۳۱۷۷۱۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پیگیری پرونده فوت فرزند روح الامینی

از ٢٨ مرداد ٩٤، همزمان با ابلاغ رای به وکیل خانواده روح‌الامینی و با اعلام رسمی اعتراض به حکم تبرئه تا به امروز هفت ماهی می‌گذرد. حکمی که با اعلام نارضایتی از سوی وکیل خانواده روح‌الامینی همراه شد، وعده اعتراض به حکم دادگاه بدوی را از همان آغاز دریافت کرد. تاكيدي بر اينكه راي صادره قطعي نيست و تا آخر اين پرونده را در مراجع تجديدنظر پيگيري خواهند كرد، در دهه اول شهريور به ثمر نشست.

روزنامه شرق: از ٢٨ مرداد ٩٤، همزمان با ابلاغ رای به وکیل خانواده روح‌الامینی و با اعلام رسمی اعتراض به حکم تبرئه تا به امروز هفت ماهی می‌گذرد. حکمی که با اعلام نارضایتی از سوی وکیل خانواده روح‌الامینی همراه شد، وعده اعتراض به حکم دادگاه بدوی را از همان آغاز دریافت کرد. تاكيدي بر اينكه راي صادره قطعي نيست و تا آخر اين پرونده را در مراجع تجديدنظر پيگيري خواهند كرد، در دهه اول شهريور به ثمر نشست.

اعتراض خانواده روح‌الاميني به راي صادره در دادگاه بدوي، ديوان عالي كشور را آخرين مرجع رسيدگي انتخاب كرد، تا رهايي مرتضوي از پرونده‌اي كه پايان بخش شغل قضايي او بود، در انتظار نظر قضات ديوان عالي كشور بماند.

پرونده مرتضوي حساسيت بيشتري از همه پرونده‌ها دارد

وكيل خانواده روح‌الاميني در خصوص آخرين پيگيري‌ها از روند رسيدگي به اين پرونده در ديوان عالي كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» از عدم وقوع رخداد جديدي در اين مرجع خبر داد. ميرمجيد طاهري از آخرين حضور خود در ديوان خبر داد و گفت: چند بار به اتفاق دكتر روح‌الاميني به ديوان رفتيم و در پاسخ به ما گفتند كه هنوز شعبه‌اي كه پرونده به آن فرستاده شده است، مشخص نيست. يعني دبيرخانه ديوان به ما اعلام نكرده كه پرونده به كجا رفته است.

وي كه اسفند ماه سال گذشته را آخرين بار حضور خود در ديوان اعلام كرد، گفت: احتمالا بايد با اين مدت زماني پرونده به شعب ديوان رفته باشد. طاهري با اشاره به اينكه رسيدگي در ديوان شكلي است، گفت: بررسي پرونده‌ها در ديوان به نحوه رسيدگي به آن در دادگاه فرق مي‌كند. وكيل روح‌الاميني با تاييد اين نكته كه رسيدگي در ديوان طولاني است، گفت: واقعيت اين است كه پرونده سعيد مرتضوي حساسيت بيشتري از ساير پرونده‌ها دارد. به گونه‌اي كه حتي در ديوان اكراه دارند كه بگويند اين پرونده به كدام شعبه ارجاع داده شده است. طاهري در ادامه تاكيد كرد: احتمالا موضوع كهريزك پرونده‌اي نيست كه مانند ساير پرونده‌ها روال عادي را طي كند. شايد نظر خاصي براي رسيدگي به پرونده در شعبه خاصي وجود داشته باشد. طبيعي است كه اين پرونده مقداري با پرونده‌هاي ديگر متفاوت باشد.

نمي‌دانم توجيه دادگاه براي ادغام دو پرونده چه بود

طاهري در ادامه با بيان اينكه پرونده كهريزك از آن دست موضوعاتي است كه روند بسيار طولاني را در دادسرا طي كرده، گفت: اختيار تعيين وقت با ما نيست. اكنون سنگين‌ترين پرونده به يكي از شعبات ديوان فرستاده شده و معلوم نيست كه مدت زماني را براي رسيدگي به خود اختصاص خواهد داد. شايد هماهنگي‌هايي براي اين پرونده مي‌شود و شايد هم واقعا نمي‌توان روند رسيدگي را كوتاه كرد. طاهري به اهميت اين پرونده در بين مردم هم اشاره كرد و گفت: اكثريت جامعه رسانه‌اي كشور و ساير مردم اين پرونده را در نظر داشته و انتظاراتي هم از سيستم قضايي دارند. اگر بخواهيم تحليلي در اين پرونده انجام دهيم بايد گفت كه در بخشي از اين پرونده كه رسيدگي شد، سعيد مرتضوي به همراه دو قاضي ديگر در ابتدا به انفصال از خدمات دولتي و قضايي محكوم شدند.

حالا يك بخشي از پرونده مربوط به خانواده مرحوم كامراني بود كه ديوان حكم برائت را براي او صادر كرد. اما پرونده روح‌الاميني از دادسرا به دادگاه كيفري فرستاده نشده بود. در حالي كه موضوع اتهامات سعيد مرتضوي در هر دو پرونده كامراني و روح‌الاميني يكي بود. وي در ادامه به رسيدگي توامان پرونده كهريزك و تامين اجتماعي اشاره كرد و اظهار داشت: نمي‌دانم توجيه دادگاه كيفري استان چه بوده كه آن را براي رسيدگي با پرونده تامين اجتماعي ادغام كرده بود. وي تاكيد كرد: با وجود اينكه مهم‌ترين اتهام سعيد مرتضوي در پرونده كهريزك بوده و بيشترين وقت دادگاه نيز به آن اختصاص يافته بود، اما در كهريزك تبرئه و در تامين اجتماعي محكوم شده است.

وي تاكيد كرد: اين نحوه رسيدگي همزمان به دو پرونده متفاوت، روي حكم صادره تاثيرگذار بود. وي در خصوص اميدواري خود به نقض راي صادره از سوي دادگاه كيفري استان در ديوان عالي كشور گفت: نمي‌توانم بگويم كه خيلي جاي اميدواري در اين مورد وجود دارد. اما ما وظيفه داريم تا آنجا كه قانون به ما اجازه مي‌دهد تلاش كنيم و در نهايت اين قضات ديوان هستند كه تصميم نهايي را در مورد تاييد يا نقض آن خواهند گرفت. وي تاكيد كرد: اگر قاضي به اقناع وجداني براي مجازات وي برسد، شايد آن را نقض كرده يا ممكن است بگويد كه نه، جرمي مرتكب نشده است.

نظر قضات در خصوص تبرئه متفاوت بود

طاهري به رسيدگي اين پرونده در شعبه ٧٦ كيفري استان اشاره كرد و گفت: در آن دادگاه براي نخستين بار نظر قضات در صدور حكم مختلف بود. تعدادي از قضات خواستار صدور حكم مجرميت بودند و عده‌اي ديگر خواهان برائت وي. شايد با اختلاف يك راي بود كه نظر محكوميت وي به تبرئه تبديل شد. وي تاكيد كرد كه خوشبين نيستيم كه اين حكم نقض شود. اما آنچه كه مسلم است نظر دادسراي نظامي بود.

در آن مرجع، رسيدگي به خوبي انجام شد و قضات آن رسيدگي درستي را انجام دادند و او را به انفصال از خدمات قضايي محكوم كردند. طاهري از شكايت ديگر موكل خود نيز گفت. وي با بيان اينكه اين‌بار روح‌الاميني به طور جداگانه از حيدري فرد، يكي ديگر از قضات مرتبط به پرونده كهريزك شكايت كرده گفت: قبل از عيد دادسرا از ما براي ارائه مدارك و اسناد دعوت كرد. اين شكايت در شعبه ١٥ بازپرسي در حال رسيدگي است. آن مرجع از ما مستندات را خواستند و من هم در صد صفحه مستندات را به آنها ارايه دادم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج