۳۱۹۵۶۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فیات دوباره ایران را دور می‌زند؟

در حالی‌که گمانه‌زنی ها حاکی از امضای رسمی قرارداد ایران‌خودرو و فیات در جریان سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران خبر می‌‌داد، غیبت نمایندگان فیات در جمع هیات ۲۵۰ نفره ایتالیایی، پرسش‌هایی در خصوص نتیجه مذاکرات دو خودروساز پیش روی کارشناسان قرار داده است.

اقتصاد نیوز: در حالی‌که گمانه‌زنی ها حاکی از امضای رسمی قرارداد ایران‌خودرو و فیات در جریان سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران خبر می‌‌داد، غیبت نمایندگان فیات در جمع هیات ۲۵۰ نفره ایتالیایی، پرسش‌هایی در خصوص نتیجه مذاکرات دو خودروساز پیش روی کارشناسان قرار داده است.

از روزی که خبر دیدار، ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا به ایران منتشر شد، بیشترین گمانه‌زنی‌ها صنعت خودرو را نشانه گرفت به‌طوری‌که برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باور بودند که نفس اصلی این سفر گذاشتن دست‌ فیات در دست ایران‌خودرو و تبدیل شدن این شرکت ایتالیایی به شریک اول بزرگترین خودروساز کشورمان بود.

غافل از اینکه اصلا نماینده‌ای از فیات، هیات اقتصادی ۲۵۰ نفره همراه با نخست وزیر ایتالیا را همراهی نکرد که این موضوع ابهامات زیادی در خصوص آینده همکاری صنعت خودرو ایران و ایتالیا به وجود آورد.

هاشم یکه‌زارع چندی پیش با اشاره به توافقات اولیه با فیات اعلام کرده بود که قصد دارد این شرکت ایتالیایی را به شریک اول تجاری ایران خودرو تبدیل کند حال با توجه به مسکوت ماندن مذاکرات ایران‌خودرو با فیات این پرسش به وجود آمده که سرانجام همکاری این دو به کجا خواهد انجامید.

اما جدای از مسکوت ماندن مذاکرات این دو خودروساز، تجربه مذاکرات ایران خودرو با فیات در دهه ۶۰ نشان می‌دهد که در آن زمان با اینکه مذاکرات به نتیجه رسیده بود، اما فیات و پژو در توافقی غیر رسمی به این نتیجه رسیدند که یکی از آنها بهتر است در ایران بماند از این رو فیات میز مذاکرات را ترک کرد تا پژو قرارداد ۴۰۵ را با ایران امضا کند.

حال کارشناسان بیم آن را دارند که داستان دهه ۶۰ دو خودروساز تکرار شود و بار دیگر شرکت فیات در دقیقه ۹۰ میز مذاکرات را ترک کند.

محمدرضا نجفی منش در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بنده در بیشتر جلساتی که هیات ایرانی و ایتالیایی برگزار کردن شرکت کردم اما هیچ بحثی درباره فیات نشد.

دبیر انجمن قطعه سازان می افزاید: تا جایی که بنده مطلعم مذاکرات ایران‌خودرو و فیات در جریان است اما اینکه چرا نمایندگان فیات نخست وزیر ایتالیا را در این سفر همراهی نکردند خود جای سوال که شاید دلیل آن حساسیت مذاکرات این دو شرکت باشد.

در همین زمینه چندی پیش نیز احمد پورفلاح، رئیس اتاق ایران و ایتالیا از خرید سهام ایران خودرو از سوی فیات خبر داده بود که این خبر بلافاصله از سوی ایران خودرو تکذیب شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج