۳۱۹۸۸
۱۲ نظر
۵۰۹۵
۱۲ نظر
۵۰۹۵
پ

اعلام دقیق تعداد ایرانیان خارج از کشور

تعداد مهاجران ایرانی چقدر است؟ چرا در هیچ کدام از آمارهای اعلام شده تعداد دقیق آنها مشخص نیست؟ قبلا مسئولان تخمین زده بودند سه تا شش میلیون ایرانی خارج از مرزهای کشور زندگی می کنند اما آیا آمار دقیق تری نمی توان از آنها به دست آورد؟

اعلام دقیق تعداد ایرانیان خارج از کشور

هفت صبح: تعداد مهاجران ایرانی چقدر است؟ چرا در هیچ کدام از آمارهای اعلام شده تعداد دقیق آنها مشخص نیست؟ قبلا مسئولان تخمین زده بودند سه تا شش میلیون ایرانی خارج از مرزهای کشور زندگی می کنند اما آیا آمار دقیق تری نمی توان از آنها به دست آورد؟

دیروز محسن کرمی، معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در این زمینه آمارهای جالبی اعلام کرد. «بیشترین تعداد مهاجرین ایرانی با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که 800 هزار مهاجر ایرانی دارد.»

با توجه به اینکه پیش از این مسئولان بارها گفته بودند آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد؛ صحبت های این مقام مسئول می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. گذشته از آن، این اعداد و ارقام حداقل در مورد آمریکا خیلی جای بحث دارد چرا که همیشه تعداد ایرانیان مقیم آمریکا حداقل نصف این عدد اعلام می شد.

طبق آمارهایی که آقای کرمی ارائه داده انگلیس و کانادا با 410 هزار، آلمان با 210 هزار، فرانسه با 155 هزار و سوئد با 110 هزار ایرانی مقصدهای بعدی مهاجران ایران بوده اند.

همزمان با اعلام دقیق ایرانیان مقیم خارج از کشور از سوی معاون سازمان ثبت احوال در روز گذشته که نشانگر پراکندگی شگرف ایرانیان در کشورهای بزرگ دنیا است و قدرت مردم ما در تطبیق با شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی کشورهای دیگر، وزیر امور خارجه کانادا در اقدامی غیرقابل توجیه و یکطرفه خبر تعطیلی قطعی سفارت کانادا در ایران را رسانه ای کرد.

چند ماه پیش سفارت کانادا در تهران صدور ویزا برای سفر به این کشور را متوقف ساخته بود و ایرانیانی که برای دیدن فرزندان خود می خواستند به کانادا سفر کنند، مجبور بودند به آنکارا بروند. کانادا که در اتخاذ سیاست های ضد ایرانی دست همه کشورهای دنیا را بسته است و کسی هم دقیقا نمی داند علت اصلی این اتفاق چیست؟

با این حرکت کشور کانادا ارتباط 410 هزار مهاجر ایرانی در کانادا با وطن با مشکل روبرو می شود. ایرانیانی که طی این سال ها موتور اصلی حرکت جامعه تنبل و رخوت آلود کانادایی ها بوده اند و با حضور در شهرهایی مثل تورنتو و ونکور و مونترال خود را به عنوان بزرگترین اقلیت مهاجر تثبیت کرده اند.

امکانات جدید برای مهاجران

دیگر همه ما عادت کرده ایم که هر از گاهی اخبار موفقیت ایرانیان خارج از کشور را بشنویم. نام ایرانیان شاغل در هالیوود، فوتبالیست ها، دانشمندان و پزشکان بیشتر در رسانه ها مطرح می شود و مردم آنها را می شناسند اما افراد دیگری هم هستند که در مشاغل دیگری فعالیت می کنند و خیلی نامشان مطرح نمی شود.

چندی پیش در دولت فعلی تلاش هایی شده بود با ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار شود و از موفقیت های آنان برای پیشرفت کشور استفاده شود که بعدا منتفی شد. در دولت قبلی هم سعی می شد نخبگان ایرانی مهاجر با ارائه تسهیلاتی به کشور برگردانده شوند تا از قابلیت های آنها استاده شود که آن پروژه هم به نتیجه مطلوب نرسید.

ایده استفاده از مهاجران برای رشد کشور کاری بوده که در کشورهای دیگر هم استفاده شده. مثلا کشور چین توانست با به کارگیری طرح هایی از پتانسیل بالای نیروی وانسانی مهاجرش استفاده کند.

حالا معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه امکان دریافت اطلاعات ایرانیان به صورت آنلاین فراهم شده است گفته: «در گذشته این امکان وجود نداشت اما بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات به عمل آمده از این پس ایرانیان خارج از کشور می توانند به صورت آنلاین اطلاعات هویتی مورد نیاز خود را دریافت کنند.»

کرمی به ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرده و گفته: «پاسخگویی به سوالات نمایندگان خارج از کشور از طریق ایمیل فراهم شده و همچنین سامانه پرسش و پاسخ از همین طریق نیز برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد شده است.»

او از راه اندازی وب سرویس درخواست صدور کارت شناسایی ملی نیز خبر داده: «در گذشته صدور کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور شش ماه به طول می انجامید اما در حال حاضر با الکترونیکی شدن ارائه خدمات صدور کارت شناسایی برای این افراد به یک ماه تقلیل یافته است.

به گفته معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور ایجاد سامانه رهگیری درخواست کارت شناسایی ملی برای ایرانیان خارج از کشور نیز فراهم شده است. به گفته کرمی، کمیته نام برای ایرانیان خارج از کشور تشکیل شده به طوری که این اقدام در جهت تسریع در صدور نام برای فرزندان این افراد انجام خواهد شد.


تعداد دقیق ایرانی های مقیم آمریکا چقدر است؟

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در آمارهایش اعلام کرده یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ایرانی مقیم آمریکا هستند. هر چند ایرانیان آمریکا یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین گروه مهاجران این کشور هستند اما در مورد تعداد آنها هیچگاه آمار دقیقی وجود نداشته است.

در سرشماری سال ۲۰۰۰ میلادی تعداد آنها ۳۷۰ هزار نفر اعلام شده بود. البته این آمار شامل کسانی است که داوطلبانه خود را ایرانی تبار معرفی می کنند. جالب اینجاست این عدد در سرشماری سال ۲۰۱۰ به ۲۸۹ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر دفتر حفاظت از منافع ایران در واشنگتن مدعی است ۹۰۰ هزار پرونده گذرنامه از ایرانیان در آمریکا در اختیار دارد و در آمارهای دیگر این عدد تا یک میلیون نفر هم ذکر شده است.

عمده ایرانیان مقیم آمریکا در جنوب کالیفرنیا ساکن هستند و تعداد آنها در برخی گزارش ها قریب به ۶۰۰ هزار نفر آمده است. بقیه مهاجران هم بیشتر در ایالات تگزاس، ویرجینیا، نیویورک، مریلند و شهرهای سیاتل و آتلانتا حضور دارند.

نکته مهم در مورد ایرانی های مقیم آمریکا موفقیت های آنهاست به طوری که یکی از محاسبات دانشگاه ام آی تی این گروه مهاجر ۵۰ درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب می کنند. از نظر تحصیلات هم از بین ۶۷ گروه مهاجر، ایرانی ها رتبه دوم را در این کشور در اختیار دارند.


از آمار سایر کشورها چه خبر؟

تعداد ایرانیان مقیم انگلستان 410 هزار نفر اعلام شده که باز هم از آمارهای پیشین خیلی بیشتر است. تعداد ایرانیان مقیم بریتانیا یعنی کسانی که در ایران متولد شده اند و در این کشور اقامت گرفته اند با فرزندانشان در آمار سال 2001 حدود 45 هزار نفر اعلام شده بود و با تخمین هایی که می زدند تعداد آنها در آمارهای غیررسمی تا سال 2010 حدود 60 هزار نفر ذکر می شد.

البته با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی در این کشور خیلی از ایرانی ها بعد از مهاجرت مجبور به بازگشت می شوند. می گویند زندگی در انگلستان سالانه بین 50 تا 100 میلیون تومان هزینه دارد.

در مورد کانادا هم داستان مشابه انگلستان است. با توجه به اینکه همیشه تعداد ایرانی های مقیم کانادا در آمارهای غیررسمی زیر 100 هزار نفر اعلام می شد، رقم 410 هزار نفر تصورات قبلی را به هم می ریزد. البته در سال های اخیر کانادا یکی از کشورهای مهاجرپذیر از ایران بوده و لابد دیده اید که تبلیغات وسیعی هم برای اخذ اقامت کانادا می شود.

نکته جالب اینجاست آمار ایرانی های مقیم آلمان به عنوان مقصد چهارم مهاجران ایرانی 210 هزار نفر ذکر شده و این برخلاف سه کشور قبلی پایین تر از رقمی است که پیش تر تصور می شد. 350 هزار نفر ایرانی قابل اطمینانترین آماری بود که از مهاجران ایرانی آلمان مطرح می شد، حتی می گفتند سالانه 700 ایرانی در این کشور متولد می شود که بیشترین آمار ثبت ولادت ایرانی های مهاجر است اما آمار 210 هزار نفری تصورات قبلی را به هم می ریزد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهربون

      تازه فکر کنم اینا آمار کسایی هست که به صورت قانونی رفتند
      وگرنه تعدادش بیشتره قطعا

    • بدون نام

      خوبه

    • افرا

      پایگاه جامع مطبوعات ایران - ایرن نیوز - با انعقادقرارداد بیش از 120 عنوان نشریه سراسری و استانی اقدام به راه اندازی اولین گیشه فروش نسخه دیجیتال نشریات در اولین ساعات بامداد و بصورت تمام صفحات نموده است با بهره مندی از امکانات بی نظیر ایرن نیوز نه تنها روزنامه هابصورت آنلاین دردسترس می باشد بلکه به آرشیو مطبوعات با امکان جستجوی پیشرفته ،تعریف کلید واژه ، دسترسی به بیش از 500 خبرگزاری جهت اطلاع رسانی گروهی و ....مهیا می باشد و ایرن نیوز بازهم اولین پایگاه مجهز به مرکزاسکن تخصصی و پردازش دیجیتال تصاویر می باشد . جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی بهتر با امکانات بی نظیر ایرن نیوز به آدرس www.irennews.org مراجعه فرمایید.

    • بهار

      البته شاید آمار بیشتر از اینها باشد
      ولی باز اون کشورها که به مهاجرین اجازه می دن مثل شهروند خودشون زندگی کنند و به مقامهای بالا هم برسن آفرین ولی تو کشور ما چی ؟

    • عنایت

      این هفته رفته بودیم بدرقه یکی که از سوئد آمده بود وبرگشت آخه چرا باید توی کشور ما عده ای چند شغله وعده ای بی کار و بازنشسته ها مثل من مجبور به کار باشند چرا اقنصاد و تحصیلات سرو سامان نداره که همه مثل بچه های من آرزوی کار و تحصیل و در کل امید به آینده را در داشتن پارتی و وابستگی به بغضی ها ببینن

    • امیر

      من سال 60 در ایران از پدر و مادری مهاجر به دنیا اومدم ولی از وقتی یادمه نه تنها حق رفت وامد به کشورهای خارجی برای دیدن اقوام رو ندارم بلکه تو خود ایران حق عبور ومرور ازادانه ندارم وحتی مناطق واستانهای ممنوعه برام تعریف کردن.حق انتخاب شغل ازادانه ندارم و لیست مشاغل چهارگانه برام تعریف کردن که ادم خجالت میکشه بگه چه شغل هایی میتونم داشته باشم(میتونید سرچ کنید وببینید )حق تحصیل رو از برادر کوچکترم گرفتن ولی خودم به صورت محدود تحصیلاتی دارم. به من گواهینامه پروانه کسب پروانه ساختمانی و...نمیدن وخونه وماشین که بمونه یه سیمکارت هم به اسم خودم نمیدن.تازه من قانونی اینجام وهرسال بابت تمدید مدارک اقامتی باید مقداری پول هم به حساب دولتی واریز کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم شما طبق قانون می توانید درخواست شهروندی ایران را کنید و دلیلی هم برای رد کردنش نیست، ولی متاسفانه قانون اجرا نمی شود برای اینکه میلیون ها نفر روانه های مرز های ایران نشوند، افغانستان، عراق و پاکستان به تنهایی می توانند میلیون ها نفر را روانه ایران کنند

      • بدون نام

        من نمی دانم شما کجایی هستید اما این را بگم که افغانی های زیادی بطور غیر قانونی و به علت عدم
        کنترل
        درست و حسابی مرزهای کشورمون با افغانستان و پاکستان وارد کشور شده اند و آرامش و امنیت ما را به خطرانداخته اند خیلی هاشون جنایات وحشتناکی مرتکب شده اند مثل قتل دزدی و ... کشور ما از لحاظ اقتصاد و اشتغال زایی ضعیف است و ظرفیت این همه
        مهاجر را ندارد با این حال هم مردم برخورد بدی با آنان ندارند

    • حیدر

      من که اینجا هستم والله اکثر ایرانی ها در المان تاکسی رانی میکنند کی میگه شغل های بالای دارند همشان زن طلاق و تاکسی ران. خوشا به حال کسانی که در ایران هستند صدای دول از دور خوش است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قطعا یک کشور مهاجر پذیر هم نمی تواند هزاران نفر را با شغل های عالی وارد کند، شغل های خوب و عالی همیشه برای شهروندان خود آن کشور هستند
        اما به هر حال نمی شود گفت نسل دوم مهاجران هم مثل نسل اول هستند، نسل دوم مهاجران همیشه بسیار موفق هستند که اگر والدین آنها در ایران می ماندند هیچ آینده ای نداشتند، این به علاوه حمایت های اجتماعی و بیمه های درمانی رایگان و ارزان و ... در آن کشورها از جمله آلمان هست

      • حسن

        نه آقاجان اینها را نگو..ایرانی ها واقعا شغل های خوبی دارند. شاید شما پناهنده هستید.
        ایرانی حماعت مثل یهودی درآمدش عالیه...
        من خودم در آلمان مهندس تو سنعت خودروسازی آلمانم. شغلم همچین شغلی نیست یعنی اون تخصصی که فکرش رو می کردم داشته باشم رو ندارم ولی همینیه که هست و نباید خودم رو دست کم بگیرم که روی پیسرفته ترین خودروهای آلمان کار می کنم. صنعت خودروسازی وسیع است و آدم همه چیز دان که نمی شود.... من خودم از خودم راضی نیستم..
        همه ایرانی هایی مه من می شناسم اینجا مشاغل بسیاری مهمتری از من دارند.
        از اساتید برجسته داشنگاه تا ماموران علی رتبه خدماتی بگیر تا بعضی مهاجران تازه وارد مثل خودم که به عنوان مهندس تو شرکت های کوچک خدماترسانی می کنند...
        من زمانی داشنجو بودم و تو آشپزخانه ظرف می شستم. اونجا یک آشپزی بود که ایرانی از آب در امد. ایشان پایینترین رتبه ضغلی ایی بود که من از یک ایرانی در آلمان دیدم و تازه ایشون برای خودش سرآشپز مشهورترین رستوران شهر محل تحصیل من بود که ایشون تحصیلات آکادمیکی نداشت...
        در مقایشه ایشون 1 در 10 نفری هست که من در آلمان می شناسم و از نظر من بیشتر از 10 تا 20 درصد ایرانی ها جز در کوتاه زمان (مثل خودم در زمان داشنجویی) سغل های اینچنینی ندارند...

    • نگین

      سلام من پدربزرگم گم کرده ميخام پیداش کنم ایرانی هست مقیم امریکا(کالیفرنیا)به اسم علی ربانی دوست ،اگه کسی ازش سراغ داره لطفابهم خبربديد تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج