جاباما
۳۱۷۹۹
۵۲۸۹
۵۲۸۹
پ

نقد و بررسی ماکسیما ۲۰۱۲

در کنار امکانات و تجهیزات پرشمار این خودرو که به همراه ارگونومی ‌بسیار عالی، نسبت به پول پرداختی در برطرف کردن انتظارات خریدار از یک خودرو لوکس سنگ تمام می‌گذارد، از دو موضوع نمی‌توان به راحتی گذشت؛ نخست طراحی مدرن و دیگری فرم غربیلک فرمان

نقد و بررسی ماکسیما 2012

هفت صبح: حتما شنیده‌اید نیسان ماکسیما ساخت داخل در کنار خودروهای «مگان»، «تینا» و تعدادی مرسدس بنز S-Class ضدگلوله، وظیفه جابه‌جایی ميهمانان اجلاس اخیر تهران را بر عهده داشت‌ اما در آن سوی آب‌ها نیسان ماکسیما مدل 2012 که جدیدترین نسل از این خودرو به شمار می‌آید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

نسل پنجم نیسان ماکسیما را در داخل کشور همه می‌شناسند؛ این محصول پس از انقلاب اسلامی ‌ایران نخستین خودرویی بود که برای اقشار ثروتمند جامعه تولید شد و توانست پیش از آغاز واردات خودرو به کشور، لقب «ماکسیما سوار» را به بخشی از هویت جامعه متمول آن زمان مبدل سازد. آغاز داستان مونتاژ و عرضه نسل پنجم نیسان ماکسیما در ایران به سال 1381 بازمی‌گردد. به سال‌هایی که می‌شد با قیمت یک دستگاه ماکسیمای صفر یک دفتر اداری در مناطق متوسط پایتخت خریداری کرد!

این خودرو که‌این روزها نمونه‌های صفر کیلومترش به سختی در بازار داخلی یافت می‌شود به تازگی وظیفه سنگین جابه‌جایی مهمانان و شرکت‌کنندگان در شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهدها که در تهران برگزار شد را بر عهده داشت. نکته تامل برانگیز ماجرا اینجاست که با آنکه بسیاری از کشورهای حاضر در این اجلاس صنعت خودروسازی قدرتمندی نداشته و جاده‌های‌شان از محصولات روز دنیا خالی است، اما انتخاب خودرویی متعلق به یک دهه پیش برای بخش تشریفات چنین اجلاس مهمی‌ در تاریخ کشورمان شايد چندان مناسب به نظر نرسد‌ اما اندکی آن سوتر نسل هفتم نیسان ماکسیما با چهره‌ای دگرگون شده و قوای محرکه قدرتمندتر، آماده نبرد با بزرگان سگمنت سدان‌های نیمه لوکس است.

نقد و بررسی ماکسیما 2012

در این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به آخرین نسل این خودرو که پس از مدت زمان کوتاهی از ورودش به بازارهای جهانی توانست موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده و جایگاه نیسان را در کلاس سدان‌های نیمه لوکس تحکیم بخشد.

نقد طراحی

نسل هفتم نیسان ماکسیما نخستین بار در نمایشگاه خودرو نیویورک به نمایش در آمد. با بررسی دقیق پیکره و ظاهر این خودرو، دست نخورده ماندن ابعاد و تغییرات جزئی فواصل محور‌ها نسبت به نسل پیشین ماکسیما نخستین چیزی است که توجه ناظر را به خود جلب می‌کند. عدم تغییر ابعاد درهای خودرو، کاهش تنها ۵ سانتی متری فاصله محورها و افزایش چهار سانتی‌متری پهنای خودرو همه و همه نشان از فلسفه دقیق مهندسی با نگاهی به موفقیت‌های نسل پیشین ماکسیما در پشت پرده ‌این پیکره تنومند ماکسیما دارد.

نقد و بررسی ماکسیما 2012

هنگامی ‌که با دقت به طراحی ظاهری این خودرو می‌نگرید ملاحظه می‌کنید که گویی طراحان نیسان نیم نگاهی هم به برند آمریکایی زیرمجموعه نیسان یعنی «اینفینیتی» انداخته‌اند، چرا که عناصر طراحی محصولات اینفینیتی در این خودرو قابل لمس است. بدون شک شخصیت اصلی نيسان ماکسیما و البته قسمت ویژه ‌این خودرو را در فرم چراغ‌های جلو خودرو خواهید یافت.

با اینکه فرم چراغ‌های جلو که طراحان نیسان این سبک را Liquid Motion (حرکت سیال) نامیده‌اند از لحاظ هندسی شبیه به چراغ‌های نسل جدید نیسان سری Z هست اما طراحان نیسان با تغییرات گرافیکی و البته تغییرات در ابعاد چراغ‌ها به تنومند جلوه دادن نمای جلوی ماکسیما کمک شایانی کرده‌اند اما نمای عقب ماکسیما را به دور از هرگونه شلوغ کاری خواهید یافت.

با اینکه تناسب چراغ‌های جلو با فرم چراغ‌های عقب از نمای جانبی کاملا مشخص است، اما نمای عقب ماکسیما را اصطلاحا کمی ‌میانسال پسند خواهید یافت. با این حال چراغ‌های طیفی LED عقب‌(که هرکدام متشکل از ۱۲ LED است) در کنار در صندوق عقب متورم و اگزوزهای دوگانه ‌این خودرو توانسته است جلوه‌ای از یک خودروي اسپورت را هرچند در مقیاس کوچک به نمایش بگذارد. ضمن اینکه نحوه چیدمان طیف LED و طراحی گرافیکی چراغ‌های عقب در شب نیز واقعا خیره‌کننده است.

نقد و بررسی ماکسیما 2012


داخل کابین

همانگونه که گفته شد در ارائه‌این نسل از نیسان ماکسیما توجه ویژه‌ای به کیفیت شده است. اما ببینیم که در داخل کابین اوضاع به چه منوال است؟ شاید اگر شما را روی صندلی ماکسیما قرار دهند و لوگوی برند نیسان را که در مرکز غربیلک فرمان قرار دارد، بپوشانند فارغ از تفاوت‌های زبان طراحی «لکسوس» با نیسان شما برای لحظه‌ای فکر کنید که در داخل خودرو لکسوس LS نشسته‌اید. با اینکه کنسول میانی و طراحی کلیه ادوات شباهت غیرقابل انکاری به نسل دوم نیسان مورانو دارد و شاید از این نظر مجذوب این خودرو نشوید اما بدون شک کیفیت برتر چرم به کار رفته شده و سایر قطعات دکوراتیو داخلی تحسین برانگیز خواهد بود.

نقد و بررسی ماکسیما 2012

همانگونه که اشاره شد پس زمینه اصلی طراحی داخلی ماکسیما را همچون محصولات چند سال اخیر کمپانی نیسان خواهید یافت که اگر از نیسان ماکسیما توقع یک خودرو تنها لوکس را داشته باشید شاید این نحوه طراحی به مذاق شما خوش نیاید، اما فراموش نکنید که در بین تمامی ‌برندهای ژاپنی این نیسان است که توانسته خود را به عنوان برند لوکس در عین حال اسپورت ساز به دنیا معرفی کند. به خصوص با تغییر استراتژی کمپانی نیسان در چند سال اخیر که بیشتر هدف خود را بر پایه جذب طیف مشتریان جوان پایه‌گذاری کرده است باید این انتظار را داشت که نیسان ماکسیما نسل هفتم با نسل موجود در کشور در تعریف واژه «لوکس» اختلاف نظر فاحشی خواهد داشت.

اما در کنار امکانات و تجهیزات پرشمار این خودرو که به همراه ارگونومی ‌بسیار عالی، نسبت به پول پرداختی در برطرف کردن انتظارات خریدار از یک خودرو لوکس سنگ تمام می‌گذارد، از دو موضوع نمی‌توان به راحتی گذشت؛ نخست طراحی مدرن نشان‌دهنده‌های خودرو با حال و هوای اسپورت و دیگری فرم غربیلک فرمان که اگر فراموش کرده باشید در داخل چه اتومبیلی نشسته‌اید با دیدن این فرمان گمان خواهید برد که پشت فرمان یک کوپه دونفره نشسته‌اید نه یک سدان نیمه لوکس!


آقای خوش پوش روی جاده

کمپانی نیسان که در چند سال اخیر به وضوح نشان داده است علاقه‌ای ندارد محصولات خود را در رنج گسترده‌ای از پیشرانه‌ها و جعبه دنده‌های گوناگون عرضه نماید، نسل هفتم ماکسیما را نیز تنها با یک پیشرانه 3/5 لیتری و در دو گونه S 3.5 و 3.5V با دو پکیج Sport و Premium به مشتریان خود عرضه می‌کند. پس از روشن کردن موتور 3/5 لیتری ماکسیما طنین پرخروش پیشرانه بیش از انتظار و به راحتی به گوش می‌رسد که‌این امر می‌تواند حاکی از یک رویداد باشد؛ مراسم استقبال یک نیسان وحشی و نا آرام از راننده‌اش.

نقد و بررسی ماکسیما 2012

با اینکه موقعیت قرار گرفتن روی صندلی و صدای خروجی از مجموعه اگزوز‌های این خودرو حس و حال اتومبیل‌های اسپورت آلمانی را ندارد اما طنین گوش نواز اگزوزها کاملا متفاوت از آن چیزی است که در دیگر خودروهای همکلاس این خودرو همچون تویوتا آوالون شنیده می‌شود. در کنار همه‌این‌ها، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان (که البته به صورت سفارشی و آپشن جداگانه قابل عرضه است) را هم به ماجرا اضافه کنید تا به راحتی متوجه شوید که نسل هفتم نیسان ماکسیما نه برای پدر و نه برای پسر بلکه برای استفاده همزمان پدر و پسر ساخته شده است!

پس از قرار دادن جعبه دنده CVT Xtronic ماکسیما در حالت D و آغاز حرکت با ماکسیما شتاب‌گیری اولیه‌این خودرو ۱۶۳۵ کیلوگرمی ‌را در خور تحسین خواهید یافت و با صدای جذاب و گیرا در عرض تنها ۶/۶ ثانیه سرعت از مرز یکصد کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود. پایداری و تعادل این خودرو نه تنها در مسیرهای مستقیم روزانه قابل تقدیر است بلکه در پیچ‌های تند نیز ماکسیمای جدید سربلند خواهد بود. البته طراحی انحصاری شاسی این خودرو نیز مزید بر علتی است که ماکسیما را در زمینه هندلینگ و توانایی‌های حرکتی یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود بیابید ولی با این حال به اذعان بسیاری از نشریات تخصصی معتبر، بهتر می‌بود مهندسان نیسان برای بهره‌وری حداکثری از توان پیشرانه جعبه دنده دیگری را با ضریب خطای کمتر و حداقل تاخیر در تعویض دنده طراحی و تولید می‌کردند.

هم‌اکنون نسل هفتم نیسان ماکسیما با تجهیزات استانداردی همچون رینگ‌های ۱۸ اینچی آلیاژی، سامانه کنترل دینامیکی خودرو، ترمزهای ABS، سامانه تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمک ترمز الکترونیکی، شیشه‌های UV، شش عدد ایربگ که به صورت جلو داشبورد و جانبی تعبیه شده‌اند، ماساژور صندلی‌های جلو، دوربین دید عقب، سیستم صوتی حرفه‌ای Bose با هشت بلندگو و سامانه استفاده از تلفن همراه به همراه جهت‌یاب ماهواره‌ای هوشمند و صفحه نمایش لمسی با قیمتی مابین ۳۱ تا ۳۵ هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه می‌گردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج