تویوتا فورچونر، در حسرت ورود به ایران
از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت «ورود خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و یا بالاتر» از راهیابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر میباشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.
وبسایت پدال: از جمله خودروهایی که پیرو قانون ممنوعیت «ورود خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و یا بالاتر» از راهیابی به بازار کشورمان باز مانده، تویوتا فورچونر میباشد. خودرویی ذاتاً آفرود که اینک به لباسی سخت زیبا نیز آراسته شده است.
توضیح اینکه، چرا خودروهایی بهصرف چند سیسی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز ماندهاند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای ۲۵۰۰ سیسیها، لوکس و اشرافیاند و نه کل زیر ۲۵۰۰ سیسیها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانههای خودروهای جدید به نحو چشمگیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیمالجثهای همچون بام و سری ۷ نیز از پیشرانهای ۲ لیتری بهره میبرد. بهراستی در این میان کدامیک لوکسترند؟ فورچونر میان بها و یا سری ۷ گرانبها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی میباشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.
بیشک، امروزه تویوتا یکی از سازندگان عمده خودروهای آفرود و شاسیبلند در دنیاست و در این میان، چنانچه با وضع قوانینی محدودکننده، خود را از نعمت برخورداری از محصولات مستحکم و توانمند ساخت این شرکت منجمله لندکروز، پرادو، فورچونر و… محروم سازیم؛ در یک کلام، به «خود تحریمی» دست زدهایم! زیرا این دسته خودروها بیش از آنکه لوکس و یا اشرافی باشند، نسخههایی به تمام معنا کاربردی و عملیاتی هستند و شرایط نه چندان مطلوب جادههای کشور و وجود راههای صعبالعبور فراوان در آن، اقتضاء میکند که این قسم از خودروها به تعداد فراوان وارد شوند. ضمن اینکه از مواردی همچون جانسختی، استهلاک پایین، سازگاری آنها با هوای و گرم و… هم به راحتی نمیتوان گذشت. با این توصیفی که شد، انتظار میرود که مسئولان دلسوز و محترم هیئت دولت به اصلاحاتی چند در این قانون مبادرت نموده و لااقل برخی از خودروهای مستحکم و کاربردی را از شمول آن خارج نمایند.
تویوتا فورچونر (FORTUNER) یک شاسیبلند آفرودی است که تاکنون تنها در دو نسل تولید شده است. نخستین نسل از آن به مدت ده سال، یعنی از سالهای ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۵ میلادی، در مدار تولید بود. نسل اول فورچونر، تنها یکبار و در سال ۲۰۱۱ میلادی، دستخوش فیسلیفت جزئی در بدنه خود شد. اما نسل جدید این خودرو، برای نخستین بار، در شانزدهم ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی، در استرالیا و تایلند رونمایی شد. این خودرو که اساساً بر روی پلتفرم تویوتا هایلوکس ساخته و پرداخته شده، در طراحی خود از سبک " KEEN LOOK" بهره میبرد؛ سبکی که پیشتر، در نسل نوین کرولا هم به کار رفته است. تویوتا فورچونر را به یک لحاظ میتوان یک خودروی جهانی هم دانست، خودرویی که امروزه در ممالک بسیاری از جمله تایلند، مالزی، اندونزی، هند، پاکستان، مصر، آرژانتین، ونزوئلا و نیز قزاقستان به تولید میرسد. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت ۲.۷ و ۴ لیتری در بازارهای کشورهای حوزه خلیجفارس عرضه میشود و در حال حاضر نیز، تمامی نسخههای این خودرو که به بازار امارات صادر میشوند ساخت کشور تایلند هستند.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل میآید برگردانی از آن متن است.
بهتازگی شرکت الفطیم موتورز (AL FUTTAIM MOTORS) اقدام به عرضه نسخه کاملاً جدید تویوتا فورچونر در بازار امارات نموده است. نمای خارجی و داخلی آن به طراحی نوینی مجهز شده و تقدیر بر آن بود که نسل دوم این خودرو پیش از رسیدن به سواحلمان به معرض نمایش گذاشته شود. ما نیز این بخت را داشتیم که با این خودرو - هنگام طوفان بزرگ پیش از موعدی که در ماه جاری روی داده بود- در جادههای عادی و آفرود رانندگی بکنیم.
بیشک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گستردهای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگیهایی همچون چراغهای LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شدهاند، در آن دیده میشوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطهجوشهای بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیتکننده هم در عقب آن نصب شده است.
حال نگاهی به داخل این SUV هفت نفره میاندازیم. تیپ خودروی در اختیارمان، از تریم VXR بود و مواردی همچون روکشهای چرم نما در صندلیها، بخشی از داشبورد و دربها و نیز یک صفحه نمایش لمسی مولتیمدیا ۷ اینچی در میانه کنسول آن، مشاهده میشد. وجود پلاستیکهای سخت، هنوز هم از ویژگیهای بارز این کابین است ولی حجم آن نسبت به نسل پیشین این خودرو بسیار تقلیل یافته است. تجهیزات دیگر هم، شامل مواردی همچون سامانه دوربین دید عقب، پورتهای USB و AUX و شش بلندگوی سیستم صوتی، میگردید.
بر روی جادههای آسفالته، سواری تویوتا فورچونر، با نصب و تنظیم یک سیستم تعلیق جدید، واقعاً بهبود یافته است، و این سیستم سواری راحتتری را برای این خودرو به ارمغان آورده است. البته ما نتوانستیم هندلینگ این خودرو را، به سبب بارندگی شدید و احتیاطی که در طی رانندگی در شهر اعمال میشد، بیازماییم. از سویی، ماهیت ۴×۴ این خودرو نیز کمک نمود تا بلکه به آسانی و سهولت بتوان بر برخی از چالهها و گودالهای عمیق، چیرگی و غلبه یافت.
در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانهای با توان ۲۳۵ اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.
در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالیکه مدل قبلی این خودرو، نسخهای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپههای شنی را کوفته و اسباب سربلندیمان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیلهای موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت میشد. ماسههای صحرا بر اثر بارش باران سفتوسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپههای شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت "۴H" برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد میکردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپههای شنی گیر نکرد.
بهراستی تویوتا مدل ۲۰۱۶ فورچونر را بهروزرسانی و ارتقاء داده است، بهخصوص از لحاظ طراحی و نیز راحتی. گو اینکه قابلیتهای مکانیکی آن نیز کما فی السابق کاملاً دست نخورده باقی مانده است. از سویی، بهای این خودرو هم به میزان قابلتوجهی افزایش نیافته است. مدل پایه ۲.۷ لیتری با تریم GXR، که از توانی معادل ۱۶۴ اسب بخار برخوردار است، با بهایی معادل ۱۰۵,۹۰۰ درهم فروخته میشود، درحالیکه مدل رده تاپ با تریم VXR، با بهایی معادل ۱۳۹,۰۰۰ درهم.
مشخصات فنی
پیشرانه ۴ لیتری
تعداد سیلندر: ۶ عدد
حجم موتور: ۳۹۵۶ سیسی
توان: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۸۳ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲.۷ لیتری
تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۲۶۹۴ سیسی
توان: ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۹ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۳ - ۱۲.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ - ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیتکننده
سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (۵-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیتکننده
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
نحوه انتقال نیرو به چرخهای خودرو: ۴×۴ PART TIME
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۹۵/۱۸۵۵/۱۸۳۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۵۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۴۸ لیتر
ظرفیت مخزن بنزین: ۸۰ لیتر
وزن: ۱۷۵۶ الی ۱۸۴۵ کیلوگرم
اندازههای تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R ۱۸ (تیپ VXR) و ۲۶۵/۶۵ R ۱۷ (تیپ EXR و GXR)
ایمنی
۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای و زانویی) - نسخههای سفارش امارات تنها از ۳ عدد کیسه هوا بهره میبرند
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم ضد لغزش (TCS)
سیستم نوسان گیر یدککش (TSC)
سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)
قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
و…
تجهیزات (نسخه VXR در بازار امارات)
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمهای
سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)
کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان
تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغهای جلو
درب برقی عقب
استراحتگاه میانی دست در جلو
محفظه خنککننده عینک
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
تنظیم اتوماتیک تراز چراغهای جلو
فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی
صندلیها با پوشش چرمی
کانالهای تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
لولههای اگزوز کرومی
ریل سقفی
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP۳ و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث
شیشه عقب بخارزدا
چراغهای LED عقب
شش عدد بلندگو
و…
قیمت
در امارات: ۱۰۵/۹۰۰ درهم (نسخه ۲.۷ لیتری، تیپ EXR) و ۱۲۷/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ GXR) و ۱۳۹/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ VXR)
محل ساخت نسخههای سفارش امارات: کشور تایلند
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
TOYOTA.AE
YALLAHMOTOR.COM
و…
توضیح اینکه، چرا خودروهایی بهصرف چند سیسی حجم بیشتر پیشرانه، برچسب لوکس خورده و از ورود به بازار ایران باز ماندهاند برایمان معمایی ست سخت لاینحل. گو اینکه در دنیای امروز، نه همه بالای ۲۵۰۰ سیسیها، لوکس و اشرافیاند و نه کل زیر ۲۵۰۰ سیسیها ارزان و مردمی. شما خوانندگان عزیز بهتر آگاهید که امروزه استفاده از تکنولوژی توربوشارژر، از تعداد سیلندرها و حجم پیشرانههای خودروهای جدید به نحو چشمگیری کاسته و چه بسی شاهدیم که خودروی عظیمالجثهای همچون بام و سری ۷ نیز از پیشرانهای ۲ لیتری بهره میبرد. بهراستی در این میان کدامیک لوکسترند؟ فورچونر میان بها و یا سری ۷ گرانبها؟ البته در اینجا منظور از میان بها، در قیاس با استانداردهای جهانی میباشد نه بازار آشفته و بسته داخلی که قیمت هر خودروی وارداتی در آن دستکم دو یا سه برابر و یا حتی بالاتر از سرزمین اصلی آن است.
چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» نسل جدید این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد که آنچه در ذیل میآید برگردانی از آن متن است.
بیشک نمای خارجی فورچونر تغییر اساسی و بهبود گستردهای نسبت به نسل پیشین آن نموده است، ویژگیهایی همچون چراغهای LED جلو که با سیستم روشنایی در روز ترکیب شده و با کروم جلوپنجره نیز محاط شدهاند، در آن دیده میشوند. این خودرو تنها از لحاظ بصری نیست که بهبود یافته، بلکه در شاسی کاملاً جدید آن نقطهجوشهای بیشتری به کار رفته، که همین امر در جای خود، به استحکام و سختی آن افزوده است. ضمن اینکه، یک میله تثبیتکننده هم در عقب آن نصب شده است.
در زیر کاپوت خودروی فول آپشن مان، همان پیشرانه ۶ سیلندر و ۴ لیتری از نسل پیشین آن جای خوش نموده بود، پیشرانهای با توان ۲۳۵ اسب بخار. ولی در حال حاضر، این پیشرانه به یک گیربکس کاملاً جدید ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده بود. ضمن اینکه، خروجی پیشرانه به نحو چشمگیری بهبود یافته، هرچند که از میزان مصرف سوخت آن نیز به لحاظ تئوری اندکی کاسته شده است.
در دومین بخش از تست رانندگی، این فرصت به ما داده شد تا بلکه حرکت در مسیرهای آفرود را آغاز نماییم. درحالیکه مدل قبلی این خودرو، نسخهای قابل و توانمند در مسیرهای آفرود بود، پس جای شگفتی نیست که فورچونر جدید تپههای شنی را کوفته و اسباب سربلندیمان را فراهم نماید. با توجه به شرایط آب و هوایی، نتوانستیم ناظر تمامی پتانسیلهای موجود در این خودرو باشیم، ولی آنچه که واضح بود، این خودرو نسبتاً به آسانی و سهولت رانده و مدیریت میشد. ماسههای صحرا بر اثر بارش باران سفتوسخت شده بودند پس اگر قصدش را هم داشتیم، مجبور نبودیم که از فشار باد تایرها کاسته و یا توان زیادی را صرف غلبه بر تپههای شنی نماییم. نگهداری دنده در حالت "۴H" برای چیره شدن بر هر مانعی که با آن برخورد میکردیم کافی بود و تقریباً هیچ کسی در مسیری که ما در عصر آن روز پیمودیم، در تپههای شنی گیر نکرد.
پیشرانه ۴ لیتری
تعداد سیلندر: ۶ عدد
حجم موتور: ۳۹۵۶ سیسی
توان: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۸۳ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
پیشرانه ۲.۷ لیتری
تعداد سیلندر: ۴ عدد
حجم موتور: ۲۶۹۴ سیسی
توان: ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۴۹ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۱.۳ - ۱۲.۲ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۷۰ - ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۱۲.۴ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: بازوهای جناغی دوبل، میله تثبیتکننده
سیستم فنربندی عقب: پنج عضوی (۵-LINK)، فنرهای مارپیچ، میله تثبیتکننده
نوع گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک
نحوه انتقال نیرو به چرخهای خودرو: ۴×۴ PART TIME
طول/عرض/ارتفاع: ۴۷۹۵/۱۸۵۵/۱۸۳۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۷۵۰ میلیمتر
گنجایش محل بار: ۳۴۸ لیتر
ظرفیت مخزن بنزین: ۸۰ لیتر
وزن: ۱۷۵۶ الی ۱۸۴۵ کیلوگرم
اندازههای تایرهای جلو و عقب: ۲۶۵/۶۰ R ۱۸ (تیپ VXR) و ۲۶۵/۶۵ R ۱۷ (تیپ EXR و GXR)
۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا
۷ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای و زانویی) - نسخههای سفارش امارات تنها از ۳ عدد کیسه هوا بهره میبرند
سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
سیستم کمکی ترمز (BA)
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
سیستم کنترل پایداری (ESC)
سیستم ضد لغزش (TCS)
سیستم نوسان گیر یدککش (TSC)
سیستم کمکی حرکت از روی تپه (HILL START ASSIST)
سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (DOWNHILL ASSIST CONTROL)
قفل دیفرانسیل عقب (REAR DEFFERENTIAL LOCK)
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
و…
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + استارت دکمهای
سامانه تعویض دنده از پشت فرمان (PADDLE SHIFTER)
کروز کنترل و سوئیچ آن بر روی فرمان
تنظیم ارتفاع اتوماتیک چراغهای جلو
درب برقی عقب
استراحتگاه میانی دست در جلو
محفظه خنککننده عینک
صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو به همراه سیستم همراهی راننده در نقاط تاریک
تنظیم اتوماتیک تراز چراغهای جلو
فرمان با پوشش چرمی + تریم چوبی
صندلیها با پوشش چرمی
کانالهای تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
لولههای اگزوز کرومی
ریل سقفی
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP۳ و پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث
شیشه عقب بخارزدا
چراغهای LED عقب
شش عدد بلندگو
و…
قیمت
در امارات: ۱۰۵/۹۰۰ درهم (نسخه ۲.۷ لیتری، تیپ EXR) و ۱۲۷/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ GXR) و ۱۳۹/۹۰۰ درهم (نسخه ۴ لیتری، تیپ VXR)
محل ساخت نسخههای سفارش امارات: کشور تایلند
منابع دیگر:
WIKIPEDIA.ORG
TOYOTA.AE
YALLAHMOTOR.COM
و…
پ
نظر کاربران
105/900 درهم برابر 100 میلیون تومن !!!!!!!!!!!!!