جاباما
۳۱۸۴۰۷
۴ نظر
۵۵۸۹
۴ نظر
۵۵۸۹
پ

نابغه ها با خودشان حرف میزنند!!

شاید برخی از شما عادت داشته باشید با خودتان صحبت کنید. این کار می تواند به بعضی افراد کمک کند بر کارهای پیش رو و درس شان تمرکز داشته باشند و هنگامی که با خود گفتگو می کنند ایده های ارزشمند زیادی به ذهن شان برسد.

روزنامه آسیا: شاید برخی از شما عادت داشته باشید با خودتان صحبت کنید. این کار می تواند به بعضی افراد کمک کند بر کارهای پیش رو و درس شان تمرکز داشته باشند و هنگامی که با خود گفتگو می کنند ایده های ارزشمند زیادی به ذهن شان برسد. شاید مهمترین تاثیر این امر برای برخی افراد این است که در کارشان عملکرد بهتری پیدا می کنند. از اعتراف به این واقعیت ابایی نداشته باشید چون علم ثابت کرده افرادی که با خودشان صحبت می کنند کاملا نابغه اند، نه دیوانه!

پیشینه تحقیقات

محقق روانشناس، گری لوپیان (Gary Lupyan)، سرپرستی پژوهشی را به عهده داشت که در آن به 20 داوطلب اشیایی در سوپرمارکت نشان دادند و از آنها خواستند آن اشیا را به خاطر بسپارند. به نیمی از آنها گفته شد نام شیء مثلا موز را تکرار کنند و نیمی دیگر ساکت بمانند. در پایان، نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که نام شیء را با خود مرور می کردند 50 تا 100 میلی ثانیه زودتر از افراد ساکت اشیا را پیدا کردند.

گری لوپیان می گوید: «معمولا زمانی که در یخچال یا قفسه های سوپرمارکت دنبال چیزی می گردم، زیر لب با خودم صحبت می کنم.» در حقیقت این تجربه شخصی لوپیان موجب شد او به تحقیق در این زمینه بپردازد. لوپیان، در کنار روانشناس دیگری به نام دنیل سوئیگلی (Daniel Swiglley) به انجام این پژوهش پرداخت. این دو پژوهشگر در نهایت به این نتیجه رسیدند افرادی که با خودشان صحبت می کنند عموما از سایرین باهوش ترند. دلایل آنها هم عبارتند از اینکه حرف زدن با خود:

نابغه ها با خودشان حرف میزنند!!

حافظه شما را تحریک می کند

وقتی با خودتان صحبت می کنید، مکانیسم های حسی تان فعال می شود. از آنجا که می توانید آن کلمه را تجسم کرده و پیش چشم تان نمودار کنید، حفظ آن برای حافظه تان آسان تر می شود و می توانید بر اساس آن عمل کنید، در نتیجه به خاطر آوردن آن برای ذهن تان آسان تر خواهد بود.

به تمرکز حواس تان کمک می کند

زمانی که با خودتان بلند صحبت می کنید، روی وظیفه تان متمرکز می شوید و همین موضوع به شما کمک می کند به سرعت، آن چیز را بشناسید و تشخیص دهید. البته این کار تنها زمانی به شما کمک می کند بدانید چیزی که دنبالش هستید چه شکلی است. به عنوان مثال، رنگ موز زد است و شما می دانید موز چه شکلی است. پس زمانی که نام موز را بلند تکرار می کنید، مغزتان فورا تصویر آن را در ذهن تان ترسیم می کند اما اگر ندانید موز چه شکلی است دیگر بلند صحبت کردن هیچ تاثیری ندارد.

به شما کمک می کند افکارتان را روشن و واضح کنید

همه افراد افکار متفاوتی دارند. برخی از این افکار منطقی به نظر می رسد، در حالی که سایر افکار ابدا اینطور نیستند. فرض کنید از کسی عصبانی هستید و احساس می کنید می خواهید آن فرد را بکشید. آیا برای این مسئله به متخصص مراجعه می کنید؟ مسلما نه! شاید خودتان را در اتاق حبس کنید و با خودتان حرف بزنید. با این کار خشم تان را رها می کنید، جوانب مثبت و منفی خالی کردن خشم خود را روی آن فرد می سنجید و در نهایت آرام می شوید.

این فکر احمقانه ای است که بخواهید چنین مسئله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید. لیندا ساپادین (Linda Sapadin)، روانشناس، می گوید: «این کار به شما کمک می کند به افکارتان نظم و ترتیب دهید، فقط به چیزهای مهم توجه کنید و برای تصمیماتی که به آنها فکر می کنید، برنامه ریزی کنید.»

نابغه ها با خودشان حرف میزنند!!

به مغزتان کمک می کند با بازدهی بیشتری کار کند

نتایج پژوهشی که در فصلنامه روانشناسی تجربی (EPS) منتشر شد نشان می دهد افرادی که هنگام جستجو برای یافتن چیزی مرتبا نام آن را با خود تکرار می کنند بسیار سریع تر از آنهایی که در سکوت این کار را می کنند قادر به یافتن آن شیء هستند. این فرضیه بدین صورت است که تکرار کلمات با صدای بلند برای ذهن مانند جرقه ای عمل می کند که بتواند اشیای شناخته شده را به خاطر آورد و آنها را ملموس تر کند.

در یادگیری به کودکان کمک می کند

اگر بچه داشته یا به هر طریقی با کودکان سر و کار داشته باشید، می دانید آنها هرگز ساکت نمی شوند اما این چیز خوبی است. کودکان همانطور که بزرگ و بزرگ تر می شوند، مکالمات بزرگسالان را تقلید می کنند (البته این همیشه چیز خوبی نیست). اما آنها با گوش دادن و تکرار صحبت های پدر و مادرشان، کلمات، صرف فعل و دستور زبان را یاد می گیرند. این موضوع به آنها کمک می کند راحت تر مسائل و فعالیت های مختلف را پشت سر بگذارند.

به سازماندهی افکارتان کمک می کند

در دنیای شلوغ امروز، ما ملیون ها فکر مختلف داریم که همیشه در ذهن مان می چرخند. افکار همواره در ذهن ما در حال حرکتند و اگر کنترل نشوند، می توانند بسیار خسته کننده باشند. بیان کردن افکارتان، درست شبیه کودکان، به شما کمک می کند چیزهای بزرگی را که بر شما تاثیرگذار هستند، اولویت بندی کنید.

صحبت کردن با خود به شما کمک می کند بفهمید مسائل و مشکلات کوچک بسیار بی ارزش و ناچیز هستند و اکثر مواقع بی نتیجه در حال تکاپو و فعالیت های زیادی هستیم. همچنین با این کار قادر خواهیم بود با دید منطقی تری به جهان اطراف مان بنگریم.

به دستیابی اهداف تان کمک می کند

ساخت و ایجاد لیست کارها، ایده فوق العاده ای است اما اگر این لیست بسیار طولانی و بلندبالا باشد می تواند بسیار طاقت فرسا و کسل کننده باشد. نه تنها صحبت کردن درباره لیست وظایف به شما کمک می کند راحت تر آنها را اولویت بندی کنید، بلکه این کار همچنین اهداف شما را نیز قابل دسترس تر می سازد. همانطور که تکرار کلمه «کورنفلکس» در فروشگاه به صورت ناخودآگاه به حافظه تان کمک می کند مرتبا آن را به خاطر آورید و «کورن فلکس» را در ذهن شما تبدیل به شیء ملموسی می کند، صحبت کردن درباره لیست کارهای تان نیز باعث می شود خودتان را در حال تکمیل و اتمام وظایفی ببینید که برای خودتان نوشته اید.

لیندا ساپادین می گوید: «به زبان آوردن اهداف تان با صدای بلند موجب تمرکز حواس، تقویت پیام، کنترل مسیر احساسات و همچنین اجتناب از هرگونه حواس پرتی می شود.»

نابغه ها با خودشان حرف میزنند!!

به کاهش استرس کمک می کند

از آنجا که صحبت کردن با خودتان کمک می کند به اهداف تان نظم و ترتیب ببخشید و تعهدات و وظایف تان را نیز اولویت بندی کنید، ذهن تان دیگر به طور مداوم در حال تلاش و رقابت نیست. بدین ترتیب به نوبه خود آرامش بیشتری خواهید داشت و می توانید با جریان زندگی همراه شوید.

علاوه بر این، صحبت کردن با خود به شما کمک می کند خودتان را برای زمان های سخت و دشوار زندگی مانند گفتگو با یک دوست، همکار یا رییس آماده کنید. خواه به صورت ساده با خودتان صحبت کنید خواه به تمرین آنچه قصد گفتنش را دارید بپردازید، شنیدن کلماتی که از دهان تان بیرون می آید آن عمل و اقدام را شدنی می سازد و به شما اجازه می دهد با شجاعت و اعتماد به نفس بیشتری با شرایط سخت مواجه شوید.

پرورش اعتماد به نفس

کسانی که با خود صحبت می کنند، عموما زمانی که برای حل یک مسئله نیاز به کمک دارند، به درون خود نگاه می کنند. در حالی که شاید دیگران در زمان نیاز به صورت خودکار به یک دوست، همکار یا مقام ارشد مراجعه می کنند. افرادی که با خود صحبت می کنند قادر به تجزیه و تحلیل شرایط هستند و می توانند به صورت مستقل و بدون هرگونه راهنمایی خارجی به نتیجه گیری برسند. همچنین با صحبت کردن با خودمان در واقع به نوای درونی مان گوش می دهیم و می توانیم آنچه را که واقعا می خواهیم به عنوان تجربه به دستش آوریم، کشف کنیم. به عبارت ساده، افرادی که زمان شان را با صحبت کردن و گوش دادن به خود می گذرانند، خود را بسیار خوب می شناسند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • برتر

      اگه تو ذهنمون با بقیه صحبت کنیم چی؟

    • بدون نام

      من یه وقتایی با بقیه یه وقتایی با خودم حرف میزنم گاهی هم به آدم بد ها فحش میدم با متن موافقم ذهنم آروم و باز شده

    • محمد مهدی

      من یک برنامه نویسم.
      90 درصد اوقات برنامه نویسی با صدای بلند با خودم حرف میزنم و با حرف زدن کار رو به جلو میبرم.
      خارج از برنامه نویسی هم بیشتر وقتایی که تنها هستم تو ذهن خودم با خودم حرف میزنم.
      تا این لحظه فکر میکردم مشکل روانی دارم و دیوانه ام!
      اما هنوزم اعتقاد دارم دیوانه ای بیش نیستم :دی
      خلاصه ممنون از مطلبتون :)

    • ایرانی

      منم بیشتر موقعا جلوی آینه به مدت طولانی با خودم حرف می زنم...فکر کنم دیوانه شدم...متنتون بیشتر آدمو دلداری میده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج