خطرناک ترین اتوبان تهران کجاست؟
۳۱۸۱۶
۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵
۱۱۴۵۳ 
این اتوبان که نسبت به اکثر اتوبان های شهری ، تازه ساز است ، برغم اهمیت ارتباطی و آراستگی اش ، یکی از خطرناک ترین معابر شهر است.
عصر ایران: یکی از اتوبان های زیبای شهر تهران ، اتوبان امام علی (ع) است که از بالای بزرگراه ارتش در شمال شرقی تهران آغاز می شود و تا نظام آباد ادامه می یابد و البته طرح توسعه ای آن نیز در دست اجراست.



این اتوبان که نسبت به اکثر اتوبان های شهری ، تازه ساز است ، برغم اهمیت ارتباطی و آراستگی اش ، یکی از خطرناک ترین معابر شهر است.

یکی از علل این خطرناکی ، شیب اتوبان است که به ویژه در روزهای بارانی و برفی ، احتمال تصادف را تشدید می کند.

به علاوه ، اتوبان امام علی (ع) را شاید بتوان پیچ در پیچ ترین اتوبان شهری تهران نامید زیرا در بخش عمده ای از مسیر آن ، نمی توان یک یا دو کیلومتر را در مسیر مستقیم رانندگی کرد و مدام باید در پیچ و تاب اتوبان پیچید و جلو رفت.



این نکات ، به علاوه اندک بودن نسبی بار ترافیک در این اتوبان ، باعث شده است تا کنون تصادفات جرحی و فوتی متعددی در آن شکل بگیرد و پلیس نیز که حداکثر سرعت مجاز در اتوبان های شهری را 110 کیلومتر اعلام کرده ، این رقم را در این اتوبان به 80 کیلومتر در ساعت تقلیل دهد.

با این حال ، موارد پیش گفته ، تنها وجوه خطرناک این اتوبان نیستند ، بلکه رودخانه ای که از وسط دو مسیر رفت و برگشت اتوبان می گذرد ، مزید بر علت شده است  تا رانندگی در اتوبان امام علی(ع) ، در حد اعلای خطر باشد و احتمال مرگ ، به طرز مضاعفی افزایش یابد.



البته شهرداری ، بخش عمده رودخانه را با سازه های بتونی پوشانده است تا از سقوط خودروها در آن ، جلوگیری کند ولی در نقاط زیادی از این اتوبان ، رودخانه سرپوشیده نیست و این احتمال که با کوچکترین تصادف یا انحراف از مسیر ، خودروها به رودخانه بتنی سقوط کنند و ضریب آسیب شان بالا برود ، وجود دارد.



البته احتمالاً این بخش های سر باز ، بنا به ملاحظاتی فنی برای زمان هایی مانند سیل یا جهت لایروبی و نظایر این باشد ولی این ها ، دلایل موجهی برای ناامن کردن دائمی اتوبان نیستند و این بخش ها را می توان با سازه های توری-فلزی متحرک که در مواقع نیاز قابل برداشتن و جابجایی باشند ، پوشاند.



در صورت افتادن خودرو و سرنشینان در این رودخانه ، با توجه به جریان آب در آن که به دلیل شیب رود در برخی نقاط بسیار شدید است ،افراد به درون بخش های سرپوشیده رودخانه  کشیده می شوند و عملیات نجات ، بسیار سخت می شود زیرا قبل از آن ، باید عملیات تجسس نیز برای یافتن قربانیان صورت گیرد.



آنچه این سناریو را محتمل تر و اتوبان را خطرناک تر می کند این است  که بسیاری از طول مسیر ، حتی گاردریل هم ندارد و بین خودرویی که با سرعت از اتوبان می گذرد و دره بتونی رودخانه ، تنها یک خطای کوچک رانندگی و اندکی چمن فاصله است.
متأسفانه تابلو های هشدار دهنده درباره خطر سقوط در رودخانه هم در این اتوبان نصب نشده است.

جالب توجه اینجاست که بخش هایی از روخانه سرپوشیده شده است اما در بعضی نقاط ، کنار رودخانه سرپوشیده ، گودال هایی وجود دارد که سقوط در آنها ، احتمال مرگ را شدیداً افزایش می دهد.



بی گمان می توان با تکمیل عملیات پوشش رودخانه - ولو با سازه های توری،فلزی - و نیز تجهیر همه قسمت های اتوبان به گارد ریل یا حفاظ های استانداردتری مانند سیم حائل و البته کنترل سرعت در این اتوبان ، کاری کرد که مردم این گذرگاه را به همان زیبایی اش بشناسند نه به خطرناکی و مرگ آوری اش.



حیف است که این همه زحمت و هزینه که برای ساخت اتوبان امام علی(ع) صرف شده ، به خاطر مسائلی کوچک و کم هزینه ، هدر رود و این اتوبان، قاتل جان شهروندان شود.

  


انتشار یافته: 13
در انتظار بررسی:1
Iran, Islamic Republic of
19:17 - 1391/06/15
ما خونه مون کنار همین اتوبانه،الآن دیگه تصادفات کمتر جانیه و بیشتر مالیه ولی یادمه که اولش به خاطر شیب ها و پیچ های غیر استانداردش هر چند روز کنار اتوبان یه نفرو میدیدیم که پارچه سفید روش انداخته بودن...متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
20:38 - 1391/06/15
ایرانه دیگه باید 80تا بیشتر نری چون جریمتون میکنن.
Iran, Islamic Republic of
09:18 - 1391/06/16
با سلام.
سایتتون عالیه مرسی
Iran, Islamic Republic of
10:59 - 1391/06/16
توي يكي از اين شبكه هاي ماهواره مي گفت حداكثر سرعت توي اتوباناي آلمان 280 كيلومتره.
جالبه نه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
با این فرهنگ پایین رانندگی ما، اگه سرعت هم زیاد باشه که فاجعه است. البته همین الان هم هست!!
fgfh
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
آخه مملی جان کدوم ماشین 280 میره که میگی تو اتوبان آلمان 280 میرن
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
اون اتوبانا با کلی محاسبات و خرج و نگهداریه روزانه به اینجا رسیدن که میشه 280تا با خیال راحت برونی ، عوارضیش هم به اندازه ایه که خرج همه ی اینارو در میاره، اگه تو ایران همچین چیزی باشه فقط به درد طبقه پولدار میخوره! و یه چیز دیگه اکثر ماشینای آلمانی راحت 280 رو پر میکنن یه جستجوی کوچیک کنید متوجه میشید!
Iran, Islamic Republic of
12:49 - 1391/06/18
من یه بار رفتم تو این اوتوبان نزدیک بود ماشینم چپ کنه خیلی خطرناک هست نیست به نظر من هست
Iran, Islamic Republic of
13:01 - 1391/06/18
لطفاً بگویید کدام اتوبان ایران بی خطر است !!!!
Iran, Islamic Republic of
13:35 - 1391/06/18
من خودم یه بار دیدم یه 206 افتاد تو رودخونه وسط اتوبان. خیلی بد بود شوهر خانوم که تو ماشین مونده بود گریه هایی می کرد که خدا می دونه. پیچاشم که خیلی بده به خصوص نزدیکه خروجی بابایی شرق.
Iran, Islamic Republic of
13:38 - 1391/06/18
راستی اینو یادم رفت بگم که من از پلیسه راهنمایی رانندگی شنیدم بدترین اتوبان تهران از لحاظ تصادف نیایشه. من خودم یه بار تو نیایش تصادف کردم و خیلی بد بود.
Iran, Islamic Republic of
10:35 - 1391/06/19
وقتی تو سرازیری سر یک پیچ تند کف اتوبان رو رنگ میکنن دیکه تعادل اتومبیل از دست راننده خارج میشه
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج