۳۱۶۶۹۷
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بازگشت معتادان به دروازه غار

کمپ شفق از زمان شروع‌به‌کار، ماجرای‌های دردسرسازی داشته و در هر دوره زمانی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است.

روزنامه آرمان: کمپ شفق از زمان شروع‌به‌کار، ماجرای‌های دردسرسازی داشته و در هر دوره زمانی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است.

هفته گذشته رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در تذکر خود در صحن علنی شورای شهر گفت: قرار بود این زنان معتاد پس از ترک به مرکز بهاران بروند؛ اما از ٣٨۵ نفری که در شفق بوده‌اند، فقط ١٨۵ نفر باقی مانده‌اند و مابقی را ترخیص کرده و الان در کوچه‌پس‌کوچه‌های دروازه‌غار هستند. فاطمه دانشور افزود: قرار بود شهرداری تهران با همکاری نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر سازمان‌های مربوطه اقدام به جمع‌آوری و ترک معتادان شهر تهران، از ‌جمله محله هرندی‌ کند و پس از ترک هم همه آنها را به محله بهاران بفرستد.

در این مدت بازدیدهای متعدد و گزارش‌های مختلفی تهیه شد و بارها به شهرداری و سایر سازمان‌های مربوطه اعلام کردیم که هماهنگی‌نداشتن در این اقدامات کاملا روشن است و نباید اقدامات عجولانه در این روند وجود داشته باشد؛ چراکه قطعا زمینه آسیب بسیاری را فراهم می‌کند.در جریان این جمع‌آوری زنان، شهرداری کمپ شفق را تجهیز و مجدد راه‌اندازی کرد اما در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داد.

نگاه غلط

مدیرعامل موسسه زنان سرزمین خورشید گفت: میان نگاه اردوگاهی و رویکرد توانمندسازی افراد معتاد و آسیب‌دیده مغایرت وجود داشته و در این نوع نگاه به توانمندسازی توجه نمی‌شود.لیلا ارشد درباره اقدامات صورت گرفته درباره جمع‌آوری و سامان‌دهی معتادان منطقه هرندی و شایعات مرتبط با بازگشت زنان انتقال یافته به کمپ شفق به محلات گفت: باتوجه به بازگشت زنان ازکمپ شفق تعداد آنها در محله بیشتر شده است و درحال‌حاضرنیز مجتمع بهارانی را نمی‌شناسم که برای بازتوانی زنان بهبود یافته از اعتیاد تاسیس شده باشد، این درحالی‌است‌که برای مردان چنین مراکزی وجود دارد.

او ادامه داد: اعزام مردان معتاد به این مجتمع‌ها نیز اجباری نبوده و با تلاش‌هایی که توسط مددکاران اجتماعی انجام شد تنها تعدادی از مردان به این مراکز رجوع کرده‌اند و سایر افراد به پاتوق‌های خود در محلات بازگشته‌اند.ارشدبااشاره به اینکه زنان بازگشته از کمپ شفق ترک اعتیاد نکرده بلکه تنها متادون جایگزین مصرف‌شان شده، ادامه داد: درحال‌حاضر این زنان به دی‌آی‌سی‌ها یا مراکزگذری برای دریافت متادون مراجعه می‌کنند.

مدیر عامل موسسه زنان سرزمین خورشید باتاکید براینکه با توجه به قول‌های داده شده مبنی بر اینکه معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد سم‌زدایی شده و سپس برای توانمندسازی و آموزش‌ مهارت‌های شغلی به مجتمع‌های بهاران می‌روند و شرایط زندگی‌شان تغییر می‌کند، درحالی که انتظارات برآورده نشده است، اظهارکرد: از ۷ فروردین ماه که کار خود را آغاز کردیم، شاهد حضور زنان معتاد در پارک‌ها هستیم؛ البته بیشتر پارک‌ها بسته و فنس‌کشی‌شده‌اند که این موضوع باعث شده معتادان بازگشته از کمپ به پارک‌های بدون فنس و کوچه‌پس‌کوچه‌های دروازه غار بازگردند.

او با بیان اینکه در نگاه اردوگاهی تعداد زیادی از افراد گروه هدف را بدون غربالگری و بدون آشنایی با تفاوت‌های فردی آنان در یک جا نگهداری کرده و کار درمانی مناسب، حرفه‌ای و تخصصی نیز برایشان انجام نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: تجربه جهانی و بومی نشان می‌دهد که کار اردوگاهی برای مردان و به‌ویژه زنان پاسخگو نیست.

بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها

این مددکار اجتماعی با تاکید براینکه به نظر می‌رسد دوباره همان خوابگاه‌ها و همان بی‌خانمانی تکرار شده است، افزود: ظاهرا این همه تلاش و هزینه نتیجه بخش نبوده است، زیرا این افراد دوباره به دل محلات بازگشته و دوباره همان شرایط قبلی را ادامه می‌دهند.مدیر عامل موسسه زنان سرزمین خورشید با اشاره به اینکه حضور متخصصانی همچون مددکار اجتماعی،‌ جامعه‌شناس و روانشناس در تیم‌های ساماندهی معتادان بسیار تعیین کننده است، عنوان کرد: اگر چه افراد بهبود یافته از اعتیاد و مددیاران اعتیاد می‌توانند به افرادی که فرآیند ترک اعتیاد را طی می‌کنند کمک کنند، اما حقیقت آن است که متخصصان حتما باید در این تیم‌ها حضور داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج