جاباما
۳۱۶۷۲۶
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

تحلیل موسویان از پیشنهاد موشکی کری

حسین موسویان می گوید: ریاض با ترفند جدید بدنبال این است که کل ناتو را درقالب یک تعهد الزام آوردر خلیج فارس در مقابل ایران قرار دهد.

خبرآنلاین: حسین موسویان می گوید: ریاض با ترفند جدید بدنبال این است که کل ناتو را درقالب یک تعهد الزام آوردر خلیج فارس در مقابل ایران قرار دهد.

سیدحسین موسویان عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوره اصلاحات در پاسخ به این سوال خبرنگار «نسیم آنلاین» مبنی بر اینکه "تحلیل شما از سخنان جان کری در خصوص آمادگی آمریکا برای ورود به مجموعه گفتگوهایی با موضوع فعالیت های موشکی ایران" گفت: با مطالعه رسانه های ایران و مواضع و اقدامات فعلی مسئولین کشور، نگرانم که از مسایل بسیار مهمی که تهدیدات جدید و بزرگی برای امنیت ملی ایران است، غفلت شود. بحث توان موشکی ایران در دوماه گذشته تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی شده در حالیکه عربستان و سایر اعضاء شورای همکاریهای خلیج فارس در پشت پرده درحال طراحی مسایل بسیار مخاطره آمیزتری علیه ایران هستند.

موسویان ادامه داد: در اجلاس سال گذشته در کمپ دیوید، سران کشورهای حاشیه خلیج فارس از اوباما خواستند که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران، پیمانی بین آمریکا و شورای همکاریهای خلیج فارس امضا شود که به موجب آن آمریکا تعهدات پیمان ناتو را در مقابل شش کشور خلیج فارس بپذیرد. اوباما این پیشنهاد را نپذیرفت اما قول داد که اگر این کشورها از سوی ایران تهدید شدند، آمریکا از آنها حمایت کند و برای آرام کردن آنها راجع به برجام، قول فروش مقداری اسلحه جدید هم داد. درعین حال دو طرف کار گروهی برای بررسی همکاریها هم تشکیل دادند.

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا ابراز عقیده کرد: اخیرا و پس از ناامیدی درمورد ممانعت از اجرای برجام، وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاریهای خلیج فارس با طرح تهدید موشکی ایران دراجلاس چندروز قبل، به جان کری پیشنهاد تشکیل "پیمان مشارکت و همکاری ناتو و شش کشورعرب خلیج فارس" را دادند که به نظر من اشاره جان کری به آمادگی آمریکا برای همکاری با ایران برای حل موضوع آزمایش موشکی ایران یافتن راهی در مقابل اصرار عربستان و سایر اعضاء برای تشکیل "پیمان مشارکت و همکاری ناتو و شش کشور" مطرح شده است، ضمن اینکه وزیر خارجه آمریکا قبول کرده که پیشنهاد طرح "پیمان مشارکت و همکاری ناتو و شش کشور" در اجلاس سران آمریکا و با شش کشور حوزه خلیج فارس در دو هفته آینده در ریاض مورد بررسی قرار گیرد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در سالهای ابتدایی دهه ۸۰، با بیان اینکه "عربستان و امارات با همکاری فوق‌العاده ای در حال پایه ریزی یک تهدید بزرگ و درازمدت علیه امنیت ملی ایران هستند و می‌خواهند ناتو را بطور رسمی و تعهد آور در خلیج فارس در مقابل ایران قرار دهند" از مسئولین امنیت ملی ایران خواست که هرچه سریعتر این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

موسویان اظهار کرد: تردیدی نیست که ایران درمورد توان دفاعی خود معامله نمی‌کند و این خط قرمز باید باشد، منتهی ابعاد توطئه جدید بسیارگسترده تر از این حرفهاست چراکه عربستان خوب درک کرده که آمریکا نه بنای ورود به جنگ جدید در منطقه را دارد و نه بنای حضور درازمدت، زیرا که آمریکا دیگر نیازی به نفت خلیج فارس ندارد که خون و پول برای آن هزینه کند. لذا ریاض با ترفند جدید بدنبال این است که کل ناتو را درقالب یک تعهد الزام آوردر خلیج فارس در مقابل ایران قرار دهد لذا ما هم باید درک کنیم که برای دفع این توطئه بزرگ رزمایش نظامی کافی نیست.

دیپلمات ایرانی مقیم آمریکا در پایان گفتگوی خود با ارائه پیشنهادی به دستگاه سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: پیشنهاد من این است که دولت ایران از پنج عضو دائمی شورای امنیت فورا بخواهد که جلسه مشترکی بین اعضاء دائم شورای امنیت و هشت کشور حاشیه خلیج فارس تشکیل شود و بر اساس قطنامه ۵۹۸ "سیستم همکاریهای منطقه ای در حوزه خلیج فارس" با حضور ایران و عراق و شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس در دستور کار قرار گیرد. این مصوبه شورای امنیت حدود ۲۸ سال است که بایگانی شده است. ایران باید با اقدامات فوری این طرح را جایگزین طرح سعودیها و اماراتیها در مورد طرح "پیمان ناتو و شش کشور عرب" قرار گیرد چراکه تعلل در این زمینه موجب نهادینه شدن یک تهدید جدید دائمی علیه امنیت ملی ایران خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج