جاباما
۳۱۷۰۱۵
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

مجلس مصوبه بنزینی خود را پس گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه صبح امروز خود (بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه) را که درباره دریافت عوارض مازاد بر مصرف بنزین پایه است، به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق بازگرداندند.

خبرگزاری مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه صبح امروز خود (بند الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه) را که درباره دریافت عوارض مازاد بر مصرف بنزین پایه است، به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق بازگرداندند.

در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه ۱۳۹۵ کل کشور اختصاص دارد، مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس با ارائه اخطار قانون اساسی با استناد به اصل سوم قانون اساسی، به مصوبه صبح امروز مجلس تحت عنوان «مصوبه بنزینی» اشاره کرد و با برشمردن چند ابهام در این مصوبه، اظهارداشت: شاید خیلی از ماها در هنگام بررسی این مصوبه حواسمان جای دیگری بود و باید بگویم که با این مصوبه، نیمی از مصرف بنزین ما با قیمت بالای ۲ هزار تومان به مردم فروخته خواهد شد.

وی افزود: من با دقت بیشتری این مصوبه را بررسی کردم و دیدم چون در هنگام شلوغی مباحث درآمدی صبح امروز تصویب شد، ابهامات بسیاری دارد؛ برداشت اکثریت مجلس این بود که درباره کارت سوخت و حذف یا باقی ماندن آن بوده است اما فارغ از اینکه همه را ملزم کرده ایم که کارت سوخت داشته باشند و پول آن را هم خودشان بدهند، باید به ابهامات کلیت این مصوبه توجه کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین ابهام این است که در بند اول آمده است که همه انواع سوخت تک نرخی می شود و سپس در بند پایینی قیمت های مختلفی را برای سوخت مصوب کرده ایم و ارقامی مانند ۱۵۰۰ تومان، ۱۷۵۰ تومان و بالای دوهزار تومان متناسب با میزان مصرف از مردم دریافت شود.

بذرپاش تصریح کرد: ابهام بعدی این است که در همه بندها استناد شده است که اگر میزان مصرف از مصرف پایه بالاتر بود، عوارض دریافت شود. در حالی که میزان مصرف پایه را تعیین نکرده ایم که بر اساس آن مصرف، پلکانی شود و عوارض دریافت شود.

وی افزود: ابهام سوم نیز این است که اگر بالای ۱۸۰ لیتر مصرف شود، قیمت تمام شده از مردم دریافت شود؛ حال سوال این است که قیمت تمام شده در کجا و با چه مکانیزمی و توسط چه کسی دریافت می شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: ابهام آخر نیز این است که در این مصوبه تکلیف ناوگان تاکسیرانی معلوم نمی شود؛ تاکسی ها هر ماه بیش از ۱۸۰ لیتر مصرف می کنند، با این مصوبه مجلس قیمت بنزین باید ۳ تا ۴ هزار تومان برای تاکسیداران حساب شود و آن وقت تکلیف کرایه تاکسی چه می شود؟

بذرپاش گفت: مصوبه ای که اینقدر مهم است، به این سرعت تصویب کردیم و این ذهنیت را به وجود آورد که ما اقتصاد مقاومتی را برعکس تعریف کرده ایم که حامل ها و خدمات را گران کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر من اگر امروز مجلس تعطیل می شد و هیچ مصوبه ای نداشت، مردم بیشتر منفعت می بردند؛ به همین دلیل درخواست دارم اگر ابهام را وارد می دانید این مصوبه را به کمیسیون ارجاع دهید تا پس از رفع ابهام و اشکال، به صحن علنی بازگردانده شود.

پس از توضیحات نماینده مردم تهران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابهامات را باید قبل از رای گیری بررسی کرد، اظهارداشت: در عین حال ممکن است برخی از این ابهامات درست باشد چون نگارش این پیشنهادات در حین مباحث و مذاکرات مجلس بوده و ممکن است دقت کافی نشده باشد.

لاریجانی از کمیسیون تلفیق بودجه خواست تا این ابهامات را بررسی کند و پس از رفع، آن را به صحن ارجاع دهد.

در نهایت، رئیس مجلس اخطار و ابهام مطرح شده را به رای گذاشت که نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن، با ارجاع تبصره الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه، موافقت کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیدن گندش در اومد حالا با یه خورده شیب ملایم تر اجراش م یکنند منظور از شیب ملایم هم م یدونید چیه دیگه

    • واقعا

      واقعا انصاف كجا رفت مردم شما به عنوان نماينده انتخاب كردن يا غارت گر جيب خود شما ايا فكر مردم زير فقر خود هستى

    • بدون نام

      کی این مجلس دلواپسان تمام میشود تا ازدست این....راحت شویم
      جز گران کردن وخالی کردن جیب مردم کار دیگری بلد نیستند

    • شهروند خلخال

      با سلام همین الان مردم مظلوم خلخال از نبود دکتر متخصص وبیکاری و ...در تنگنا ی شدید هستند اگر می خواهند یارانه را هم قطع کنند بیایند این مردم بدبخت را زنده بگور کنند والله مردم خسته شده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج