بیشتر شد. غروب تو ساحل کشتی یونانی با اون فضای نیمه تاریکش اومده گیر داده که فاصله شلوار خانمم با جورابش 3 سانتی متره و باید موازین رعایت بشه و از این دست ... . حالا با وجود اینچنین مشکلات اعصاب خرد کنی بازم سفر داخلی توجیه پذیر هست؟

    • بدون نام

      خوب عاخه ترکیه هم می دونه چقدر مسئولان ما دلسوزن و چقدر به فکر امنیت شهرونداشون هستن.

    • احسان

      ترکیه با کمک به داعش در موارد مختلف حالا حقشه این چیزها رو هم ببینه. به امید اینکه یک روز عربستان هم سزای رفتارهاش رو ببینه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج