جاباما
۳۲۱۱۹۲
۵۰۶۷
۵۰۶۷
پ

غذای کمکی برای کودکان، از کی شروع کنیم؟

تغذیه نوزاد از مهمترین دغدغه های یک مادر در سال اول تولد است. از سوالات مهم مادران سن شروع غذای کمکی کودک و همینطور مقدار آن و انواع غذاهایی است که می توان برای نوزاد تهیه کرد.

وب‌سایت نی‌نی یاری: تغذیه نوزاد از مهمترین دغدغه های یک مادر در سال اول تولد است. از سوالات مهم مادران سن شروع غذای کمکی کودک و همینطور مقدار آن و انواع غذاهایی است که می توان برای نوزاد تهیه کرد. غذای کمکی از پایان ۶ ماهگی و با ورود به ۷ ماهگی باید شروع شود. قبل از این دوره اکیدا توصیه می شود که نوزاد تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشد.

برای مادرانی که نگران کمبود شیر خود هستند باید گفت که شیردهی در ساعات ۲ شب تا ۷ صبح به دلیل ترشح هورمون پرولاکین میزان شیر را افزایش می دهد. و موارد دیگر مانند شکل نوک سینه و سایر مواردی که مانع شیردهی می شود را هم می توان به کمک یک پزشک رفع کرد.

غذای کمکی برای  کودکان، از کی شروع کنیم؟

بعد از ورود به ماه هفتم ، غذای کمکی وارد رژیم کودک می شود که تا پایان یک سالگی همچنان اولویت اول تغذیه نوزاد با شیر مادر و بعد از آن غذای کمکی است. در حالی که در سال دوم بعد از تولد این روند برعکس می شود یعنی اول غذای کودک و بعد از آن تغذیه با شیر مادر برای تامین برخی از برخی از نیاز های تغذیه ای کودک.

فرنی مناسب ترین گزینه برای شروع غذای کمکی کودک

در هنگام شروع ، غذای کمکی باید قوامی مانند شیر یا کمکی غلیظ تر داشته باشد که این ویژگی در فرنی ها که از آرد برنج ، شیر جوشیده و شکر تهیه می شود وجود دارد.

از دیگر غذهای کمکی کودک مخصوص ماه هفتم حریره بادام است. سوپی که حاوی گوشت ، رشته فرنگی و سبزیجات باشد هم یکی دیگر از غذاهای ماه هفتم است. از ماه هشتم می توان به سوپ کودک حبوباتی مانند عدس و ماش هم اضافه کرد.

با مراجعه به مطلب طرز تهیه غذای کمکی زیر یکسال می توانید با طرز تهیه لیستی از غذا های کمکی مانند فرنی ، حریره بادام ، انواع سوپ و … آشنا شوید.

زرده تخم مرغی که آپز شده و به ۴ قسمت تقسیم شده هم غذای دیگری است که از ماه هفتم شروع می شود و رفته رفته میزان آن افزایش می یابد. تا اینکه در ماه هشتم به نصف یک زرده و به تدریج به زرده کامل می رسد. انواع پوره ها مانند پوره سیب زمینی و هویج هم از دیگر غذای های کمکی کودک در هشت ماهگی است.

با ورود به دوسالگی کودک می تواند از غذای سفره خانواده استفاده کند. و همچنان تغذیه با شیر مادر هم تا پایان دوسالگی ادامه دارد.

میزان غذای کمکی کودک

میزان غذای کمکی کودک را می توان در روزهای اول از یک قاشق چایخوری شروع کرد و بعد از آن بسته به اشتهای کودک و پذیرش آن افزایش داد. با ورود غذای کمکی به رژیم کودک انتظار داریم قطره آهن هم به کودک داده شود.

غذای کمکی برای  کودکان، از کی شروع کنیم؟

شروع غذای کمکی کودک

هفته اول ۷ ماهگی:

فرنی آرد برنج یک قاشق مرباخوری

هفته دوم ۷ ماهگی:

حریره بادام یک قاش مرباخوری

دو هفته آخر ماه هفتم:

سوپ ۳ الی ۶ قاشق مرباخوری

دو هفته اول ماه هشتم:

زرده تخم مرغ به مقدار کم

دو هفته آخر ماه هشتم:

پوره سبزیجات

ماه نهم:

اضافه کردن حبوبات به سوپ کودک، آب میوه تازه خانگی

ماه دهم:

استفاده از تکه های کوچک میوه، کته نرم که در آب گوشت یا مرغ پخته شده باشد. میوه ها (سیب، گلابی یا موز رنده شده). برای داشتن برنامه کامل از غذای کمکی کودک و مقدار آن ها می توانید به تصویر پشت کارت واکسن مراجعه کنید.

غذای کمکی برای  کودکان، از کی شروع کنیم؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج