جاباما
۳۱۹۳۵۲
۵۰۶۴
۵۰۶۴
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۲۸)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ خودکار امریکایی یا مداد روسی؟

شایعه:

در جریان رقابت فضایی آمریکا و شوروی در دهه‌ی ۶۰ میلادی، ناسا با یک مشکل بزرگ مواجه شد. خودکارها به دلیل شرایط خلأ و عدم وجود جاذبه در فضا نمی‌نوشتند! ناسا فوراً دست به کار شد و توانست طی یک پروژه‌ی یک و نیم میلیون دلاری خودکاری بسازد که در فضا هم می‌نوشت. شوروی‌ها نیز با همین مشکل دست به گریبان بودند، اما راه حل دیگری برایش انتخاب کردند. آنها از مداد استفاده کردند.

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

اما واقعیت چیست؟

در حقیقت وجود این معضل، فضانوردان هر دو کشور را دچار دردسر کرده بود. اما هر دو پیش از اختراع خودکار فضایی از مداد استفاده می‌کردند که به دلیل عدم وجود جاذبه وقتی نوک مدادها می‌شکست ممکن بود وارد مدار دستگاه‌ها شده یا در فضا معلق بماند و حتی هنگام تنفس فضانوردان وارد مجاری تنفسی آنها شود و البته مشکل بزرگتری هم بود. مدادها و نوک گرافیتی آنها در مجاورت اکسیژن موجود در فضاپیما به سرعت مشتعل شده و ممکن بود باعث آتش سوزی شوند.

در جریان آتش سوزی آپولو ۱، سه نفر از فضانوردان کشته شدند. پس ناسا به یک خودکار نیاز داشت که در شرایط صد در صد اکسیژن نیز آتش نگیرد و همچنین در خلأ، بی‌وزنی و دماهای بالای ۱۵۰ درجه‌ی سانتیگراد نیز کار کند.

پروژه‌ی تولید خودکار فضایی توسط مخترعی به نام فیشر راه افتاد و ناسا هم در این زمینه سرمایه گذاری خاصی نکرد. پاول فیشر (Paul Fisher) متوجه شد که فضانوردان به یک قلم ایمن‌تر و قابل اعتمادتر نیازمندند و در جولای ۱۹۶۵ میلادی یک خودکار تحت فشار جدید را ساخت. وی اولین نمونه را برای دکتر رابرت گیلراث (Robert Gilruth) مدیر مرکز فضایی هوستون فرستاد. به جز جوهر خودکار فضایی، تمام اجزای آن فلزی بودند. خودکار توسط ناسا تست شد و از آن پس تا امروزه از آن در پروازهای فضایی ناسا استفاده می‌شود. البته این پروژه به جز هزینه‌ی خرید خودکارها، هزینه‌ی دیگری برای ناسا نداشته است و سازمان فضایی شوروی نیز از آن استفاده می‌کرده است.

این خودکارها در پروازهای فضایی مرکوری و جمینی و تمامی پروازهای شوروی تا سال ۱۹۶۸ استفاده شدند.

اما اگر شما نیز مایل به خریدن این خودکارها هستید می‌توانید به این سایت مراجعه کنید و با مبلغی اندک یکی از آنها را بخرید.

منابع:



سوژه دوم؛ آدامس تریدنت و ایجاد مشکلات نازائی!


آدامس "تریدنت" در آمریکا به فروش می رسد و موجب نازائی نیست؛ "برای فروش در آمریکا نیست" جهت پیشگیری از بازگشت صادرات و فرار مالیاتی درج می شود.

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

متن شایعه

"شایعه نیست
خیلی جالب هست , آدامس تریدنت با قیمت ۲ تا ۳ هزار تومان در کشور به فروش میرسه, درحالیکه فروشش در امریکا ممنوع هست, روی بسته ادامس نیز نوشته شده که خرید و فروش و حتی بازاریابی آن ممنوع هست. متاسفانه مصرف این ادامس نازایی و مشکلات هورمونی به دنبال داره ، میفرستن ایران و کشورهایی که وقتی اسم اجناس و مواد خوراکی ساخت امریکا میاد , برای خریدش سر از پا نمیشناسن. بالای بسته ادامسو بخونین نوشته
Not sale for in the USA"

پاسخ شایعه

فروش آدامس "تریدنت" در امریکا ممنوع نیست و در فروشگاهها و اینترنت قابل تهیه است! با فرض صحت ادعای شایعه، آمریکاییها با درج این جمله ما را هوشیار نمی کردند! درج عبارت "برای فروش در آمریکا نیست" ، یکی از راه های مقابله با فرار مالیاتی است! این کار از بازگشت مجدد محصولات صادر شده به بازار داخلی آمریکا جلوگیری می کند .

سازمان غذا و داروی کشور گزارشی از مضر بودن این آدامس نداشته و اختلالات هورمونی و نازایی را از عوارض آن نمی داند؛ محصولات این شرکت پس از ارزیابی لازم، مجوز های مربوط را دریافت کرده است .

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

مواردی چون تولید غیرمجاز، تغییر تاریخ انقضا و قاچاق گسترده برخی آدامسها از جمله تریدنت، باعث عرضه آنها با قیمتهای کمتر از حد متعارف در بازار کشور می شود. لذا از خرید محصولات بدون شماره پروانه ورود بهداشتی خودداری کنیم و مراتب را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهیم.


سوژه سوم؛ درمان قطعی دیابت با انبه!

با دانش فعلی، دیابت درمان قطعی ندارد و در منابع پزشکی نوین یا طب سنتی، به تاثیر قطعی انبه در درمان دیابت اشاره نشده است.

متن شایعه

"درمان قطعی مرض قند توسط یک طبیب در بلوچستان درمان قطعی مرض قند پیدا شده کسانی که مرض قند دارند با خوردن این داروی گیاهی ساده مرض قند خود را به حد نرمال برسانید ما برای رضایت خدا این دارو را به همه مردم اعلام میکنیم تا کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ان شا الله سلامتی حاصل فرمایند خب الان معرفی دارو و طرز استفاده آن؛(برگ) میوه انبه را خشک کنید و آسیاب کنید و در دو وعده صبح و شب با آب بخورید سبحان الله کی باورش میشه؟ به همین سادگی مرض قند را کاهش دهید این درمان قطعی و صددرصدی بوده و بااطمینان خاطر انجام دهید. لطفا این پیام را به همه مردم اعلام کنید تا در این کار انسان دوستانه شریک باشید و کسانی که از آمپول انسولین رنج میبرند نجات یابند"

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

پاسخ شایعه

با دانش فعلی دیابت درمان قطعی ندارد ! منابع پزشکی یا حتی طب سنتی به درمان قطعی دیابت توسط برگ و میوه انبه اشاره ای نکرده اند!

میوه انبه یا جوشانده برگ آن در تنظیم قند خون موثر است، اما درمان قطعی این بیماری نیست. انبه با وجود اینکه میوه ای شیرین است، در بدن انسان گلوکز را کنترل میکند؛ لیکن در "دیابت حاملگی" موجب افزایش قند خون خواهد شد .

ویتامین "ث" موجود در انبه در تنظیم قندخون و عدم ابتلا به آن موثر است و این ویتامین در نسترن وحشی، فلفل سبز، آب نارنج و آب لیمو و...، گوجه فرنگی و بادام نیز به مقدار زیاد موجود است.

درمانهای خانگی برای افراد و شرایط مختلف نتایج یکسانی ندارند و جهت پیشگیری از عوارض احتمالی می بایست برای انجام، مدت و میزان این رژیمها حتما با پزشک مشورت کرد.


سوژه چهارم؛ زن روسی بگیر، ۱۵ هزار دلار دریافت کن!

این خبر برای اولین بار در یک روزنامه لبنانی به نقل از یک مقام روسی منتشر شد و ترجمه‌اش در سایت‌های خبری ایران روی خروجی‌ها قرار گرفت و بعد مشخص شد که این خبر دروغ «یک آوریل» بوده که روزنامه «الدیار» لبنان آن را منتشر کرده است.

چند روز پیش بود که بعضی سایت‌های خبری، حرف‌های شخصی که روزنامه «الدیار»، آن را «ولادیمیر بعرطش»، رئیس شورای فدرال روسیه نامیده است، منتشر کردند که بعد از چندساعت جنجال زیادی بین کاربران ایرانی به پا کرد؛ حرف‌هایی درباره تصمیم جدید مجلس روسیه برای بررسی طرحی که در صورت تصویب نهایی، دولت روسیه به مردان خارجی که با زنان روس ازدواج کنند ۱۵‌هزار دلار و تابعیت روسی می‌دهد. در این خبر دروغ آمده بود: «براساس این قانون به هر خارجی که با یک دختر روس ازدواج کند ۱۵‌هزار دلار آمریکا و تابعیت روسیه داده می‌شود.» آنطور که این مسئول روس گفته، دلیل پیشنهاد این طرح، مقابله با تأخیر در ازدواج دختران روس است.

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

اما این نخستین‌بار نیست که چنین موضوعی مطرح می‌شود؛ همین دو ماه پیش بود که مسئولان کویتی، البته نه به دروغ که از طریق منابع رسمی اعلام کردند در ازای ازدواج اتباع خارجی با زنان کویتی به آنها پاداش‌هایی داده می‌شود. بهمن‌سال گذشته، پایگاه خبری «اخبارالساعه» امارات خبری را با این تیتر منتشر کرد: «با زنان مطلقه کشورهای عربی خلیج فارس ازدواج کن و اقامت دریافت کن.» در این خبر آمده بود: «به دست آوردن اقامت در همه کشورهای عربی بسیار سخت است و این موضوع می‌تواند دریافت اقامت در کویت را آسان کند.» این پایگاه خبری درباره موضوع ازدواج کفالتی نوشت: «این ازدواج بر دو نوع است در نوع اول مبلغی به‌عنوان مهریه زن در نظر گرفته می‌شود و در نوع دوم که ازدواج با شخص خارجی صورت می‌گیرد بر سر مبلغ معینی به‌عنوان مهریه توافق می‌شود، ولی دریافت مبلغ به انجام عملیات اقامت مشروط می‌شود تا در صورتی که موضوع اقامت حل نشود، مبلغ توافق شده به مرد برگردانده شود.» قبل از این، یک نماینده مجلس کویت هم در طرحی خواستار تصویب قانونی برای امکان ورود «همسران زیباروی» از کشورهای اسلامی و با ویژگی‌های خاص برای زنان کویتی شده بود. علاوه بر این، مجلس کویت هم برای پایان دادن به آنچه «بحران زنان مجرد» نامیده شده در سال‌های قبل پیشنهادی را ارایه داده بود که براساس آن، دولت کویت مکلف می‌شد به کسانی که تجدید فراش کنند مبلغ ١٥‌هزار دلار جایزه پرداخت کند.

ستاد مبارزه با چرندیات (28)

حالا اینطور که به نظر می‌رسد، روزنامه لبنانی و آنطور که گفته می‌شود تعدادی از کاربران زن روس، از همین خبر استفاده کرده و دروغ آوریل امسالشان را اینطور انتخاب کرده‌اند: «١٥‌هزار دلار می‌دهیم، با ما ازدواج کنید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج