۳۱۸۶۹۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

به بهانه بازنشستگی اِدوارد تی ولبرن مدیر طراحی برجسته جنرال‌موتورز

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

ادوارد تی ولبرن طراح، مدیر، معمار، مهندس و خالق شماری از بهترین خودروهای ۴۰ سال اخیر شرکت جنرال‌موتورز آمریکا پس از گذران یک دوره طولانی و درخشان، سرانجام روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام نمود از سمت خود به‌عنوان مدیر طراحی گروه خودروسازی جنرال‌موتورز کنار خواهد رفت.

وب‌سایت پدال: ادوارد تی ولبرن طراح، مدیر، معمار، مهندس و خالق شماری از بهترین خودروهای ۴۰ سال اخیر شرکت جنرال‌موتورز آمریکا پس از گذران یک دوره طولانی و درخشان، سرانجام روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی اعلام نمود از سمت خود به‌عنوان مدیر طراحی گروه خودروسازی جنرال‌موتورز کنار خواهد رفت. وی اعلام کرده روز یکم جولای ۲۰۱۶ رسماً از کار بازنشسته خواهد شد و جای خود را به همکار دیرینش مایکل سیمکو خواهد داد. به این بهانه سایت‌های مختلف خبری درباره این چهره برجسته صنعت خودرو نوشته‌هایی منتشر نموده‌اند که ما در بخش‌هایی از این متون را تقدیم شما خوانندگان عزیز می‌نماییم.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

اِد ولبرن ۶۵ ساله که در ۱۴ دسامبر ۱۹۵۰ در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد به حق یکی از مهم‌ترین طراحان زنده خودرو در جهان مدرنی است که هرروز بیش از دیروز بر اهمیت طراحی تأکید و توجه می‌شود. او کارش را در سال ۱۹۷۱ برای جنرال‌موتورز آغاز نمود و تا هم‌اکنون زندانی حبس ابد ابرخودروساز آمریکایی با انبوهی از زیرشاخه‌ها و برندهای ریز و درشت است.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

ردپای ولبرن را می‌توان به‌راحتی در شمار زیادی از محصولات برجسته جنرال‌موتورز در قرن بیست و یکم به خوبی دید. محصولاتی دوست‌داشتنی، جذاب و پرفروشی همچون نسل هفتم شورولت کوروت که سوپراسپرتی است وحشی جنرال‌موتورز، کوپه روباز و فوق‌العاده زیبای کادیلاک سیه‌ل، یا نسل جدید کوپه زیبای بیوک آویستا و یا نسل پنج شورولت کامارو خودروی محبوب جوانان امروزی.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

اِد ولبرن در سال ۱۹۷۱ به‌عنوان یک تحصیل‌کرده جوان دانشگاه هاروارد وارد مجموعه جنرال‌موتورز شد و یکی پس از دیگری پله‌های ترقی را طی نمود. او در سال ۱۹۷۳ به گروه طراحی خارجی شرکت بیوک ملحق شد و در سال ۱۹۷۵ به دپارتمان طراحی الدزموبیل رفت تا در بخش طراحی خارجی با این برند همکاری نماید. او تا سال ۱۹۹۶ با این گروه طی طریق نمود و در سال ۱۹۹۸ به مدیریت طراحی برند ساترن منصوب شد. ولبرن پس از آن با طراحی شورولت SSR و شورولت بل ایر کانسپت ۲۰۰۲ به مرتبه طراح ارشد گروه جی‌ام نائل شد، پس از آن به‌عنوان مدیر طراحی جی‌ام در آمریکای شمالی منصوب شد و سرانجام در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان مدیر طراحی گروه جنرال‌موتورز منصوب گشت و این سمت را به مدت ۱۰ سال حفظ نمود.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

ولبرن ۴ دهه از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه معظم جی‌ام صرف نموده و همواره نقشی کلیدی در خط‌مشی‌های طراحی این شرکت بزرگ داشت. ماری بارا مدیرعامل گروه جنرال‌موتورز در وصف دوره کاری ولبرن و ارزش طرح‌های او گفته است:

طراحی‌های جنرال‌موتورز به کمک مدیریت هوشمندانه اد ولبرن به حق در میان برترین طراحی‌های صنعت خودرو و از احترام بالای همگانی برخوردار بوده است. او در میان طراحان ما، پرورش‌دهنده فرهنگ مشتری‌مداری و خلاقیت بود و موجب توسعه برندهای جی‌ام در سرتاسر جهان شد.

یکی از مهم‌ترین کارهای اِد ولبرن ایجاد ده مرکز طراحی در ایالات‌متحده امریکا و ۷ کشور مختلف بود. او در طول دوره کاری خود با تربیت و هدایت بیش از ۲۵۰۰ کارآموز و کارمند درزمینهٔ طراحی خودرو در این ۱۰ دپارتمان که در کشورهای چین، استرالیا، آمریکا، برزیل، کره جنوبی، هندوستان و آلمان ایجاد شدند، کمک بسیاری به افزایش اعتبار برند جنرال‌موتورز کرد و در پرورش استعدادهای کسانی چون رالف ژیل که هم‌اکنون در گروه فیات کرایسلر به طراحی مشغول است و از نوابغ این حوزه است، نقش عمده‌ای ایفا نمود.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

ادوارد ولبرن در سال‌هایی که در سمت مدیر طراحی مجموعه معظم جنرال‌موتورز به فعالیت مشغول بود شماری از بهترین خودروهای تاریخ صنعت خودرو را با کمک خطوطی مورب و درکی عمیق از مسئله طراحی تصویر کرد او را باید به حق هیولاساز نامید. شمار خودروهایی که او طراحی نموده بسیار زیاد است اما در عظمت او همین بس که او نخستین آفریقایی آمریکایی زنده دنیاست که توانسته به‌عنوان مدیر طراحی یک برند معتبر خودروسازی فعالیت نماید و از مهم‌ترین ساخته‌های او می‌توان به پونتیاک سولستیس، الدزموبیل آئروتک، شورولت SSR، شورولت کوروت استینگ‌ری نسل هفتم اشاره نمود.
او در یکی از نخستین کارهایش با طراحی مدل افسانه‌ای الدزموبیل آئروتک توانست موفقیت بسیار بالایی را کسب کند. این مدل که در سال 1987 ساخته شد در زمان خود یک اعجوبه واقعی بود و به مدد طراحی فوق‌العاده و آئرودینامیک خود توانایی رسیدن به سرعت 290 مایل در ساعت را داشت که رکوردی حیرت‌انگیز بود.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

او در حالی جنرال‌موتورز را ترک می‌کند که این شرکت در یکی از بهترین دوره‌های تاریخی خود به سر می‌برد. جی‌ام اعلام نموده مدیریت طراحی گروه جنرال‌موتورز پس از ولبرن به مایکل سیمکو می‌رسد که ۳۳ سال از عمرش را در دپارتمان طراحی گروه جی‌ام گذرانده است. سیمکو که کارش را از اول می یک ماه پیش از بازنشستگی ولبرن شروع می‌کند در جریان طراحی و تولید مدل‌های برجسته‌ای همچون بیوک لاکراسه، شورولت کامارو و کادیلاک CTS نقش ویژه‌ای داشته و از طراحان برجسته گروه جی‌ام است.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

ولبرن اعلام نموده پس از بازنشستگی در تکنیکال سنتر جدید وارِن در ایالت میشیگان همچنان به همکاری با جنرال‌موتورز ادامه می‌دهد.

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب

قصه اِد و هیولا‌سازی با خطوط مورب
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج