۳۱۷۵۹۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

سلول قیمتی حبس دلار

روز گذشته، دلار بیشترین کاهش در ۱۰ روز گذشته را ثبت کرد تا به کمترین قیمت از ۱۷ فروردین ۹۵ برسد. در پنجمین روز هفته،‌ شاخص ارزی ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۴۷۳ تومان رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: روز گذشته، دلار بیشترین کاهش در ۱۰ روز گذشته را ثبت کرد تا به کمترین قیمت از ۱۷ فروردین ۹۵ برسد. در پنجمین روز هفته،‌ شاخص ارزی ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۴۷۳ تومان رسید.

با وجود ثبت این کاهش، ‌دلار همچنان در سلول ۳ هزار و ۴۷۰ تا ۳ هزار و ۴۹۳ تومان باقی ماند تا محبوس ماندن این ارز در این بازه به هفتمین روز خود برسد. عرضه ارز توسط بازارساز، تحرکات معامله‌گران سکه و انتظارات بازیگران ارزی از جمله عواملی بودند که به ثبت رکوردهای کاهشی برای دلار کمک کردند.

همسو با افت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۸ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۳۵ هزار تومان رسید. افت بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عاملی بود که به افت کانالی سکه کمک کرد.

عوامل افت دلار

چهارشنبه، فعالان بازار اعتقاد داشتند که عرضه ارز توسط بازارساز بیشتر از روزهای گذشته بود تا فشار این عامل به افت دلار کمک کند. البته برخی فعالان افزایش عرضه ارز را به این شایعه نسبت دادند که دولت برای تامین ریال و هزینه یارانه‌ها اقدام به فروش دلار در بازار ارز کرده بود. این در حالی است که موضوع یاد شده چند سالی است که به‌طور سنتی از سوی برخی فعالان بازار مطرح می‌شود؛ ولی هیچ‌گاه شواهد قاطع یا مستندی از این اقدام از سوی آنها ارائه نشده است.

جدا از این، در بسیاری از ماه‌های سال، نه‌تنها دلار در آستانه پرداخت یارانه‌ها کاهش قیمت را تجربه نکرده است؛ بلکه با افزایش قیمت مواجه بوده است، ‌موضوعی که تا حد زیادی استدلال فعالان سنتی را رد می‌کند. در کنار عرضه ارز، عامل دومی که به افت دلار کمک کرد، ‌نقش معامله‌گران سکه بود.

دلار در کنار نقشی که در مبادلات ارزی خارجی و معاملات دلالان دارد، یک نقش خودتنظیمی نیز در بازار سکه و طلا دارد. روز سه‌شنبه بهای اونس تا هزار و ۲۶۳ دلار بالا رفت، عاملی که موجب شد قیمت سکه تا یک میلیون و ۴۵ هزار تومان نیز بالا رود. برخی فعالان اعتقاد داشتند، معامله‌گران بازار طلا از افزایش بهای اونس در روز سه‌شنبه نهایت بهره را بردند و اقدام به فروش دارایی خود کردند. باید توجه داشت که معامله‌گران معمولا عادت دارند در مواقعی که در سقف قیمت به فروش دارایی خود می‌پردازند، در کف قیمت اقدام به خرید دوباره آن کنند.

بنابراین، امکان دارد در صورتی که برخی معامله‌گران طلا امکان عرضه ارز داشته باشند، در موقعیت فروش قرار بگیرند تا با پایین آوردن قیمت دلار، بتوانند سکه را در کف قیمت خریداری کنند. این در حالی است که معمولا در روزهایی که اونس کاهشی بود، ‌معامله‌گران سکه در بازار ارز موقعیت خرید می‌گرفتند.

کف و سقف قوی در بازار ارز

به جز عوامل بالا که مربوط به سمت عرضه و تقاضا بودند، در یک هفته گذشته دلار با یک آستانه مقاومتی و حمایتی بسیار قوی مواجه بوده است. این سطوح حمایتی و مقاومتی موجب شده‌اند این ارز در دامنه ۲۳ تومانی و در بازه ۳ هزار و ۴۷۰ تا ۳ هزار و ۴۹۳ تومان زندانی شود. در ۷ روز گذشته دلار بسیار راحت در این دامنه حرکت کرد؛ ولی هرگز نتوانست از این بازه قیمتی خارج شود. به‌عنوان مثال، بعدازظهر سه‌شنبه شاخص ارزی تا قیمت ۳ هزار و ۴۹۲ تومان و نیم ریال نیز بالا رفت، ولی نتوانست نقطه ۳ هزار و ۴۹۳ تومان را بشکند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج