جاباما
۳۱۶۷۸۹
۱۴ نظر
۵۱۷۷
۱۴ نظر
۵۱۷۷
پ

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان

در این مطلب گزارش مصور از ۱۰ کشور ثروتمند و فقیر جهان را مشاهده می کنید.

هفته نامه سلامت - ترجمه زهرا صادقی: کشور قطر در سال ۲۰۱۵ هم خود را با درآمد سرانه ۱۴۶ هزار دلار در صدر فهرست ثروتمندترین ها قرار داد و بر اساس گزارشات، این روند با سرعت بالایی رو به رشد حرکت خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۲ که این کشور میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است، ادامه پیدا می کند. مجله آمریکایی «منابع مالی جهانی» به تازگی رتبه بندی ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان را منتشر کرده است. این فهرست بر اساس اطلاعات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تدوین شده و قدرت خرید هر شهروند با در نظر گرفته هزینه نسبی زندگی و سطح تورم در آن مورد اندازه گیری قرار گرفته است.

به گزارش این مجله، ثروتمندترین کشورهای جهان به ترتیب قطر، لوکزامبورگ و سنگاپور هستند و برونئی، کویت، نروژ، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، آمریکا، سوییس، عربستان سعودی، بحرین، هلند، ایرلند، استرالیا، اتریش، سوئد، آلمان، تایوان، کانادا، دانمارک،عمان، ایسلند، بلژیک و فرانسه در رده های بعدی قرار دارند. فقیرترین کشورهای جهان هم در این رتبه بندی آفریقای مرکزی، کنگو و مالاوی معرفی شده اند. در زیر گزارش مصور از ۱۰ کشور ثروتمند و فقیر جهان را مشاهده می کنید.

۱۰ کشور ثروتمند جهان:

۱- قطر با درآمد سرانه ۱۴۶ هزار دلار

قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع محسوب می شود و نفت منبع اصلی درآمدش است. نفت و گاز طبیعی مایع، پایه های اقتصاد این کشورند که بیش از ۷۰ درصد از درآمد کل و همچنین بیش از ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. اتباع قطر تنها ۱۲ درصد از کل جمعیت ۲.۲ میلیون نفری این کشور است. قبل از ظهور صنعت نفت، قطر کشور فقیری بود با اقتصاد مبتنی بر صید مروارید.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


2- لوکزامبورگ با درآمد سرانه 94 هزار دلار

لوکزامبورگ دومین کشور کوچک اتحادیه اروپاست که میان کشورهایی که دارای دموکراسی هستند، از رفاه بیشتری برخوردار است. این کشور با صنایع متنوعش، تا حد زیادی وابسته به بانک، فولاد و بخش های صنعتی است. لوکزامبورگ با جمعیت کمی بیش از 500 هزار نفر، هشتمین کشور کم جمعیت اروپا محسوب می شود.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


3- سنگاپور با درآمد سرانه 85 هزار دلار

سنگاپور کشور - شهری است مستقل که با داشتن حکومتی عملگرا و عاری از فساد و با پیشرفت سریع اقتصادی به یک نماد تبدیل شده است. سنگاپور به دلیل تجارت آزاد و نرخ پایین مالیاتی که با بازار تجارت گرا همراه است، بسیار توسعه یافته. سنگاپور با یک جمعیت 5.3 میلیونی، دومین کشو ر- شهر مستقل متراکم پس از موناکو است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


4- برونئی با درآمد سرانه 80 هزار دلار

درآمد نفت بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی این کشور کوچک و ثروتمند را تشکیل می دهد. درآمد حاصل از سرمایه گذاری های خارج از کشور و همچنین درآمدهای تولید داخلی، به تقویت اقتصاد این کشور کمک می کنند. برونئی، سومین تولیدکننده نفت در جنوب شرقی آسا و چهارمین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان است. جمعیت این کشور 418 هزار نفر تخمین زده شده است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


5- کویت با درآمد سرانه 72 هزار دلار

کویت نزدیک به 10 درصد از ذخایر نفت جهان را داراست و چهارمین تولیدکننده در اوپک است. نفت، نزدیک به نیمی از تولید ناخالص داخلی و 95 درصد از درآ»د حاصل از صادرات و درآمد دولت را تشکیل می دهد. ارز کویت بالاترین ارزش ارزی را در جهان داراست. یک دینار کویت، معادل 3.28 دلار آمریکاست.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


6- نروژ با درآمد سرانه 68 هزار دلار

نروژ دارای بزرگترین صندوق های ثروت ملی در جهان است. بخش بزرگی از رشد اقتصادی نروژ به دلیل وفور منابع طبیعی است مانند اکتشاف و تولید نفت، برق آبی و شیلات. این کشور با جمعیت بیش از 5 میلیون، دارای استاندارد بسیار بالای زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی است و سیستم رفاهی کاملی دارد.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


7- امارات متحده عربی با درامد سالانه 68 هزار دلار

امارات متحده عربی دومین اقتصاد را پس از عربستان سعودی در جهان عربی دارد. با تولید ناخالص داخلی 570 میلیارد دلار در سال 2014 که به شدت به نفت متکی است و بیش از 85 درصد از اقتصاد خود را از صادرات نفت تامین می کند.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


8- هنگ کنگ با درآمد سرانه 57 هزار و 676 دلار

هنگ کنگ یک منطقه مستقل در ساحل جنوب چین است که بیشتر به دلیل آسمانخراش های عظیمش مشهور است. 2 منبع درآمد عمده این کشور، کشتیرانی و خدمات مالی است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


9- ایالات متحده آمریکا با درآمد سرانه 57هزار دلار

ایالات متحده آمریکا اواسط سال 2015 با تولید ناخالص داخلی 17.914 تریلیون دلار بزرگترین اقتصاد جهان را داشته است. در حال حاضر آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در جهان است. این کشور یکی از بزرگترین کشورهای تجاری و همچنین دومین تولید کننده نفت و گاز است. ایالات متحده دارای جمعیت 322 میلیونی است که سومین کشور پرجمعیت جهان است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


10- سوییس با درآمد سالانه 56 هزار دلار

سوییس که تولیدکننده شکلات و ساعت های لوکس است، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می شود. سیاست امنیت پولی بلندمدت و ثبات سیاسی به این کشور کمک کرده که در زمره بزرگترین مراکز اقتصادی جهانی باقی بماند.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


10 کشور فقیر جهان:

1- جمهوری آفریقای مرکزی

فقیرترین کشور جهان همچنین یکی از کم توسعه ترین کشورهاست. این کشور سال هاست گرفتار فساد، فقر و خشونت است. این کشور محصور در خشکی است و از هیچ طرف به دریا راه ندارد. آب و هوای گرمسیری دارد و شمال آن را بیابان فرا گرفته است. متوسط درآمد مردم این کشور سالانه 639 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


2- جمهوری دموکراتیک کنگو

دومین کشور فقیر جهان است. ارزش منابع معدنی کنگو 24 تریلیون دلار برآورد شده که برابر با تولید ناخالص داخلی آمریکا و اروپاست. تصاحب این ثروت غیرعادی زیرزمینی، انگیزه اصلی جنگ داخلی این کشور بوده است. کنگو دارای تورمی افسارگسیخته است و سطوح زندگی در آن یکی از پایین ترین سطوح در آفریقاست. متوسط درآمد سالانه مردم این کشور، 753 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


3- مالاوی

سومین کشور فقیر جهان سوم است. تورم بالا و اتکا به تامین مالی کمک کننده ها منجر به سقوط اقتصادی بیشتر در مالاوی شد. مشکلات اقتصادی مالاوی از سال 2011 پس از اینکه نهادهای بین المللی که معمولا 40 درصد از بودجه این کشور را پشتیبانی می کردند، کمک خود را به دلیل نگرانی های مربوط به حقوق بشر در این کشور متوقف کردند وخیم تر شد. متوسط درآمد سالانه مردم این کشور 819 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


4- لیبریا:

چهارمین کشور فقیر جهان است. این کشور در غرب آفریقاست و مردم آن هنوز از 20 سال جنگ داخلی رنج می برند. با شیوع بیماری کشنده ابولا در سال 2014 در این کشور میزان فقر و رکود اقتصادی افزایش یافت. متوسط درآمد سالانه مردم این کشور 934 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


5- جمهوری بوروندی

پنجمین کشور فقیر جهان به دلیل بحران های سیاسی، هیچ توسعه خاصی نداشته است. جنگ داخلی در این کشور تا به حال باعث کشته شدن 200 هزار نفر شده است. همین مسئله موجب گسترش فقر و فساد در این کشور شده است. متوسط درآمد سالانه مردم این کشور 951 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


6- نیجر

ششمین کشور فقیر جهان، بیست و یکمین کشور جهان از لحاظ وسعت جغرافیایی و یکی از بزرگترین کشورهای آفریقاست. این کشور صخره ای با وجود اینکه جزو فقیرترین کشورهای دنیا محسوب می شود دارای منابع نفتی و معادن اورانیوم فراوان است. درآمد سرانه نیجر 1069 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


7- موزامبیک

هفتمین کشور فقیر جهان پس از مصالحه و برقراری آرامش در کشور در سال 1992 اندکی با بهبود شرایط اقتصادی روبرو شد و سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این کشور ترغیب شدند اما همچنان بسیاری از مردم این کشور در فقر به سر می برند. نرخ بیکاری در این کشور 21 درد است و 70 درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند. درآمد سرانه این کشور 1208دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


8- اریتره

هشتمین کشور فقیر جهان در سال 1993 به استقلال دست یافت. این کشور از آن زمان تاکنون درگیری های بسیاری با همسایگان خود از جمله اتیوپی و یمن داشته است. با اینکه مردم اریتره هم اکنون با گرسنگی و کمبود غذا مواجه هستند، آینده این کشور روشن به نظر می رسد. اریتره در حال حاضر یکی از سریع ترین رشدهای اقتصادی را در جهان دارد و از انبوه منابعی همانند طلا و مس بهره مند است. درآمد سرانه این کشور 1210 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


9- گینه نو

نهمین کشور فقیر جهان کشوری غنی از منابع با درآمد پایین است. حدود 40 درصد از جمعیت کشور در فقر به سر می برند. کمبود فرصت های شغلی رسمی برای جمعیت جوان جویای کار یکی از مهم ترین دلایل فقر در این کشور قلمداد می شود. درآمد سرانه در این کشور 1388 دلار است.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


10- ماداگاسکار

جزیره ای واقع شده در اقیانوس هند است که با درآمد سرانه 1477 دلار دهمین کشور فقیر جهان محسوب می شود.

ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی خوب بلدید با اذهان بازی کنید... ده کشور ثروتمند رو با ساختموناشون نشون دادید ولی ده کشور فقیر رو با مردمانشون

    • پیام

      ایران حدود صدم است
      در حالی که کویت :((((

    • بدون نام

      ایران فکر کنم 117
      با درامد سرانه سالانه 3700 دلار

    • شهرام

      ایران اولین کشوره اگه بزارن.

    • بدون نام

      همش اشتباه

    • بدون نام

      اینا که اشتباه خودتون یه حساب سر انگشتی نکردید؟ قطر 146 (هزار)دلار درامد داره؟!!!! یعنی حدود 6 میلیارد تومان خخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله دقیقا. ماهانه می شود 12 هزار دلار

    • بدون نام

      ......مطلبی که میزارید رو یبار بخونید اخه قطر 146هزار تا درامد داره؟ قیمت یه مرسدس بنز 300هزار دلار ..........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درآمد را به صورت سالانه محاسبه کرده

    • سیدرضا

      اکثر کشورا ثروتمند چرخه اقتصادشونو با طلایه سیاه(نفت)می چرخونن...
      ایران صاحب:نفت،گاز،فولاد،مس و مهمترین انرژی هسته ای
      اما کسی نیس بهش بگه ای همه قطب هایه اقتصادی داری چرا فقیرا تعدادشون از دزدا بیشتره

    • بدون نام

      ببخشیدا اگه هسودیت میشه بگو هسودیم میشه قطر با اون نفت و گاز که بزرگترین صادر کننده گاز معلومه میتونه پولدار ترین کشور هم حساب بیاد.اگه ایران به قول شما بزرگترین دارنده نفت و گاز مس فولاد و انرژی هسته ای اشتباه کردی گلم! الان دوره دوره نفت و گاز اگه ایران داره قطر بیشتر داره!

    • ترانه

      شمای که میگن ،ایران درآمدش اینقدر زیاده ،شما مگه تو دولت کار می‌کنید؟ که بدانید در امدش زیاد هست. هههههههه اخههههه حسودددددی نکنید .

    • بدون نام

      ایران ثروتمندترین کشور جهان است!

    • سارا 13 ساله از نروژ

      نروژ واقعا جای خوبیه برا زندگی الان حدود 5 سال من مقین نروژم:)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج