۳۲۰۷۸
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

در ادبيات معماري ايران روستای «کریک» را روستاي ماسوله‌اي مي‌نامند، كه از اين تيپ معماري در چهار گوشه ايران زمين مي‌توان نمونه‌هاي بسياري را مشاهده كرد. مردمان روستاي «كريك» مردماني لر زبان و از زاگرس‌نشينان جنوبي هستند.


خبر گزاری ایسنا: در ادبيات معماري ايران روستای «کریک» را روستاي ماسوله‌اي مي‌نامند، كه از اين تيپ معماري در چهار گوشه ايران زمين مي‌توان نمونه‌هاي بسياري را مشاهده كرد. مردمان روستاي «كريك» مردماني لر زبان و از زاگرس‌نشينان جنوبي هستند.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

روستای «کریک» زمستاني سخت پر برف و باراني دارد و تابستاني خنك و دلنشين كه درختان سيب، انگور، هلو و سپيدارهاي سر به فلك كشيده، خود زيبايي دو چنداني به روستا بخشيده است. معماري روستای «کریک» به شكل پلكاني است طوري كه بام هر خانه حياط خانه بالايي است و به ماسوله جنوب ایران اسلامی معروف است.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

در روستا يك رشته قنات قديمي وجود دارد كه جزو آثار تاريخي و فرهنگي استان است. وجود مزارع كشت برنج و وجود دره‌اي با چشم‌انداز طبيعي بكر و زيبا كه در آن رودخانه‌اي از ارتفاعات دنا سرچشمه مي‌گيرد به آن جلوه‌اي زيبا و خاص بخشيده است. روستای «کریک» تنها يك روستاي گردشگرپذير نيست بلكه قطب كشاورزي و اقتصادي نيز است زيرا احداث سطح وسيعي از باغ‌هاي ميوه و چند نيروگاه برق آبي كوچك موقعيت ويژه‌اي را به آن داده است و در آينده نيز مي‌تواند شكوفايي اقتصادي ملي بيشتري را نيز شاهد باشد. منطقه «كريك» متشكل از چند پاره روستا است كه هر يك زيبايي و چشم‌انداز خاص خود را دارد.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

گردشگران براي رسيدن به روستای «كريك» قديم بايد از ميان حصارهاي سبز باغات جايي كه دالان‌هاي سبز دل فريب و مناظر رويايي آن چشم‌نوازترين تابلوي خلقت است، عبور كرد و اين تلاقي ميمون آب، سبزه و طبيعت بكر ويژگي منحصر بفردي است كه در كمتر جايي ديده مي‌شود.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

روستای «كريك» در تنگه‌اي در پايين دست شهر توريستي «سي‌سخت» واقع است و سرازيرشدن آب كوه‌هاي سر به فلك كشيده دنا بهشتي از نشاط و زيبايي را در پايين دست خلق کرده است. بافت تاريخي خانه‌هاي پلكاني روستاي «كريك» وجود ضريح مطهر امامزاده اسحاق از نوادگان امام زين‌العابدين(ع)، امامزاده شاه عسکر(ع) و احاطه شدن چشم‌انداز روستا در ميان باغات بر جنبه گردشگري و ساحتي اين روستا افزوده است. بوي شاليزارهاي چمپاي عنبربو روستای كريك شامه‌ي هرتازه واردي به اين منطقه را مي‌نوازد و طعم و بوي ميوه و صيفي‌جات توليدي اين منطقه از جمله خيار سبز كريك مثال زدني است.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

علیرضا ایزدی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در خصوص روستای نمونه گردشگری استان، روستای «کریک»می گوید: روستای «کریک» بافت ارزشمندی دارد و معماری آن از نوع پلکانی است که در شمال و مجموعه «اورامانا» شاهد این معماری هستیم .وي می افزاید: مصالحی که در این روستا به‌کاررفته خشت و گل است که چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری دارد و وجود دو بقعه متبرکه در این روستا پتانسیل مناسبی ایجاد کرده است.

روستای گردشگری «کریک» که در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده دارای رودخانه، کشاورزی و باغات منحصر به فرد است و روستای «کریک» روستای نمونه گردشگری استان است و می‌تواند در جذب گردشگران و توریست‌ها به استان نقش موثری داشته باشد.

روستاي زيبای «کریک»، ماسوله جنوب ايران

ايزدي ادامه می دهد: روستای گردشگری «کریک» پتانسیل خوبي دارد و با این روند اعتبارات که امسال به آن اختصاص داده شده کف‌سازی آن انجام مي‌شود. وی با بیان این مطلب که سالانه گردشگران و توریست‌های قابل توجهی از روستای «کریک» بازدید می‌کنند، افزود: سالانه ۱۵۰ هزار نفر گردشگر و توریست از این روستا دیدن می‌کنند که با اقدامات انجام شده این میزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه می دهد: با وجود اختصاص اعتبارات در سال‌های پيش امسال نیز ۱۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی روستای گردشگری «کریک» اختصاص یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • simin

      masole ke in hame daghon nist heyfe masole nist ke esmesho ru in kharabe gozashtin masole be beheshte gilan marofe

    • Sara

      اشتباه میکنی.یه بار بیای کریک نظرت عوض میشه.وقتی میری اونجا انگار رفتی تو بهشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج