۳۲۰۳۹
۱۰۱ نظر
۵۱۳۸
۱۰۱ نظر
۵۱۳۸
پ

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند.

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

برترین ها: اگر شما هم یکی از میلیون ها نفری هستید که با خجالت و کمبود اعتماد به نفس روبرو هستند، تایید می کنید که این ویژگی رفتاری بر سطوح مختلف زندگی شما تاثیر می گذارد، به خصوص هنگامی که با دیگران تعامل برقرار می کنید.

متاسفانه افراد خجالتی بسیاری از موقعیت های خوب زندگی خود را صرفا به دلیل آنکه خجالتی هستند از دست می دهند. ممکن است یک فرصت شغلی یا فرصت آشنایی با افراد جذاب را از دست بدهند یا نتوانند در مقابل دیگران از خود دفاع کنند.

اگر دوست دارید بر خجالتتان چیره شوید ، گام های زیر را دنبال کنید:

تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید.

مستقیما به چشم های طرف مقابل نگاه کنید و لبخند بزنید. چنین کاری از نظر بسیاری از افراد آسان و پیش پا افتاده است ولی برای خجالتی ها می تواند مثل یک کابوس باشد. بنابراین از امروز تمرین را شروع کنید، در روز حداقل به چشم های 3 نفر نگاه کنید، لبخند بزنید و بگویید "سلام".

زبان بدنتان را تغییر دهید.

اکثر خجالتی ها سرشان را پایین می اندازند، به زمین نگاه می کنند، قوز می کنند و دست هایشان را در جیب قرار می دهند.

سعی کنید زبان بدنتان را تغییر دهید. تماس چشمی برقرار کنید، هنگام راه رفتن به بالا نگاه کنید، به روشنی و با قاطعیت صحبت کنید، وقتی صحبت می کنید دست هایتان را حرکت دهید، وقتی با شما حرف می زنند سر تکان دهید و صاف بایستید. این کار به تمرین نیاز دارد بنابراین کار خود را با کسانی شروع کنید که آنها را می شناسید و با آنها احساس راحتی می کنید.

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

تظاهر کنید که خجالتی نیستید.

بعضی اوقات لازم است تظاهر کنید که احساس راحتی می کنید تا اینکه آهسته آهسته اعتماد به نفس خود را به دست آورید. اما این کار چگونه ممکن است؟ بهترین راه این است که به رستوران یا فروشگاهی بروید که با آن آشنا نیستید. چون افرادی که در آنجا هستند شما را نمی شناسند، می توانید هر طوری که دوست دارید رفتار کنید.

قبل از اینکه از خانه خارج شوید، از خودتان بپرسید که شخصیت جدید شما چگونه رفتار خواهد کرد. آسان ترین راه چیست؟ وقتی به سوپرمارکت می روید برای چند لحظه با فروشنده ارتباط برقرار کنید، یک مکالمه کوتاه داشته باشید و حتی با او شوخی کنید.

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

بهترین ظاهر را داشته باشید.

افراد خجالتی اغلب به گونه ای لباس می پوشند که توجه دیگران را جلب نکنند، مثلا موهایشان را روی صورتشان می ریزند، یا کلاه نقابدار می گذارند و آن را روی چشم هایشان می کشند. یعنی به گونه ای سعی می کنند خودشان را پنهان کنند.

اما اگر اعتماد به نفس کافی داشتید، چگونه لباس می پوشیدید؟ لزومی ندارد لباس های گران قیمت تهیه کنید. کافی است ظاهری آراسته داشته باشید و مطمئن باشید ظاهر آراسته اعتماد به نفس فرد را تقویت می کند. موهایتان را تمیز و مرتب نگه دارید، لباس های نو و شیک بپوشید و از عطرهای خوشبو استفاده کنید.

قبل از اینکه از خانه خارج شوید، همه تلاش خود را بکنید تا خوب به نظر برسید و خودتان را دوست داشته باشید.

خوش بینی را تمرین کنید.

بسیاری از خجالتی ها نسبت به زندگی و سایر افراد نگاهی بدبینانه دارند. ممکن است کارتان را دوست داشته باشید ولی از برقراری ارتباط با دیگران خوشان نیاید. ممکن است نسبت به کسانی که از شما خوشحال تر یا موفق ترند دید بدی داشته باشید. مطمئنا آن ابر خاکستری بدبینی که با خود به هرکجا می برید، به عزت نفستان صدمه خواهد زد. پس دیدگاه ها و تفکرات منفی را کنار بگذارید و خوش بین باشید. به زودی در می یابید که وقتی نسبت به دیگران و دنیای اطرافتان دید مثبت تری داشته باشید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد.

چگونه با خجالت و عدم اعتماد به نفس مبارزه کنیم

از دیگران یاد بگیرید.

وقتی با کسی روبرو می شوید که برون گرا، اجتماعی و خوش سر و زبان است، به طرز رفتار، گفتار و حرکات بدنش توجه کنید. چهره او هنگام صحبت کردن چه حالاتی دارد؟ چگونه عقاید و تفکراتش را منتقل می کند؟ سعی کنید بعضی از این نکات را در زندگی خود پیاده کنید. لازم نیست کسی را الگوی خود قرار دهید یا از او تقلید کنید، ولی توجه به رفتار دیگران به شما کمک خواهد کرد تا روش خاص خود را پیدا کنید.

آنچه در بالا گفته شد به شما کمک می کند تا بر خجالت خود غلبه کنید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. فراموش نکنید که قرار نیست معجزه اتفاق بیفتد و همه چیز یک شبه درست شود، ولی اگر از اراده کافی برخوردار باشید و نکات بالا را هر روز اجرا کنید، کم کم خواهید دید که خجالتتان ناپدید شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد 2

      همممممممممممممش درست بوووود.
      من خجالتی ام و همه این ویژگی هارو داااااااااااااااارم ولی بدبین نیستم.
      ای ی ی خدااااااااااااا.

    • شاتوت

      دستتون درد نکنه من این مطلبو واسه خیلی از دوستان که فکر میکردم به دردشون بخوره فرستادم استقبال کردن

    • پوریا

      عالی بود دستت درد نکنه برترین ها.

    • arya

      khoobe kheiam khoob

    • sanaz

      سلام.من که خجالتی نیستم.ولی
      خیلی عالی بود..............................
      بازم ازاین مطالب های که برای موفقیتمون باشه ارسال کنید.

      پاسخ ها

      • sajjad

        اگه خجالتی نبودی ک این مطلب رو نمیخوندی .هه

      • A.k.s

        چه ربطی داره من هم خجالتی ام ولی همه اش رو خوندم

    • محمد

      سلام
      بسیار خوب بود
      ولی بهترین راه حل اینه که یه دوستی داشته باشید که خجالتی نباشه و بیشتر ائقات باهاش باشید ...
      همچنین از دوستان خجالتی برای مدتی هم که شده دوری کنید ...
      حالا ببینید چه جوابی می ده ...موفق باشید ...ولی خجالتی نباشید

    • parisa

      kheili khob bod mamnon

    • زهرا

      ممنون ازاین مطلبابیشتربذارید

    • بدون نام

      سلام من خیلی کم خجالت میکشم واصلا ب خودم اعتماد به نفس ندارم لطفا کمک کنید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فقط و فقط تمرین

    • جواد

      فوق العاده بود

    • علی09308532075

      سلام خوب بود ولی واس من هیچ فایده ای نداشت چون من شاید بتونم ب یکی لبخند بزنم ولی هیچوقت هیچوقت نمیتونم از حقم دفاع کنم اگ از مغازه دار پولی طلب داشته باشم یا مثلا راننده تاکسی یادش بره بقیه پولمو بده هیچوقت روم نمیشه بهش بگم پولمو بده انقدر اعتماد ب نفسم پایینه ک خودمو تو خونه حبس کردم فقط به مرگ فکر میکنم.البته میدونم این اعتماد بنفس پایینم منشاهش از کدوم گناهه امیدوارم که فهمیده باشید کدوم گناهو گفتم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام اگه گناه کردی توبه کن و جبران کن .با حبس کردن خودت کاری را بیش نمیبری فقط زندگیت تلف میشه

      • امید

        منم مثل شما . ولی دارم سعی میکنم یاد بگیرم.عمل کنم .دارم سعی میکنم....
        الان 3روزه.
        امید چیز خوبیه.امیدوارم که بتوم

      • محمد

        برادر فکر کنم منشائش از خودارضایی باشه.چون خودمم خجالتی ام.

      • مهدی

        تو آینده ی نه چندان دور مورد سو استفاده هموطنان عزیزت قرار می گیری. یه عده وحشی همیشه دارن تو رو رصد می کنن تا به موقع بهت حمله کنن. اگه بخوای به این رفتارت ادامه بدی تیکه تیکه ات می کنن. یه نصیحت بهت می کنم از کسایی که بیشتر تحویلت میگیرن یا بیشتر هندونه زیر بغلت میزارن دوری کن شاید اینطوری بیشتر بتونی دووم بیاری.

      • مهدي

        منم تا امروز اين فكر رو داشتم اينها همش در اثر تلقين هاي غلط هسته و بايد به چيزياي خوب فكر كني

      • بدون نام

        توصیه میکنم حتما از یه روانشناس کمک بگیرید.

    • تنها

      راستش واسه منم سخته

    • یه دوست

      تنها راهش نمیشه گفت , اما مهمترین راهش حداقل واسه من , من که معروف به آرومی و خجالتی بودم ولی حالا همیشه توی جمع شوخی و بحث راه انداختن ها از من شروع میشه و خیلییییی احساس پیشرفت میکنم اینه : یک کلام : ابهت آدمای اطرافتونو توی ذهنتون بشکنید !!! روک بگم زیاد ادما رو ادم حساب نکنید کهبخوای تو ذهنتون بزگشون کنید تا حدی که روتون نشه تو جمعشون ابراز وجود کنید . شک نکنید جواب میگیرید . با ارزوی لمس حس شیرین پر رو بودن توی جمع و جامعه واسه همه شما دوستای خوبم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم
        این یعنی مقابله با خود کم بینی.

      • من دیگه خجالت نمی کشم

        من خودم قبلنا اعتماد به نفس خیلی پایین داشتم ،به خاطر این که مامانم همیشه با عقاید من مخالفت می کرد و من فکر می کردم که چقدر ناتوانم و در نتیجه خیلی خجالتی بودم، ولی حدود 9 ماهی میشه که به این پی بردم که قرار نیست عقاید من مثل مامانم باشه، هر کس یه شخصیتی داره با وجود این که من از خیلی جنبه ها با دخترای دیگه فرق می کنم ولی منم یه شخصیتی واسه خودم دارم و این طوری شد که دیگه زیاد به حرف های مامانم که فکر می کنه هر کاری رو که اون انجام میده درسته حتی اگه دلیلی واسش نداشته باشه توجه نمی کنم ، البته والدین خیلی وقت ها خیر خواه فرزند خودشون هستن ولی نه همیشه مامان من حتی باعث شده پدرم هم اعتماد به نفس خودش رو از دست بده و من می دونم که نباید مثل قدیما حرفاش رو اصل زندگیم قرار بدم و الا نابود میشم

      • کیانا

        بابا از دنیا لذت ببر جیغ هورا بکش مهم نیس که بذار هرچی می گن به گن

    • دوست

      ممنونم

    • Amir

      خیلی خوب بود تشکر.

    • شیما

      سلام خوب بودممنون.

    • حسن

      خوب بود و مفید

    • سامیار

      سلام منم خجالتیم و احساس می کنم هیچکی به حرفم گوش نمیده چی کار کنم ؟؟؟

    • رویا

      سلام .... منم خیلی خجالتیم .....مثلا امروز .......مطب دندن پزشکی......دهان من همینطور باز مونده بود و دکتر داشت ا دوست پسرش شوخی میکرد ........خیلی عصبانی بودم اما نتونستم از دکتر بخوام که اول کار منو انجام بده تازه اخرشم کلی ازش تشکر کردم ...... با اینکه همه به من میگند خیلی زیبایی ولی من فکر می کنم خیلی زشتم یا تیپم خیلی پایین تر از بقیه است

    • بدون نام

      مات

    • بهنام

      خجالتی بودن هم همیشه بد نیست

    • ناشناس

      ایاقرصی برای درمان عدم اعتمادبنفس وجوددارد

      پاسخ ها

      • مریم

        کاش وجود داصت هر چقدر هزینه ش بود پرداخت میکردم

    • رویا

      عالی بود.منم خیلی خجالتی هستم و اعتمادبنفسم زیره صفره!!! خیلی اطلاعات دارم ولی هیچوقت نمیتونم بگم این باعث شده خیلی عقب بیفتم! انگار از همه خجالت میکشم و همه از من سرترن!!!! از زندگی خسته شدم همه روابط هام آخرش شکسته همش هم از طرفه منه! اصلا نمیتونم یعنی بلد نیستم چطوری با قاطعیت حرف بزنم انقدر آروم زمزمه میکنم که میگن توروخدا بلندتر حرف بزن! هیچوقت هم نمیتونم از حقم دفاع کنم البته بلد نیستم فورا گریه میکنم یا حرف نمیزنم....خلاصه کلا تو روابطم مشکل دارم.نمیدونم باید تو محیط اداری و کاری چطوری حرف بزنم چطوری ؟ توروخدا کمکم کنید چطوری تمرین کنم حرف زدنمو؟ اگه روش جدیدی داشتین برام ایمیل کنید!

    • محسن

      خیلی خوب بود ممنون

    • ملودی

      باید بگم توی این دوره اگه خجالتی باشی همه چی سرت میاد،ببخشید من نمیدونم که من خجالتی ام یا بقیه اینقدر اعتمادبنفس دارند،شاید کسایی که این مطلبو میخونند ادمای عادی باشند وبقیه بیش از حد پررو اند.

    • بدون نام

      اولین کار اینست که باید کارهای خوب رو به خود تلقین کرد

    • الهام

      خب من اعتماد بنفس ندارم ولی اینا روخودم قبلا انجام میدادم. به جز اینا دیگه چکارکنم؟؟؟؟؟؟؟

    • محسن شیخ شعاعی

      سلام من رفتارم باديگران رفتارم خوبه ولی وقت
      کار کردن دچار خجالتی میشوم چه کنیم

    • سحر

      من بعضی موقعا خیلی خجالتیم و بعضی وقتا خیلی پررو

      وقتایی که فکر میکنم بقیه در مورد این رفتار یا حرکت من چه فکری میکنن اعتماد به نفسم از دست میره و همش میگم نکنه اینکار من اشتباه باشه ؟بقیه چه فکری میکنن؟

      وقتایی هم هست که خیلی اعتماد به نفس میگیرم و خیلی هم پررو میشم .وقتایی که به افکار بقیه اهمیت نمیدم .

      در واقع هر جا آدم خیلی سر و زبون دار و با اعتماد به نفس ببینم اعتماد به نفسم رو از دست میدم .

    • سارا من رو راهنمایی کنید دوستان این راهش نیست کجای کار من اشتباست

      سلام وخسته نباشید من هر وقت خواستم یکم از خودم دفاع کنم بهم میپریدن همه خدا هستن (استغفرلله )ومن از شیطون گناه کارترم همیشه من اشتباه میگم همیشه من گناه کردم خیلی وقتا هست جواب صحبت هامو هم نمیدن نمیدونم کدوم رفتارمه که همه به خودشون اجازه میدن تو کارم دخالت کنن لباست خوب نیست کوتاه میپوشی میگن بهت نمیاد بلند میپوشی باز میگن بهت نمیاد با کسی مدتی هست گفتگو نکردی به طرف مربوط نیست میگه تو نبیاد اینجوری کنی تو نفهمی توباید فلان و فلان فلان کار میکردی تو دیگه این دمپایی رو نپوش تو بد چادر میپوشی اینجوری نپوش اونجوری نپوش منم خیلی دلم میخاد ازشون ایراد بگیرم چون خیلی از کاراشون مورد پسند من نیست اما هر کسی شخصیتی داره من به هیچ کس بی احترامی نمیکنم اما خیلی بی احترامی می بینم اصلا الان خودمم نمیشناسم چی میخام و میخاستم اصلا نمیخام ادما رد ببینم یا باهاشون حرف بزنم لطفا راهنماییم کنید کجا کارم اشتباست

    • زهره نجفی

      سلام خواهش مبکنم به از طریق ایمیل بالا بردن اعتماد بنفس و قدرت ارتباط با مردم رو بهم بگید چون تو این روزگار اگه اینارو نداشته باشی کلات پس معرکه س خواهش میکنم به من راهشو بگید خیلیم زود رنج شدم

    • محمد

      خجالت کیلو چنده باباخجالت نکشید

      پاسخ ها

      • جوتيا

        خيلي ممنون هههههههههههههههههههه

    • بدون نام

      همه چیز با تمرین کردن قوی میشه .از چیزای کوچیک شروع کنید

    • رجان

      من فردی کاملا خجلتی هستم نمی دونم باید چه کار کنم واااااای

    • بدون نام

      ﺳﻼﻡ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﺠاﻟﺘﻲ ﻫﺴﺘﻢ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻢ اﺯ ﺣﻖ اﻡ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﻢ ﺯﻭﺩ ﺣﺮﻑ ﻧﻔﺮ ﺑﻠﻤﻘﺎﺑﻞ ﺭا ﻗﺒﻮﻝ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﺩﺭﺟﺎﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﻢ ﺣﺮﻑ ﺑﺰﻧﻢ اﺑﺰاﺭ ﻧﻆﺮﻛﻨﻢ ﻭﻗﺘﻲ ﻫﻤﻪ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻭﻧﻮﺑﺖ ﻣﻦ ﻣﻴﺮﺳﻪ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﻗﻠﺒﻢ ﻣﻴﺮﻩ ﺑﺎﻻ ﻟﻂﻔﺎ ﻣﺮا ﺭاﻫﻨﻤﺎﻱ ﻛﻨﻴﺪ

    • امیر

      من آدم خجالتی نیستم و از حق خودم می تونم دفاع کنم. فقط نمی دونم چرا در مقابل جنس مخالف ضعف دارم و ازشون خجالت می کشم و می ترسم برای آشنایی با یه خانم اقدام کنم. الانم که 34 سالمه نتونستم براین ترس غلبه کنم.

    • بدون نام

      سلام من خیلی خجالتیم مثلاا تا حدی که نمیزاره پیشرفت کنم کمک کنید

    • ریحانه

      من خیلی خجالتیم.. جلو بعضیا نمیدونم چرا اعتماد بنفسم بالاس.. جلو پرروها و سرزبون دارا هیچم.. کمککککک

    • یه غریبه

      سلام منم همین جوری بودم اما بچه توکل به خدا کنید منم مثل بعضی شما حتی ارزوی مرگ داشتم اما ارادمو قوی ترکردم وپله پله بالاتر رسیدم وواقعا موثربود
      امید داشته باشید زندگی پیچ وخم زیادی داره

    • بدون نام

      من حتی نمی تونم تو چشای مامان و بابام نگاه کنم خیلی سخته

    • هادی

      ممنون از مطلبتون ولی من از داشته هام خجالت میکشم ! یعنی ما یه ماشین مدل بالا داریم و برای همین خجالت میکشم بگم بابام منو ببره مدرسه یا منو بیاره چون فکر میکنم بچه ها منو مسخره کنن یا بهم بگن بچه پولدار ! لطفا کمکم کنید !

      پاسخ ها

      • سعیده

        خخخخخخخخخ. خدایا ازین دردا هم بهدما بده

    • مهندس مهدی

      من اصلا خجالتی نیستم با هرکی هم که بخوام حرف میزنم و دوس میشم

    • صبا

      منم خيلي خجالتيم... تا حدي كه اولين بار كه وارد يه مدرسه جديد شده بودم دو ماه اولش نمي تونستم سلام بكنم ... پيش افرادي كه خيلي وقته ميشناسمشون خيلي راحتم... اما افرادي كه اصلن نديدم و نميشناسم حتي نمي تونم نگاشون كنم. متنفرم از اين أخلاقم !

    • مهدی

      سلام من میگم خودتو کمتراز دیگران ندون اما بعضی خودتو بالا ترندون تو حال زندگی کن اما کسی بی احترامی کرد احترامش نداشته باش که اما بی ادب نباش که اما خودتم هر چی داری رو نکن که دست بازش س

    • فاطمه

      خیلی خجالتیم واقن دارم عذاب میکشم،تو یک جمع شلوغ که میرم تا ازم ی سوال میپرسن میبینم توجه همه به منه زودی قرمز میشم لپام گل میندازه هول میشم..اه آخه چرا باید آدم اینجوری باشه

    • علیرضا

      سلام.بنظر من هر انسانی خجالتی وکسانی که از زیر این موضوع در میرن افراد با اعتماد بنفسی میشن.افرادی هستن که با دوستاشون به خرید لباس میرن و خرید هاشونو با دوستاشون میکنن بهترع که چندین بار برای خرید کردن به تنهایی بروند چون این جوری آنها میتوانند ارتباط مستقیم با فروشنده دته باشن و فروشنده

    • بدون نام

      حدا رو شکر من این مشکل و ندارم همیشه جمع و میگیرم تو دستم و همه جا شلوغترین ادمم وقتی خجالت میکشید از ادما فکر کنید کلمن ادم نیستن

    • فیض الله

      دقیقا موضوع خوبی بود وبه نظرم اشخاصی منفی گرا هستندآنها را بعضی مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانواده گی یا شخصی عامل میشوند تا این گرایشات نظر با خود ودیگران بوجود آید

    • امیر

      سلام و درود برشما
      من وقتی میخوام صحبت کنم تو جمع خیلی میترسم.استرس هم سراغ ام میاد و گاهی کلا رشته کلام از دستم در میره و نمیدونم چی میگم.کلا حرف زدن بلد نیستم.
      لطفا به ایمیل ام جواب بدید و راهکار بهم بدید. با تشکر

    • هیچکس

      منم خیلی خجالتیم همیشه قوز می کنم و راه میرم همیشه کلاه سرمه و سرم همیشه پایینه معمولا توی جمع نمی رم و از مدرسه رفتن متنفرم معمولا با تنها کسی که حرف می زنم خودمم همه میگن رفتارت خیلیییییی عجیبه بهم میگن مغرور در صورتی که اصلا نیستم از راه رفتنم تا حرف زدنم واسه همه سوژس...:(

    • عرفان

      واااایییی دیگ کلافه شدم از نداشتن اعتماد بنفس
      تورو قران کمکم کنین چوبشو بد دارم میخورم تو زندگی
      اصلا نمیتونم از حق خودم دفاع کنم
      مثله مرد واستم حرفمو بزنم
      18سالمه قیافم برای دخترا خیلی جذابه اونم با ی نگاه تو پارک یا بیرون
      ابراز علاقه از نگاه کردنشون معلوم میشه
      ولی من نمیتونم بهشون پیغام اشنایی بدم
      تو فضای مجازی وقتی میگم
      سینگلم.اکثر دخترا میگن ب قیافت نمیخوره
      ولی واقعیته
      خیلی دوستای خوب
      خیلی از موقعیت های خوب زندگیو دارم از دست میدم
      اونم بخاطر فقدان روحیه و اعتماد بنفس
      تورو قران یکی کمکم کنه
      ولا دلم بدجوری میشکنه زود نارحت میشم
      سنم کمه ولی بیش از اندازه سنم درکو فهم دارم
      خدایا کمکم کن ب اون عرفانی ک هستم
      برسم ن اینی ک الان با سایه خجالتی
      داره دستی دستی خودشو از بین میبره
      کمکم کنین دوستان
      تورو ب امام مشاوره بدین بهم
      از ته دل دارم این پی امارو مینویسم

    • باران

      من خیلییی خجالتیم جوری که حتی نمیتونم با نامزدم راحت باشمم توروخدا کمکم کنید

    • بدون نام

      سلام به همه واقعا دم همتون گرم اگه دقت کرده باشین به پی ام های هممون تو وجود هر کدوم از ماها هم نقطه ضعف هست وهم نقطه قوت مثلا من خیلی از پیامها رو خوندم خیلی ضعفها در وجود بعضی از دوستان بود که برا من ضعف حساب نمیشه و برای شماها هم مطمنن همینطوری ما باید بیشتر رو نقاط مثبتمون متمرکز بشیم تا پله پله اعتماد به نفسمون بیشتر بشه وارتقا پیدا کنه نتیجشم این که وقتی خودمونو شناختیم بیشتر با خودمون دوست میشیم و باعث مقبولیت بین اطرافیان میشم وخود به خود باعث نابودی حس خجالتی بودنمون هم میشیم من خودم به شخصه دلیل گوشه گیری و خجالتی بودنم این که به گذشتم فکر میکنم الان من کارشناسی ارشد مترجمی زبان میخونم ولی بعضی از مساعل در زندگی باعث ناکامی وشکست در زندگیم شد که اول با افسردگی شروع شد و بعدا هم خجالتی بودن من الان ۲۷سالمه ولی باز هم با این شرایطی که برام پیش اومده باز هم به اینده خوشبینم خیلی چیزها میتونه باعث این حس خجالتی بودن در یک فرد بشه مثل رفتارهای نامناسب خانوادگی وتاحدودی جامعه و موروثی بودن ولی با این شرایط هم میشه این حسو از بین برد چرا که نابود حس خجالتی بودن کاملا اکتسابی و میشه با تمرین درست نابودش کرد موفق باشین

    • زهرا

      منم از بس خجالتی بودم دوس پسرم ولم کرد رفت اصلا روم نشد ببینمش
      از حقمم نمیتونم دفاع کنم

    • نمیخوام خجالتی باشممممم

      اونقدر خجالتی و بدون اعتماد بنفسم که نمیتونم با خانوادم صحبت کنم.
      جدا از این مشکل دیگه ای که دارم اینه که از همه ی آدما بدم میاد.طوری که اگه یه نفر بیاد سمتم اینقد بدم که دلم میخواد زود تر بره.
      کلا زندگیم سر این مشکلا نابود شده واقعا نمیدونم باید چی کار کنم هیچ جوری درست نمیشم.شاید خودم نمیخوام ک عوض شم اینقدر ک از آدما بدی دیدم و همیشه سوژه بودم و هستم...
      نمیدونم فقط خجالتیا اینجا سر میزنن یا نه ولی به اونایی که خجالتی نیستن میخوام بگم که راه های بهتری ام برای خندیدن و خوب نشون دادن خودتون هست، نه اینکه توی جمعی نشستی ، یه نفرو تنها ببینی بیای ازش چرت و پرت بگی پیش دوستات تا فقط یک لحظه بخندی.
      من پونزده سالمه و از مدرسه متنفرم چون همین بلا تو مدرسه هر روز سرم میاد.چون خجالتیم و رفتارام با برقیه فرق میکنه تو کل مدرسه سوژه شدم همه یه جور بهم نگاه میکنن اینگار میخوان مستند زندگی منو واسه خندیدناشون جمع کنن.
      اینقدر با این رفتاراشون ناراحت میشم که دلم میخواد بمیرم
      اگه بخوام اینجوری ادامه بدم به هدفم و آرزوهام نمیرسم :(

    • يه رفيق

      دوستان منم قديما خيلي خجالتي و بي اعتماد به نفس بودم ولي وقتي فهميدم كه دارم خيلي زياد ازش آسيب ميخورم سعي كردم باهاش مقابله كنم، خيلي تلاش كردم (البته كافي نبوده) ولي مي تونم بگم نسبت به اون موقع خيلي پيشرفت كردم با اينكه هنوزم اعتماد به نفس كافي نيست به نظر خودم، من نه مشاوره رفتم نه با كسي صحبت كردم چون به نظرم كسي نميتونه يه نفر ديگه رو اونقدر كمك كنه كه تغيير كنه و اگه آدم خودش مشكلشو بفهمه و تلاش كنه موفقه كه بر اون پيروز شه (البته اگه مشكلتون حاده رفتن به يه مشاور خوب ميتونه خيلي كمك كنه، ولي بايد قبلش كلي تحقيق كنيد چون اين دوره زمونه مشاور قلابي زياده ولي مشاور واقعي هم هست)، اما كارايي كه من كردم، اول از همه رفتم كتاباي روانشناساي معروف دنيا رو كه در اين مورد نوشته بودن خريدم و خوندم (كتاب خيلي خوبه، چون شما نميتونيد هيچ وقت مثلا به فرويد دست پيدا كنيد و باهاش صحبت كنيد اما از طريق كتاب ميتونيد با افكارش آشنا بشيد اونم با يه پول ناقابل، براي همينه كه كتاب ها بسيار با ارزشن)، دومي اينكه سعي كردم از چيزاي كوچيك شروع كنم (مثلا شايد شما از آهنگ خوندن با صداي بلند خجالت بكشيد پس اينو اول جلوي خوانوده انجام بديد و بعد حتي توي خيابون، ممكنه بهتون نگاه كنن بخندن و هزارتا جيز بد ديگه ولي تو اون لحظه به هيچي فكر نكنيد و انجامش بديد انگار كه روز آخر زندگيتونه پس بلند آواز بخونيد، بزاريد بگن خله شما فقط لذت ببريد)، از چيزاي كوچك شروع كنيد بدون فكر انجامش بديد به اينكه چي ميشه فكر نكنيد شما يه بار زندگي مي كنيد پس هركاري ميخواين انجام بدين (درصورتي كه به كسي آسيبي نرسونيد)
      البته من خودم دارم اينارو مي گم ولي خودم كلي كار هست كه بايد انجام بدم قبل از مرگم و اين زندان درونمو بشكونم و همين جا به شما ميدم كه تلاشمو تا سرحد مي كنم
      راستي اون موردي كه دوستمونم گفتم خيلي درسته اينو بدونيد كه هيچ كي از شما بالاتر نيست، حتي اون كسي كه شايد براي مردم جهان اسطوره باشه، ما انسانيم و همه با هر شرايطي تو يه سطحيم و تنها چيزي كه شخصيت ما رو بالا يا پايين مياره شعور و انسانيته.

    • دخی ناخجالتی

      واقعا ممنون . مطالبش خیلی عالی بود . سعی میکنم اجراشون کنم . در مورد بد بینی واقعا درست بود من خیلی بدبینم و احساس میکنم همه چشما دنبالمه و سعی میکردم طوری بگردم که اینجوری نباشه ولی خوندن این مطلب گاهم کرد

    • سینا

      همه اش درست بود ... من سعی می کنم به توصیه هاتون عمل کنم ... ممنون از مطلبی که گذاشتید

    • نازی

      خجالتی بودن وسنگین بودن تاحدی خیلی خوبه و باعث جذابیت ادم میشه .من خودم تقریبا دختری ام ک سنگینم توجمعا وچندین بارازاطرافیان شنیدم ک این سنگینی جذابیت داده بهم.ولی اینکه اعتماد به نفس کم باشه بزرگترین ضربه ازلحاظ اجتماعی اقتصادی و روحی رو به همراه داره.
      برای تقویتشم فقط باید نماز خوند.امتحان کنید خواهش میکنم .چون تغییرشو سریع میبینید.چون ادم بانمازخوندن یه ارتباط قوی با بالاترین و کاملترین و بی عیب ترین چیز ینی خدابرقرار میکنه و باعث میشه کم کم به خودت ایمان پیداکنی و خودتو توجمعا قبول داشته باشی و با ریلکسی حرفتوبزنی انتقادکنی و حقتو بگیری واینکه بدونی بالاتر ازخداهیچکس نیس. .و وقتی نماز نمیخونی درصد گناه کردنت بالامیره وگناه، عذاب وجدان وفقراعتمادبنفسو به همراه داره وپیش خودت میگی من ک نمازنمیخونم پس بیخیال گناه نکردن .وکم کم ب ادم منفی گراتبدیل میکنه ادمو.وسعی کنید هرروزدوش بگیرید و ب خودتونم برسید .سینمارفتن و استخرخیلی خوبه وباعث تخلیه هیجانی وشورونشاط خاص وشکوفاشدن میده‌.وسعی کنید یک هنر حتی خیلی پیش پاافتاده را یادبگیرید ...
      و سعی کنید خودتونو هرطورکه هستید بپذرید.احساساتتونم سرکوب نکنید

    • سونیا

      سلام .من ادم خیلی خجالتی هستم .یه روز کنفرانس داشتم وقرار بود درسمو ارائه بدم ولی از اینکه خجالتی بودم نتونستم ارایه خوبی داشته باشم و اون روز خیلی تو کلاس خجالت کشیدم هنوز هم بهش فکر میکنم گریه م میگیره .چون از هم کلاسیام خجالت میکشم

      پاسخ ها

      • barana

        الهی.میفهمم چی میگی منم همین اتفاق برام افتاد ولی بدتر یکی از بچه های کلاس پاشد جلو همه حرف زدن مو مسخره کرد بقیه ام خندیدن ولی من مردم اون لحظه شاید باورت نشه ولی هنوزم که هنوز هم یادش میفتم گریه ام می‌گیره اون روز واقعا دلم شکست شخصیتم خرد شد هیچوقت اون دختر رو نمیبخشم

    • احمد

      من اعتماد بنفس پایینی دارم ،همیشه فکر میکنم بقیه ازمن برتر هستند،قیافه متوسطی دارم اماوقتی بهش فکر میکنم خجالت میکشم،اگه باکسی روبروبشم که خوش تیپ هست کلآ اعتمادبنفس رو ازدست میدم ونمیدونم چیکار کنم ودوس دادن سریع دور بشم از اونجا؛لطفا بگید چیکارکتم

    • سحر1

      سلام دوستان راهكار هاي زير رانجام بدهيد
      هميشه وقتي وارد جمعي ميشيد بلند و جدي وبا لبخند سلام بدين
      هميشه وقتي به جايي ميرويد گام هاي بلند برداريد وتند راه برويد اينجوري همه فكر ميكنند كه كار مهمي داريد.بلند حرف بزنيد وجدي والبته گاهي أوقات لبخند هم بزنيد اينجوري جذابيتتون بيشتر ميشه.نيازي نيست موقع صحبت كردن تند تند صحبت كنيد
      شمرده شمرده صحبت كنيد وبا أرامش.
      شوخ طبع باشيد.اگه تو جمعا دچار استرس شديد كمي سكوت كنيد و سعي كنيد تو چهرتون نشون نديد
      جوري صحبت كنيد كه انگار به حرفاتون اطمينان كامل داريد
      هميشه هم صاف ومحكم بايستيد و رك گو باشيد
      اينهارو با خودتون تمرين كنيد تا بتونيد اعتماد به نفس داشته باشيد

    • حسنن

      من عاشق اوازخوندن هستم ولی بخاطرخجالتی بودن نمیتونم به کلاس بروم وراه خودم راادامه بدهم بایدچکارکنم

      پاسخ ها

      • Musicworld

        سلام دوست عزیزم کامنت تون رو خوندم الهی منم دقیقا یه زمانی عین شما بودم عاشق خوانندگی و حسابی هم خجالتی حدی که اصلا نمیدونستم حتی جلوی خانواده هم بخونم !!! اما بعد رو خودم کار کردم اول جلوی یکی از دوستام اینترنتی که حضوری نمیشناختمش صدا فرستادم بعد کم کم که تعریف کرد ترسم ریخت و واسه یه نفر حضوری از دوستان خوندم و بعد دیگه بالاخره تونستم خجالت رو شکست بدم دوست عزیزم شما هم حتما میتونین اصلا ناامید نشوید به شرط این که واقعا تصمیم بگیرید و بکید که دیکه وقتشه از شر این خجالت راحت بشم و شروع کنین حتما میتونین تجربه تون عین تجربه خودم بود برای همین بهتون پیام دادم که بدونین وقتی من تونستم دیگران مثل ما خجالتی ها تونستن پس شما هم میتونین اگر کمکی خواستین بهتون با خوشحالی انجام میدم و موفق باشین و پیروز ♥

      • Musicworld

        حتما میتونین شکستش بدین خجالت رو کافیه که بخواهید و شروع کنید

    • zhrxx

      دوستان نظراتون واقعا برام جالب بود....من خودم دختری هستم کاملا خجالتی و بخاطر همین خجالتی بودنم عشقمو از دست دادم راستشو بخواهید الانم یکی رو دوست دارم ولی بخاطر خجالتی بودنم هیچ وقت باهاش بیرون نمیرم اخ میترسم رفتارم طوری باشه ک باعث شه طرف مقابل و از دست بدم
      خواهش میکنم کمکم کنید ک چطور با خجالتیمو بزارم کنار...
      لطفا کمکم کنید

    • بدون نام

      سلام، منم خیلی خجالتی هستم یه وقتایی از خودم بدم میاد که چرا فلان جا حرفمو نزدم از خودم دفاع نکردم همش توو خودم میجوشم خیلی بد واقعا دارم عذاب میکشم کلا ادم خجالتی و کم حرف هستم

    • مهدی

      خیلی خجالتی بودن بده الان من میخوام برم بدنسازی از خجالت استرس دستو پاهام شل شده هیچ کاری نمیتونم بکنم :(

    • بدون نام

      هاجر بهرامی دختر پرو تهرانی وکلابردار حرفهای قدمعلی

    • پری

      من تازه وارد عرصه‌ی فوتبال شدم فوتبالم هم خیلی خوبه ولی نمی دونم چرا وقتی چهره های جدید رو میبینم میترسم خجالت میکشم پاهام میلرزه از استرس چیکا کنم

    • سیمین

      من اعتماد به نفسم خیلی پایینه .البته خانوادگی اینجوری هستیم .بخوام با یکی صحبت کنم انگار قلبم میخواد از جاش دربیاد.البته فقط با اونایی که سطحشون از من بالاتره استرس میگیرم با هم سطح خودم خیلی خوب هستم اصلا کلا شخصیتم تغییر میکنه.احساس ترس میکنم که نکنه اشتباه بگم اونا مسخره ام کنن.که بارها هم بعضی از ادمای بی فرهنگ مسخره کردن.اخه چرا جایی نیست که یکی کمکمون کنه.من خیلی نیاز دارم تغییر کنم.

    • شاین

      سعی کن زیاد فکر نکنی و تو زمان حال باشی

    • روژان

      سلام دوستان فکر میکردم فقط من خجالتیم بچه ها یه چیزی بگم من حتی نمیتونم به چشمای دیگران نگاه کنم و حرف بزنم در این حد خجالتیم حتی بثیه متوجه رفتارم میشن نمیدونم چکار کنم بددردیه

    • پیام

      فقط به یه چیز فکر کنید که تا امروز که خجالتی بودین چه عواقبی واسه شما داشته. ریشه خجالت و استرس ترس و ضعف هست. به خودتون بگین که مگه بدتر از این میشه؟ و واسه خودتون بدترین حالت ممکن رو تصور کنید و بگین نهایتش اینه و بذارید تو واقعیت اتفاق بیوفته. هرکسی تو زندگی و طرز تربیتش یه چهارچوبی دور خودش داره که از ترس اینکه این چهار چوب بشکنه و شخصیتش بشکنه مجبور میشه طوری رفتار کنه که خوب به نظر برسه و همین باعث میشه شما از ترس شکستن شخصیتتون خجالت بکشید

      پاسخ ها

      • مينا

        ممنون از نظرت دوست عزيز
        من ي مشكلي ك دارم اينه ك كلا زبونم بند مياد نميتونن حرف بزنم انگار ي غده وسط گلوم باشه اينجوري ميشم

    • پیام

      شکستن چهارچوب شخصیت فعلیتون باعث ازادی و لذت بردن از زندگیتون میشه. البته این به معنی بی حرمتی و بی شخصیتی نیست. به طور مثال ما مجبور نیستیم با همه ی افراد کتابی و اداری صحبت کنیم. شما وقتی با فردی که لحن کوچه بازاری دارد مودبانه و اداری صحبت میکنید تناقض دارد و از دید شخص سوم مقداری ابلهانه به نظر میرسید. پس شما هم راحت و بی مقدمه با اون فرد صحبت کنید. هر انسانی با هر مدرک و منصبی در شرایط مواجهه با مافوق ممکن است خجالتی به نطر برسد و این طبیعیه

    • محمد

      من فقط برای بعضی کار هد خجالت می کشم وبسیار خوب صحبت می کنم

    • حمید پلنگ

      سلام بر هموطنان عزیز خجالتی بودن بده پررو باشید پررو ونترس

    • حسن

      سلام
      من بسیار ساکت و خجالتی ام
      هر کاری و هر فنی رو واردم از تعمیرات خودروهای سواری و سنگین ، برق خانگی و خودروها و هر کار دیگه
      اما خجالتی بودنم من و به بهرانی رسونده ، نه میتونم تو جمع کار کنم نه میتونم از کسی چیزی رو بخوام خواهش میکنم کمکم کنید

    • ناشناس

      من میخوام برم باشگاه ورزشی ولی خجالت میکشم

    • محمود

      من

    • دیگه خجالتی نیستم

      ما تیککه ای از وجود خداوند بزرگ هستیم پس حق نداریم خودمونو ازار بدیم حق نداریم دل خودمونو بشکنیم حق نداریم خودمونو کوچیک تصور کنیم بازم میگم خدا ناراحت میشه مارو اینجوری میبینه به اسمش قسم

      پاسخ ها

      • ل

        اعتماد به نفسم کمه

    • F

      من خیلی اعتماد به نفسم کمه جوری که هر روز فکرمو مشغول کرده و عذاب میکشم لطفا کمکم کنید

    • پری بانو

      سلام دوستان خواهر منم خجالتی بود. یه مدت قرص فلوکستین مصرف کرد الان خیلی بهتره. نیاز به حمایت داره هرجا که میره باید همراهش باشم. حضورم باعث دلگرمیش میشه. فک کنم منشا خجالتی بودن از نبود حامی و دوسته. موفق باشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج