۳۱۶۶۹۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

بازار مكاره اينترنتی برای لوازم آرايشی

چندي پيش دبير انجمن داروسازان ايران نسبت به خريد اينترنتي دارو هشدار داد و اعلام كرد كه عرضه دارو در اينترنت، غيرمجاز و عرضه ساير اقلام غيردارويي فقط از طريق وب‌سايت داروخانه‌ها مجاز است.

روزنامه آرمان: چندي پيش دبير انجمن داروسازان ايران نسبت به خريد اينترنتي دارو هشدار داد و اعلام كرد كه عرضه دارو در اينترنت، غيرمجاز و عرضه ساير اقلام غيردارويي فقط از طريق وب‌سايت داروخانه‌ها مجاز است.

مهدي سجادي با اشاره به هشدار پليس فتا درباره داروخانه‌هاي آنلاين گفت: موضوع تقلب، قاچاق و تغيير تاريخ مصرف دارو، مكمل‌هاي غذايي و تجهيزات پزشكي يكي از مشكلات شايع در عرصه جهاني است كه متاسفانه بازار ايران نيز به اين مشكل مبتلا شده است.

او درباره داروخانه‌هاي اينترنتي تاكيد كرد: موضوعي به نام «داروخانه‌هاي اينترنتي» به معناي مستقل آن، وجود خارجي ندارد و تنها موضوعي كه در فضاي مجازي وجود دارد آن است كه داروخانه‌هاي قانوني سراسر كشور مجاز به راه‌اندازي وب‌سايت اينترنتي و عرضه اقلام غيردارويي برابر ضوابط اعلامي سازمان غذا و دارو و تحت نظر دكتر داروسازي كه به عنوان مسئول فني به وزارت بهداشت معرفي كرده‌اند، هستند.

دبير انجمن داروسازان ايران با اشاره به غيرقانوني بودن عرضه دارو از طريق اينترنت تاكيد كرد: براساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو، عرضه دارو صرفا از طريق داروخانه‌ها مجاز است و در اين زمينه هيچ‌گونه فروش اينترنتي نيز جنبه قانوني ندارد و داروخانه‌هاي سراسر كشور حق فروش دارو از طريق وب‌سايت‌هاي خود را ندارند.

وقتي سلامتي بازيچه مي‌شود

مريم مسئول سالن يكي از آرايشگاه‌هاي واقع در خيابان ستارخان است. او درباره خريد آنلاين محصولات آرايشي و بهداشتي به «آرمان» مي‌گويد: بيشتر مراكز، سايت‌ها و كانال‌ها در دنياي مجازي از طريق واسطه به اين محصولات دسترسي دارند و اغلب محصولات يا تقلبي يا تاريخ مصرف گذشته به مشتري‌ها عرضه مي‌شود.

براي مثال چندي پيش فردي كه نمايندگي يكي از محصولات معروف آرايشي را دارد با من تماس گرفت و از من خواست تا در آرايشگاه اين محصولات را با ۲۰ درصد تخفيف به فروش برسانم. به گفته او بعد از تحقيق فراوان متوجه شدم كه اين محصولات آرايشي با مارك شركت معروف در زيرزميني حوالي كرج توليد مي‌شود! محصولات آرايشي با پوست و چشم افراد در تماس است و اينكه برخي افراد با ساده‌انگاري اين محصولات را با اميد چند درصد تخفيف خريداري مي‌كنند بايد بدانند كه جان و سلامتي خود را به بازي گرفته‌اند.

او مي‌گويد: چندي پيش يكي از اقلام لوازم آرايش را در خارج از كشور به قيمت گزافي تهيه كردم، اما هم‌اكنون همان محصول با همان بسته‌بندي به قيمت ارزان در مترو به فروش مي‌رسد. اين امر نشان مي‌دهد كه افراد متقلب در زمينه محصولات آرايشي و بهداشتي ماهرانه به فعاليت مي‌پردازند. به گفته او با اين تفاسير فروش محصولات آنلاين با كم و كاستي‌هاي فراواني در كشور ما رو‌به‌رو است.

تبليغات فانتزي و مصرف كالاهاي نامرغوب

نرگس به خريد‌هاي آنلاين در حوزه محصولات آرايشي و بهداشتي چندان توجهي ندارد و معتقد است: در اين نوع خريد‌ها صحت و سقم محصولات چندان مشخص نيست. در بسياري از مواقع آنچه در تصوير و تبليغات به نمايش گذاشته شده با واقعيت موجود متفاوت است. با اين تفاسير ترجيح مي‌دهم به جاي خريد با استرس به شكل حضوري خريد كنم. چندي پيش در يكي از شبكه‌هاي معروف كه در همه زمينه‌ها تخفيف ارائه مي‌دهد عضو شدم و بعد از خريداري محصولات متنوع و استفاده از خدمات آن متوجه فعاليت آن بر پايه تبليغات كاذب و بزرگنمايي‌هاي متداول در تبليغات شدم.

در ضمن در سال‌هاي اخير يك شركت عرضه محصولات آرايشي و بهداشتي با عضو‌پذيري از مشتريان در كشور به فعاليت مي‌پرداخت، اما چندي بعد اين محصولات از بازار جمع‌آوري شد. حال كه چند سالي از اين موضوع گذشته است، در برخي مغازه‌ها با عرضه اقلام زنانه همچون بلوز، روسري، شال و... اين محصولات آرايشي و بهداشتي به‌عنوان هديه در اختيار مشتري‌ها قرار داده مي‌شود. اين در حالي است كه با گذشت چند سال از اين اتفاق بي‌شك تاريخ مصرف اين محصولات نيز به سر رسيده است. متاسفانه در كشور ما آن‌طور كه بايد و شايد به سلامت محصولات آرايشي و نحوه تهيه آنها توجه نمي‌شود و هنوز نگرش‌ها نسبت به اين محصولات فانتزي است تا بهداشتي.

نبود فضاي مجازي رسمي در حوزه بهداشت و درمان

يك پزشك داروساز درباره داروخانه‌هاي آنلاين و فعاليت اين مراكز به «آرمان» مي‌گويد: تاكنون از سوي وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو هيچ مجوزي تحت عنوان فعاليت داروخانه‌هاي آنلاين صادر نشده است. او مي‌افزايد: اگر در فضاي مجازي فعاليتي تحت عنوان خريد آنلاين و خدماتي از اين قسم مشاهده شود بايد با بررسي شماره ثبت و پروانه داروخانه از صحت و سقم فعاليت‌هاي آن آگاه شد.

به گفته اين پزشك داروساز برخي داروخانه‌ها با راه‌اندازي سايت مبادرت به فروش آنلاين در حوزه محصولات آرايشي و بهداشتي مي‌كنند، اما اگر از اين طريق دارو يا داروهاي ناياب به فروش برسد، بي‌شك فعاليت آنها غيرقانوني است. در ضمن عرضه محصولات آرايشي از طريق آنلاين نيز چندان مورد تایید نيست چون هر يك از محصولات بايد متناسب با ويژگي‌هاي پوستي افراد باشد و فقط به صرف فروش اينترنتي نمي‌توان به اين محصولات اعتماد كرد.

به‌ مجوز محصولات آرايشي و بهداشتي توجه كنيد

يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره خريد محصولات آرايشي و بهداشتي در كشور به «آرمان» مي‌گويد: ايران بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان غذا و دارو يكي از پرمصرف‌ترين كشورها در زمينه استفاده از محصولات آرايشي است. عابد فتاحي مي‌افزايد: بارها از سوي وزارت بهداشت و درمان و ديگر سازمان‌هاي مسئول اعلام شده است كه به مصرف اقلام مورد تبليغ در ماهواره‌ها و فضاي مجازي هيچ اطميناني وجود ندارد و هر نوع مواد غذايي، خوراكي، آشاميدني و دارويي فقط در صورت تایید از سوي وزارت بهداشت مجوز مصرف خواهد داشت، اما باز در كشور شاهد مصرف انبوه اين محصولات هستيم. اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه از مردم خواستار استفاده محصولات مورد تایید از سوي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستم، تاكيد مي‌كند: مصرف هر يك از محصولات آرايشي و بهداشتي بايد با صدور مجوز از سوي وزارت بهداشت باشد، در غير اين صورت مصرف اين محصولات عواقب سنگيني براي افراد به همراه خواهد داشت.

فتاحي مي‌گويد: متاسفانه در بين برخي از افراد جامعه اينچنين جا افتاده است كه گراني محصولات آرايشي ايمني سلامت اين محصولات نيز است. آنها بايد بدانند كه اين طرز تفكر به هيچ عنوان علمي و اصولي نيست. در ضمن برخي افراد محصولات داخلي را بي‌‌كيفيت قلمداد مي‌كنند، اين در حالي است كه محصولات توليد داخل با نظارت كارشناسان امر، متناسب با شرايط آب و هوايي كشور و با تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت توليد مي‌شود.

به گفته او با توجه به تبليغات ماهواره‌اي خواهيد ديد كه بيشتر موضوع تبليغات در زمينه‌هاي محصولات آرايشي و بهداشتي و رنگ مو و ... است. اين تبليغات در شرايطي انجام مي‌شود كه هيچ مجوزي از سوي سازمان غذا و درمان كشور براي توزيع اين محصولات در بازار وجود ندارد. براي مثال در تبليغات ماهواره كشور تركيه انواع و اقسام اين محصولات مشاهده مي‌شود، ‌اما بايد توجه داشت كه تبليغ اين محصولات در ماهواره به دليل مسائل اقتصادي و كسب سود است و به نوعي سلامت افراد با مصرف اين داروها در خطر است.

فتاحي درباره كم و كيف خريد‌هاي آنلاين محصولات بهداشتي در كشور تصريح مي‌كند: تاكنون وزارت بهداشت و درمان براي خريد‌هاي آنلاين مجوز صادر نكرده است. كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي ممانعت از مصرف دارو، وسايل آرايشي، آشاميدني و غذايي بدون مجوز طرحي ارائه كرده است. او مي‌گويد: عدم عرضه اين محصولات غيراستاندارد دغدغه وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت و درمان مجلس است. با آگاه‌سازي مردم و فرهنگسازي بايد جلوی عرضه محصولات آرايشي را گرفت تا بدين ترتيب از بروز صدمات احتمالي ناشي از مصرف اين محصولات جلوگيري كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج